Prima pagină  »  Ştiri  »  15 000 kilometri. Redescoperim Lancer X in testul vitezei.
2 IULIE 2009, 00:00
1,951
0
15 000 kilometri. Redescoperim Lancer X in testul vitezei.
De Ilie Toma
0
GALERIE FOTO (17 IMAGINI)
Uite ca a venit timpul unei noi relatari despre automobilul nostru redactional. De aceasta data, chiar abia asteptam sa ma asez in fata laptopului pentru a scrie, pentru ca in ultimii peste 5000 de kilometri, cat am parcurs de la ultima relatare, Mitsubishi Lancer X m-a bucurat cu cateva mari surprize...

In primul rand e vorba de testul vitezei. Am avut ocazia sa fac o scurta calatorie pana in Ucraina, in regiunea Odesa. Doi ani in urma, cand fusesem ultima data, traseul din partea de sud a tarii noastre era unul deplorabil, si oricat nu as fi incercat sa ocolesc gropile in noapte, mai apucam din cand in cand cate una, momente in care chiar mi-era mila de masina...

Inainte de a ma porni de asta data la drum, mi-am zis sa-mi rezerv vreo doua ore in plus, pentru a trece, daca va fi nevoie, si cu 20 km/h portiunile de drum de calitate inspaimantatoare. Mi-am rezervat orele in plus, insa mi-a fost dat sa descopar ca in Sudul tarii noastre, in apropierea lui Stefan-Voda, lucrurile nu au stat pe loc, iar in locul drumului deplorabil de acum doi ani am descoperit un traseu perfect, geometric de frumos. Mmm, lucrurile incep sa devina tot mai interesante!

Trebuie sa mentionez ca Lancer-ul nostru este din nou incaltat cu roti de vara, acele anvelope cu care a venit echipat modelul din fabrica. Toamna, atunci cand l-am achizitionat, nu prea am avut ocazia sa testam parametrii de viteza, din cauza perioadei de rodaj. Acum insa, cu un drum perfect in fata, zero masini in jur, si o predispozitie a noastra de sportivitate, Lancer X avea sa ne arate cat de bine poate face fata vitezei. Voi mai aminti ca, fiind echipat cu anvelope de iarna, am mentionat ca la viteze de peste 140 km/h, devii alert, pentru ca ai parte de mici oscilatii pe lateral al masinii. Acum aveam sa ma conving ca oscilatiile au fost cauzate de lamelele profilului anvelopelor de iarna, care sunt mult mai moi, in tendinta lor de a se descurca mai bine pe zapada.

In fine, aveam un drum provocator in fata, in timp de noapte. Cu o muzica buna in interior, si ceasul care arata putin peste ora trei noaptea, am presat pedala acceleratiei cu mai mult curaj. 130 km/h, 140 km/h, 150 km/h... Nici urma de instabilitate, nici urma de oscilatii. Lancer X pare sa-ti ceara tot mai multa viteza. Dupa 14 mii de kilometri parcursi, imi redescopar automobilul intr-o noua ipostaza, una pe care o consideram lipsa! Acum ma conving ca nu am gresit cand am considerat ca versiunea Evo X este o demonstratie excelenta a potentialului platformei lui Mitsubishi Lancer X. Am 170 km/h si lucrurile si masina te implica cu adevarat in tot procesul calatoriei. Am constatat cu multa satisfactie modul excelent in care se comporta volanul la astfel de viteze, suspensia, dar si izolarea fonica. Volanul ramane potrivit de sensibil, permitandu-ti sa controlezi cu o precizie neschimbata directia automobilului, iar micile ocolisuri pot fi executate in deplina siguranta, fara cea mai mica posibilitate de a pierde controlul. La viteze mari si turatii de peste 4500 rpm ale motorului, paradoxal, dar Lancer X este ceva mai silentios decat la 140 de km/h, spre exemplu. Explicatia poate fi pusa pe curentii aerodinamici, care creaza un altfel de efect acustic.

In foarte putin timp am si ajuns in zona vamii ucrainesti, catre punctul meu de destinatie se facuse de ziua. Dupa doar 15 minute petrecute in Odesa, am si repornit catre casa, singur de aceasta data in automobil. Imi plac foarte mult calatoriile in masina, atunci cand esti singur, de obicei ai ocazia sa obtii o placere mult mai mare de la condus. S-a adeverit si in cazul acestei calatorii, cu Lancer X.

In pasaportul tehnic al modelului este indicata o viteza maxima de 200 km/h. Eu rulez cu 180 km/h si ceva imi spune ca Lancer X poate sa accelereze mai departe, si nu cu doar 20 km/h. La 180 km/h, Lancer X este o sageata. O stabilitate cum nu credeam ca poate avea masina noastra, o sete de putere infinita si o manevrabilitate excelenta! Uite asta nu credeam ca poate Lancer X!

Si ca sa fie cat mai condimentat tot tabloul, in scurt timp am dat peste un politist... care facea autostopul, dorind sa ajunga la vreo 20 km departare. De obicei nu prea iau pasageri intamplatori in masina mea – mai mult pentru ca nu as mai putea sa conduc cu aceeasi placere de drive. In cazul asta, era insa un politist de provincie, cu o casca mandra pe cap (asa-i zice, nu? – casca?) si mi-am zis ca as putea sa-l iau. De la 180 km/h am franat pronuntat, dar fara sunete de roti derapate. Nu cred ca poate fi un test mai bun pentru frane, iar aici acestea s-au aratat pur si simplu eficiente si sigure.

Politistul mi-a multumit intr-un mod franc pentru faptul ca m-am oprit. Am pornit primii metri si automobilul a si inceput sa dea un semnal sonor.

- Centura, domnu’ politist! - i-am zis.
- Eh... – a icnit dansul meditativ.

Odata cuplati cu centurile si cu un traseu minunat in fata am presat cu incredere pedala acceleratiei. 60, 80, 100, 120, 140... La 140 km/h politistul mi-a povestit despre UAZ-ul lui, care huruie de indata ce trece de 60 km/h. Avea inainte un Jiguli 2103 – “aceea era masina, tinea viteza la trasa ca ceasul” (probabil dorea sa spuna ca toate-i functionau perfect, asemeni unui mecanism de ceas...).

La 160 km/h, politistul mi-a spus cam pe unde va trebui sa coboare el, acolo, cam la vreo jumatate de kilometru dupa statia peco, iar statia de afla inca peste vreo 18 km... La 180 km/h, domnul politist, incercand sa tot traga cu ochiul catre vitezometru, dar fara reusite, din cauza pozitionarii adance, a remarcat:

- Eh, bune sunt masinile astea in ziua de azi. Zboara, numai da-le drum ca lumea. Ce viteza avem noi amu’?

- 190 km/h, domnu’ politist (atat aveam).

- Da cat trage? 200? 220?

Si eu care credeam ca domnului politist ii e frica de viteza... Pe cand el incerca sa vada care ii este recordul personal de rulare...

Sange sportiv

Dincolo de un politist cu adrenalina in sange, trebuie sa spun ca am fost profund impresionat de comportamentul masinii la o viteza de 190 km/h. Lancer X chiar este o sageata fixa pe traseu, neclintita din tinta pe care si-a pus-o.

E drept ca anvelopele de vara sunt cu mult mai galagioase la viteze de 130-140 km/h decat cele de iarna, iar senzatiile sportive compenseaza intr-un fel acest disconfort acustic. E si ceva caracteristic anvelopelor Dunlop – cam toate automobilele echipate cu Dunlop pe care le-am condus vreodata s-au arata galagioase la rulare, chiar si un Lexus RX...

Totusi, Lancer X si-a descoperit asii din maneca. Si acestia sunt rosii, cu aroma profunda de sportivitate – o sportivitate bruta, care te lasa sa o simti si sa o controlezi. Si se pare ca am inceput sa respect mult mai mult automobilul nostru redactional. Poate pentru ca l-am inteles mai bine...
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!