Unicul Mini clasic din Moldova a ajuns pe coperta revistei MiniWorld! Descoperim pasiunea proprietarului său pentru maşinuţa britanică
28 Aprilie 2014, 11:37
Acum vreo două săptămâni, vă informam că noua generaţie MINI a fost dezvăluită în mare secret doar proprietarilor MINI din Moldova. Printre invitaţii la eveniment s-a numărat şi un Mini clasic, frumos şi bine îngrijit. Mai târziu aveam să aflăm că, de fapt, acesta e unicul Mini clasic din Moldova. Dar nu asta ne-a motivat să scotocim lucrurile în dezvăluirea marelui mister. Misterul e cu totul altul.
Pe una din pozele de la eveniment, era înfăţişată renumita revistă „MiniWorld”, revista de căpătâi a fanilor Mini din întreaga lume. Apropo, nu vă miraţi că pe alocuri veţi descoperi numele „Mini” scris când cu majuscule în întregime, când doar cu prima literă majusculă. Regula spune că tot ceea ce a existat în familia Mini înainte de epoca apartenenţei la grupului BMW se scrie doar cu prima literă majusculă –
Mini – iar tot ceea ce se încadrează în noua eră MINI, odată cu renaşterea mărcii sub aripa grupului german, se scrie cu majuscule în întregime, ca şi BMW – MINI.

Dar să revenim la frumoasa revistă „MiniWorld”. Fanii mărcii din întreaga lume o citesc cu pasiune, iar noi era să trecem cu vedea un detaliu superb prezent chiar pe coperta revistei
aduse la lansarea noului MINI în Moldova. Mulţumită colegului nostru, Valeriu, n-am putut trece cu vederea
apariţia pe coperta renumitei reviste a steagului Moldovei, dus de... acelaşi unic exemplar de Mini clasic din
Moldova! Măi să fie! Ce-o fi însemnând toată treaba asta? Un singur Mini clasic în Moldova şi tocmai el apare pe coperta celei mai importante reviste internaţionale pentru fanii Mini? Nu aveam cum să lăsăm baltă treaba asta. Aşa că ne-am pus pe investigaţii serioase :) .
Sergiu Topală – poate cel mai pasionat moldovean al mărcii Mini

Proprietarului acestui minunat Mini îi spune Sergiu Topală. Despre proprietarii MINI se spune adeseori că sunt ciudaţi, prea sofisticaţi şi foarte greu de înţeles de către cei aflaţi în tabăra „restului lumii”. Despre Sergiu, însă, se poate spune că nu e câtuşi de puţin ciudat, iar caracterul sofisticat îi îmbină o simpleţe dezarmantă, care l-a făcut să fie şi foarte cooperant în a ne povesti toată istoria misterului.
De ani buni, activitatea profesională a lui Sergiu a fost conectată cu Marea Britanie, cu companiile şi oamenii de acolo. Între timp, ne destăinuie el, englezii pe care i-a cunoscut în activitatea sa, i-au format o părere specială despre acest popor. Apoi, a avut şi ocazia de a vizita Marea Britanie de mai multe ori, or, aflându-te în această ţară, e imposibil să nu dai de atmosfera Mini pe undeva. A avut mai târziu şi ocazia de a participa la una din întâlnirile locale ale fanilor Mini, unde a început a prinde de-a binelea
dragostea pentru aceste mici maşinuţe deocheate.

Pe de altă parte, unul din prietenii apropiaţi ai lui Sergiu din Ucraina, şi coleg de breaslă în acelaşi timp, s-a lăsat şi el „infectat” de virusul dragostei pentru Mini. Acum vreo 4 ani, amicul ucrainean şi-a cumpărat un Mini clasic. În scurt timp, l-a invitat pe Sergiu să i se alăture la prima lui călătorie spre International Mini Meeting (IMM) – cea mai mare adunare de fani Mini din întreaga lume, care are
loc în fiecare an, dar de fiecare dată într-o altă locaţie. O singură exeperienţă de acest fel l-a convins ireversibil pe Sergiu – lumea Mini e una magică pentru el, în care se simte perfect. S-a îndrăgostit fără drept de apel de maşinuţele britanice şi din acea zi s-a pus pe căutatul unei
maşinuţe proprii. A descoperit atunci
că versiunea clasică a lui Mini s-a
produs tocmai până în pragul
secolului XXI, dar oricum interdicţia
de import în Moldova a auto-
vehiculelor cu vârstă mai mare de 7
ani era un impediment pentru el.
Dar pasiunea pentru Mini era prea
mare ca să cedeze în faţa barierelor
birocratice, aşa că a mers în
Germania, acolo unde a găsit un
Mini clasic fabricat în 1994,
întreţinut excelent de un proprietar
la fel de pasionat. Da, e vorba despre acest Mini, al cărui proprietar este astăzi Sergiu. Neamţul i-a dat un set de anvelope de rezervă, întrucât dimensiunea foarte mică a jantelor face dificilă uneori găsirea anvelopelor potrivite, şi o desagă cu sfaturi pentru mentenanţa corectă a maşinuţelor Mini, că nu în zadar zic englezii „You have a Mini, you have a problem” :)

Sergiu şi-a înmatriculat iniţial maşina în Bulgaria şi a circulat cu ea în Moldova cu plăcuţe de înmatriculare bulgăreşti. În scurt timp Sergiu şi Mini-ul său s-au alăturat pasionaţilor de Mini la întâlnirile
internaţionale IMM, iar până în 2012 maşinuţa purta steagul Moldovei agăţat de ea, dar avea plăcuţe de înmatriculare bulgăreşti. Abia derogarea de la lege, care a permis proprietarilor de vehicule mai vechi de 10 ani, introduse deja în ţară, să oficializeze importul maşinilor lor cu plata accizelor vamale, i-a oferit
acestui exemplar Mini „cetăţenia” Republicii Moldova şi plăcuţe de înmatriculare moldoveneşti.

Iar în 2013, Sergiu şi-a sunat din nou colegul şi prietenul ucrainean şi şi-au
planificat o nouă călătorie la IMM, de această dată în Italia. Ucraineanul şi-a cumpărat şi o remorcă Mini, în care au depozitat toate bagajele şi corturile şi au pornit la drum. Sergiu îl avea alături pe cumnatul său, steagurile Moldovei
şi ale Marii Britanii erau la bord, la fel ca şi un număr bun de sticle de şampanie şi un flash USB imens cu tot soiul de stiluri de muzică. Aşa că au pornit la drum spre Italia, la bordul acestui Mini clasic, a treia oară în istoria lui din proprietatea lui Sergiu!

Deşi e o maşină foarte compactă, care măsoară un pic mai mult de 3 metri lungime, cei doi pasageri faţă se simt extrem de confortabil în ea, ne zice Sergiu. Suspensia e foarte moale, ceea ce o face confortabilă, iar centrul de greutate jos o face şi foarte manevrabilă şi plăcută în condus, chiar şi la asemenea distanţe. Atunci când au ajuns în Italia, Sergiu a fost invitat
pe scenă în faţa fanilor Mini
pentru un mic gest de atenţie
din partea organizatorilor.
L-au întrebat dacă la eveniment e
prezent întreg clubul Mini clasic din
Moldova. La care el a răspuns:
„Mmmm... de fapt, da! O singură
maşină. Doar un Mini clasic
există în Moldova”! Aşa că
Sergiu a binedispus întreaga
mulţime de fani Mini de la IMM2013.

Apoi, toate exemplarele Mini se deplasau în coloană. La un moment dat, ei au deschis larg geamurile, şi-au pus o muzică veselă, iar cumnatul său a scos una din şampaniile Cricova de la bord pentru a marca evenimentul
cu o baie de spumă. Şi uite că tocmai în acel moment, când de pe fereastra Mini-ului moldovenesc ieşise o sticlă de şampanie care împroşca spumă, reporterii de la „MiniWorld” au surprins maşinuţa cu steagul Moldovei pe ea. Abia peste câteva luni Sergiu şi-a văzut bijuteria pe coperta revistei!

Îşi aminteşte şi acum despre atmosfera de la acea întâlnire. Tot atunci garnitura motorului dăduse o scurgere şi a fost nevoit să ridice
capota direct pe câmp, să scoată chiulasa motorului şi să schimbe o garnitură nouă. A fost ajutat de toţi fanii Mini de pe alături. Unii i-au adus scule de lucru, alţii au dat o fugă pentru el să-i cumpere piesa. „La astfel de întâniri, întotdeauna sunt prezente magazine ambulante cu tot soiul de piese pentru Mini clasic, iar preţurile sunt de-a dreptul ieftine! Un amortizor poate costa 15-20 de lire sterline, o bucşă poate costa 5-8 lire. Mini era cândva o maşină cu adevărat accesibilă oricui,
iar azi pasiunea de a avea un Mini clasic e în continuare una pe care şi-ar putea-o permite mulţi”, ne spune Sergiu. „Dar înţeleg şi preţul unui MINI modern – lumea s-a schimbat între timp, cu toţii vrem maşini calitative, cu multe sisteme de siguranţă, cu multă tehnologie, cu materiale foarte bune, iar calitatea nu poate fi ieftină. Eu sunt îndrăgostit în continuare de Mini clasic, dar fiicei mele, care are acum 20 de ani, i-aş lua în viitorul apropiat un MINI nou.”, completează Sergiu.
Nu am ezitat să facem şi o tură cu
Sergiu la bordul Mini-ului său, în
calitate de pasageri, desigur. Am
rămas şi noi impresionaţi de cât de
moale e suspensia maşinii,
cât de bine înghite
denivelările Chişinăului
şi cât de vesel este
să te afli în ea. „Problema în trafic cu Mini clasic este... că eşti foarte mic, şi mulţi dintre şoferi nu te văd pur şi simplu, în spatele lor sau în zona oarbă alăturată. De asta, trebuie să fii
mult mai precaut şi să anticipezi aceste situaţii posibile”, ne destăinuie Sergiu. Dar nimic nu ne împiedică să călătorim frumos cu această maşină,
propulsată de un motor pe benzină, cu patru cilindri în linie, de doar 1.3 litri volum şi 63 CP la activ, cuplat la o cutie de viteze manuală cu 4 rapoarte.
Eşapamentul maşinii face sunetul motorului mult mai fioros la orice
accelerare, aşa că micuţa britanică
pare uneori un mic pudel care
muşcă rău.
La final, Sergiu ne-a făcut şi cea mai preţioasă concluzie: „Mini e o maşină care te binedispune întotdeauna. Pe mine, cel de la volan, şi pe toţi cei
care o văd. Toţi zâmbesc, toţi au o zi un pic mai bună după ce au văzut-o. Iar asta e cel mai preţios lucru
la un Mini. Dacă şi noul MINI poate transmite aceeaşi atmosferă pozitivistă, înseamnă că îi reuşeşte
cu succes rolul de succesor al lui
Mini clasic!”
PiataAuto.mdIlie Toma
6
4,311
GALERIE FOTO (23 IMAGINI)
COMENTARII (2)
Robert
Bucureşti, România
la 28 Aprilie 2014 - 16:09
Interesant articol, la fel ca si modelul in sine. Cu toate astea modelul inca este o bijuterie printre zecile de masini de colectie aflate pe drumurile din RO cat si spre vanzare prin furnizori specializati. Oricum nu as da atatia bani pe un exemplar restaurat :)

http://www.heritage-auto.com/ro/stocklist/23/austin-cooper-mk-ii-1996/
2
1
kamy
Chişinău
la 28 Aprilie 2014 - 17:15
Frumos! Un mare RESPECT pentru d-nul Sergiu Topală ! El este unul din putinii moldoveni care ne scoate tara din anonimat :)
0
3
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!