Prima pagină  »  Ştiri  »  Aproape 20 000 km parcursi. Cum se simte Lancer X pe
10 APRILIE 2010, 00:01
2,013
0
Aproape 20 000 km parcursi. Cum se simte Lancer X pe "drumurile noastre"?
De Ilie Toma
0
GALERIE FOTO (5 IMAGINI)
Uite ca a venit vremea unei noi inregistrari in jurnalul de bord al Lancer-ului nostru. Stiu ca nu am publicat demult o noua inregistrare, fapt pentru care trebuie sa-mi cer scuze de la cei care asteapta astfel de relatari, dar si de la automobil.

Adevarul e ca odata cu calatoria noastra spre Geneva, precedata de pregatiri, si urmata de multa munca intensa in pregatirea unor proiecte de amploare, Lancerul a ramas din nou neglijat, parcurgand destul de putini kilometri – cam 3000 km din noiembrie si pana acum, in aprilie. E la fel de adevarat ca in majoritatea zilelor circul cu celalalt automobil redactional al nostru, iar asta se datoreaza in mare parte economiei substantiale in costurile de combustibil, si nu numelui marcii, cum ar putea intui unii. Dupa ce te obisnuiesti sa treci o data in trei zile pe la statia de alimentare, sa faci plinul cu un rezervor de gaz pentru care lasi vreo 130 lei la pretul actual, si sa circuli intens in acest timp, cand vine vorba sa te apropii de o pompa de benzina te uiti cam sceptic la dublarea cheltuielilor de combustibil. Totusi, cand imi amintesc de Rover-ul cu motor de 2.3 litri, pe care il detineam acum vreo 2 ani, care consuma vreo 14 litri de benzina in regim normal si vreo 17 pe caldurile de vara, cand era nevoie de climatizare, imi e groaza sa ma gandesc cati bani ar fi fost arsi in continuare in mod aproape inutil.

Cat consuma Mitsubishi Lancer X, practic vorbind?

Dupa 20 000 kilometri, judecand in parametrii motoarelor pe benzina, pot spune ca Lancer X e o masina cu un consum moderat. In zilele cu oras aglomerat, reusesc sa obtin un consum de vreo 11 litri la suta (10.8 conform datelor tehnice). Daca vreau sa-mi dezlantui apetitul de acceleratii, consumul urca pe la 14 litri la suta, dar asta doar atunci cand accelerezi puternic toata ziua de la fiecare semafor. In zilele cand traficul in oras e mai liber si poti circula linistit, obtin un consum de cca 8.0-8.3 litri la 100 km, ceea ce, zic eu, este foarte bine.

La traseu, daca se circula cu viteze de 120-150 km/h, consumul se situeaza in jurul valori de 7.3-7.5 litri. Acum vreo doua saptamani, intr-o dimineata de duminica, am reusit sa fac o calatorie pe traseul Chisinau-Straseni, cu un oras aproape pustiu si un traseu la fel de liber. Mi-am zis ca acum e momentul sa fac o incercare de a obtine cel mai mic consum posibil, si, dupa vreo 50 kilometri parcursi cu acceleratii line, si viteze de 70-90 km/h, am reusit sa obtin un consum de 6.5 litri la 100 km! Iar asta e mai putin decat in date tehnice oficiale ale producatorului, unde sunt indicati 6.6 litri pentru regim extra-urban! Deci se poate, desi in mod evident foarte rar exista astfel de conditii de trafic incat sa se reuseasca un astfel de regim de condus.

Bine ai venit, primavara!

Circuland foarte rar cu Lancer-ul, in perioada ianuarie-martie, acesta a avut vreo doua luni in care a facut in suma doar vreo 500 km. In acest timp, Lancerul nu vizitase nici o spalatorie si intr-o buna zi, l-am privit si mi-am zis ca nu il mai pot neglija. A doua zi dimineata l-am dus la cea mai buna spalatorie din oras, si i-am oferit o “baie” integrala, dupa care, atat la exterior, cat si la interior, acesta lucea, la propriu. L-am privit si i-am zis “Esti nou!”. E o senzatie pe care poate doar barbatii o inteleg vizavi de masina lor, atunci cand ai satisfactia ca masina ta arata asa cum trebuie sa arate – curata, bine intretinuta si intr-o stare tehnica perfecta. Ma bucur sa pot spune despre Lancer X ca arata in continuare nou dupa un an si jumatate din momentul achizitiei. Atat ca aspect si stare tehnica, cat si ca design. La fel de sportiv, la fel de agresiv, si la fel de plin de carisma.

Apropo de partea tehnica, cu totii am vazut starea absolut neiertatoare in care au ajuns drumurile Chisinaului si ale Moldovei in general catre sfarsitul iernii. Fiecare kilometru parcurs era, si din pacate mai continua sa fie pe multe din strazi, o aventura de prost-gust, in care nu ai cum sa nu devii iritat, si nu ai cum sa nu-ti amintesti de primar in acel context. Pentru Mercedes-Benz B-Class, acele drumuri impracticabile sunt un cosmar. Masina trece moale peste ele, fara probleme tehnice imediate, insa simti ca plange de dorul autostrazilor germane si iti zice “unde m-ai adus?”. Lancer X insa trece sfidator peste si prin acestea. Reactiile suspensiei pot fi nitel zgomoase, senzatiile in interior pot fi dure, dar masina trece nestingherita prin ele si nu da nici cea mai mica senzatie ca ar avea vreun deranj la partea tehnica. Vorbind in limbaj profesionist, suspensia lui Mitsubishi Lancer X se doveste a fi mult mai capabila sa inghita energia rezultata din socurile asfaltului imperfect, astfel incat caroseria masinii ramane nemiscata, iar componentele suspensiei nu au de suferit.

Iar asta inseamna ca Lancer X se dovedeste a fi din nou una din cele mai potrivite alegeri pentru mediul in care traim. Daca cineva isi doreste un automobil nou, la un pret rezonabil, care sa fie suficient de practic in exploatarea cotidiana, suficient de rapid pentru a da senzatii placute, dar mai ales sa reziste foarte bine la drumurile avariate pe care le avem, atunci Lancer X intruneste aceste caracteristici. Atat timp cat nu aspirati la confort premium, e masina perfecta.

Mici detalii picante vizavi de constructia lui Lancer X

Comportamentul bun al masinii in conditii atat de extreme m-a facut sa ma interesez mai mult despre modul in care a fost dezvoltata platforma lui Lancer X, numita Project Global. Am mai spus anterior ca Mitsubishi Outlander XL foloseste aceeasi platforma, iar asta inseamna un mare plus pentru Lancer X. Pentru ca atunci cand proiectezi o platforma care sa fie compatibila si cu un SUV, trebuie sa-i asiguri o rigiditate torsionala foarte inalta, dar si componente mult mai rezistente. Si iata aici ceva care e mult mai putin cunoscut: dezvoltarea platformei lui Lancer X a fost realizata impreuna cu Daimler-Chrysler, in ultimii ani cand Daimler mai detinea Chrylser. Daimler, detinatorul unor marci precum Mercedes-Benz, la o etapa a incercat chiar sa achizitioneze o parte din Mitsubishi. Achizitia nu a mai avut loc, insa platforma Project Global a fost dezvoltata si implementata in productia a mai multor modele. Este vorba de intreaga gama Lancer X, desigur – de la Lancer Evo X pana la Ralliart, si Outlander XL. Pe langa aceste modele, Jeep Compass este construit pe aceeasi platforma! Iar Jeep Compass este si el un SUV in toata legea – l-am si testat acum doi ani. Dodge Caliber, la fel, e construit pe aceeasi platforma! Mai mult ca atat, cei de la Peugeot-Citroen, care aspira la foarte multe din realizarile Mitsubishi, au cumparat drepturile de utilizare a acestei platforme pe modele din gama Peugeot si Citroen. Este vorba de SUV-urile Peugeot 4007 si Citroen C-Crosser, cea mai mare parte din acestea fiind produse chiar in Japonia la uzinele Mitsubishi si fiind, in esenta, o clona a lui Outlander XL. Cu anumite modificari, aceeasi platforma Project Global este utilizata si pentru productia lui Chrysler Sebring, Dodge Avenger si atentie, Jeep Patriot, din nou un SUV pur sange! Prin urmare, platforma lui Lancer X, “Project Global”, a devenit cu adevarat globala si tocmai astfel se explica comportamentul minunat al acesteia. Mai mult ca atat, Lancer X beneficiaza de o platforma tehnica compatibila cu un SUV, insa, nefiind un SUV, este mult mai usor si asta inseamna ca fortele la care este supus in exploatare sunt intotdeauna mult mai mici decat capacitatea de rezistenta a platformei sale tehnice! Exact de ce avem nevoie pentru drumuri ca ale noastre, nu? Pentru ca astazi, foarte putine modele de pe piata ofera mult mai mult decat este strict necesar...

20 000 km, in curand...

Suntem foarte aproape de cifra de 20 mii km parcursi si vom merge la service pentru o noua deservire tehnica programata. Ulterior, vom publica din nou o relatare vizavi de costurile de deservire. Prima vizita, la 10 mii km, ne-a costat 938 lei. A doua ar trebui ne coste pana spre 1500 lei, pentru ca se face schimbarea a catorva filtre in plus.

Vara e tot mai aproape si atmosfera tot mai calda, iar asta te ajusteaza tot mai des pe unda sportivitatii, a acceleratiilor frumoase si a motoarelor puternice. S-ar putea sa circulam in curand tot mai multi kilometri cu Lancer X, astfel incat sa venim in curand cu noi istorii fierbinti si poze dinamice cu acesta!
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!