Prima pagină  »  Ştiri  »  Traseele montane sau placerea calatoriilor lungi la bordul unui Mercedes-Benz
27 IULIE 2009, 09:42
2,011
0
Traseele montane sau placerea calatoriilor lungi la bordul unui Mercedes-Benz
De Ilie Toma
0
Nu a trecut mult timp de la achizitia noului automobil al redactiei noastre, ca am si planificat prima calatorie in afara tarii. O calatorie de distanta lunga iti da posibilitatea sa simti intr-un mod aparte calitatile unui automobil, incepand de la confortul general pana la o multime de aspecte in particular: pozitie in scaune, izolare fonica, comportament al suspensiei, elasticitate a motorului in depasiri, etc.

In primul rand, trebuie sa remarc primele experiente de utilizare a gazului natural comprimat (CNG) in calitate de combustibil. Din fericire, am si identificat cateva statii de alimentare pozitionate comod pentru noi, care ofera un combustibil de o calitate buna. In mare parte, ne-am oprit asupra statiei de alimentare Likoil (nu facem publicitate), situata la iesirea dintre Nord-Vest a Chisinaului. Mercedes-Benz-ul nostru pare sa fie foarte fericit de gazul de acolo si performantele motorului in modul de rulare CNG chiar nu se deosebesc de cele oferite de benzina, asa cum este indicat si in fisa tehnica a automobilului!

Atat timp cat motorul are foarte putini kilometri parcursi, am fost pregatiti pentru un consum ceva mai ridicat, in ambele moduri de rulare, consum care dupa 1500-2500 km parcursi ar trebui sa se normalizeze la nivelul indicat de producator.

In fine, avand automobilul intr-o stare tehnica perfecta si o predispozitie de calatorii lungi, am trecut la o statie Bemol pentru a face plinul cu benzina, apoi am facut plinul si cu CNG. Putem sa pornim la drum!

Traseul Leuseni

Primul segment al rutei noastre catre muntii Romaniei, pentru ca intr-acolo ne indreptam, a fost traseul Chisinau-Leuseni. Unul din putinele trasee de o calitate excelenta a carosabilului, si trebuie sa recunoastem ca un automobil bun se simte in apele sale aici. Este si cazul lui B 170 NGT BlueEFFICIENCY al nostru – cei aproape 100 km ai traseului au trecut atat de placut, incat abia cand am vazut scris indicatorul “Leuseni” am sesizat ca in curand ni se termina tara…



Suspensia are un comportament fantastic. Fiind ajutata de ampatamentul mare, reuseste sa ofere un confort de exceptie. Pe un drum cu adevarat bun, automobilul pare ca pluteste lin deasupra suprafetei lui, neatingand in vreun fel carosabilul. Asta se datoreaza in primul rand izolarii excelente a vibratiilor provenite in mod firesc de la rulare, care nu se transmit in caroserie si, prin urmare, cei din interior nu simt in vreun fel drumul propriu-zis.

Volanul nu simte nici el nici una din vibratii, manevrandu-se usor, fara efort. Virajele drumului nu fac decat sa amplifice placerea condusului, iar stabilitatea masinii ramane foarte buna chiar si in virajele mai stranse.

In depasiri, cutia de viteze Autotronic necesita ceva timp pentru a fi inteleasa. Aceasta dispune de doua regimuri – Comfort si Sport. Comfort este regimul “normal”, care asigura o focalizare catre economie de combustibil si rulare la rotatii moderate ale motorului. Sport, este, desigur, regimul care asigura o reactie mai fina a motorului, accelerarea fiind mult mai rapida si comportamentul masinii mai elastic. Exista si un regim de kickdown, actionat prin apasarea deplina a pedalei, in oricare din cele doua regimuri – atunci motorul isi incordeaza muschii pentru a oferi puterea maxima – lucru foarte util in cazul depasirilor. Totusi, dat fiind ca nu am trecut de perioada rodajului, in instructiunile germanilor figureaza si un sfat de evitare a regimului de kickdown pentru primii 1500 km, in scopul protejarii motorului. Ne-am hotarat sa ascultam sfatul nemtilor…




Daca se ruleaza linistit, si la un moment dat ai nevoie de o fortare mai stransa pentru o depasire, incepi sa simti cand e momentul oportun pentru a anunta transmisia despre intentia pe care o ai. Ruland in mod “Comfort”, cu jumatate de secunda inainte de inceperea manevrei propriu-zise, poti efectua o apasare mai accentuata a pedalei de acceleratie, iar transmisia va oferi un cuplu mai bun si rotatii mai mari ale motorului. Dupa asta, cand intri in depasire, ai deja puterea si cuplul necesare unei manevre sigure si rapide. In regim sport, lucrurile se simplifica – apesi pedala puternic atunci cand pornesti manevra si motorul raspunde instantaneu, oferindu-ti si cuplu si putere suficiente.

Traseele Romaniei

Chiar inainte de vama, ruland pe gaz natural, consumul mediu indicat a fost de 4.7 kg/100 km… Fenomenal…

Odata ce am trecut vama, am avut ocazia sa rulam in continuare pe drumuri cu o calitate buna a carosabilului. Aici virajele au devenit insa mai stranse, iar abordarea lor mai placuta. B Class nu se comporta ca un model sportiv in viraje, insa face fata cu demnitate chiar si manevrelor mai solicitante.

Dupa primii 100 de kilometri parcursi, un lucru esential se face simtit: izolarea fonica incredibila a interiorului! Nu vreau sa compar cu celalalt automobil al redactiei noastre, il pot compara cu orice automobil condus de mine mai mult de o zi pana acum si pot spune ca B Class detine una din pozitiile de lider. Nu se aude zgomotul rularii si nici al curentilor de aer, abia de auzi un tir care trece langa tine! Este incredibil, insa e adevarat.




Si, de ce sa nu recunoastem, acest aspect contribuie enorm de mult la senzatia de confort general. Conducand in liniste, conduci mai relaxat, pasagerii sunt si ei mai relaxati, poti asculta o muzica la volum mai mic, auzand toate clinchetele piesei care rasuna in sistemul audio, iar in final toate inseamna o reducere semnificativa a oboselii!

Aveam sa cunoastem insa si o dezamagire, si anume una legata de infrastructura de statii de alimentare cu CNG in Romania. Am aflat profund uimiti ca acestea, practic, nu exista pe teritoriul Romaniei, aici fiind mult mai popular gazul lichefiat, adica LPG-ul. Probabil Ceausescu a preferat mai mult diesel-ul pentru camioanele si masinariile sale, in vremurile de demult, in timp ce pe teritoriul fostei URSS ZIL-urile si unele autobuze foloseau din plin gazul metan comprimat. Am deschis site-ul indicat de Mercedes-Benz in manualul de exploatare pentru a vedea harta tuturor statiilor de alimentare cu CNG din Europa si faptul s-a confirmat: nici o statie CNG pentru Romania… Bulgaria, Ungaria, insa, sau oricare alta tara europeana, au statii cat incape, prin urmare, Romania este o exceptie.

Am rulat aproape 300 km cu gazul din rezervor, alimentat la iesirea din Chisinau. Un rezervor plin ne-a costat in jur de 100 lei si cu 100 lei am ajuns pana in Targu Ocna… Sa nu crezi ochilor, nu alta! Dupa schimbarea regimului de alimentare a motorului, care se face electronic, prin comenzi de pe volan, am mai parcurs 25 kilometri pe benzina si am ajuns la destinatie – oraselul Slanic Moldova, situat in inima muntilor. Am ajuns deci cu rezervorul de benzina plin!

Privelisti montane

Realizam ca denumirea de Tourier, data de Mercedes-Benz pentru a descrie mai bine B Class, i se potriveste perfect. Este o adevarata placere sa calatoresti la bordul lui – singur, alaturi de cineva sau impreuna cu toata familia. Portbagajul generos si spatiul mare din interior asigura confort pentru toti. Iar tu, cel de la volan, ai o priveliste minunata in panoul de bord, una eleganta, cu linii clasice, care iti aduce in fiecare clipa satisfactie de la condus.

Daca mai ai si parte de privesti minunate in jur, chiar ca ai dat de “driving heaven” (paradisul condusului, n.r.). Iar muntii Romaniei sunt cu siguranta o priveliste minunata pentru un condus placut. Si unde mai pui ca toate te si costa putin in consum…






Marca si valorile ei

Nu a durat mult de la achizitia lui B Class sa tot fim intrebati de ce anume am facut aceasta alegere. Am fost intrebati chiar de ce nu am achizitionat un offroader de alta marca la acelasi pret, iar un comentariu mai rautacios ne spunea ca atunci cand cumperi un Mercedes-Benz dai o multime de bani doar pe numele sonor al marcii…

Si totusi, numele sonor nu vine singur. Vine insotit de o multime de mici detalii de mare importanta – detalii de atentie cu care este asamblat automobilul, mici detalii ingineresti cu semnificatie mare in caracteristicile de exploatare, iar aceste avantaje le poti sesiza doar pe parcursul exploatarii automobilului, atunci cand, pas cu pas, intelegi ca un nume de peste 100 de ani inseamna si peste 100 de ani de experienta in cunoasterea tehnica a masinilor, dar si cunoasterea particularitatilor de exploatare. Pot sa aduc cateva exemple, observate din start de noi: va spuneam de izolarea fonica de exceptie a modelului. Avem sa observ abia cand asteptam la vama ca B Class are captusite dosurile aripilor cu un material special, moale, astfel incat si acesta isi aduce aportul in “inghitirea” zgomotului produs in mod natural de rularea rotilor… Un detaliu mic si invizibil la prima vedere, insa de o importanta atat de mare pentru confortul general! Mai pot aduce exemple din mediul interior: spatii de depozitare bine gandite, o asamblare excelelenta a bordului si utilizare a materialelor calitative si practice, cotiera culisanta, spatiu de depozitare cu racire (asemeni unui mic frigider), si multe altele…

Am stat cateva zile in Romania, avand ocazia sa mai vizitam imprejurimile Slanicului. O zona frumoasa, cu un aer intr-atat de oxigenat si curat, incat la inceput parea sa ne ameteasca. Nu am mai alimentat cu combustibil in Romania, pentru ca nu am avut nevoie. Am ajuns in Chisinau inapoi, peste patru zile, cu aproape jumatate de rezervor de benzina disponibil, si cu un consum mediu total pe benzina de 6.9 litri / 100 km (indicatii producator: 6.3 litri regim traseu, noi am circulat in regim de traseu montan in perioada de rodaj).

Suntem profund satisfacuti de alegerea pe care am facut-o. Si cat e de placut cand un automobil nou te impresioneaza in fiecare zi atat de placut!
GALERIE FOTO (19 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!