Prima pagină  »  Ştiri  »  Care sunt cele mai bune motoare in 2010? Vezi aici toti
25 IUNIE 2010, 23:00
4,006
0
Care sunt cele mai bune motoare in 2010? Vezi aici toti castigatorii premiului "International Engine of the Year"
De Ilie Toma
0
An de an, premiile "International Engine of the Year" ("Motorul anului") tin producatorii intr-un suspans maxim. A castiga un premiu in una din cele 11 categorii sau, si eventual, a castiga premiul mare in aceasta cursa, echivaleaza cu recunoasterea suprematiei in ingineria unui producator.

Castigatorii sunt desemnati de un juriu specializat, format din 72 de jurnalisti auto din 35 de tari ale lumii.

Cine costruieste, deci, cele mai bune motoare in 2010? Pe care modele pot fi regasite aceste motoare? PiataAuto.md va prezinta in detaliu toti castigatorii, pentru fiecare din categorii, dar si cei carora nu le-au ajuns puncte pentru a deveni castigatori.

Premiul mare: "Motorul anului 2010" este castigat de VOLKSWAGEN!

Da, este al doilea an consecutiv cand motorul turboaspirat de 1.4 litri al celor de la Volkswagen castiga marele premiu, dupa o lunga dominatie a celor de la BMW. De fapt, in cei 12 ani de istorie a concursului, doar inca doua alte motoare au reusit performanta de a invinge marele titlu doi ani consecutivi (este vorba de motorul V10 de la BMW, instalat pe M5, si motorul 3.0 litri turbo).

Ca si in anul 2009, cei mai multi votanti ai motorului german provin din afara Europei, in special din America de Nord, America de Sud si Asia.

Propulsorul de 1.4 litri combina un turbocharger si un supercharger intr-o singura unitate compacta. In rezultat, cu diferite setari, motorul poate atinge puteri de pana la 180 CP si un cuplu de 250 Nm, disponibil de la numai 1500 rpm.

Juriul s-a aratat incantat de performantele motorului, declarand ca „motorul TSI este intruchiparea perfecta a motorului modern – econom, usor, inalt tehnologizat, compact, dar puternic, fiind un indicator excelent al viitorului motoarelor pe benzina”.

Rezultate in categoria generala:


"Cel mai bun motor nou al anului": Grupul FIAT, 1.4 litri MultiAir Turbo

Motorul celor de la Fiat a fost numit de juriu „singurul motor cu adevarat inovativ aparut in ultimele 12 luni” si a reusit cu destul de multa usurinta sa ia acest premiu. Principiul de functionare a motorului MultiAir presupune un sistem electrohidraulic, care controleaza in mod independent valvele de admisie a fiecarui cilindru. Motoarele MultiAir sunt gandite in prezent sa ofere cinci moduri de operare a timpilor pentru valvele de admisie, insa principiul MultiAir acorda posibilitati nelimitate de ajustare a acestor timpi, care depind doar de partea electronica a sistemului.

Sistemul este apreciabil mai ales datorita sporirii puterii motoarelor si reducerii consumului, in asociere perfecta cu tendintele actuale de downsizing ale industriei. Cei de la Fiat declara ca un motor MultiAir aduce pana la 10% mai multa putere si 15% mai mult cuplu, in timp ce emisiile CO2 sunt cu 20% mai mici, in raport cu un motor similar de aceeasi capacitate cilindrica.

Spre exemplu, instalat pe Alfa Romeo MiTo, acest motor in varianta turboaspirata produce 170 CP, indicand un consum mediu de doar 6.0 litri la suta. Grupul Fiat planifica raspandirea tehnologiei MultiAir pe intreaga sa gama de motoare. Urmatorul motor care va fi lansat de Fiat si va cuprinde aceasta tehnologie va fi un propulsor de doi cilindri turboaspirat, care se asteapta sa ofere o putere impresionanta de 105 CP!

In imagine: motorul MultiAir (stanga), Alfa Romeo MiTo (dreapta)



Rezultate in categoria "Cel mai bun nou motor al anului":


"Motorul "verde" al anului": TOYOTA, 1.8 litri Hybrid Synergy Drive

De 13 ani Toyota Prius este o prezenta regulara printre castigatorii premiului „Motorul Anului”. Anul 2010 aduce si el un alt loc pe podium pentru tehnologia hibrida a celor de la Toyota, datorita perfectionarii sistemului, dar si datorita amplasarii acestuia pe un nou model - Auris Hybrid.

Sistemul hibrid al lui Prius contine un motor pe benzina de 1.8 litri, care functioneaza dupa principiul lui Atkinson, si produce 98 CP, si un motor electric, impreuna cu care, puterea totala livrata de sistem se ridica la 134 CP. Noul sistem l-a ajutat pe Prius sa devina si mai rapid, accelerand in doar 9.8 secunde de la 0 la 100 km/h, cifre cu mult superioare generatiei precedente.

Juriul a apreciat sistemul hibrid al celor de la Toyota drept „esenta ingeniozitatii mecanice si electrice, asamblate intr-o unitate accesibila, care ofera rezultate fenomenale”.

In imagine: sistemul hibrid Toyota (stanga), Toyota Prius (dreapta)


Rezultate in categoria "Motorul "verde" al anului":


"Motorul de inalta performanta al anului": MERCEDES-BENZ AMG, 6.3 V8

In 2009, categoria in care s-a dus cea mai dura lupta a fost aceasta, insa atat in 2009, cat si in 2010, castigatorul este acelasi: motorul de 6.3 litri (6208 cm cubi) al celor de la Mercedes-Benz AMG. In 2010 insa, castigatorul s-a distantat la 105 puncte diferenta fata de ocupantul locului 2, fata de numai 19 puncte in avans in 2009.

„Sunetul in sine poate asigura pozitionarea pe primul loc in top a acestui motor” – a declarat juriul, cu referire la motorul-bestie al celor de la AMG. Creatorii motorului, inginerii AMG, se pregatesc insa sa lanseze in curand un nou motor, de doar 5.5 litri, care va produce aceeasi 571 CP, cat produce motorul actual de 6.3 litri pe SLS AMG! Cu noul motor, S63 AMG, spre exemplu, va consuma cu pana la 25% mai putin!

In imagine: motorul V8 AMG de 6.3 litri (stanga), Mercedes-Benz SLS AMG (dreapta)


Rezultate in categoria "Motorul de inalta performanta al anului":


Categoria "Pana la 1 litru": TOYOTA, 1.0 VVT-i

Toyota castiga aceasta categorie al patrulea an consecutiv, cu acest motor ingenios in trei cilindri. De ce ingenios? Pentru ca reuseste sa cantareasca doar 67 kg, ceea ce il face unul din cele mai usoare motoare pentru automobile construite vreodata. O multime de elemente din constructia sa sunt gandite revolutionar, pentru a salva spatiul pretios si a eficientiza geometria sa.

In rezultat, la cei 993 cm cubi ai sai, motorul livreaza o putere de de 67 CP si un cuplu de 93 Nm, disponibili de la 3600 rpm. Si mai importanta este economia pe care o realizeaza: instalat pe Aygo, motorul ofera un consum de 4.0 litri la suta, si emisii de doar 109 g/km de CO2.

In imagine: motorul Toyota de 1.0 litri VVT-i (stanga), Toyota Aygo (dreapta)


Rezultate in categoria "Pana la 1 litru":


Categoria "Intre 1.0 litri si 1.4 litri": VOLKSWAGEN, 1.4 TSI

Este al patrulea an consecutiv cand acest motor triumfa in clasa sa, in ultimii doi reusind sa ia si premiul mare al concursului.

Motorul a reusit sa bata concurenti importanti in clasa sa, precum Alfa Romeo cu tehnologia inovatoare MultiAir si Honda cu noul sistem de propulsie hibrid de 1.3 litri.

Dupa cum a afirmat juriul, „pentru o suma accesibila, motorul celor de la VW este cea mai buna metoda de a minimiza ezitarile unui motor turbo, si de a mentine rapide reactiile sale. Motorul este un castigator demn de titlul sau”.

In imagine: motorul TSI al grupului VW (stanga), VW Golf (dreapta)


Rezultate in categoria "Intre 1.0 litri si 1.4 litri":


Categoria "Intre 1.4 litri si 1.8 litri": BMW-PSA, 1.6 Turbo

Grupul BMW si cei de la Peugeot-Citroen continua sa stranga laurii dezvoltarii lor comune, mai ales ca Toyota miza foarte mult pe castigarea in aceasta categorie in 2010 cu noul sistem hibrid al lui Prius.

Motorul contine un turbocharger twin-scroll, injectie directa pe benzina, iar mai nou, sistem Start/Stop pe modelele grupului BMW (MINI Cooper S si MINI Clubman Cooper S). Puterea livrata de propulsor se cifreaza la 187 CP (anterior 175 CP), in timp ce cuplul de 260 Nm este disponibil intre 1600 rpm si 5000 rpm.

In imagine: motorul 1.6 turbo, dezvoltat in comun de BMW si PSA Peugeot-Citroen (stanga), MINI Cooper S (dreapta)


Rezultate in categoria "Intre 1.4 litri si 1.8 litri":



Categoria "Intre 1.8 litri si 2.0 litri": BMW, 2.0 Twin-Turbo Diesel

Motorul celor de la BMW este primul motor cu patru cilindri din lume, care foloseste tehnologia twin-turbochargerului cu geometrie variabila.

Propulsorul bavarez foloseste doua turbine – una mai mare si alta mai mica, pentru a fi capabil sa livreze putere constanta pe intreaga planja de turatii. La rotatii mici ale motorului, intra in functie turbina de dimensiuni mai mici, care ofera reactii rapizi si o eliminare a ezitarilor, caracteristice motoarelor turbo.

O inginerie atat de inovativa a permis livrarea unei puteri de peste 100 CP per litru de capacitate cilindrica (204 CP total), iar constructia blocului motor din aluminiu a permis reducerea greutatii cu 20 kg.

In imagine: motorul 2.0 Twin-Turbo Diesel (stanga), BMW X1 (dreapta)


Rezultate in categoria "Intre 1.8 litri si 2.0 litri":


Categoria "Intre 2.0 litri si 2.5 litri": AUDI, 2.5 Turbo, 5 cilindri

Audi nu a mai produs motoare in cinci cilindri demult, insa in 2009 fanii au ramas impresionati de debutul unui motor absolut nou pe TT RS Coupe si Roadster. Configuratia in 5 cilindri ofera un sunet ce aminteste de evolutia in raliuri a modelului Audi Quattro, in anii 80. Puterea oferita de noul motor nu este, insa, deloc caracteristica anilor 80 – cifra acesteia atingand 340 CP!

Un cuplu de 450 Nm, disponibil intre 1600 si 5000 rpm, explica cat se poate de clar motivele pentru care acest motor a castigat detasat in aceasta categorie. Unde mai punem ca un Audi TT RS poate accelera pana la 100 km/h in doar 4.7 secunde cu acest motor sub capota!

Desi in mod normal viteza este limitata la 250 km/h, pentru clientii care-si doresc mai mult exista optiunea schimbarii limitei electronice la 280 km/h, in timp ce apasarea butonului Sport pe modelele „speciale” recalibreaza sunetul esapamentului pentru un efect de fascinatie.

In imagine: motorul in 5 cilindri al celor de la Audi (stanga), Audi TT RS Coupe si TT RS Roadster (dreapta)


Rezultate in categoria "Intre 2.0 litri si 2.5 litri":


Categoria "Intre 2.5 litri si 3.0 litri": BMW, 3.0 Twin-Turbo

Anul trecut i-am vazut pe cei de la BMW dominand aceasta categorie, cu primele doua pozitii ocupate de ei. In acest an, istoria se repeta, cu aceleasi doua motoare BMW pe primele doua pozitii.

Configuratia clasica de 6 cilindri in linie si cei 306 CP oferiti de propulsor, au fascinat juriul. Cei 400 Nm, disponibili de la doar 1300 rpm, si pana la 5000 rpm, nu au cum sa nu te lase indragostit.

In imagine: motorul 3.0 Twin-Turbo BMW (stanga), noul BMW Seria 5 (dreapta)


Rezultate in categoria "Intre 2.5 litri si 3.0 litri":


Categoria "Intre 3.0 litri si 4.0 litri": BMW, 4.0 V8

Motorul V8 de 4.0 litri, instalat pe M3 castiga in aceasta categorie la doar cateva saptamani dupa ce editia modificata, dar puternic inrudita a acestuia, a evoluat cu succes pe Nurburgring, in cursa de anduranta de 24 ore.

Motorul dispune de canale de injectie independente pentru fiecare cilindru, cu doua mici motoare care opereaza deschiderile clapetelor de combustibil pentru fiecare dintre randurile de cilindri, fapt care ii ofera o reactie deosebit de rapida. Puterea maxima de 420 CP este obtinuta la rotatii inalte, tocmai 8250 rpm, iar gestiunea electronica a motorului are loc printr-un sistem Cosworth Pectel SQ6M ECU.

„Un motor care te face parte componenta din fiecare rotatie si vibratie, o performanta care depaseste limitele imaginabilului” – astfel a comentat juriul V8-ul celor de la BMW.

In imagine: motorul 4.0 V8, aspirat natural (stanga), BMW M3 (dreapta)


Rezultate in categoria "Intre 3.0 litri si 4.0 litri":


Categoria "Peste 4.0 litri": MERCEDES-BENZ AMG, 6.3 V8

Acelasi motor V8 AMG de 6.3 litri, premiant in categoria „Motorul de inalta performanta al anului”, castiga pozitia de frunte si in categoria „Peste 4.0 litri”.

Un reprezentant american al juriului a apreciat motorul ca fiind o intruchipare perfecta a notiunii de „hot-road” german, care transforma sedanurile elegante in adevarati demoni maniaci”!

In imagine: din nou motorul V8 AMG de 6.3 litri (stanga) si Mercedes-Benz SLS AMG (dreapta)


Rezultate in categoria "Peste 4.0 litri":


In final, putem concluziona si un scurt clasament al numarului de distincii pentru fiecare producator in editia 2010 a premiilor "International Engine of the Year":

BMW Group: 4 premii
Volkswagen Group: 2 premii premiul mare
Mercedes-Benz (Daimler): 2 premii
Toyota: 2 premii
Fiat Group: 1 premiu
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!