Prima pagină  »  Ştiri  »  Propulsoarele Audi TDI – 20 de ani de eficienta!
27 NOIEMBRIE 2009, 16:34
5,586
0
Propulsoarele Audi TDI – 20 de ani de eficienta!
De Constantin Mihalachi
1
Fiind cunoscute in prezent ca unele din cele mai fiabile si eficiente propulsoare, diesel-urile TDI de la Audi si-au inceput evolutia inca din anul 1989, atunci cand Audi 100 devenea primul model al producatorului din Ingolstadt care era propulsat de motorul turbo-diesel cu injectie directa 2.5 TDI. Incepand cu acel moment si pana in prezent, Audi a produs in diferite versiuni peste 5 mln propulsoare TDI, toate fiind recunoscute pentru putere, maniera sportiva, eficienta exemplara, demonstrand in prezent ca aceasta tehnologie detine un mare potential, care ramane pana cand nedescoperit in totalitate.

Audi produce motoare diesel de peste 30 ani, primul fiind diesel-ul cu 5 cilindri care si-a facut debutul in indepartatul an 1978. 11 ani mai tarziu, Audi a efectuat un salt tehnologic imens care a schimbat in totalitate piata propulsoarelor diesel. Prin abrevierea TDI, Audi sugera pe atunci ca a contopit injectia directa, turbina si unitatea electrica de control al propulsorului intr-un singur ambalaj.

Parintele propulsoarelor TDI este considerat Richard Bauder, cel care in prezent continua sa fie la carma programului de dezvoltare a propulsoarelor diesel. Primul TDI a inregistrat un succes inca de la bun inceput, atunci cand a fost instalat pe generatia a 3-a Audi 100… Acesta dispunea de 5 cilindri si o capacitate de 2.461 cm cubi, care reusea sa genereze 120 cai-putere si 265 Nm incepand cu 2.250 Nm. Rezultatele demonstrate de noul propulsor cu 20 ani in urma, raman a fi foarte bune si in prezent, viteza maxima 200 km/h, in timp ce consumul de combustibil este de 5.7 l/100km.

Incepand cu acel moment si pana in anul 2009, Audi a conceput o sumedenie de propulsoare TDI, versiuni care difera dupa putere si caracteristicile dinamice, dar care raman in egala masura eficiente si foarte fiabile. In total, pana la momentul actual, Audi a conceput 19 versiuni ale propulsoarelor TDI, iar astfel, mai jos va propunem o mica descriere a fiecaruia dintre ele!

2.5 TDI, 88 kW (1989)



In cadrul Salonului Auto de la Frankfurt din toamna anului 1989, Audi a prezentat pentru prima data un propulsor diesel TDI, si anume cel cu 5 cilindri si 2.5 litri cu care a fost dotata generatia a 3-a a modelului Audi 100. Initial, acesta genera 120 cai-putere si 265 Nm, insa incepand cu anul 1994, dupa ce inginerii Audi au efectuat o serie de modificari la nivelul sistemului de injectie si la recircularea gazelor de esapament, diesel-ul genera deja 140 cai-putere. In aceasta forma, 2.5 TDI a fost instalat pentru prima data pe Audi A6, oferind in acelasi timp si o alternativa mai putin agresiva de 115 cai-putere.

1.9 TDI, 66 kW (1991)



La doi ani dupa ce a lansat primul propulsor TDI, Audi a lansa primul TDI cu patru cilindri. Acesta utiliza acelasi sistem de injectie ca si fratele sau mai mare, si la fel ca acesta era dotat cu 2 valve pe cilindru. Cu o capacitate de 1.896 cm cubi, propulsorul genera 90 cai-putere si 182 Nm. Pentru prima data, acest motor a fost montat pe Audi 80, pe care reusea sa obtina un consum extraordinar, mai putin de 4.0 litri per 100 km. Ceva mai tarziu acelasi propulsor era oferit si pentru Audi 100, iar incepand cu anul 1993, Audi a trecut programul de elaborare a propulsoarelor diesel in totalitate pe principiul TDI.

1.9 TDI, 81 kW (1995)



In anul 1995, Audi a revizuit propulsorul 1.9 TDI, iar in urma modificarilor acesta livra deja 110 cai-putere si 225 Nm oferiti intre 1.700 si 3.000 rpm. Acest propulsor a fost instalat pe Audi A4, A6, cat si pe Audi A3, model lansat in 1996.

2.5 TDI, 110 kW (1997)



Lansat in anul 1997, noul propulsor avea sa devina primul TDI cu 6 cilindri si 4 valve pe cilindru. Acest V6 TDI cu o capacitate de 2.5 litri, genera 150 cai-putere si un cuplu maxim de 310 Nm, disponibil intre 1.400 si 3.200 rpm. Ceva mai tarziu, in versiunea finala a acestui propulsor, puterea avea sa creasca pana la 180 cai-putere. Motorul V6 TDI a fost disponibil pentru prima data pe Audi A8, ca ulterior sa fie disponibil si pe modelele A4, A6.

1.4 TDI, 55 kW (1999)



Fiind cel mai mic la acel moment, propulsorul 1.4 TDI a fost conceput pentru Audi A2, model ce a fost lansat in anul 1999, si care se bucura de caroseria din aluminiu. Acest propulsor dispunea de doar 3 cilindri fiecare dotat cu 2 valve. Puterea initiala era de 75 cai si 195 Nm disponibili cu 2.200 rpm. In scurt timp dupa a fost oferita o noua versiune cu turbina VTG care genera 90 cai-putere si un cuplu maxim de 230 Nm.

3.3 TDI, 165 kW (1999)



Cu o capacitate de 3.3 litri, noul V8 TDI cu 4 valve per cilindru era cel mai puternic TDI la acel moment. Acesta genera 225 cai-putere si un cuplu maxim de 480 Nm, si a fost oferit pentru prima data pe modelul Audi A8.

1.9 TDI, 85 kW (2000)



In anul 1999, si propulsorul 1.9 TDI a preluat turbina VTG (Variable Turbine Geometry) si sistemul de racire cu apa a gazelor de esapament. In aceasta forma, propulsorul cu 4 cilindri genera 115 cai-putere si 285 Nm incepand cu 1.900 rpm. Ceva mai tarziu au urmat versiunile cu 100, 104 si 130 cai-putere, care au fost oferite pentru prima data pe Audi A4, si mai apoi pe A3 si A6.

1.2 TDI, 45 kW (2001)



Propulsorul 1.2 TDI a fost introdus in anul 2001, si a transformat Audi A2 in primul vehicul din lume ce consuma mai putin de 3 litri/100km. Consumul mediu al acestuia de 2.99 l/100km, ramane nebatut pana in prezent. Propulsorul cu 3 cilindri deriva din versiunea 1.4 TDI, iar datorita blocului din aluminiu acesta cantarea doar 100 kg. Turbina VTG furniza aer in cilindri, iar motorina era injectata direct in cilindri. Puterea totala a propulsorului era de 61 cai-putere si 140 Nm oferiti intre 1.800 si 2.400 rpm. Inca pe atunci, Audi A2 era dotat cu sistemul start-stop!

2.0 TDI, 103 kW (2003)



Noua versiune 2.0 TDI avea la baza propulsorul 1.9 TDI, insa principalele diferente intre aceste modele era alezajul cilindrilor ceva mai mare si noul ax cu came dublu cu 4 valve per cilindru. Cu o putere maxima de 140 cai si 320 Nm, datorita performantelor acest propulsor a castigat in scurt timp o reputatie foarte buna pe piata. Pentru prima data, Audi 2.0 TDI a fost oferit pe A3, ca putin mai tarziu sa fie disponibil si pentru A4 si A6. Pentru putin timp, a existat si o versiune cu aceleasi caracteristici tehnice, dar care dispunea de 2 valve per cilindru.

4.0 TDI, 202 kW (2003)



Versiunea V8 TDI cu o capacitate de 4.0 litri a fost disponibil incepand cu anul 2003 pe Audi A8, fiind la acel timp, cel mai puternic de felul sau pe piata. Sistemul de injectie common rail si cele doua turbine ofereau o putere imensa, 275 cai-putere si un cuplu maxim de 650 Nm.

3.0 TDI, 150 kW (2004)




Introdusa in anul 2004, versiunea 3.0 TDI era primul membru al noii familii de propulsore in V cu un unghi al cilindrilor uniform de 90 grade si spatiu intre cilindri de 90 mm, care utiliza si noile piezo-injectoare. In total au fost introduse 3 versiuni ale acestui propulsor, cu puteri cuprinse intre 204, 224 si 233 cai-putere. In ultimii cinci ani, aceasta versiune a fost vast raspandita pe modele ca A4, A5, Q5, A6 allroad, A8 si Q7. Astazi, puterea acestuia este de 240 cai-putere si 500, sau 550 Nm. Pentru prima data, aceasta versiune a fost disponibila pe modelele A6 si A8.

2.7 TDI, 132 kW (2004)



La putin timp dupa versiunea 3.0 TDI, la sfarsitul anului 2004 a fost introdus noul 2.7 TDI, cel care inparte in mare parte aceleasi tehnologii cu fratele mai mare. Initial, propulsorul V6 genera 180 cai-putere si 380 Nm, ca mai apoi sa creasca pana la 190 cai-putere. Lansat pentru prima data pe Audi A6, acest propulsor poate fi regasit in prezent pe modelele A4 si A5.

4.2 TDI, 240 kW (2005)



Lansat in anul 2005, 4.2 TDI genera 326 cai-putere si 650 Nm, fiind astfel sursa suprema de putere pentru Audi A8 si Audi Q7, ultimul lansat in 2006. Acum, disponibil doar pentru Q7, propulsorul este echipat cu doua turbo aspiratoare noi, care ii adauga un plus de putere lui 4.2 TDI, care dezvolta acum 340 cai-putere si 760 Nm.

2.0 TDI, 105 kW (2007)



In anul 2007, Audi a introdus noul TDI de 2.0 litri… Fiind optimizat sistemul de aspirare a aerului si geometria noua a pistoanelor, noul propulsor permitea viteze de pana la 5.500 rpm! Cu o putere de 143 cai, motorul cu 4 cilindri si 320 Nm poate fi considerat cu usurinta un best seller, fiind instalat pe modelele Audi A3, A4, A5, A6 si Q5. Ca optiune pentru A4, mai este oferita si versiunea de 120 cai-putere.

2.0 TDI, 125 kW (2008)



Premiera noului propulsor de 170 cai-putere si 350 Nm a avut loc in anul 2008. Fiind strans legat de propulsorul cu 143 cai, acesta este oferit pentru modelele A3, A4, A5 si A6, cat si pentru roadster-ul Audi TT, pe care il accelereaza in 7.5 secunde pana la 100 km/h, mentinand consumul la doar 5.3 litri/100km. Acest propulsor a debutat pe Audi A4 Avant.

3.0 TDI, 176 kW clean diesel (2008)



Fiind considerat TDI-ul viitorului, Audi 3.0 TDI clean diesel este atat de eficient, incat acesta se supune deja acum normelor europene de poluare Euro 6, care urmeaza sa fie introduse in anul 2014. Acest propulsor este echipat cu un convertor catalitic DeNox care purifica in mare masura gazele de esapament cu substanta lichida AdBlue. Audi 3.0 TDI dezvolta 240 cai-putere si 550 Nm, iar in prezent poate fi comandat pe Audi Q7 (pe care de altfel a debutat), si pe A4.

6.0 TDI, 368 kW (2008)



Fiind cel mai puternic propulsor diesel din lume incepand cu anul 2008, 6.0 TDI poate fi comandat in prezent doar pe Audi Q7. Acest V12 a derivat de la motorul ce a propulsat bolidul Audi R10 TDI, cel care a castigat 3 ori renumita cursa de 24 ore LeMans. Caracteristicile propuslorului sunt cu adevarat impresionante – 500 cai-putere si 1.000 Nm!

1.6 TDI, 77 kW (2009)



Un propulsor absolut nou va fi oferit pentru Audi A3 si A3 Sportback incepand cu anul 2010, acesta fiind 1.6 TDI, un motor ce genereaza 105 cai-putere si 250 Nm, si inregistreaza un consum uimitor – 3.8 l/100km. La momentul actual, acesta este cel mai compact propulsor Audi TDI, si unul din cele mai eficiente – 99 g/km CO2.

2.0 TDI, 100 kW (2009)



Cea mai recenta versiune 2.0 TDI, a concentrat in sine cele mai noi tehnologii existente, printre care sistemul start stop, sistemul de recuperare a energiei s.a. Datorita acestora, Audi A4 consuma doar 4.6 litri la 100 km, in timp ce emisiile de CO2 nu trec de 119 g/km. Chiar si asa, propulsorul emite 136 cai-putere si 320 Nm, livrand astfel performanta, atat de tipica pentru un Audi.

In continuare Audi va pune accentul pe combustibilul alternativ cu care ar putea fi alimentate propulsoarele TDI in viitor. In aceasta ordine de idei, Audi se bazeaza pe bio-combustibilul obtinut din plante, care in timpul procesului de ardere emit un nivel egal de CO2, cu cel pe care l-au consumat din atmosfera pentru crestere. Iar astfel, pana in anul 2012, fata de anul 2007 Audi spera sa reduca cu 20 % nivelul noxelor CO2 eliminate de intreaga sa gama de modele.


COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!