Gaz petrolier lichefiat
Avantaje pentru automobiliştii din Moldova: disponibilitate foarte mare a combustibilului la staţii, economii în costurile de consum de până la 35-45%.
Dezavantaje pentru automobiliştii din Moldova: combustibil mai puţin excelent în calitate, uzare mai intensă a motorului, preţ un pic mai mare în comparaţie cu celălat tip de caz
Uşor de găsit, ieftin în cost. Staţiile cu LPG sunt prezente peste tot, atât în ţara noastră, cât şi în ţările europene. Gazul petrolier lichefiat costă, astăzi, la staţiile de alimentare din Moldova aproximativ 9.97 lei per litru, iar asta înseamnă cam 55% din preţul benzinei. Cantitatea de combustibil consumat va fi uşor mai mare la un motor care rulează pe LPG, cu până la 10-15% faţă de cantitatea de benzină consumată de acelaşi motor, însă costurile mai mici de achiziţie îi menţin avantanjul în faţa benzinei.
Există o percepţie printre proprietarii de maşini din Moldova, că funcţionarea motorului pe gaz LPG distruge mai rapid motorul. Ei bine, în mare parte, percepţia este adevărată, pentru că uzura motorului este mai mare, iar durata de viaţă mai scurtă. Şi asta pentru că detonarea mai mare a combustibilului în cilindri se răsfrânge în primul rând asupra valvelor, în urma cărui fapt scade compresia şi eficienţa de lucru a motorului. Cifra octanică
a gazului petrolier lichefiat e mai
mică, iar diferenţa în detonările
cilindrilor e cea care produce uzura
mai accelerată până la urmă.
Sistemele mai avansate, însă, cu
injectoare separate, pot regla mai
eficient amestecul de gaz şi aer care intră în camera de ardere, astfel încât detonarea să se apropie de cea originală, iar durata de viaţă a motorului să fie mai puţin afectată. De aceea, vă recomandăm să efectuaţi eventuale conversii numai la centre de deservire specializate, cu o experienţă vastă, care v-ar putea, pe de o parte, recomanda sisteme mai moderne şi mai inteligente, iar pe de altă parte,
v-ar putea asigura lucrări care să vă garanteze securitatea anti-incendiară pe viitor, fără eventuale scurgeri sau alte riscuri.
Poate fi orice motor convertit la gaz? Ei bine, teoretic da, dar modul în care motorul va fi afectat diferă foarte mult de tipul lui şi cilindreea lui. Nu e un secret că motoarele de cilindree mare suportă mult mai bine diferenţele în detonări, pentru că au o construcţie cu mai mari rezerve inginereşti. Un motor de 1.2 litri, astfel, va suporta mai greu şi se va uza mai repede odată cu convertirea la gaz, decât unul de 3.0 litri, spre exemplu. În acelaşi timp,