Prima pagină  »  Ştiri  »  SINTEZA PARIS 2010: Viitorul nostru electric
7 OCTOMBRIE 2010, 09:51
2,463
0
SINTEZA PARIS 2010: Viitorul nostru electric
De Ilie Toma
0
Dupa ce am relatat stiri, care aveau in vizor prezentari de modele sau concepte, ne-am zis sa departam zoom-ul obiectivului nostru si sa privim lucrurile in ansamblu, sa ne dam seama ce aduce sfarsitul anului 2010 in lumea auto internationala si incotro pare sa se indrepte aceasta.



In 2008 preturile la combustibili au crescut inimaginabil de mult si propulsiile alternative, considerate odata mai mult o demonstratie a capacitatii de cercetare, au devenit o necesitate. Criza economica ulterioara a inasprit si mai mult concurenta, si tehnologiile au obtinut o pondere tot mai mare intre factorii care determina vanzarile de automobile.

Si daca japonezii de la Toyota produc Prius de mai bine de zece ani, multi producatori s-au pomenit in situatia in care au fost nevoiti sa treaca rapid de la etapa de demonstrari teoretice la fapte concrete de transformare a ideilor in forma unui model de productie. Fortata de timp si costuri, industria auto pare sa fi oscilat o scurta perioada de timp intre mai multe tipuri de propulsii alternative – de la hibrizii deja clasici si hidrogen pana la automobilele cu propulsie pur electrica.

Anul 2009 si 2010 ne-a adus stiri de la aproape fiecare producator, care ne anuntau despre diverse etape de dezvoltare a automobilelor cu propulsie electrica. Toyota a creat o versiune plug-in a lui Prius, care poate fi reincarcata si de la priza. General Motors a inceput dezvoltarea lui Chevrolet Volt si a paralelei lui europene – Opel Ampera. Audi a prezentat in serii repetate concepte tot mai evoluate a lui e-tron, adus si acum, la Salonul Auto de la Paris. Daimler si BMW au ales cai mai inteligente si mai sigure de dezvoltare, aplicand propulsiile electrice pe modelele compacte ale grupulurilor – smart fortwo electric, si respectiv Mini E, extinzand apoi spre Mercedes-Benz A-Class E-CELL, adus acum la Paris, si BMW 1 Series Active E. Odata cu evolutia rapida a tehnologiilor bateriilor, propulsia electrica a devenit tentanta si pentru vehiculele cu doua roti, Mini prezentand Scooter eConcept, iar smart eScooter.

Si totusi, mai exista piedici in calea propulsiei electrice. Lipsa infrastructurei de statii sta in topul listei, desi multe din automobilele cu electrice pot fi incarcate si de la o priza domestica, in acest caz timpii de incarcare fiind ceva mai mari. Timpul mare de incarcare este la fel de incomod, fapt care, impreuna cu autonomia inca destul de redusa, condamna deocamdata automobilele electrice la exploatare pur urbana. Greutatea mare a bateriilor pare un factor care va fi rezolvat mai rapid, urmarind evolutiile majore in aceasta directie din ultimii ani. Au aparut si primele orase care au lansat proiecte de dezvoltare a infrastructurii de statii electrice de alimentare (Berlin, Stuttgart, etc). Si se pare ca industria spune un da tot mai pronuntat pentru propulsia electrica.

Tocmai de asta, ne-am gandit sa facem o scurta trecere in revista a modelelor si conceptelor aflate in productie sau in stare de pre-productie, care au propulsie electrica pura sau insotita de cea traditionala (hibrizi), pentru a trage o linie de demarcare vizavi de nivelul la care se afla astazi producatorii auto in directia propulsiilor electrice.


Grupul Volkswagen
Marci: Audi, Bugatti, Bentley, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda, Volkswagen.

Rolul de progres prin tehnologie in cadrul grupului VW i-a revenit lui Audi, care a adus la salonul Auto de la Paris o a treia editie a conceptului e-tron, in forma decapotabila. Daca in primele doua versiuni vorbeam de propulsie pur electrica, in conceptul expus la Paris vorbim de un hibrid electro-diesel, care combina eficienta motoarelor TDI cu cea a propulsiei electrice. In mod firesc, aceasta combinatie apropie cu mult conceptul de practicismul uzantei cotidiente, oferindu-i o mult mai mare viabilitate in conditiile de exploatare cotidiana, cu un consum teoretic declarat de doar 2.2 litri/100 km.

Audi e-tron Spyder



De asemenea, Audi a promis in timpul apropiat si o versiune hibrid de serie pentru Audi A8, limuzina de lux din gama sa.

Este interesant ca, desi Volkswagen pare sa fi primit misiunea de a eficientiza la maxim consumul prin tehnologia BlueMotion, impreuna cu motoarele TDI, Seat, o alta marca din cadrul grupului, a adus la Salonul de la Paris un alt concept cu propulsie electrica – IBE Concept, care pare sa aduca o versiune mult mai accesibila a unui viitor automobil electric urban.

Seat IBE Concept


Bugatti ramane in sectorul absolutului cu motoare care fac abstractie de propulsii electrice sau hibride. Bentley a adus la Geneva, si acum la Paris, Continental Supersports – o masina incredibil de puternica, dar cu o eticheta ce miroase a ecologie – aceasta poate fi propulsata si pe bioethanol...

Bentley Supersports Convertible


Lamborghini si-a anuntat la Salonul Auto de la Paris o schimbare radicala de macaz, in care nu mai alearga dupa cai-putere in plus, ci merge pe reducerea considerabila a greutatii, in mare parte datorita utilizarii pe larg a fibrei de carbon.

Lamborghini Sesto Elemento - usor si plin de fibra de carbon.


Volkswagen aduce un nou Touareg cu un tren de rulare hibrid modern si eficient. Porsche, foloseste o paralela a acelorasi tehnologii pentru Cayenne Hybrid. La Salonul Auto de la Geneva din primavara acestui an, Porsche a adus si un concept impresionant cu propulsie electrica: 918 Spyder.

Porsche GT3R Hybrid - un hibrid pregatit exclusiv pentru competitii sportive.


Skoda nu primeste deocamdata tehnologii cu adevarat importante in domeniul propulsiei electrice, la Paris aceasta demonstrand inca o data familia de modele cu eticheta GreenLine (o versiune paralela lui Blue Motion) – constituita, in mare parte, din modele cu propulsie diesel, cu usoare adaptari menite sa imbunatateasca si mai mult cifrele de consum. Fara indoiala, dupa o perioada in care tehnologiile propulsiilor electrice vor deveni mai accesibile pentru productia de serie si exploatarea lor cotidiana, si dupa ce acestea vor motoriza marcile premium si segmentul mediu din cadrul grupului, va beneficia si Skoda de ele.

Standul Skoda la Salonul Auto de la Paris, in mare parte dedicat prezentarii gamei Greenline.


Grupul BMW
Marci: BMW, MINI, Rolls-Royce.

Bavarezii au dezvoltat in 2009 impreuna cu Mercedes-Benz propulsia hibrida pentru Clasa S si Seria 7, amplasand un motor electric intre cutia de viteze automata si motor in locul demultiplicatorului de cuplu. Da, cei doi concurenti aprigi din Germania au pus umar la umar pentru a dezvolta acest sistem. Pe Clasa S acesta a fost setat sa ofere o economie de consum de cativa litri la suta, la performante cu doar 20 CP mai mari, in timp ce pentru BMW Seria 7 sistemul a fost setat sa ofere performante mai mari la un consum aproape identic, prin utilizarea puterii suplimentare a motorului electric. Totusi, despre o adevarat eficienta, cu impact asupra ecologiei nu se poate vorbi, aici fiind cazul mai mult de strategii de marketing, ca si in cazul lui X6 Active Hybrid.

BMW Concept ActiveE.


Mult mai radicala si mai eficienta a fost insa dezvoltarea propulsiei pur electrice, care a debutat pe MINI E. Vorbim deja de o eficienta reala de consum si un model care poate fi exploatat cu succes in viata cotidiana. Seria 1 pare a fi urmatorul model de productie din cadrul grupului, care va beneficia de propulsie pur electrica, BMW aducand la Salonul Auto de la Paris si conceptul Active E, intr-o demonstratie cat se poate de clara a intentiilor de viitor. Totusi, nici hibrizii nu sunt uitati, conceptul BMW Vision EfficientDynamics, adus si el la Paris, oferind o viziune asupra unei propulsii care combina motricitatea electrica cu cea diesel.

BMW Vision EfficientDynamics.


De asemenea, MINI a adus la Paris si conceptului primului sau scooter propulsat electric.

MINI Scooter E Concept.


La Rolls-Royce, nu se discuta deocamdata despre lansari bine conturate de modele cu propulsie electrica sau cel putin hibrida. Publicul din acest segment nu-si prea doreste deocamdata, se pare, asemenea artificii, la banii la care ii plateste pentru un exemplar Rolls-Royce.

Modelele Rolls-Royce, expuse la Salonul Auto de la Paris.


Grupul Daimler
Marci: Maybach, Mercedes-Benz, smart.

Tehnologia avansata inseamna vanzari, si germanii au constientizat de foarte mult timp asta. Tocmai de asta, cei de la Daimler au adoptat un program multianual de investitii de zeci de miliarde de euro pentru a-si mentine pozitiile de frunte in directia avansului tehnologic, iar acesta pare sa dea rezultate vizibile. smart fortwo electric are deja un stagiu onorabil cu statut de model de serie, B-Class F-CELL este produs si el intr-o serie limitata, mai mult cu scop de studiu, fiind propulsat electric, dar alimentat pe baza de hidrogen, iar mai nou, la Salonul Auto de la Paris a fost adus si primul model cu propulsie pur electrica din gama Mercedes-Benz – A-Class E-CELL. Acesta poate fi deja alimentat la prize standard, iar productia lui de serie a si inceput deja, intr-un numar initial de 500 de exemplare.

smart fortwo electric.



Mercedes-Benz B-Class F-CELL.


Mercedes-Benz A-Class E-CELL.


Ca si MINI, smart a apucat-o pe directia vehiculelor cu doua roti, aducand eScooter concept la Paris. Pentru orasele mari, cu un trafic extrem de dificil si acesta poate constitui un segment important de piata, de care gigantii auto ar putea profita din plin.

smart eScooter


Cat priveste Maybach, ca si in cazul celorlalte grupuri de mai sus, propulsia electrica sau hibrida este un tabu, deocamdata. Credem ca vor trece cel putin 6-8 ani, pana vom vedea si modele din categoria sublimului cu propulsie electrica.


General Motors
Marci: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Opel.

Chevrolet va avea spre sfarsitul acestui an un model cu propulsie electrica in gama – Volt. Dezvoltarea acestuia este anuntata de mult timp, iar startul productiei este promis pentru sfarsitul lui 2010.

Americanii par sa fi fost surprinsi pe nepregatite de valul revolutiilor propulsiilor alternative, desi cu doar cativa ani in urma, General Motors declara un improtant concept de automobil electric drept neviabil pentru productie si il punea departe pe rafturile arhivei sale. Acum, inginerii par sa lucreze de zor la viitorul automobil electric accesibil american, bombardand publicul cu noi si noi comunicate despre etapa la care se afla pregatirea lui Chevrolet Volt.

Stanga: Chevrolet Volt. Dreapta: paralela sa europeana, Opel Ampera.



Rotile lui Volt vor fi puse in miscare doar de motorul electric, cel de-al doilea motor, cu ardere interna, avand rolul doar de generator de electricitate. Acelasi model va debuta ulterior si sub numele de Opel Ampera, Opel fiind in continuare parte a grupului General Motors, dupa tranzactia blocata de vanzare din 2009. Reprezentantii Opel se declara insa extrem de satisfacuti de apartenenta Opel catre grupul GM, avand in continuare sansa de a se alinia tehnologic marilor producatori mondiali.

Pe piata americana, Chevrolet se poate lauda cu modele hybrid aflate de ceva timp in productie: Silverado Hybrid, Tahoe Hybrid, GMC Yukon Hybrid si, mai nou, Escalade Hybrid.


Saab
Marci: Saab, Spyker

Dupa ce a fost preluata de Spyker de la General Motors, Saab vrea sa ne convinga ca a pornit intr-o noua era, in care poate fi viabila si atractiva. Dupa un debut bun al noului Saab 9-5, Saab a adus la Salonul Auto de la Paris conceptul cu propulsie electrica 9-3 ePower, anuntand, totodata, si startul pregatirilor pentru un viitor model de serie electric.

Saab 9-3 ePower


Grupul Ford
Marci: Ford, Lincoln, Mercury

Ford sta destul de bine la capitolul propulsiei hibride pe piata americana, insa nu ofera nici un model hibrid pe piata europeana. De propulsia electrica de asemenea nu se mentioneaza nimic, deocamdata.

Pe piata americana putem enumera mai multi hibrizi aflati in productie de serie: Escape Hybrid, Fusion Hybrid, Mercury Milan Hybrid, Mercury Mariner Hybrid.

In Europa, Ford face ce stie sa faca mai bine: produce si vinde din plin automobile accesibile, obtinand cifre de vanzari excelente cu modele precum Fiesta, Focus, Ka, desi in gama de motorizari a acestora nu este prezenta nici o versiune electrica sau hibrida.


Volvo
Marci: Volvo, Geely

Dupa preluarea marcii Volvo de catre constructorul chinez Geely, suedezii au foarte multe probleme de rezolvat in gama proprie de modele. Dupa un S60 care a venit foarte greu, si un V60 admirabil adus in premiera la Paris, Volvo mai dispune inca de multe modele invechite moral in gama, care necesita investitii si resurse umane majore pentru a fi actualizate. Volvo XC90 se afla in productie din 2002, fiind, practic, cel mai batran model in segmentul sau, iar acum un an suedezii declarau onest ca nici nu au inceput dezvoltarea unui succesor al sau... S80 a trecut printr-un facelift, care ii va cere in 2-3 ani schimbarea generatiilor, ceea ce inseamna ca dezvoltarea viitorului succesor ar trebui deja demarata.

Pentru modelele S40, V50 si C70 – toate construite pe platforma generatiei care tocmai apune a lui Ford Focus, cel mai probabil va trebui dezvoltata o noua platforma si, dat fiind faptul ca vorbim de un segment cu o importanta de piata si mai mare pentru Volvo in Europa, aceasta ar trebui sa fie, probabil, prioritatea nr. 1 la Volvo. Exista, desigur, si optiunea de a utiliza in continuare platforma noului Focus, mai ales ca noul cumparator a ajuns la un acord in a imparti in continuare anumite componente tehnice cu Grupul Ford.

Conceptul unui viitor Volvo C30 electric, adus la Salonul Auto de la Paris.



Totusi, Volvo a adus la Salonul Auto de la Paris o revizuire a unui concept prezentat acum doi ani, a unui C30 propulsat electric. Desi, dat fiind tabloul de mai sus, Volvo pare in acest moment departe de propulsiile pur electrice, se pot intampla totusi si minuni neasteptate, favorizate de noul proprietar chinez.


Jaguar – Land Rover
Marci: Jaguar, Land Rover

Atunci cand Grupul Ford a vandut marcile Jaguar si Land Rover catre indienii de la Tata Motors, vestea a fost privita sceptic de cea mai mare parte a publicului. Evolutia ulterioara a marcilor britanice ne-a aratat insa ca lucrurile nu stau atat de rau, iar mai recent producatorul a obtinut si o sustinere financiara importanta din partea guvernului britanic pentru a dezvolta un viitor model cu propulsie alternativa. Deci, asteptam pentru anul 2011 primele date exacte vizavi de realizarile inginerilor britanici.


Grupul Fiat-Chrysler
Marci: Alfa Romeo, Chrysler, Fiat, Dodge, Jeep, Lancia.

Grupul Chrysler a falimentat in 2009 si a fost preluat de catre Fiat, care a vazut in gigantul american in agonie o platforma perfecta de a-si extinde vanzarile si influenta pe continentul Nord-American. Anul 2010 a adus o serie de facelift-uri in gamele Chrysler, Dodge si Jeep, cu un singur model nou: Jeep Grand Cherokee, prezentat de americani inca acum un an, dar pentru care s-au gasit forte de a-l pune in productie abia acum.

Fiat vinde insa foarte bine pe teritoriul Europei si, mai nou, a cunoscut si un bun start in SUA. Tehnologiile lansate pe recentele motoare diesel si pe benzina in gama Alfa Romeo si Fiat i-au adus o recunoastere aproape unanima a meritelor si totusi, nu vorbim de propulsii electrice sau cel putin hibride. Acestea se mai lasa deocamdata asteptate in tabara italienilor.


Mitsubishi Motors
Marci: Mitsubishi

Japonezii de la Mitsubishi, desi afectati si ei destul de puternic de criza, o iau pe o cale tipic japoneza. Acestea au prezentat un prim concept i-Miev, propulsat pur electric, inca acum mai bine de doi ani, dupa care au incheiat acorduri cu guverne ale mai multor tari pentru a putea testa in cele mai diverse conditii climaterice. Dupa doi ani de teste riguroase, i-Miev vine pregatit de productia de serie, acesta debutand acum la Salonul Auto de la Paris in versiune finala.

Mitsubishi iMiev


Dat fiind programul lung de teste si abordarea foarte minutioasa a ingineriei, avem toate sansele sa credem ca i-Miev nu va fi doar un cobai de laborator, ci o compacta foarte bine adaptata conditiilor reale de exploatare. Exista deja si o versiune utilitara acestuia, destinata companiilor mici.


Grupul PSA Peugeot-Citroen
Marci: Peugeot, Citroen

Francezii de la PSA au fost mai romantici in ultimii ani, ramanand oarecum in afara competitiei tehnologice in directia propulsiei electrice. Astazi pare prea tarziu abia sa demarezi cercetarile in aceasta directie si tocmai de aceea PSA a ales o cale mai usoara, prin incheierea unui parteneriat cu Mitsubishi Motors. Acestia dezvolta deja de mai multi ani un model comun: Mitsubishi Outlander, imbracat in haine de Citroen C-Crosser si Peugeot 4007, iar acum va exista si un Peugeot iOn, care va fi, de fapt, un Mitsubishi i-Miev cu sigla leului francez.

Citreon C-ZERO


La Salonul Auto de la Paris Citroen a adus si C-ZERO, o alta interpretare a aceluiasi Mitsubishi i-Miev, pentru care a si primit deja 800 de comenzi. Foarte bine pozitionati in segmentul utilitarelor comerciale, cei de la Citroen nu au ezitat sa anunte si un viitor Berlingo cu propulsie electrica, pentru care au mai primit deja alte 400 de comenzi. Deci, francezii par sa fie extrem de hotarati in a fructifica cercetarile niponilor de la Mitsubishi in domeniul propulsiei electrice.


Alianta Renault-Nissan
Marci: Dacia, Infiniti, Nissan, Renault, Samsung

Grupul Renault sta mult, mult, mai bine la capitolul propulsiei electrice, francezii anuntand o avalansa de concepte si deja si modele de serie propulsate electric. Salonul Auto de la Paris a constituit debutul pentru Kangoo Express ZE, in forma sa de serie, cu propulsie electrica. Cu un pret apropiat de un Kangoo diesel, acest model are toate sansele sa revolutioneze piata automobilelor comerciale pe batranul continent, oferind consturi de exploatare incomparabil mai mici.

Renault Kangoo ZE


Un alt model desavarsit pana la productia de serie din gama Renault este Fluence ZE, propulsat de asemenea electric. Acesta se adreseaza si exploatarii private, si vorbim cu siguranta de un model foarte atractiv.

Renault Fluence ZE


Inca in stadiul de concept se afla Renault ZOE, adus la Salonul Auto de la Paris intr-o forma ce aduce mai mult intre un hatchback si un van compact.


Renault ZOE Concept


Nissan, o alta marca din cadrul grupului, se bucura de un Leaf gata de productie si el, declarandu-se un model accesibil cu propulsie pur electrica. Totusi, din cauza politicii fiscale in Uniunea Europeana, pretul final al lui Leaf ramane destul de mare, si avem tentinta sa credem ca acesta va avea un succes mult mai mare in alte zone geografice, in Europa succesul inclinand mai mult spre Renault.

Nissan Leaf


Infiniti, marca premium din cadrul grupului, se orienteaza in acest moment spre hibrizi, aducand la Paris modelul M35h.

Infiniti M35h


Dacia pare inca departe de hibrizi sau modele propulsate electric, aici emblema “eco2” indicand modelele cu un nivel scazut al emisiilor CO2.


Mazda
Marci: Mazda

Desi aflata in continuare intr-o stransa relatie cu Grupul Ford, Mazda s-a detasat in ultimul an de imaginea gigantului american, incerand sa-si creeze identitatea unui producator independent.

Mazda a dezvoltat in ultimii ani cu succes propulsia pe hidrogen, comercializand chiar in cateva tari scandinave astfel de modele. In directia propulsiei electrice, insa, Mazda ramane deocamdata departe de un model de serie.


Grupul Hyundai-Kia
Marci: Hyundai, Kia

Grupul coreean se afla intr-o continua ascensiune in cifre de vanzari, atat la nivel european, cat si la nivel global, oferind modele accesibile, cu un raport foarte bun al calitatii si pretului. Totusi, desi Kia a adus la Paris conceptul POP, pe care l-am fi asteptat ca unul cu propulsie electrica, producatorul l-a pozitionat pana la urma ca un studiu de design si utilitate, nefiind anuntata vreo intentie oficiala clara vizavi de un sistem de propulsie electric.


Honda
Marci: Acura, Honda

Vorbim din nou de “japanese way”, si din nou de ingineri care sunt deja de multi ani familiarizati cu tehnologiile propulsiilor electrice. Honda are in productie un model propulsat electric, dar care isi genereaza electricitatea pe baza hidrogenului: FCX Clarity. Honda are si mai mult hibrizi in gama: Civic Hybrid, CR-Z, Insight – un concurent direct pentru Prius si, mai nou, si Jazz Hybrid, un model prezentat acum la Salonul Auto de la Paris.

Honda FCX Clarity


De la stanga la dreapta: Honda Civic Hybrid, Honda Insight, Honda CR-Z.


Honda Jazz Hybrid


Toyota Motor Corporation
Marci: Lexus, Scion, Toyota

Aici vorbim de cei care au deschis calea hibrizilor atractivi pentru achizitie si exploatare cotidiana si lucrurile nu pot fi altfel decat foarte evoluate in domeniul propulsiilor alternative.

Toyota Prius Plug-In Hybrid - versiunea lui Prius care poate fi incarcata si de la priza.


Prius este de departe cel mai vandut model hibrid din lume, cu o recenta versiune Plug-In, care poate fi reincarcata si de la priza. Toyota Auris are de asemenea o versiuni hibrid de serie, la fel ca si Camry.

Toyota Auris HSD


La Salonul Auto de la Paris, Toyota a adus si conceptul FT-CH, care vine sa demonstreze ca producatorul nipon isi propune sa extinda sistemele de propulsie hibride catre tot mai mult segmente.

Toyota FT-CH


In gama Lexus, hibrizii sunt o prezenta fireasca de mai mai multi ani, crossover-ul RX fiind deja la generatia a doua, iar Lexus LS si GS dispun si ele de versiuni hibride. Mai nou, Lexus are si un hatchback premium hibrid in gama europeana: CT200h.

Lexus CT200h


Noii producatori, pur electrici

Nu putem sa nu mentionam si noii producatori, aparuti in ultimii ani, care au ales calea propulsiei electrice pentru modelele lor. Vorbim aici de americanii de la Tesla, cu Roadsterul care a revolutionat combinatia intre performanta si propulsie electrica, dar si viitorul Model S – un sedan cu propulsie electrica asteptat in timpul apropiat.

Olandezii de la TH!NK propun solutii ingenioase de propulsie urbana pur electrica, devenind tot mai prezenti.

Viitorul este electric

Propulsia electrica aduce zero emisii la nivel local, nu si global insa. Productia de energie electrica necesita si ea energie fosila, eoliana, atomica – in dependenta de specificul fiecarei regiuni, cu emisii mai mici sau mai mari de CO2. Totusi, eficienta propulsiei electrice pare a fi mai mare in comparatie cu propulsia traditionala, si crearea infrastructurii necesare pentru alimentarea automobilelor pare mult mai usoara decat cea a oricarui alt tip de carburant de alternativa (cum ar fi hidrogenul, spre exemplu).

Pe de alta parte, productia bateriilor solicita, in functie de constructie, cantitati importante de Lithium sau Nichel, iar zacamintele acestor metale sunt si ele destul de limitate in lume. Mai mult ca atat, insasi productia bateriilor constituie un proces complicat, cu emisii CO2 destul de importante, care pluseaza nedorit de mult la emisiile totale pe intreg ciclul de viata al unei masini electrice.

Totusi, acesti factori, contrapusi in aspecte pozitive si mai putin pozitive, determina o conturare tot mai clara a vectorului de dezvoltare pentru industria auto: propulsia electrica este viitorul. Criza economica din ultimii ani a determinat o selectie naturala dureroasa intre producatori, din arena disparand marci precum Hummer, Saturn, Pontiac, iar altele trecand printr-un faliment umilitor. Producatorii care investesc astazi in tehnologiile propulsiilor de alternativa isi vor mentine pozitiile de lider, in timp ce acei care ezita sa o faca sau nu dispun de resurse financiare pentru a o face vor ramane fie in nisa de lux, fie vor fi “expulzati” catre cote aproape invizibile de piata, cu riscul disparitiei.

Viitorul descris in filmele Science-Fiction nu pare deloc departe, nu? Si nici propulsia electrica nu mai pare abstracta si lipsita de utilitate.

Sa vedem ce ne va aduce viitorul!
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!