Prima pagină  »  Ştiri  »  Opel: 75 de ani de automobile compacte
23 NOIEMBRIE 2011, 13:37
3,224
1
Opel: 75 de ani de automobile compacte
De Ilie Toma
6
Istoria Astrei de astăzi a început exact 75 de ani în urmă. Deşi producţia maşinilor de clasă compactă a început cu numele de Kadett la Opel, bazele succesului au fost asigurate încă atunci, prin aceleaşi valori, care îşi au preţul şi astăzi: preţ accesibil, fiabilitate, şi avans tehnologic.

În anul olimpic 1936, Opel era deja unul cei mai mari producători din Europa. În acel an, producătorul german lansează în premieră un noul model – Kadett – cu ajutorul căruia îşi face simţită prezenţa în segmentul compact. Inginerii din Russelsheim au folosit elemente din alte modele de succes pentru a crea noul Kadett, iar astfel noul model a primit un motor de 1.1 litri, cu patru cilindri în linie, de la modelul P4. Acesta dezvolta doar 23 CP!

Designul său, considerat atunci deosebit de îndrăzneţ şi modern, a fost inspirat de la fratele mai mare din gamă – modelul Olympia. Kadett era şi primul model de producţie în masă care nu mai era construit pe cadru dur, ci venea cu o caroserie autoportantă, realizată în totalitate din oţel. În momentul apariţiei sale, Kadett era disponibil în două versiuni de caroserie – sedan şi sedan decapotabil, ambele cu două uşi şi patru locuri. Pe atunci, fericirea de a deţine un astfel de automobil necesita un efort financiar de 2,100 mărci.

Opel Kadett, 1936


Pentru export, au devenit ulterior disponibil şi versiuni cu patru uşi. Kadett-ul a fost vândut în peste 100,000 de exemplare până în 1940, atunci când producţia a fost sistată din cauza războiului. La sfârşitul războiului, părţile victorioase decid să transmită Uniunii Sovietice toate fabricile şi schiţele industriale Opel. Aceeaşi primă versiune a Kadett-ului a fost, astfel, produsă în Uniunea Sovietică până spre anii 1950, sub denumirea de Moskvich 400.



În Germania, însă, în 1962 apare un nou Kaddett, reînviat din propria cenuşă. Acesta vine cu un nou motor de 1.0 litri, care dezvoltă 40 CP, iar producţia sa demarează la uzina din Bochum. Deşi avea dimensiuni compacte, noul Kadett a devenit în scurt timp renumit pentru spaţiul său interior deosebit de vast. Mai mult ca atât, în perioada în care majoritatea maşinilor încă mai aveau cutii de viteze cu trei trepte, noul Kadett aducea o transmisie cu patru trepte! Deşi modelul a fost disponibil iniţial doar în versiune sedan şi wagon, în scurt timp a apărut şi versiunea coupe, care, de această dată, vine şi cu mai multă putere în motorul de 1.0 litri: de tocmai 48 CP.

Opel Kadett B


În 1965 era deja lansată o nouă generaţie Kadett, care reprezenta, în mare parte o evoluţie şi o perfecţionare a generaţiei anterioare. Noul Kadett B a dat naştere, însă, la o mulţime de variaţii de caroserie, de la notchback-uri cu 4 uşi, până la coupe-uri sau limuzine fastback. Până în 1973, producţia lui Kadett B numără deja 2.7 milioane de unităţi.

Opel Kadett C


Noua generaţie, Kadett C, a fost lansată în caroserii sedan, wagon şi coupe, iar în scurt timp şi-a făcut apariţia şi o versiune mai sportivă, GT / E coupe, propulsată de un motor de 1.9 litri cu injecţie. O altă versiune populară, apărută ceva mai târziu, a fost Kadett City – un hatchback cu 3 uşi, cu un hayon mare, pentru a fi mai practic în exploatare în mediul urban. Modelul era şi primul hatchback compact din Germania, care aducea tracţiune pe puntea spate. Pentru prima dată după anii ’30, Opel relansează şi o versiune decapotabilă pentru clasa compactă – Kadett Aero, iar caroseria era produsă pentru Opel de un producător specializat în componente pentru decapotabile – Baur – localizat în Stuttgart.

Opel Kadett D


Cea de-a cincea generaţie, Kadett D, face uz de tracţiunea pe faţă şi de motoare montate transversal. Sub capota acesteia debutează un motor de 1.3 litri, cu patru cilindri şi, în premieră pentru Opel, chiulasă de aliaj uşor. Mai târziu, pe baza acestui propulsor este dezvoltat şi un motor diesel de 1.6 litri, devenind şi primul diesel disponoibil în segmentul compact. Totuşi, notchback-ul şi versiunea decapotabilă lipsesc. Acestea revin abia în noua generaţie, Kadett E.

Opel Kadett E


Aceasta apărea în august 1984 şi se mândrea cu un coeficient aerodinamic de doar 0.30, pentru versiunea GSi. Cu tracţiune pe faţă şi 115 CP la activ, noul Kadett îşi câştigase titlul de cel mai aerodinamic sedan din lume. Ulterior, la Salonul Auto de la Frankfurt, Opel lansează şi versiunea decapotabilă. Puţini ştiu că această generaţie a fost dezvoltată la centrul de design din Russelsheim cu contribuţia majoră a renumitului designer Nuccio Bertone! Acest Kadett a fost pentru Opel un succes răsunător, cu 3.7 milioane de unităţi produse!

Opel Astra F


Noua generaţie, deşi păstrează consecutivitatea indicelului alfabetic, vine cu un nou nume – Astra. Noua Astra F a fost şi un teren de studiu pentru inginerii de la Opel pentru propulsiile de alternativă, ea devenind şi primul vehicul compact Opel care putea fi propulsat şi pe bază de gaz natural comprimat. Şi, cu mult timp înainte de apariţia lui Ampera de astăzi, Opel crease o Astra F experimentală, care era propulsată de un motor electric! Această generaţie Astra a fost şi cea mai de succes în istoria producătorului german, fiind produsă până în 1998 în peste 4 milioane de exemplare!

Opel Astra G


O nouă generaţie Astra, cu indicelele G, vine în 1998 cu o varietate tradiţională de caroserii. Opel pune atunci accentul pe accesibilitatea tehnologiilor sale, însă nu neglijează nici caracterul sportiv. În 1999, debutează o versiune OPC, cu un propulsor de 2.0 litri, de 160 CP.

Opel Astra H


În martie 2004 vine şi noua Astra H, cu o mulţime de particularităţi specifice noului mileniu. Printre acestea se numără un sistem electronic de ajustare a răspunsului suspensiei. De asemenea, Astra debutează şi în versiunea TwinTop, cu plafon rigid, închiderea căruia se realizează prin simpla apăsare a unui buton, în doar 30 secunde.

Opel Astra I


În fine, actuala generaţie Astra, cu indicele I, debutează în 2009 în caroserie hatchback, urmată în scurt timp de versiunea Sports Tourer. Mai nou, proaspăt ieşită de pe poarta uzinei, vine şi noua Astra GTC, versiunea în 3 uşi, cu caracter sportiv a Astrei. Iar pentru cei pasionaţi de sportivitate, a venit şi noutatea mult-aşteptată: Opel va produce şi o Astra OPC, cu 270 CP sub capotă!
COMENTARII (1)
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 23 Noiembrie 2011 - 15:54
Iata aseamenea stire asteptam demult. Chiar mi-a facut o mare placere sa citesc articolul. Am aflat cite ceva de care nu auzisem niciodata, cum ar fi Astra F motor electric, in 1962 cutie in 4 trepte pe Kadett A si altele...

Piataauto: Va multumesc mult pentru munca depusa la elaborarea articolului si sper sa mai vad asemenea stiri mai des, caci marci cu nume rasunator sunt multe. BRAVO!!!
0
2
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!