Prima pagină  »  Ştiri  »  25 de ani de tractiune integrala BMW
22 OCTOMBRIE 2010, 10:16
2,172
0
25 de ani de tractiune integrala BMW
De Ilie Toma
0
Acum 25 de ani, in anul 1985, era lansat primul model BMW cu tractiune integrala. Era un BMW Seria 3, in generatia a 2-a, si motorizat cu un propulsor de 6 cilindri in linie, de 2.5 litri, care producea 171 CP. Ulterior tractiunea integrala BMW a fost extinsa catre tot mai multe modele, astazi fiecare al patrulea BMW iesit de pe poarta uzinei fiind echipat cu tractiune pe patru roti.

Sistemul de tractiune integrala, debutat in 1985 pe BMW 325iX si dotat pe atunci cu un diferential Visco, transfera cuplul la un raport de 37:63 pe cele doua axe. Dupa cum se poate remarca, inca de la primul model BMW cu tractiune integrala, producatorul a pus accent pe transferarea prioritara a cuplului catrea puntea spate, mentinand astfel legendara manevrabilitate a modelelor sale.

Dupa 3 ani, in 1988, aparea si modelul Touring al Seriei 3, echipat cu acelasi sistem de tractiune integrala, iar dupa alti 3 ani, aparea si primul BMW Seria 5 cu tractiune pe patru roti. Seria 5 a venit insa cu evolutii radicale, aici debutand si primele sisteme de gestionare electronica a distributiei de cuplu catre cele doua axe. Puterea era distribuita intr-un raport de 36:64 intre axe, insa acest raport putea varia in diverse conditii de carosabil. Unitatea de control lua in calcul factori precum viteza fiecarei roti, semnale de la includerea sistemului ABS, nivelului de apasare a acceleratiei, precum si forta de apasare eventuala a franelor – toate rezultand in reactii corespunzatoare in variatia distributiei cuplului intre cele doua axe. Acest BMW Seria 5 era disponibil atat in versiune sedan, cat si in versiune touring, si era echipat cu un motor de 6 cilindri in linie, de 2.5 litri, care producea 192 CP.

In 1999 aparea primul model din familia X – BMW X5, iar odata cu el producatorul german crea un nou segment de automobile – Sports Activity Vehicle (SAV). Aparitia SAV-urilor in gama BMW a dat unda verde unei noi ere, de dezvoltare rapida a tehnologiilor in aceasta directie. BMW a creat adevarate senzatii atunci cand aparuse primul X5, un astfel de nivel al manevrabilitatii pentru un vehicul de o astfel de factura fiind de neimaginat pana atunci. In mod normal, cuplul pe acel model era distribuit intr-un raport de 38:62 intre axe, insa BMW X5 era echipat deja cu sistem de stabilizare DSC, sistem de franare automata a diferentialelor ADB-X, precum si sistemul Hill Descendent Control (HDC).

Dupa un start rasunator dat de BMW X5, BMW a decis extinderea gamei de modele cu tractiune integrala, in scurt timp aparand un nou SAV in gama – BMW X3. Modelul se putea mandri cu un ambreiaj in cutia de trasfer a cuplului intre axe, care functiona extrem de rapid si care era conectat intr-un sistem electronic comun cu sistemul DSC. Pentru prima data, distributia cuplului era calculata nu doar pe baza vitezei de rotatie a rotilor, ci si pe baza datelor primite de la sistemului DSC, printre care unghiul de intoarcere a rotilor, pozitia acceleratorului, sau acceleratia laterala. Tocmai acesti factori i-aatribuit sistemului xDrive statutul de sistem de tractiune integrala inteligenta.

Anii care au urmat au adus model xDrive nu doar in familia SAV-urilor ci si in randul celorlalte modele BMW. Astfel, in 2005 aparea Seria 3 xDrive si Seria 5 xDrive. In 2006 aparea cea de-a doua generatie BMW X5, cu evolutii vertiginoase in sistemul Xdrive, iar in 2008 un noul model isi facea lor in gama: BMW X6. In 2009, apare un alt reprezentant al familiei X: BMW X1, si in acelasi an apar si primele doua modele cu tractiune integrala, care poarta emblema M – BMW X5M si BMW X6M. De asemenea, pentru prima data sistemul de tractiune integrala isi face loc si pe nava amiral a marcii – BMW Seria 7, precum si pe BMW Seria 5 GranTurismo.

Noua Serie 5 este din nou disponibila cu sistemul xDrive, iar noua generatie BMW X3, care abia a debutat aduce ultimele tehnologii in directia tractiunilor integrala inteligente BMW.

In prezent, BMW ofera un total de 45 de versiuni de modele, echipate cu tractiune integrala, astfel incat unul din patru BMW-uri produse astazi este echipat cu tractiune integrala.
GALERIE FOTO (29 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!