Cu maşina în Europa (Partea 6): Elveţia
22 Iunie 2012, 11:00
Sfaturile noastre utile pentru călătoriile la bordul maşinii prin Europa continuă astăzi cu cea mai strictă ţară în regulamentul rutier. De fapt, Elveţia este în general ţara oamenilor care păstrează cu o stricteţe incredibilă legile şi regulile sociale, deci este aproape firesc ca şi pe drumurile Elveţiei să existe aceeaşi tendinţă.

Înarmaţi-vă cu răbdare înainte de a călători în această ţară. Ar fi bine să nu vă grăbiţi nicăieri, şi să savuraţi condusul fără să fiţi constrânşi de termeni în a ajunge undeva. Şi asta pentru că Elveţia e foarte strictă la
limitarea vitezei. Pe autostrăzi limita de viteză e de 120 km/h, nu de 130, ca în majoritatea Europei. Pe drumurile extra-urbane simple, aveţi voie să circulaţi cu maxim 90 km/h, iar în localităţi – cu 50 km/h. Camerele video cu radar sunt omniprezente, atât pe autostrăzi, cât şi în oraşe, iar marja de toleranţă de 10 km/h nu se aplică în Elveţia ca în cazul altor ţări. Deci, temperaţi-vă orice porniri de viteză. Chiar şi redacţia noastră a primit o amendă de 100,00 Euro pentru că am fost surprinşi de una din camerele video având o viteză de 56 km/h în loc de cei 50 km/h permişi (vezi detalii).
În acelaşi timp, detectoarele de radar sunt categoric interzise, chiar dacă nu sunt pornite.

La intrarea în ţară veţi observa posturi vamale, indiferent de direcţia prin care intraţi. Şi asa pentru că Elveţia nu este membră a Uniunii Europene, iar până acum câţiva ani nu era membră nici a spaţiului Schengen. Automobilele care intră în ţară sunt, de obicei, supravegheată de poliţiştii de frontiere, şi doar cele care trezesc suspiciune sunt trase pe dreapta pentru verificare.
Odată cu intrarea în ţară, sunteţi obligat să achiziţionaţi vinieta locală, dacă vă doriţi să circulaţi pe autostrăzi. Aceasta nu poate avea termen de câteva zile sau o lună, ca în cazul altor state, ci doar de un an. Iar costul ei este de 40 de franci, echivalentul a aproximativ 34 Euro. Vinieta trebuie încleiată pe partea dreaptă a parbrizului.

Elveţia este ţara tunelor, pe care le veţi întâlni foarte frecvent pe traseele ţării şi în interiorul cărora e obligatoriu să circulaţi cu limina aprinsă. În Elveţia sunt 220 de tunele la număr, în total, iar câteva din ele depăşesc şi distanţa de 10 km lungime.

O abordare specială a elveţienilor în ceea ce ţine de traficul rutier este oferirea priorităţii absolute pietonilor. Asta înseamnă că, dacă circulaţi pe o stradă de oraş regulamentar, cu maxim 50 km/h, şi brusc un pieton decide să păşească pe carosabil, chiar şi acolo unde nu există zebră sau trecere semaforizată, Dvs. sunteţi cel care trebuie să opriţi imediat. În cazul în care un şofer ane nenorocul să accidenteze un pieton într-o astfel de situaţie, vina deplină îi revine celui de la volan, care era obligat să îşi
ajusteze viteza văzând pietonii alăturaţi şi prin urmare, era obligat să poată opri în timp util. Poate suna revoltător pentru mulţi dintre noi, însă astea sunt regulile elveţiene...

Iar în ordinea priorităţilor, după pietoni, urmează transportul public elveţian, care funcţionează cu precizie de secundă. Expresia care spune că îţi poţi verifica ceasul după un tren elveţian este adevărată, acestea pornesc exact în secunda necesară şi îşi respectă orarul cu stricteţe. Aceeaşi punctualitate e specifică şi tramvaielor, prezente în cea mai mare parte a oraşelor elveţiene. Elveţia neglijează în mod intenţionat utiltatea automobilelor personale, favorizând transportul public, prin urmare, nu trebuie să vă miraţi că în oraşele acestei ţări circulaţia maşinilor poate fi interzisă pe unele străzi, sau poate fi direcţionată pe străzi ocolitoare, pentru a nu crea dficiultăţi transportului public.
Parcaţi doar acolo unde acest lucru e permis. În oraşe, cea mai mare parte a parcărilor sunt cu plată şi sunt delimitate fie cu culoare albă sau galbenă, fie cu albastră, dar chiar şi aşa termenul este limitat, de obicei, la 2 ore, pentru a fluidiza ciclul celor ce parchează. Astfel, puteţi plăti pentru maxim două ore, după care trebuie să reveniţi pentru a lua maşina de acolo. Atenţie, nu estimaţi cu aproximaţie timpul rămas, poliţiştii s-ar putea să urmărească la un ceas elveţian expirarea ultimei secunde din timpul rămas, pentru ca în secunda imediat următoare să vă amendeze usturător. Parcările delimitate cu albastru sunt de durată mai lungă, iar plata se face într-un alt regim special, pe perioadă indicată. Acest tip de parcare e util atunci când aveţi nevoie să staţionaţi în oraş 2-3 zile. Plătiţi în avans parcarea, primiţi un tichet de confirmare pe care îl amplasaţi lângă parbriz, apoi pentru 2-3 zile uitaţi cu desăvârşire de maşină şi vă bucuraţi de transportul public şi arhitectura marelor oraşe.
O altă regulă elveţiană deosebită obligă şoferii să claxoneze întotdeauna înaintea unei curbe pronunţate, unde vizibilitatea este limitată. În cazul nopţii, claxonatul trebuie înlocuit cu un flash de lumini – toate pentru a da de ştire unei alte eventuale maşini de după curbă că Dvs. vă apropiaţi.
Călătoriile cu autostopul sunt categoric interzise în Elveţia. Asta înseamnă că nimeni nu are voie să oprească maşini la întâmplare şi nimeni nu are voie să oprească maşina pentru a lua un autostopist. Dacă daţi peste vreun turist neinformat care reuşeşte să facă autostopul până să vină poliţia la el, iar Dvs. vă opriţi să îl luaţi, veţi primi şi Dvs. o amendă usturătoare.
O ultimă regulă ciudată elveţiană se referă la triunghiul de avarie. Este evident că trebuie să-l aveţi neapărat în maşină. Însă acesta nu are voie să se afle în portbagaj, ci trebuie să fie în imediata apropiere a celui de la volan,
pentru a putea fi luat imediat în cazul unei defecţiuni şi instalat pe carosabil. Deci, înainte de intrarea în Elveţia, ar fi bine să luaţi triunghiul din portbagaj şi să-l puneţi undeva mai aproape în habitaclu – spre exemplu sub scaun.
Dacă reuşiţi să Vă acomodaţi
cu toate aceste reguli stricte şi
vă impuneţi un stil lejer de condus,
atunci aveţi şansa să savuraţi cu
plăcere deosebită peisajele
excepţional de frumoase ale
drumurilor elveţiene. Efortul
conformării regulamentului strict
este premiat de unele din cele mai
minunate trasee din Europa!

Vă dorim drum bun prin Elveţia!
PiataAuto.mdIlie Toma
10
11,864
COMENTARII (15)
GIGI
Chişinău
la 22 Iunie 2012 - 12:44
Inredibil de frumoasa tara...
0
0
Christoph
Cahul, Moldova
la 22 Iunie 2012 - 13:44
http://www.youtube.com/watch?v=IMfUrS98Kbk&feature=related
0
0
Christoph
Cahul, Moldova
la 22 Iunie 2012 - 13:48
de neam organiza intr.un microbus am face o vizita scurta la toate tarile astea, ar fi o calatorie pe cinste
0
1
Redacţia PiataAuto.md
Chişinău
la 22 Iunie 2012 - 14:17
Excelentă idee, Chris! Vom analiza foarte serios cum s-ar putea să organizăm asta! Ce spun ceilalţi vizitatori fideli, ar fi o idee tentantă pentru voi?
0
6
ionutz turcanu
Paris, Franţa
la 22 Iunie 2012 - 14:43
eu sunt pro pentru o asa calatorie:) ar fi ceva minunat..ne-am cunoaste si mai bine intre noi si toti pasionati de automobile si calatorii...ar fi minunat..catre redactia PA daca ar fi posibilitatea de a organiza o intrunire a utilizatorilo PA ar fi minunat:)
0
0
OPC
Chişinău
la 22 Iunie 2012 - 14:54
+1
0
0
constantin
Bălţi, Moldova
la 22 Iunie 2012 - 15:30
Baieti sunt cu ambele mini pentru aceasta ideie minunata,doar sa fie realizabila. Christoph esti bravo pentru idee. As fi foarte bucuros sa va cunosc.
0
0
Volkswagen
Bălţi, Moldova
la 22 Iunie 2012 - 20:21
Una dintre cele mai frumoase si favorabile de trai tari, nu numai din Europa, dar si din lume...
0
1
Christoph
Cahul, Moldova
la 22 Iunie 2012 - 21:45
multumesc pentru incurajare, va rog nu va adresati cu ''va'', ma simt incomod, in iule fac 20, sunt pocait. Anul trecut, cand ma duceam in ucraina la frontiera dintre vulcanesti - bolgrad au venit si 3 tineri franceji cu un microbus fiat... mai vechi, din spusele lor in franceza, nu sunt tare in franceza, catre vames spuneau ca se indreapta spre odesa, cand au deschis usa salonului acolo era o camera de casa :D:D:D:D cu haine intinse, saltele unde sa dormi, mancare.... era un pic de dezordine, si intamplarea aceea mia trezit o dorinta sa ( ma gandeam eu) ma duc cu fratele meu si cu prietenii mei intr.o calatorie peste hotare... poate nu asa mare, desigur nu mam informat destul si fiind ocupat cu scoala nu miam stabilit toate necesare pu asa calatorie. Dar cu echipa PA ( nu ma refer doar la organizatori, ci la voi toti) se poate face multe...... Va respect pe toti
0
1
Christoph
Cahul, Moldova
la 22 Iunie 2012 - 22:02
cred ca o experienta aparte ar fi daca PA ar organiza ( pe langa alte sute de posibilitati ) la testele drive ca sa participe si membrii clubului PA, comentatorii, cei care apreciaza efortul si sacrificarea celor de la PA , ca pe langa cei care sut principalii care testeaza masini ( si care sunt dealtfel si destul de experti) sa participe si ceilalti, facand o duzina de pareri si impresii, de ex: cum ar folosi masina fiecare , ce potriviri cu viata fiecaruia, de ce nu ar procura masina.... Nu ravnesc la modele scumpe sau rare sau... dar cred ca la un test precum :Kia Rio vs Chevrolet Aveo, : Kia cee'd, sau ... sau... ar putea participa si ceilalti si astfel sar creea un test drive plin de viata , de pareri, de impresii pu ca fiecare suntem unic si fiecare vom avea punctul sau de vedere. Este o parere, bafta celor de la PA si celorlalti
0
1
president_nicksson
Lausanne, Elveţia
la 23 Iunie 2012 - 16:26
PA, ati fost in Elvetia de nu stiu cate ori si oricum aveti greseli in articol. Nici nu ma mira ca ati luat amenda, cu asa o cunoastere a regulilor de curculatie. Pe drumurile extra-urbane in Elvetia se circula cu 80km/h si nu 90 km/h cum ati scris in articol.

Hors localite la vitesse limite est fixee a 80km/h, cette derniere est valable des le franchissement des signaux «Fin de la vitesse maximale 50, Limite generale», «Fin de la vitesse maximale», «Fin de la semi-autoroute» ou «Fin de l’autoroute»
0
0
G e o
Floreşti, Moldova
la 23 Iunie 2012 - 19:42
PiataAuto.md chiar as dori sa facem o asa calatorie clubul nostru.cum o fac alte cluburi.Adica ei fac multe altele dar ar fi bine de organizat o calatorie. Daca ar fi treaba sa incercam sa organizam atunci ar fi bine de expediat anuntul pe E-mail. caci eu de exemplu sunt deja angajat la serviciu si nu am timp sa accesez siteul in permanenta. Dar pe E-mail o sa intru si daca se face atunci s-ar putea de incercat.
0
0
Petru Amihalachioaie
Chişinău
la 24 Iunie 2012 - 13:34
Christoph, +1 pentru idee. Sunt PRO si eu. Anul trecut am fost într-o călătorie prin Italia cu un Fiat Ducato Camper, reușind să văd foarte multe lucruri. Dar dacă ne-am duce prin mai multe țări... mmmm, abia aștept. :)
0
0
vlad
Chişinău
la 24 Iunie 2012 - 14:11
+1
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 24 Iunie 2012 - 19:51
Cu maxelarul la pamint poti ramine de la asa o frumusete... MINUNAT!!! Mi-ar face o mare placere sa urc si sa cobor serpantinele muntilor Alpi... e ceva splendid.

PA: cum ati putea organiza o asemenea excursie si kam kit sa coste?
0
1
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!