GALERIE FOTO (10 IMAGINI)
Testele drive cu maşinile noi sunt excelente, însă adevăratul test al unei maşini e chiar exploatarea ei de proprietar. Numai atunci pot ieşi în evidenţă cu adevărat eventuale deficienţe sau avatantaje, pe care, la un prim contact, e imposibil să le intuieşti. PiataAuto.md dă azi startul unei rubrici în care oameni obişnuiţi, cu maşini obişnuite, relatează franc despre modelele pe care le deţin. Şi, cel mai important, o fac din experienţă proprie!
Primul erou este unul din cele mai accesibile automobile din câte se pot găsi în showroom-urile din Moldova: Daewoo Matiz, despre care ne relatează proprietarul său, Petru Amihalachioaie:
Matiz e cuvântul care aduce zâmbetul pe faţa unora şi provoacă râsul altora. Am observat că părerile oamenilor se împart 50 la 50, când subiectul de discuţie îl reprezintă unul din cele mai populare automobile nu numai de la noi din tara, dar şi de pe întreg mapamondul Daewoo Matiz.
În luna mai 2011, trebuia sa analizez ce automobil sa-mi procur, însă eram sigur de un lucru acesta va fi unul nou, chiar dacă suma de care dispuneam atingea pragul maxim de 6.500 Euro. Ştiam că în această categorie de preţuri nu voi putea alege dintr-o gamă variată de automobile, şi totuşi am hotărât să fiu optimist. Modelele Lada le-am exclus automat din lista mea. Posibil deoarece au un design mai învechit, posibil din cauza reputaţiei îndoielnice de care au dat dovadă. În orice caz, ele imi sunt
antipatice. Următoarele pe listă au fost modelele chineze. Zic modele chineze, deoarece indiferent de producător, atunci când cineva aude cuvântul chinez, automat i se asociază cu ceva ieftin, de proastă calitate, nesigur. Totuşi, am hotărât să fac un raid şi prin showroom-ul BYD. Unicul model disponibil era F0, o copie a Toyotei Aygo. La un preţ de 5,500 Euro, micutul se evidenţia de departe, datorită roşului aprins, în care era îmbrăcat, jantelor atrăgătoare şi
designului, care iţi aminteşte de sus-menţionatul Aygo. Echiparea era corespunzătoare, pe lânga toate interiorul era tapiţat cu piele. Dar, cât de frumos nu părea acesta, oricum am hotărât să fac o tură şi pe la showroom-ul Daewoo.
Majoritatea modelelor expuse erau Matiz şi Nexia. Nu stiu din ce motiv, dar Nexiile erau şi sunt mai ieftine ca Matiz-urile, chiar dacă ultimul este mai mic, iar ca nivel de echipare sunt, practic, identice. Intr-un final, am optat pentru Matiz în varianta cu cutie de viteze manuală. La preţul de 6,200 Euro mi s-a oferit şi o reducere de 200 Euro. Am ezitat să mai trec pe la showroom-ul Dacia, chiar dacă preţurile pentru Logan începeau de la 6,050 Euro, deoarece ştiam că în cea mai mică dotare, nu dispui, practic, de nimic, nici măcar de servodirectie asistată hidraulic.
În schimbul banilor pe care i-am scos din buzunar, am primit un automobil mic şi simpatic, de culoare argintie, dotat cu tot strictul necesar: servodirecţie asistată hidraulic, geamuri faţă acţionate electric, faruri reglabile pe înălţime, sistem de aer condiţionat, MP3-player cu intrare AUX. Iar pentru ca micuţul să arate cât mai frumos, acesta a fost echipat standard cu jante din aliaj usor. În lista opţiunilor must have, care lipsesc, pot include ABS-ul şi airbag-urile. Urcându-mă la volan şi analizând un pic bordul central, am remarcat că nu există lucruri de prisos. Doar strictul necesar, totul fiind la îndemână. Desigur, plasticul folosit este unul dur, însă asta deloc nu ma deranjează. Unicul dezavantaj, care la inceput m-a deranjat un pic, dar cu care m-am obisnuit ulterior, îl reprezintă lipsa turometrului. Iluminarea bordului pe timp de noapte e buna, nu deranjează ochii. Ceasul este amplasat bine, sub parbriz, deci, practic nu trebuie să-mi distrag atenţia de la drum, atunci când vreau să ştiu cât o fi ora. De asemenea, e plăcut bordul central de sub parbriz, care are o forma adâncită, astfel încât poţi cu uşurinţă să arunci acolo diferite obiecte, care să-ţi fie întotdeauna la îndemână. Scaunele nu au o susţinere laterală chiar bună, asta o simt cel mai bine in viraje, dar în schimb nici nu-mi alimentează pofta de a aborda virajele cu viteză. Treptele cutiei de viteze sunt scurte şi se schimbă uşor. Chiar dacă automobilul este mic, în spate se vor aşeza comod 2 persoane, fără a fi presaţi de acoperiş sau de scaunele din faţă. La necesitate, la un drum scurt prin oraş, vor incapea cu uşurinţă şi 3 pasageri, însă la un drum mai lung totuşi recomand să fie maximum 2 în spate. Mi s-a intamplat deja de 2 ori ca cineva să urce în maşină şi să-mi spună că exteriorul compact e amăgitor şi că în interior există suficient spatiu chiar şi pentru persoane mai bine-făcute.
Portbagajul e mic. Dacă am nevoie sa plec, spre exemplu, până la tara pentru câteva zile, atunci trebuie să pun toate lucrurile în genţi cât mai mici, deoarece ar putea să nu încapă nici măcar una mare. Totuşi, am avut şi un caz în care am călătorit 3 persoane la bord, cu 3 genti mari, amplasate în interior. Şi am încăput cu toţii!
Să trecem acum la partea tehnică. Motoraşul de 0.8 l livrează 51 CP, suficient pentru a te deplasa în oraş, dar şi în afara acestuia. De fapt, depinde de stilul de condus. Cineva ar putea să se plângă şi dacă ar avea 200 CP la bord. Atât timp cât exista un regulament ce impune anumite limite de viteza, Matizul te va deplasa cu uşurinta unde ai nevoie. Mi s-a intamplat să conduc odată un alt automobil prin România. Aveam 120 km/h, când, brusc, m-a depăşit un Matiz. Toţi cei din masina am zâmbit, nerostind nici un cuvânt. Îmi amintesc că managerul de la showroom-ul Daewoo mi-a recomandat ca viteza maximă de croazieră să nu depaşească 110 km/h, ceea ce, în opinia mea, e mult prea sufficient pentru acest micuţ. De fapt, mai mult de 100 km/h n-am condus niciodata cu Matiz-ul. Frânele sunt bune, deşi nu pot să spun că excelează.
Consumul? Prin oraş 1 km mă costă 1 leu, adica aproximativ 6 l / 100 km. În afara oraşului consumul se reduce la aproximativ 5 litri. Spre exemplu, alimentând micutul de 100 lei (6 litri) ştiu sigur că ajung din centrul Chişinăului până în centrul Bălţiului. Odată, după ce mi-am facut plinul aproximativ 35 litri am circulat exact o lună de zile, în condiţiile în care conduceam practic doar la serviciu, şi înapoi acasă.
Până în acest moment am parcurs peste 7000 km şi pot să vă spun că sunt mulţumit de automobil. Investiţiile pe care le-am facut până acum au fost: deservirea tehnica nr.1, la 2,000 km, care m-a costat 750 lei şi cele 4 anvelope de iarnă, pe care le-am procurat recent. La 10,000 km am fost informat că voi achita aproximativ aceeaşi sumă pentru deservirea oficială. Apropo, despre deservire. Nu pot să spun că sunt mulţumit de lucrul meşterilor de la service şi de amabilitatea acestora, dar cel putin îşi fac treaba. Deci rămân neutru faţă de ei.
Cam pe la sfârşitul verii am observat că geamul din spate nu se încălzeşte. Când am fost la service, s-a depistat că nu era bun contactul de fier ce se uneste la geam. L-au reparat, însă oricum fără efect. Apoi au spus că e necesar un clei special, care ar permite fluxului de energie electrică să circule
Am aşteptat câteva luni până au adus respectivul clei. Neplăcut.
Şi totuşi, privesc cu optimism lucrurile şi, per ansamblu, consider că am un automobil ce l-am îndrăgit de la bun început şi îl recomand celor ce privesc lucrurile simplu, persoanelor din mediul urban ce au nevoie să se deplaseze zilnic. Daewoo Matiz e micul meu partener de încredere!