Prima pagină  »  Ştiri  »  Taxe vamale, taxe rutiere si accize noi la combustibili din 2010.
3 DECEMBRIE 2009, 21:57
4,196
0
Taxe vamale, taxe rutiere si accize noi la combustibili din 2010. Care vor fi acestea?
De Ilie Toma
0
Acum cateva saptamani, premierul Republicii Moldova, Dl. Vlad Filat, a anuntat operarea unor majorari incepand cu anul 2010 la accizele vamale pentru importul de automobile si la accizele aplicate combustibililor. De atunci, circula mai multe zvonuri privind marimea acestora si modul in care vor fi implementate, insa, se pare ca posesorii de autoturisme si companiile ce opereaza in acest sector inca nu detin informatii exacte si bine specificate vizavi de noile taxe, care urmeaza sa fie aplicate incepand cu anul viitor.

Ei bine, noi ne-am simtit obligati in fata audientei noastre, formata in mare parte din actuali sau viitori posesori de automobile, sa aducem lumina asupra acestui subiect. Am decis sa o facem in modul cel mai corect, mergand direct la sursa, adica la Ministerul Finantelor, si solicitand de acolo informatii exacte si veridice.


Taxele vamale mai mari pentru automobilele de lux

Aceasta expresie a sunat chiar in primele zile de la anuntarea majorarilor de taxe, insa, in mod firesc, ne-am intrebat cum va defini guvernul Republicii Moldova notiunea de “automobile de lux”. Calea cea pe care o intuiam era corelarea cu capacitatea cilindrica a motorului, urmand ca de la o anumita valoare accizele sa fie majorate in mod considerabil. Mai exista si varianta corelarii cu valoarea automobilului, insa aceasta varianta ar fi dus la o schimbare totala a modului in care se aplica taxele vamale pentru autoturisme si avea sa fie mult mai anevoioasa.

Aveam sa aflam de la Ministerul de Finante ca s-a decis pastrarea corelarii cu capacitatea cilindrica a motorului, iar majorarea accizelor vamale la import se va face pe trei criterii:

Pentru autoturisme cu motoare pe benzina, de o capacitate cilindrica pana la 2500 cm3, se va recurge la o indexare la rata inflatiei, prognozate pentru anul 2010, si anume de 3.1%. Prin urmare valoarea accizelor vamale pentru aceste autoturisme creste cu 3.1%.
Pentru autoturisme cu motoare diesel, de o capacitate cilindrica pana la 2500 cm3, se va recurge la o majorare a valorii accizelor vamale cu 30%.
Pentru autoturismele cu motoare pe benzina si diesel, capacitatea cilindrica a carora depaseste 2500 cm3, valoarea accizelor vamale la import se va majora cu 100%. Prin urmare in nominalizarea de autoturisme de lux au fost, la modul practic, incluse autoturismele cu motoare de peste 2500 cm3.


Va prezentam mai jos doua tabele cu informatii complete despre noile accize vamale, aplicate autoturismelor.


Accize vamale pentru autoturisme cu motor cu ardere interna (benzina):



Accize vamale pentru autoturisme cu motor cu ardere prin comprimare (diesel):



ATENTIE: Coloana 5 a tabelelor exprima valoarea noua a taxelor vamale, care va intra in vigoare la 01 ianuarie 2010. Deoarece aceasta taxa este aplicabila incepand cu anul 2010, varsta automobilului, dedusa din anul de producere, care este exprimata in coloana 3, este corelata anume cu taxele majorate. In coloana 4 gasiti valoarea taxelor de pana la 31.12.2009, insa, pentru o corelare corecta cu anul producerii a unui automobil inmatriculat in 2009, trebuie luata in consideratie valoarea anilor -1.


Dupa cum putem observa, la autoturismele pe benzina categoria intre 2001 si 3000 cm3 a fost divizata in doua – cele de pana la 2500 si cele de la 2501 cm3. Astfel, automobilele cu capacitatea cilindrica a motorului in intervalul dintre 2501 cm3 si 3000 cubi au nesansa sa fie considerate a fi de lux, si li se va aplica, practic, o triplare a accizului – de la 1.10 Euro / cm cub, la 3.50 Euro / cm cub.

Nu doar automobilele vor fi insa afectate de majorari de accize. De la 1 ianuarie 2010 vor mai fi majorate urmatoarele accize:

Racordarea la rata inflatiei de 3.1% a accizelor la productia vinicola, bauturile alcoolice tari, bauturile slab alcoolice, aparatura electronica;
Majorarea cu 35% a cotei accizului la tigari si foi de trabucuri;
Majorarea cu 45% a cotei accizului la tigarile fara filtru;
Majorarea de 4 ori a componentei ad valorem a cotei accizului la tigarile cu filtru;
Majorarea cu 25% a accizului la bere;
Majorarea de 3 ori a cotei accizului la articolele de bijuterie, parfumuri si apa de toaleta;
Introducerea accizelor la articolele de cristal, cota de 55%.



Va fi majorat si accizul la benzina. Accizul la diesel ramane neschimbat.

Dl. Ministru al Finantelor, Veaceslav Negruta, ne-a informat si despre cuantumul majorarii accizului la benzina, incepand cu anul 2010. Acesta va creste cu 50% fata de nivelul actual, de la 1200 lei per tona la 1800 lei per tona. Ceea ce inseamna ca, daca in prezent la fiecare litru de benzina platim un acciz de 1.20 lei, dupa 1 ianuarie 2010 vom plati 1.80 lei.

In mod firesc, ne-am intrebat care va fi soarta accizului la combustibilul diesel, dat fiind ca majorarea acestuia ar putea sa afecteze mai ales agricultorii. Va fi evitata sau nu majorarea accizelor pentru motorina? Se va recurge la impozitari suplimentare pentru alte tipuri de combustibil, precum gazul petrolier lichefiat (GPL) sau gazul natural comprimat (GNC, gaz metan)?

Ei bine, Dl. Ministru al Finantelor ne-a informat ca in 2010 atat cota accizului la motorina, cat si cotele taxelor pentru importarea si comercializarea gazului petrolier lichefiat si a gazului natural comprimat vor ramane nemodificate. Se va majora insa cota redusa a TVA la gazele naturale si lichefiate, atat la cele importate, cat si la cele livrate pe teritoriul Republicii Moldova, de la 5% la 6%.

Va prezentam in tabelul de mai jos modificarile accizelor si taxelor la combustibil, incepand cu 01 ianuarie 2010:




Cu cat se va majora pretul combustibilului la pompa?

In mod aproape sigur, majorarile de accize si taxe, aplicate combustibililor, vor duce si la majorarea pretului acestora la pompa. PiataAuto.md a efectuat o estimare a evolutiei preturilor la pompa a combustibilului, ca urmare a aplicarii acestor masuri.

Atentie insa, estimarea ia in calcul modificarea preturilor la pompa doar ca urmare a modificarilor in taxe si accize si nu tine cont de eventuale fluctuatii ale preturilor la bursele internationale sau eventuale modificari in marja de profit din structura pretului.



Prin urmare, pretul dieselului la pompa ar trebui sa ramana nemodificat. Dupa cum afirma Dl. Ministru al Finantelor, mentinarea nivelului actual al accizului la acest tip de combustibil are ca scop diminuarea poverii fiscale pentru entitatile economice ce folosesc motorina in procesul de productie si in alte activitati generatoare de profit, dar in primul rand neafectarea agricultorilor care utilizeaza mijloace de transport, ce consuma motorina.

Exista insa si o alta parte a monedei. Se va majora cu 30% taxa rutiera pentru vehiculele cu motoare diesel. In cifre, aceasta majorare inseamna intre cateva zeci de lei pe an pana la cateva sute de lei anual.

Luand in calcul o eventuala majorare a accizului la diesel, similara celei de la benzina, putem concluziona ca a fost aleasa totusi o varianta mult mai avantajoasa pentru vehiculele diesel.

Va prezentam mai jos valoarea taxelor rutiere valabile incepand cu anul 2010. In prezent, taxa rutiera este aplicata in cuantum egal atat pentru vehicule pe benzina, cat si cele diesel. Din 2010, valoarea taxelor pentru autovehicule cu motor pe benzina a ramas nemodificata in raport cu cea prezenta, in timp ce pentru autovehiculele cu motor diesel ea a fost majorata cu 30%.


Taxe rutiere anuale, incepand cu 01.01.2010:



In final, PiataAuto.md a mai adresat cateva intrebari absolut necesare Dlui. Ministru al Finantelor:

PiataAuto.md: Domnule Ministru, unde vor fi directionate in continuare fondurile acumulate din accizele pe combustibil? Cat de analizata de Guvern este situatia in care incasarile din aceste accize vor fi livrate intr-un fond din care sa fie asigurata reparatia si intretinerea infrastructurii rutiere?

Veaceslav Negruta, Ministrul Finantelor:In Programul de stabilizare si relansare economica a Republicii Moldova pe anii 2009-2011, aprobat recent de catre Guvern, este prevazut de a perfectiona sistemul de finantare a lucrarilor rutiere, pentru a asigura un flux adecvat si constant al mijloacelor financiare in fondul rutier. Respectiv, taxele pentru folosirea drumurilor achitate de proprietarii de automobile si o parte din accizele la combustibil, vor fi directionate spre fondul rutier, din care se vor efectua lucrarile de reparatie si intretinere a infrastructurii rutiere.

PiataAuto.md: Intelegem ca aceste majorari sunt in mare parte conditionate de recentul acord cu FMI. Care este pozitia oficiala a Guvernului / Ministerului de Finante vizavi de necesitatea aplicarii lor?

Veaceslav Negruta, Ministrul Finantelor: Scopul de baza al masurilor date este cel de a acumula venituri suplimentare la buget. De asemenea, statul urmareste diminuarea consumului produselor alcoolice si al articolelor din tutun, marfuri ce au o influenta negativa asupra sanatatii oamenilor si a dezvoltarii societatii in general, precum si optimizarea importului de autoturisme si produse petroliere in scopul reducerii poluarii mediului ambiant.

Majorarile sunt determinate de situatia de criza in domeniul finantelor publice, de deficitul bugetar enorm si nici intr-un caz nu reprezinta conditie din partea vreunei structuri financiare externe.

PiataAuto.md: Va multumim!
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!