Prima pagină  »  Ştiri  »  Relatare PiataAuto.md din Canada: Salonul Auto Internaţional din Montreal
30 IANUARIE 2010, 14:19
4,264
0
Relatare PiataAuto.md din Canada: Salonul Auto Internaţional din Montreal
De Dan Sochircă, corespondentul special PiataAuto.md în Montreal, Canada
1
Dan Sochircă, corespondentul special PiataAuto.md în Montreal, Canada, a vizitat Salonul Auto din Montreal şi ne relatează cu lux de amănunte exeperienţa sa.


A 42-a ediţie a Auto Salonului Internaţional din Montreal (Canada) şi-a deschis uşile publicului larg pe 15 ianuarie 2010 în incinta Palatului de Congrese, expoziţia ocupând 4 nivele ale acestei clădiri impozante. În perioada 15 – 24 ianuarie 2010 vizitatorii au avut ocazia să facă cunoştinţă cu o premieră Nord-Americană, 22 premiere Canadiene, 5 premiere regionale, 3 concepte şi 4 prezentări speciale. Evident, că acest eveniment ar fi avut pe plan internaţional un ecou mai mare, dacă nu ar fi fost "umbrit" de Salonul Auto Detroit 2010, care a activat exact în acelaşi timp: 11 – 24 ianuarie 2010! Respectiv, toată atenţia atât a producătorilor, cât şi a mass-mediei de specialitate a fost atrasă spre Detroit - Primul mare Salon Auto al anului 2010. Însă, în pofida acestui fapt, Auto Salonul din Montreal a demonstrat încă o dată prin numărul impresionant al participanţilor (spre deosebire de anul 2009), relansarea economiei şi intrarea într-un deceniu nou cu piciorul drept. Cu ochiul neînarmat s-a văzut schiţată tendinţa industriei producătoare de automobile în viitorul apropiat: atmosfera mult mai efervescentă decât în 2009 şi-a pus accentul pe realizarea inovaţiilor, tehnologiile noi constituind unul din cei patru stâlpi ai oportunităţii relansării pe piaţă. Auto Salonul din Montreal isi castiga astfel titlul de salon al ieşirii nord-americanilor din criză şi intrarea în forţă pe teritoriul maşinilor electrice a industriei auto.

Sloganul de bază al acestui Auto Show l-aş putea formula astfel : "Viitorul este verde!". Modelele "verzi" fiind omniprezente practic pe toate standurile producătorilor. De menţionat şi faptul, că toate modelele "hybrid" prezentate, vor fi produse în serie şi disponibile deja în 2011. În această ordine de idei nu este de mirare şi faptul, că prima sală, care întâlneşte vizitatorii este complect rezervată laureaţilor premiului "ecoENERGY" a acestui an pentru Canada. Un premiu, fiind parte a iniţiativei "ecoACTION".

"ecoACTION" este o iniţiativă a guvernului Canadei vizând reducerea poluării atmosferice şi a emisiilor de gaze cu efect de seră ce contribuie la schimbările climaterice.

Iniţiativa "ecoENERGY" pentru autoturismele personale, lansată la nivel de stat de către Resurse Naturale Canada (RNCan) în parteneriat cu Transports Canada (TC) şi cu constructorii de autoturisme, are drept sarcină promovarea următoarelor scopuri: economia de bani ai utilizatorilor autoturismelor, consumul mai redus al carburanţilor, protecţia mediului ambiant. Premiile "ecoENERGY" pentru vehicule sunt prezentate anual de către Oficiul de eficienţă energetică Resurse Naturale Canada şi este acordat pentru vehiculele cele mai eficiente vândute în Canada. Consumatorului i se solicită la procurarea unui vehicul nou verificarea etichetei "EnerGuide" care este aplicată pe toate vehiculele noi vândute în Canada. Premiile 2010 s-au repartizat astfel:



Deja, din acest tabel se vede tendinţa de astăzi a Nord-Americanilor şi a Canadienilor în special. Această tendinţă o putem la fel observa şi pe străzile oraşului, unde marea majoritate a automobilelor sunt compacte şi sub-compacte – Toyota Yaris şi Corolla, Honda Civic, Mazda 3, Hyundai Accent şi Elantra, alături de alte asemeni autoturisme de productie Nord-Americana sunt omniprezente!

Ford Escape Hybride-D - Replica americanilor in materie de inovaţii "verzi"


Salonul Auto Internaţional din Montreal (SAIM) în colaborare cu "Resursele Naturale ale Canadei" au prezentat publicului larg vehiculul "BlueCar" şi prin intermediul standului acestuia a mai profitat încă o dată pentru a informa vizitatorii privind problemele majore legate de automobile şi viitorul planetei. Vizitatorii SAIM au, deci, toată informaţia pentru a-şi crea o opinie "iluminată" de soluţiile ecologice şi noile produse "verzi" având în faţă soluţii în forma unor produse viabile, pecum automobilul "BlueCar". De altfel, dacă pe vremuri automobilele de acest tip erau doar nişte concepte, proiecte create exclusiv pentru a testa anumite tehnologii şi opinia publică, astăzi producerea în serie a acestui automobil este iminenta. Fiind introdus ca premieră pe piaţa Nord-Americană, "BlueCar" este un automobil electric creat de Pininfarina-Bollore. Motorul său electric este alimentat de o baterie LMP (Lithium Metal Polymere) creată de către Groupe Bollore. Tehnologia acestor noi baterii LMP permite o autonomie de 250 km, dezvoltând o viteză maximă de 130 km/h! Caroseria sa elegantă permite instalarea cu confort a patru adulţi având posibilitatea de a călători ecologic într-o linişte impressionantă! Din caracteristicile tehnice aşi mai vrea să menţionez acceleratia de la 0 la 60 km/h în 6,3 sec. şi puterea motorului fiind de 50 kW.

"BlueCar" - semnătura Pininfarina ne asigură că artiştii design-ului nu ezită să-şi transpună ideile în automobilele eco.


Faruri şi felinare cu LED-uri, în deplină tendinţă fashion şi eco.


Interiorul lui "BlueCar" se arată a fi pe cât de stilat, pe atât de confortabil.


Şi pentru că suntem la paragraful automobile electrice, nu putem trece cu vederea un alt produs, de data aceasta fiind opera celor de la Mitsubishi – i-Miev. MIEV (Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle) sau MiEV (Mitsubishi innovative Electric Vehicle). De astăzi în trei-patru ani 50 din aceste automobile electrice vor rula pe străzile provinciei Quebec din Canada pentru a testa abilităţile şi rezistenţa la iernile de aici. Aceste mici maşinuţe electrice sunt prevăzute pentru a transporta patru pasageri, funcţionează cu baterii lithium-ion (mai eficiente decât cele tradiţionale cu plumb). Dacă acest i-Miev rulează deja pe străzile Japoniei de câteva luni, condiţiile iernilor dure ale Quebec-ului vor fi determinante pentru producător în vederea comercializării lor pe această piaţă. Să luăm în consideraţie şi caracteristicele tehnice de bază – acceleraţia de la 0 la 100 km/h în 9 sec., viteza maximă fiind 130 km/h şi o autonomie de 160 km!

Mitsubishi i-MiEV.


După secţia destinată automobilelor eficiente, vizitatorul SAIM este "ridicat" în sens direct şi figurat în al 7-lea cer! Expozitia este situată la etajul 7 şi exponatele fiind mărcile de "vis" – Ferrari, Maserati, Maybach, Bentley, Aston Martin, Porsche, Lamborghini. Imaginaţia desenând castele, hotele de lux, terenuri de golf, etc. Fiecare model prezentat fiind o capodoperă a realizărilor în domeniul tehnologiilor, designului şi a rafinamentului în extremis! Între astfel de automobile, sincer vorbind, nu mi-am pus nici o dată întrebarea – "ce viteză maximă, ce putere, câţi cilindri ş.a.m.d. are cutare sau cutare model". Unica întrebare ce mi-a apărut – "care este valoarea?"

Aston Martin DBS – 310,000 $ fără taxe, transport, inmatriculare (motor V12, 48 supape, 5935 cc, raport de compresie 10.9:1, putere maximă 517 CP la 6500 rpm, cuplu max. 570 Nm la 5750 rpm, acceleraţie 0-100 km/h în 4.3 sec., viteza max. – 307 km/h)

Aston Martin DBS.


Ferrari Scuderia – 336,000 $ (motor V8, 4,3 l, 510 CP, acceleraţie 0-100 km/h în 3,6 sec., transmisie F1 SuperFast, schimbarea vitezei în 60 milisecunde)

Era firesc ca un Ferrari sa fie roşu...


Maybach 57 Zeppelin – 455,000 $ , Bentley Continental Supersports – 331,000 $, etc...

Familia Lamborghini...


Porsche 911 Turbo.


După un salt atât de impresionant, vizitatorul este treptat "coborât" cu picioarele pe pământ. Expoziţia ne duce catre al cincilea etaj. Pe lângă mărcile Mazda, Buick, GMC şi Chevrolet aici mai sunt prezente două colecţii extrem de interesante ce ţin de istoria dezvoltării automobilelor – "Clasica anilor 30" şi "Microautomobile".

Din luxul şi elita din prezent, te transferi în anii 1930 prin intermediul muzicii din epocă, ţi se crează impresia că ai nimerit în Chicago, unde "activează" Al Capone. Colecţia privată din 8 automobile ale epocii, valorează astăzi 5 milioane $.

Packard a fost una din cele mai luxoase mărci de automobile din SUA, Detroit. Primul automobil a fost produs în 1899, ultimul – în 1958.

Packard 833 Standard Eight Convertible Coupe, (1931) – Valorează 275,000 $ (motor L8 - adica 8 cilindri in linie!, - 105 CP)

Packard 833 Standard Eight Convertible Coupe, (1931).


Packard 645 De Luxe Eight Dual Cowl, (1929) – Valorează 300,000 $ (motor L8, 105 CP). Produse 2061 unităţi

Packard 645 De Luxe Eight Dual Cowl, (1929)


Packard 745 De Luxe Eight Roadster, (1930) – Valorează 250,000 $ (motor L8, 100 CP).

Packard 745 De Luxe Eight Roadster, (1930)


Duesenberg J LWB, (1930) – Valorează 1,250,000 $ numai şasiul (viteza maximă – 245 km/h).

Duesenberg J LWB, (1930)


Piaţa automobilelor este una din cele mai energice în dezvoltarea sa. Ea propune pe parcursul unui an cele mai multe noutăţi. Saloanele se succedă unul după altul pe toate continentele şi fiecare eveniment îşi are noutăţile şi premierele sale! Tehnologiile noi, performanţele, design-ul şi originalitatea fiind acele "note", cu ajutorul cărora "compozitorii" îşi crează "melodiile" sale. Salonul Auto din Montreal poate fi numit Salonul celor mici, luând în consieraţie numărul modelelor sub-compacte şi compacte care au fost prezentate publicului ca premiere pe piaţa Canadei: Chevrolet Cruze, Mazda 2, Ford Fiesta, Scion (nume nou în Canada)... Autoturisme mici, dar cu stil şi caracter, ce oferă confort şi eleganţă.

Chevrolet Cruze 2011. Acest model absolut nou, care vine să înlocuiască Cobalt/G5, va apărea în saloanele reprezentanţelor Nord-Americane în toamna 2010. El este deja accesibil pentru cumpărători în Europa şi Asia, unde are deja succes. Modelele Nord-Americane, produse in Ohio, vor primi un motor turbocompresat în patru cilindri de 1,4 litri cu 138 c.p. sau unul de 1,8 litri. Este dotat cu o cutie manuală în 6 rapoarte sau cu una automată cu acelaşi număr de rapoarte. Nu este în plus de menţionat faptul, că 10 air-bag-uri vor veghea pasagerii. Dimensiunile fiind mai generoase decât cele ale concurenţilor – Honda Civic şi Toyota Corolla, consumul carburanţilor este şi el mai redus (5 l/100km în afara oraşului).

Chevrolet Cruze abia aşteaptă să atace şi piata Nord-Americană.


Şi interiorul acestuia, prin combinaţia de culori, pară aduce mai mult a Camaro-ul legendar, nu?


Ford Fiesta 2011. Timpul triumfului Toyota Yaris/Echo a trecut. Dacă până în prezent ea practic nu avea concurenţi pe piaţa Canadei, noul Ford Fiesta vine din Europa să cucerească America după 30 ani de absenţă. Liniile sale moderne şi aerodinamice ajută la crearea unui şarm deosebit (spre deosebire de Yaris, care cam oboseşte deja ochiul). Din această vară două versiuni de caroserii vor fi disponibile – un hatcback cu 5 portiere şi un sedan convenţional. Fiesta posedă un air-bag pentru genunchii şoferului – o premieră pentru un automobil de această categorie. Motorul va fi de 1,6 litri cu 119 CP. Vor fi disponibile cutiile de viteză manuală cu 5 trepte şi automată cu 6 trepte. Ford anunţă un consum de 9,7 l/100km în oraş şi 7,4 l/100km în afara oraşului.

Ford Fiesta. Nord-Americanii vor redescoperi clasa mică.


Şi dacă suntem la Ford, aş vrea să prezint un concept, care atrage privirile tuturor! E vorba de Ford Reflex, sau REFL3X cum este gravat pe el. Şi chiar dacă a fost prezentat pentru prima dată la Salonul din Detroit 2006, şi astăzi este binevenit, fiind un automobil ecologic, un diesel-electric hybrid dotat cu baterie lithium-ion cu un consum de diesel de 3,6 l/100km şi cu o acceleraţie 0-97 km/h în 7 sec.

Un automobil eco cu siluetă de muscle-car?...


..mmm! Sună gustos, nu?


Honda P-NUT (Personal-Neo Urban Transport) este o concepţie a stiliştilor privind automobilul urban de mâine şi sugerează ideea că poţi fi mare chiar şi fiind mic. Cu 3,5 m lungime (un metru mai mult ca Smart). Conceptul celor de la Honda este drept răspuns la VW Up şi Toyota iQ. Ea a fost desenată în studiourile californiene Honda şi are ca accent un parbriz ce serveşte drept tablou de bord. Ca şi Toyota iQ, este o variantă cu trei locuri (unul în faţă şi doua în spate). P-NUT poate fi propulsată de un motor hybrid sau de unul 100% electric.

Honda P-NUT, sau (Personal-Neo Urban Transport).


Hyundai Tucson 2010. Nu a avut schimbări de la debutul său din 2005. Anul acesta situaţia s-a schimbat şi noul Tucson este prezentat publicului canadian în premieră aici în Montreal. Lăsând în istorie liniile clasice, noua generaţie se arată mult mai dinamică! Printre altele, acest model circulă deja în Asia, unde este cunoscut sub numele de Tucson iX. Mai lung, mai larg dar cântărind mai puţin, Tucson 2010 este dotat cu un motor de patru cilindri de 2,4 litri având 176 CP.

Hyundai Tucson 2010.


Infiniti Essence. Essence este in esenţă un automobil-concept dotat cu o mulţime de noi tehnologii, incluzând un nou sistem hybrid. Silueta sa a fost elaborată respectând noua filosofie de "performanţă inspirată" pentru acest super coupe de lux. Acest coupe este dotat cu doua locuri şi are drept propulsor un motor hybrid ce atinge o putere de 592 CP şi are zero emisii în modul electric. Design-ul acestui vehicul a fost elaborat de directorul de design de la Infiniti, Takashi Nakajima, pentru a celebra cei 20 de ani de existenţă a brand-ului. Infiniti Essence nu va fi produs în serie, el fiind o "icoană" a brand-ului la aniversare.

Infiniti Essence - "performanţă inspirată".


Kia Soul'ster. Pe lângă noua generaţie Sorento, care este foarte activ propulsată pe piaţa Nord-Americană, Kia a mai prezentat un model interesant – conceptul Soul'ster construit pe baza modelului Soul. Este o versiune cu două portiere destinata pentru 4 pasageri. Partea din spate este "decapotabilă", oferind acestui automobil un look inedit. Caroseria este disponibilă doar în culoare galbenă, cu două ţevi de eşapament cromate, jante sportive de 19". În cazul în care acest concept va ajunge să fie produs în serie, vor fi disponibile motoare de 1.6L I4 cu 120 CP sau 2.0L I4 cu 140 CP.

Kia Soul'ster - traiască galbenul!


Soul'ster – să-i zicem oare Soul's sister?


Mazda 2 2011. Vroum-Vroum! Luând in consideraţie faptul, că în Europa şi Asia acest model este prezent de 2 ani şi interesul crescand pentru sub-compacte a canadienilor (a quebecoşilor îndeosebi!) – era şi timpul! Şi după cum am mai menţionat era Toyota Yaris s-a terminat. De azi înainte concurenţa va fi mai "sănătoasă" —Ford Fiesta, Mazda 2, Suzuki Swift , Chevrolet Aveo, Hyundai Accent, Honda Fit! Deci, a treia generaţie Mazda 2 va fi disponibilă toamna cu un motor cu 4 cilindri de 1,5 litri. Transmisiile vor fi manuale în cinci trepte şi automate în patru trepte. Caroseriile vor fi cu 3, 4 şi 5 portiere. Producătorii au expus şi o versiune mai "agresivă" – Active2Snow, pentru a demonstra capacităţile de a "ataca" cele mai năpraznice ierni (un plus evident pentru Canada).

Standul Mazda. Vroum-Vroum!


Mazda 2 şi sora sa agresivă - Active2Snow!


Mercedes-Benz SLS AMG 2011. Atât. Mai mult nu e nevoie de scris... Demn de istoricul celebrului 300SL din anii 50, noul SLS AMG impresionează atât prin stilul său cât şi prin fişa sa tehnică. Prin urmare, un motor V8 cu un volum de 6,3 litri dezvoltă o putere de 571 CP, o cutie de viteze automată cu şapte rapoarte expediază toată forţa roţilor din spate accelerând de la 0 la 100 km/h în doar 3,8 sec. În condiţii "normale" consumul este de 13,2 litri la suta de kilometri.

Mercedes-Benz SLS AMG - Gullwing, sau "înnaripatul".


BMW 5 Gran Turismo 2010. Chiar dacă poartă cifra Seriei 5 pe bord, acest model este construit pe paltforma noii serii 7. În aspectul său fizic, Gran Turismo reia, un pic, liniile multisegmentului X6. Cât priveşte partea mecanică, putem reţine serviciile unui propulsor V8 de 4,4 litri având o putere de 400 CP şi unei cutii de viteze automate în 8 trepte. De notat faptul, că acest model nu va înlocui seria 5 touring. El se vrea ca un compliment al gamei.

BMW 5 Gran Turismo 2010.


Lexus HS 250h 2010. Acest automobil generos cu motorizare hybrid dispune de destule atu-uri să-i permită cu uşurinţă să se impună clienţilor. Fiind conceput în jurul principalelor componente ale celebrului Prius, acest sedan de lux utilizează motorizarea hybrid de la Camry! Cu motor în patru cilindri (ciclu Atkinson) de 2,4 litri asociat la un motor electric, HS 250h dezvoltă o putere totală de 187 CP cuplata la o cutie de viteze CVT.

Lexus HS 250h - un Prius mult mai mare, sau un Camry mai mic?.


După al doilea război mondial, automobilul începe cu paşi vertiginoşi să pătrundă în viaţa consumatorilor de rând. Şi nu e de mirare, că acest produs este oferit într-o varietate enormă! Quebec este şi a fost îndrăgostit de maşini mici. În toată America de Nord, ei sunt cei mai mari consumatori de automobile compacte. Chiar dacă reprezintă o pătrime din populaţia Canadei, quebec-oşii cumpără jumătate din numărul total de automobile sub-compacte, ce se vând în ţară. În acest context este binevenită o mică incursiune în istoria "celor mici". Am avut ocazia să mă minunez de cele 8 microautomobile prezentate într-o colecţie inedită.

VELAM Isetta, 1957 – Isetta este o versiune franceză a modelului Isetta produsă de marca italiană ISO. Acest model este cosiderat drept cel mai frumos dintre toate Isetta. Caroseria sa în formă de "ou" cu bumpere în stil Art deco, i-a dat porecla de "oală de iaurt" din partea francezilor. Unica portieră nu este dotată cu mâner, ci este acţionată prin intermediul unui buton. Această maşinuţă mai posedă o caracteristică unică pentru epoca sa – indicatorul de viteză amplasat in mijlocul volanului.

VELAM Isetta, 1957.


FIAT 600 Multipla, 1959 – Dacă credeţi că Chrysler cu minivan-ul său Dodge Caravan a inventat acest tip de caroserie la inceputul anilor 80, să ştiţi că FIAT a explorat acest segment între anii 1956 – 1969! Ideea a fost de a crea un vehicul, capabil să transporte mai multe persoane, utilizând mai puţin metal pentru a-l produce. Denumirea de Multipla însemnând "polivalenţă", fiind capabilă de a transporta atât pachete voluminoase, cât şi fiind un vehicul familial. Este propulsat de un motor de 4 cilindri simplu, dar fiabil, montat în spate din considerente practice de spaţiu şi cost. FIAT 600 este unul din cele mai frumoase exemple de reuşită comercială al secolului XX, cu o producţie totală depăşind 2,7 milioane de vehicule!

FIAT 600 Multipla, 1959.



PEEL P50, 1965 – Deţinătorul recordului cărţii Guinness pentru cel mai mic automobil produs în serie! Renumele acestei mărci vine anume cu acest model, lansat în 1962. Caroseria executată în fibre de sticlă, destinată unui singur pasager, cu un singur far în faţă, cu o lungime de 1,34m (de 2 ori mai mică ca Smart ForTwo), cu un motor central de 49 cc, ea cântăreşte doar 115 kg şi este în stare să atingă o viteză de 56 km/h! De remarcat, că acest "automobil" nu avea posibilitatea de a rula înapoi, avea 3 roti (roata din spate fiind propulsoare).

PEEL P50, 1965 - Cel mai mic automobil din lume creat vreodată.


PEEL P50, 1965 - Un singur loc, un singur far, trei roţi...


Într-un cuvânt sărbătoarea forţei, frumuseţei, istoriei, tradiţiei a avut loc în Montreal! Au mai rămas în afara acestui reportaj o mulţime de lucruri interesante şi demne de a fi prezentate publicului din Moldova – Acura ZDX, standul Audi, unde absolut toate automobilele prezentate au fost albe şi frumoase ca miresele, Buick Lacrosse, Cadillac CTS Familial, Chevrolet Camaro, Dodge Viper, Honda Accord Crosstour, BMW X6 ActiveHybrid, Infiniti G37 Coupe (Anniversary Art Project Vehicle – o capodoperă a aerografiei), Jaguar XJ şi XKR, Jeep Rubicon, Nissan GTR, Porsche Panamera, Scion xD şi tC, Subaru Impreza (Canadian Rally Car), Suzuki Kizashi, Volvo C70 Convertible şi XC60...

Material demn pentru a scrie un al doilea reportaj de la acest Auto Salon Internaţional!


Text şi foto: Dan Sochircă, corespondent special PiataAuto.md in Montreal, regiunea Quebec, Canada.
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!