Europa? Nu, mulţumim!
24 Mai 2012, 14:33
Nu, titlul de mai sus nu face nici o aluzie politică. Suntem un site automobilistic, până la urmă, şi ne interesează automobilele. Situaţia pieţii auto europene ne dă de gândit, însă, iar noi ne-am propus să facem
o analiză ceva mai profundă în esenţa lucrurilor.

În ultimul timp, auzim tot mai des despre modele a căror producţie este mutată în alte zone ale globului
decât Europa, şi despre uzine de pe bătrânul continent, care riscă să devină istorie. Volvo a decis să închidă una din uzinele sale din Suedia, Uddevalla, şi construieşte alta în China. Odată cu falimentul Saab, uzina din
Trollhattan, Suedia, s-a închis şi ea. Fiat a închis uzina din Termini Imerese, Italia, în schimb a reanimat vechea uzină Zastava din Serbia, pentru a produce aici mai multe modele compacte. Mitsubishi a oprit total producţia la unica sa uzină din Uniunea Europeană, situată în oraşul
Born, Olanda şi a scos la vânzare uzina cu 1 euro.

Angajaţii uzinelor Opel trăiesc într-un stres continuu că ar putea oricând rămâne fără slujbe, mai ales că tensiunile dintre compania-mamă, General Motors, şi Opel, iau uneori forme tăioase. Opel construieşte actuala generaţie Astra în trei uzine europene: una în Germania, alta în Polonia şi o a treia în Marea Britanie şi toate cele trei uzine lucrează la capacitate redusă din cauză pieţei europene slabe. Asta i-a făcut pe şefii Opel să decidă că viitoarea generaţie Astra va fi construită doar în două din aceste uzine, iar cea de-a treia va avea parte de vremuri dificile, dacă nu se va găsi un model înlocuitor pentru
a fi asamblat. Polonia a câştigat din start, datorită costurilor de salarizare mai mici. Uzina din Marea Britanie era iniţial pe lista neagră, în joc intrând patriotismul german. Totuşi, diplomaţia britanică a intrat repede în rol şi a făcut presiuni uriaşe asupra americanilor de la General Motors, ca să păstreze producţia la uzina britanică Opel. În
rezultat, General Motors a decis: uzina engleză va fi cea de-a doua locaţie unde va fi asamblată viitoarea Astra, iar uzina germană a rămas în afara ecuaţiei. Publicul german s-a înfuriat pe reacţia întârziată a autorităţilor
nemţeşti, iar angajaţii uzinei din Russelsheim au intrat în panică. În rezultat, Opel face un alt anunţ, spunând că uzina din Russelsheim va asambla, în schimb, noua Zafira Tourer, producţia căreia va fi mutată de la uzina curentă, situată tot în
Germania, în Bochum. Iar asta înseamnă, practic, închiderea uzinei din Bochum, care asamblează doar familia Zafira. Oricare decizie ar rămâne în vigoare până la urmă, e clar că un număr mare de oameni vor rămânea fără slujbe. Opel şi-ar dori să îşi mărească vânzările prin extinderea în China şi alte zone cu potenţial mare
de creştere, dar este sabotat chiar de compania-mamă, General Motors, care vinde cu succes în China alte mărci şi nu îşi doreşte concurenţi noi pentru ele.

Şi unde mai pui că a vinde în China nu înseamna să încarci un vapor cu maşini produse în Germania şi să le
expediezi în China, aşteptând să fie cumpărate cu sufletul la gură. Statul chinez are reguli foarte dure pentru automobile: ceea ce se produce în afară se impozitează foarte dur, cu aproximativ 30% din costul unei maşini, iar cei
care doresc să
producă local,
sunt bineveniţi să o facă după asumarea unor angajamente stricte şi de lungă durată, şi neapărat în formă de parteneriat cu companii sau deţinători locali. Şi chiar dacă Opel ar reuşi să intre cu succes în China, ar reuşi să producă şi să vândă acolo, însă asta nu ar asigura funcţionarea la capacitate normală a uzinelor europene. Unica şansă reală pentru Opel, în acest moment, este Rusia, unde marca germană are „undă verde” de la GM să vândă şi înregistrează succese. Totuşi, şi Rusia duce o politică de stimulare a producţiei pe propriul teritoriu, iar Opel nu va înregistra niciodată vânzări spectaculoase şi profituri frumoase pentru modelele asamblate în altă parte decât Rusia. Mai nou, Opel a făcut un anunţ convulsiv că îi va ruga pe cei de la General Motors să îi permită producţia de modele Chevrolet la uzinele sale, pentru a asigura ocuparea acestora. Să fim serioşi... O simplă cifră în acest sens ne trezeşte la realitate: producţia aceleiaşi Astra la uzina din Russelsheim îl costă pe producător cu peste 2,000 de euro mai mult pe unitate decât la cea din Polonia.... Şi asta în contextul în care în 2010 Opel a închis deja una uzinele sale europene, situată în Antwerp, Belgia, pentru a-şi diminua supracapacitatea de producţie...
Mizeria din dedesubturile industriei auto europene devine şi mai urât mirositoare dacă săpăm mai adânc. Grupul PSA Peugeot-Citroen a anunţat anterior că va disponibiliza peste 6,000 de angajaţi de la uzinele franceze în acest an, apoi aceştia s-au confruntat
cu presiuni uriaşe din partea ex-preşedintelui Franţei, Nikolas Sarkozy, care le-a ordonat, practic, să găsească soluţii de alternativă. A urmat anunţarea alianţei cu General Motors, însă chiar şi aşa, uzina din Aulnay, din apropierea Paris-ului, pare să fie sortită
închiderii. Cea din Valenciennes, din Nordul Franţei, este de asemenea pe lista neagră. O altă uzină care luptă pentru existenţă este cea din Torino, Italia, care aparţine grupului Fiat.

Este absolut şocant să descoperim că astăzi, practic, doar grupul Volkswagen face profit din producţia şi vânzările europene! Ceilalţi producători, în marea lor parte, chiar dacă înregistrează cifre totalizate pe profit, atunci Europa ca şi regiune le aduce pierderi operaţionale. Cele mai vulnerabile în acest sens sunt mărcile a căror cotă de vânzări europene în total este cea mai mare: Renault, Citroen şi Opel, livrările europene ale
cărora cuantifică peste 50% din totalul vânzărilor (vezi tabelul alăturat, cu mărcile cele mai dependente de vânzările europene). Fiat înregistrează pierderi grave în Europa şi îşi echilibrează balanţa în acest moment, datorită alianţei cu grupul Chrysler şi a profitului de peste ocean. Ford
înregistra 293 milioane dolari profit înainte de taxe în 2011 pe continentul european, iar în acest an a anunţat pierderi în Europa de 149 milioane de dolari. General Motors a înregistrat doar în primul trimestru al acestui an pierderi în Europa de 256 milioane de dolari! Prin urmare, nu sunt de mirare
acţiunile celor de la GM în raport cu Opel... De fapt, General Motors a tot făcut o continuă acţiune de caritate în Europa în ultimii vreo 13 ani. Din anul 1999 şi până astăzi, balanţa financiară a celor de la GM în Europa e de-a dreptul înspăimântătoare: 15.6 miliarde de dolari pierderi însumate! La ce bun? Ca uzinele europene să menţină oamenii angajaţi, iar americanii să continuă a susţine nivelul de viaţă al europenilor pe seama vânzărilor din alte regiuni ale globului?

Ce se întâmplă, deci, cu Europa cea renumită pentru un nivel înalt de viaţă şi o putere de cumpărare mare? Păi, de fapt, se întâmplă mai multe lucruri, consecinţele corelate ale cărora fac ca producţia de automobile în Europa să fie o mare aventură, iar uneori o absurditate samariteană. În primul rând, criza economică globală şi-a lăsat imediat amprenta în scăderea drastică a numărului de automobile vândute în Europa. Tabelul de la sfârşitul acestui articol ne arată cifrele de vânzări pentru cea mai mare parte a modelelor prezente în Europa, şi cifrele cumulate pe mărci. O informaţie care circulă într-o formă atât de detalizată doar printre oamenii direct implicaţi în industrie, de obicei, şi pe care redacţia noastră o scoate la iveală pentru Dvs. După cum puteţi osberva, marea majoritate a modelelor
indică diminuări extrem de dureroase de vânzări pe continentul european.

Pe de altă parte, Europa a tot fortificat politicile de protecţie socială până când business-ul a devenit încătuşat în acestea, iar manevrele fireşti de reacţionare economică au devenit aproape imposibile din cauza acestori politici. Atunci când cererea scade, trebuie să-ţi ajustezi şi oferta, zic legile economice, altfel produci în supracapacitate şi pierzi bani. Or, dacă produci mai puţin, dar continui să salarizezi acelaşi număr de oameni, la aceleaşi salarii, din nou pierzi bani. Iar dacă vrei să concediezi oameni, pentru că nu îi mai poţi asigura pe toţi cu sarcini de lucru, atunci te loveşti de tot felul de legi şi politici care ori îţi fac prea costisitoare concedierea, ori ţi-o interzic pentru mult timp înainte, în general. Şi atunci ce faci, de unde pui diferenţa de bani pentru continuarea activităţii care se transformă în binefacere? Ei bine, la această întrebare nu vrea să răspundă nimeni, mai cu seamă vreun politician. E de înţeles, pentru că în Europa industria auto este unul din cei mai mari angajatori. În Germania, unul din cinci locuri de muncă este conectat cu industria auto! În Franţa – unul din 10.
La nivel continental, peste 12 milioane de familii depind de locurile de muncă oferite de industria auto, iar 2.3 milioane dintre acestea se referă la producţia directă de automobile. Chiar şi aşa, cifrele economice sunt înspăimântătoare pentru producători. În 2007 în Europa se vindeau 16 milioane de automobile noi. În 2012, această cifră va scădea sub 13 milioane. Astăzi, se estimează că
Europa are o supracapacitate de producţie de 5 milioane de automobile anual, ceea ce înseamnă că aproximativ o uzină din patru ar trebui închisă pe teritoriul UE, pentru a reveni la raţionamente economice...

O altă cauză mai puţin vizibilă este downsizing-ul modelelor care ajung să fie cumpărate. Mentalitatea europenilor, împinsă de propagande
ecologiste, cumulată cu preţul arzător al combustibililor, reduce dimensiunile maşinilor preferate de cumpărătorii europeni. Iar o maşină mai mică este mai ieftină, şi chiar dacă îşi păstrează, teoretic, aceeaşi marjă procentuală de profit, cantitatea de bani încasată de producător este semnificativ mai mică decât în cazul unei maşini mai mari. Iar asta înseamnă că din profitul unei maşini vândute poţi acoperi mai puţine costuri salariale, mai puţine investiţii în tehnologii şi devii mai puţin profitabil. Şi ca să ne abatem un pic şi spre tehnologii, nu putem să nu menţionăm
situaţia din ultimii ani, când producătorii investesc sute de milioane de euro în dezvoltarea, spre exemplu, a tehnologiilor de propulsie electrică. În acelaşi timp, realitatea demonstrează că maşinile electric se vând extrem de rău şi nu aduc nimic în afară de pierderi de bani şi beneficiu de imagine pentru o marcă. Fiat, spre exemplu, a anunţat ieri că a oprit dezvoltarea modelelor electrice şi se va concentra pe ceea ce îi poate aduce profit real: perfecţionarea sistemelor de propulsie cu combustibili alternativi, gaz petrolier lichefiat şi gaz natural comprimat.
Ce fac producătorii, pentru a rezista până la urmă? Produsul e cel mai bun promotor, spun unele cărţi economice, iar multe mărci tocmai au marcat sau vor marca pe parcursul acestui an lansările unor modele-cheie, care le-ar putea spori vânzările la nivel european. Vorbim aici de noul Peugeot 208, care a înlocuit cel mai bine vândut model al companiei – Peugeot 207. Fiat Panda este un alt model nou în care se pun mari speranţe, mai ales că precedenta generaţie a fost cel mai bine vândut model subcompact european din anul 2004 încoace. În septembrie Renault
va lansa noua generaţie Clio,
la Salonul Auto de la Paris –
un alt model extrem de
important pentru marca de
care aparţine. Totuşi, vedeta
Salonului Auto de la Paris se
pare că nu va fi un model
francez, ci unul german.
Volkswagen ar putea aduce
în toamnă cea de-a 7-a
generaţie a legendarului Golf,
model care va muşca din
feliile multor concurenţi.

Pe lângă noile modele, cei
mai mulţi producători se
focusează spre regiunile de
unde se mai pot naşte
profituri şi creşteri – China,
Rusia, India, Brazilia şi chiar
SUA. Dintre producătorii
japonezi, doar trei se mai ambiţionează serios să
cucerească Europa – Toyota,
Nissan şi Honda. Paradoxal, dar asiaticii Hyundai şi Kia sunt profitabili în Europa. Cei europeni, însă, se dau peste cap pentru a-şi asigura un loc bun în China sau Rusia. Iar din profitul global obţinut, continuă să finanţeze producţia în pierdere din Europa, menţinând pe continent corola de minuni a unei vieţi la standarde
înalte... Cât va mai continua această situaţie, e greu de spus. O putem numi un alt balon, sau „bubble”, care s-ar putea sparge într-o zi, diluând serios iluziile bunăstării sociale europene? Din păcate, da. Cert este că, încet, cu paşi neobservaţi, tot mai mulţi producători îşi vor transfera facilităţile de producţie spre ţări asiatice, africane sau, în cel mai bun caz, est-europene,
iar Europa va trebui să
găsească soluţii la
provocări de care a fost
ferită până acum...
PiataAuto.mdIlie Toma
8
4,753
COMENTARII (18)
Mihail
Chişinău
la 24 Mai 2012 - 15:24
"Born, Olanda şi a scos la vânzare uzina cu 1 euro." - nu pot intelege cei aici... greseala ori chiar asa a fost ...

hmm :)

nu doresc raul europeii pentru ca nu as avea nici un avantaj ... atit eu cit si lumea intreaga... da mai devreme sau mai tirziu europa se va ingloda rau...
singurii patrioti care nu se uita doar la profituri dar mai tin si la popor si le ofera de lucru sunt nemtii
in rest toti au sterso pe pietele eftine in goana dupa profituri si au lasat acasa milioane de oameni fara munca... iaca de ce europa acum e in glod...


ca piata din ue e slaba... pai si normal! daca oamenii nau de munca cu ce plm sa cumpere masini? leau dat de lucru la chinezi e si normal ca aia sa aiba bani de cumparat....

europa sia facuto cu mina ei... ramine de vazut cum va fi viitorul!
1
1
Dennis
Hânceşti, Moldova
la 24 Mai 2012 - 15:24
interesant articol, bravo autorului.
0
0
Redacţia PiataAuto.md
Chişinău
la 24 Mai 2012 - 15:27
Pentru Mihai:
Nu, nu e greşeală, uzina se vinde cu 1 euro, cu condiţia ca eventualul cumpărător să îşi ia angajamentul să nu efectueze concedieri masive cel puţin 7 ani înainte. Deocamdată nu s-a găsit nici un doritor...
0
1
Igor
Chişinău
la 24 Mai 2012 - 15:40
care si cum... Loganul a adus pana anul acesta concernului Renault profit de peste 15 mlrd euro...

Mai degraba, eu cred ca, lumea care nu prea are bani, isi ia masini la mana a 2-a... iar cei cu bani, isi iau un audi, vw, mercedes, toyota, bmw pt ca preturile au devenit destul de accesibile (adica exista masinute pt fiecare buzunar)... in schimb e noua si cu garantie... plus ai o gramada de conditii de leasing, credit si etc...

pierderi, in principiu, au doar astea enumerate mai sus...


parerea mea
0
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 24 Mai 2012 - 17:50
Degraba cum a zis si Mishulika, e "bija" in Europa... Ma intreb, cum oare mama naibii kinezilor le ajunge atita minte sa iesa din incurcaturi si sa nu admita falimente, procentaj scazut la vinzari, ci din contra inotam in produktie "Made in China"... De ce ei se pot gindi ku kapul si nu ku altceva cind vine vorba de import in tara lor: "ceea ce se produce în afară se impozitează foarte dur, cu aproximativ 30% din costul unei maşini, iar cei care doresc să producă local, sunt bineveniţi să o facă după asumarea unor angajamente stricte şi de lungă durată, şi neapărat în formă de parteneriat cu companii sau deţinători locali..." iata oameni buni... minte desteapta! Vrei sa aduci? -Poftim, platesti 30% mai mult... Vrei sa asamblezi? -Poftim, i-a oameni de ai mei si impreuna lukrati... Asa clar ca peste kitiva anishori, AVTOPROM-ul kitaioz va inflori, in timp ce altii se vor bate cu kapul de pereti kum sa convinga vreo 3 someri europeni sa le cumpere masina...

Nu stiu ce ne asteapta pe viitor... dar am presimtirea ca cu mare regret multi producatori buni vor pasi pe "ultimul drum" - Calea falimentului.
0
0
Mihail
Chişinău
la 24 Mai 2012 - 19:00
VB_1One we prietene vazind ca esti din floresti as vrea sa discut o chestie serioasa cu tine... cum am putea sa schimbam 2 vorbe?
0
0
Mihail
Chişinău
la 24 Mai 2012 - 19:00
prin mail nar shi rau ;)
0
0
Eugen
Frankfurt am Main, Germania
la 24 Mai 2012 - 19:48
asta e economia de piata, asta e capitalismul....urcusuri si coborisuri. Sint o multime de teorii care ar explica aceste fenomene si o multime de economisti care pe baza lor ar propune diferite solutii. Din pacate nu exista o formula standard pentru bunastarea tuturor. Unele politici care au lucrat bine in tara A poate sa nu lucreze deloc in tara B.

Poate europenii si-au facut-o cu mina lor ca au recurs la outsourcing, dar poate era mai bine daca o faceau mai inainte. Nici un sindicat a muncii nu va fi deacord sa reduca salariile, ce faci atunci? gasesti alte modalitati de reducere a costurilor si de a ramina competitiv, de altfel iesi din joc.

Nu e prima situatie de criza, si nici nu e ultima

0
0
Volkswagen
Bălţi, Moldova
la 24 Mai 2012 - 21:01
Europa nu stă pe loc, degeaba voi ziceți ca Ea e în glod... Criză era înca de la începutul anilor 2000, la ei nici nu se simte criza asta. Europa o să fie așa cum și o fost!!
0
0
Mihail
Chişinău
la 24 Mai 2012 - 21:17
Volkswagen da nu mai spune... eu vad cu ochii da tu auzi cu urechile... voi asa de tare vati bagat in cap europa ca salvare... ca nu acceptati adevarul...
0
0
Volkswagen
Bălţi, Moldova
la 24 Mai 2012 - 21:50
@ Mihai Salvarea e plecarea din țară, aici nu exista viitor..
1
0
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 25 Mai 2012 - 05:36
Un vechi proverb spunea ca "Nu mor caii, cand vor cainii."

Cel putin nu acum...

Sunt de parere ca unul din motivele pentru care au scazut vanzarile de autoturisme este si limitarea creditarii. Bancile si institutiile financiare nu mai ofera credite atat de usor pentru oricine. Bancile se vor gandi de 7 ori inainte sa-ti acorde creditul.

Pe langa asta, criza a cam speriat consumatorul de rand si a mai strans cureaua. Nu se mai arunca oricum la cumparaturi si iti face sute de calcule. Este normal... Daca inainte oamenii se inglobau la datorii pe principiul "Lasa ca o sa platesc eu ratele..." acum nu mai merge asa.

Exista si o teorie economica al lui John Maynard Keynes (despre care eu cred ca a fost cel mai inteligent economist al tuturor timpurilor) care a spus ca economiile au perioade de urcusuri si coborasuri. Este ca o lege a naturii. Europa sa spunem daca a ajuns intr-un punct destul de sus, nu are decat sa scada...

Tarile din Estul Europei, in schimb nu au alta varianta decat sa progreseze, ce-i drept destul de greu dar in pasi siguri. Daca tot vorbim de piata auto, sa ne uitam la statisticile anuale si vom afla ca an de an se cumpara tot mai multe masini noi si nu in ultimul rand masini de lux. In Romania de pilda, anul trecut stocul de Ferrari-uri a fost depasit de mai multe ori. Am fost dupa doi ani de zile in orasul unde am facut liceul (Roman, judetul Neamt) . Nu mi-a venit sa cred ochilor.... Parcarile pline de masini, parcari noi si orasul colcaia de ele. Care criza dom'le? Tot asa si in Moldova : se plange ca nu are bani si isi cumpara Passat ca sa aiba cu ce sa plece in Antalya...
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 25 Mai 2012 - 07:37
Mihai: vanyok90_90@mail.ru
0
0
Petru Amihalachioaie
Chişinău
la 25 Mai 2012 - 08:22
Un articol de nota 10! Uite așa ceva trebuie de prezentat la perechile de economie de prin universități, nu rahatul ce se învață astăzi, cu date statistice de zeci de ani. :)
0
1
Bentley
Chişinău
la 25 Mai 2012 - 08:42
BRAVO autorului!
Un articol foarte captivant.
0
0
Eugen
Frankfurt am Main, Germania
la 25 Mai 2012 - 16:28
Constantin, teoria boom-urilor si recesiunilor nu vine de la Keynes ci de economistii clasici incepind cu Smith. Keynes, in timpul unei astfel de recesiuni (marea depresie din 1929-1933) a propus o teorie relativ simpla (modelul IS-LM) pentru a amortiza efectele acestori cicluri. Pe baza teoriei lui s-au format un set de politici macroeconomice care au functionat perfect pina la crizele petroliere din '70. Oricum, Keynes se considera fondatorul teorie macroeconomice moderne.

Un alt economist, Schumpeter, zicea ca "recesiunile ofera un mecanism pentru corectarea ineficientilor organizatorice care incureajeaza firmele sa se re-organizeze, sa inoveze, sa se orienteze spre alte pieti. Acest mecanism elimina pe cei ineficienti care nu sint in stare sa se reorganizeze sau sa inoveze."
Dupa parerea mea, un citat care se potriveste foarte bine la situatia actuala.
0
2
G e o
Floreşti, Moldova
la 25 Mai 2012 - 22:39
Asta si era de asteptat,ce fiecare pesoana o sa procure cite 2 sau 3 automobile.fiecare si-a procurat un automobil si il are pe citiva ani buni si mai ales cu criza asta...acum si o maisna de miina a doua e greu tare sa vinzi numai daca o dau foarte foarte ieftin. lumea ii plina de masini si fara bani....asa ca o sa fie si mai rau...o sa cistige cel mai bun si cel mai ieftin.
0
0
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 26 Mai 2012 - 05:32
Eugen , multumesc pentru profundarea explicatiei. Foarte adevarat, criza asta arata cine e bun si cine nu. Cel mai slab cade.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!