Convertirea maşinii la gaz: avantaje şi dezavantaje
17 Martie 2014, 10:08
Fiecare nouă scumpire a preţurilor la carburant îi face pe conaţionalii noştri, care încă mai folosesc un motor pe benzină, să se gândească tot mai mult la convertirea motorului la rularea pe bază de gaz, ca o soluţie de a minimiza costurile. Noi ne-am propus să venim cu câteva sfaturi utile pentru Dvs., pentru a ilustra mai bine avantajele şi dezavantajele instalării unui sistem de gaz într-un automobil.

Alegeţi tipul de gaz: LPG sau CNG –
petrolier lichefiat sau natural
comprimat


În Moldova, dar şi într-o mulţime de alte ţări europene sunt disponibile două tipuri de gaz, folosite drept combustibil pentru vehicule. Gazul petrolier lichefiat, sau propanul cum i se mai spune de cele mai multe ori, e cel mai
răspândit. Există, însă, şi gaz natural comprimat, sau CNG / metan, care nu e altceva decât gazul natural pe care îl folosesc cei mai mulţi dintre noi la aragaz, doar că acesta este comprimat la presiune foarte mare în rezervoarele maşinii în momentul alimentării. Acesta din urmă, însă, e
prezent la mult mai puţine staţii de alimentare, iar în ţări precum România sau Ungaria staţiile cu alimentare cu acest tip de gaz lipsesc cu totul.

Deci iată care sunt principalele diferenţe în avantajele şi dezavantajele celor două tipuri de gaz:
Gaz petrolier lichefiat
Avantaje pentru automobiliştii din Moldova: disponibilitate foarte mare a combustibilului la staţii, economii în costurile de consum de până la 35-45%.
Dezavantaje pentru automobiliştii din Moldova: combustibil mai puţin excelent în calitate, uzare mai intensă a motorului, preţ un pic mai mare în comparaţie cu celălat tip de caz

Uşor de găsit, ieftin în cost. Staţiile cu LPG sunt prezente peste tot, atât în ţara noastră, cât şi în ţările europene. Gazul petrolier lichefiat costă, astăzi, la staţiile de alimentare din Moldova aproximativ 9.97 lei per litru, iar asta înseamnă cam 55% din preţul benzinei. Cantitatea de combustibil consumat va fi uşor mai mare la un motor care rulează pe LPG, cu până la 10-15% faţă de cantitatea de benzină consumată de acelaşi motor, însă costurile mai mici de achiziţie îi menţin avantanjul în faţa benzinei.

Există o percepţie printre proprietarii de maşini din Moldova, că funcţionarea motorului pe gaz LPG „distruge” mai rapid motorul. Ei bine, în mare parte, percepţia este adevărată, pentru că uzura motorului este mai mare, iar durata de viaţă mai scurtă. Şi asta pentru că detonarea mai mare a combustibilului în cilindri se răsfrânge în primul rând asupra valvelor, în urma cărui fapt scade compresia şi eficienţa de lucru a motorului. Cifra octanică
a gazului petrolier lichefiat e mai
mică, iar diferenţa în detonările
cilindrilor e cea care produce uzura
mai accelerată până la urmă.
Sistemele mai avansate, însă, cu
injectoare separate, pot regla mai
eficient amestecul de gaz şi aer care intră în camera de ardere, astfel încât detonarea să se apropie de cea originală, iar durata de viaţă a motorului să fie mai puţin afectată. De aceea, vă recomandăm să efectuaţi eventuale conversii numai la centre de deservire specializate, cu o experienţă vastă, care v-ar putea, pe de o parte, recomanda sisteme mai moderne şi mai inteligente, iar pe de altă parte,
v-ar putea asigura lucrări care să vă garanteze securitatea anti-incendiară pe viitor, fără eventuale scurgeri sau alte riscuri.

Poate fi orice motor convertit la gaz? Ei bine, teoretic da, dar modul în care motorul va fi afectat diferă foarte mult de tipul lui şi cilindreea lui. Nu e un secret că motoarele de cilindree mare suportă mult mai bine diferenţele în detonări, pentru că au o construcţie cu mai mari rezerve inginereşti. Un motor de 1.2 litri, astfel, va suporta mai greu şi se va uza mai repede odată cu convertirea la gaz, decât unul de 3.0 litri, spre exemplu. În acelaşi timp,
motoarele turbo sunt mult mai sensibile la astfel de convertiri, turbina şi sistemul de injecţie putând fi foarte rapid afectate de eventuale conversii. Deci e preferabil să supuneţi convertirii motoarele aspirate natural, de o cilindree agreabilă faţă de dimensiunile şi greutatea maşinii.

Există, însă, mai multe modele de maşini care vin echipate din uzină cu sistem LPG, iar în majoritatea cazurilor, aceste automobile au valvele motorului realizate dintr-un material ranforsat şi un sistem de injecţie adaptat. În cazul acestora, uzura motoarelor va fi aproximativ identică ca şi în cazul funcţionării pe benzină. Mai nou, unele modele cu funcţionare LPG din uzină aplică până şi turboaspirarea, dar acolo funcţionarea
sistemului de injecţie şi admise sunt ghidate electronic foarte minunţios şi durata de viaţă a motorului nu va fi afectată. În Europa există astăzi multe modele oferite cu motorizări LPG din uzină: Chevrolet Spark, Dacia Duster şi Logan, Opel Astra, Zafira Tourer, Meriva, Insignia şi Corsa, Seat Altea XL, Seat, Volkswagen Polo şi Golf, iar odinioară şi Volvo avea mai multe astfel de modele. După cum se poate observa, Opel are foarte multe modele în gamă cu acest tip de propulsie, fapt care denotă o experienţă mult mai mare a lor în acest domeniu.
Un sistem cu adevărat calitativ nu generează nici cel mai mic miros de gaz în călătorii şi permite motorului să funcţioneze la fel de tactic. Totuşi, în cele mai multe din cazuri, emisiile din ţeava de eşapament ar putea păstra un oarecare miros. Dacă acesta e prea mare, atunci e cazul să verificaţi motorul – compresia poate fi scăzută esenţial, carbrantul nearzând complet în camera de ardere. Aprinderea indicatorului „CHECK ENGINE” pe instrumentele de bord e şi el, de obicei, un semn al scăderii compresiei sau a primelor erori electronice în
injecţia carburantului modificat. Vă
recomandăm să consultaţi un
service specializat imediat, pentru a
nu permite agravarea iremediabilă a
problemei.

Un sistem de gaz bine instalat şi cu un motor adaptat, pe un automobil care rulează pe acest carburant poate fi o adevărată afacere pentru bugetul proprietarului. Îl recomandăm mai ale pentru cei care parcurg un număr mare de kilometri sau pentru cei pentru care costul combustibilul este de o importanţă majoră.
Gaz natural comprimat
Avantaje pentru automobiliştii din Moldova: calitate bună a combustibilului, cost de achiziţie mai avantajos în raport cu celălalt tip de gaz, economii în costurile de consum de până la 50-65%.
Dezavantaje pentru automobiliştii din Moldova: disponibilitate redusă la staţiile de alimentare, uzare mai intensă a motorului

Gazul natural comprimat e vândut la un preţ de 7.20 lei per metru cub. Însă, spre deosebire de gazul LPG, gazul natural comprimat este comercializat la un număr mult mic de staţii din Moldova, în mare parte concentrate în Chişinău şi Bălţi. Şi dacă gazul LPG este adus cu cisternele la staţii, atunci metanul vine prin aceleaşi conducte care livrează gazul în bucătăriile noastre. Transportarea prin conducte îl scuteşte de la o serie de „intoxicări” accidentale cu substanţe adiacente, păstrând la un nivel bun calitatea acestuia.
Datorită costului de achiziţie foarte avantajos în acest moment, funcţionarea maşinii pe bază de gaz natural comprimat va aduce economii mult mai consistente. Şi aici cifra metrilor cubi consumaţi la sută va fi un pic mai mare decât cea a litrilor de
benzină, dar costuri de facto s-ar putea cifra până la 35%-50% faţă de cele ale rulării pe benzină.
Ca şi în cazul LPG-ului, motoarele sunt expuse unei uzuri mai mari dacă nu sunt adaptate de uzină. Spre deosebire de LPG, unde cifra octanică e mai mică decât cea a benzinei, la gazul natural comprimat ea e mai mare, iar asta dictează detonări mai mari decât cele obişnuite, care pot duce la acelaşi efect de uzare. Adaptarea de la uzină presupune şi aici valve ranforsate şi un sistem de injecţie adaptat. Totuşi, datorită calităţii mai bune a gazului natural din ţara
noastră durata de viaţă a motorului ar putea fi un pic mai lungă comparativ cu funcţionarea pe bază de gaz petrolier lichefiat, dacă veţi avea grijă de mentenanţa lui. ZIL-urile sovietice cu motoare V8, care rulează pe acest tip de gaz, funcţionează şi azi, având emisii total transparente prin ţevile de eşapament.

Conversia la acest tip de combustibil în Moldova a un pic mai dificilă, pentru că ea necesită amplasarea unor
butelii mai mari şi mai grele în maşină. Maşinile moderne, adaptate din uzină, vin cu rezervoare fabricate din fibră de carbon, însă un astfel de material e imposibil de aplicat la lucrările de conversie ulterioare, de aceea s-ar putea să sacrificaţi un pic prea mult spaţiu din portbagaj sau din locul roţii de rezervă. Mai mult ca atât, atelierele moldoveneşti preferă să vă traseze robinetul de încărcare sub capotă, iar asta înseamnă că la fiecare alimentare va trebui să deschideţi capota.
Maşinile adaptate din uzină au, de
obicei, gura de alimentare instalată
alături de cea a rezervorului pe
benzină, care e mult mai comodă,
dar mult mai dificilă de realizat la
conversie.

În cazul în care parcurgeţi mulţi kilometri şi aveţi nevoie de un automobil care rulează pe gaz, noi v-am recomanda, totuşi, să optaţi pentru unul care are aceste sisteme instalate din uzină, chiar dacă îl cumpăraţi la mâna a doua. Veţi avea o mult mai mare siguranţă la bord, iar durata de
viaţă a motorului ar putea bate multe recorduri. Modelele prezente pe pieţele europene, care dispun de motoare pe bază de metan din uzină sunt: Fiat Doblo, Opel Combo, Fiat Qubo, Opel Zafira Tourer, Mercedes-Benz B-Class, Mercedes-Benz E-Class, Volkswagen Passat, Ford Focus.

În cazul în care decideţi, totuşi, conversia maşinii existente, atunci trebuie să fiţi conştient că această acţiune îi va reduce durata de viaţă, indiferent de tipul de gaz pe care îl alegeţi. De multe ori, însă, intensitatea
exploatării maşinii e mult mai mare şi mai importantă în raport cu perspectivele mai scurte în durata de viaţă, de aeea avantajele unei astfel de acţiuni pot cântări mult mai mult în decizia Dvs. Un lucru pe care e necesar să nu-l neglijaţi niciodată, însă, e siguranţa, de aceea vă recomandăm să vă asiguraţi că încredinţaţi procesul conversiei unor oameni cu experienţă şi cunoaştere în ceea ce fac.
PiataAuto.mdIlie Toma
12
37,107
COMENTARII (6)
dima
Chişinău
la 17 Martie 2014 - 13:47
Nu e adevarat ca motorul se uzeaza mai repede, aveti date invechite si ele se supun asupra instalatiilor de tip vechi monoinjectoare, cele moderne de generatia 4-5 cu injectoare separate pentru fiecare cilindru nu mai au acele dezavantaje, mai mult, teoretic parca ati avea dreptate insa eu am observat ca la masinile mele pe care leam avut la gaz, uleiul la fiecare schimb avea aceeasi culoare ca si cind abia il puneam, la benzina insa la schimb era deja intunecat (cred ca din cauza benzinei de calitate foarte rea la noi in MD), unicul dezavantaj cred ca e pierderea de putere si loc mai putin in portbagaj:)))
0
3
ghenyg
London, Marea Britanie
la 18 Martie 2014 - 09:40
PA:Cifra octanica la GPL este Mai mare ca la benzina!!!!minimum e 105!!
0
2
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 18 Martie 2014 - 16:44
Eu tot am auzit lume care spune ca strica motorul...
0
0
ghenyg
London, Marea Britanie
la 18 Martie 2014 - 18:12
Eugen0:am auzit Si eu ca gazul usuca motorul...timpenie.Ungerea motorului se face cu ulei nu cu benzina.
0
0
Cyber
Briceni, Moldova
la 19 Martie 2014 - 08:47
Sunt de acord cu ce sa scris in acest articol, sunt avantaje dar si dezavantaje. E adevarat ca se strica/uzeaza mai repede motorul cu gaz. Dar tinand cont ca e mult mai econom cred ca soferii cu astfel de masini economisesc si pentru o iventuala interventie chirurgicala:)))
Personal nu asi trece la gaz niciodata... un hibrid pe benzina nu e exclus dar nu gaz.
0
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 19 Martie 2014 - 14:11
Un articol foarte reusit ati elaborat stimata redactie... BRAVO!!! Exact e ceea ce trebuia prezentat multora dintre noi. Am aflat kiar multe lukruri interesante de aici.

Un sfat si din partea mea ar fi sa aleaga toti masini echipate din uzina ku gaz, caci doar asa nu vor regreta de alegerea facuta.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!