Audi RS5 TDI Concept – atenţie, vin diesel-urile cu turbine electrice!
20 Iunie 2014, 10:50
Lupta motoarelor diesel între producători nu se sfârşeşte. Toţi încearcă să le facă mai eficiente şi ecologice, iar alţii câştigă curse cu ele.
Desigur, vorbim despre Audi, care
şi în acest an a câştigat cursa de anduranţă de 24 de ore de la Le Mans cu hibridul diesel-electric Audi R18
e-tron quattro. Dar printre maşinile de serie, Audi nu are cu ce contracara propulsorului diesel de 3.0 litri şi 381 CP al bavarezilor de la BMW.
Dar după prezentarea intrigantului studiu, Audi RS5 TDI Concept, cei de la Audi au arătat clar, cine va spune ultimul cuvânt. Conceput pentru a comemora 25 de ani de la lansarea primului motor TDI, Audi RS5 TDI Concept vine să ne surprindă cu o tehnologie, care va revoluţiona propulsoarele diesel în viitorul apropiat.
Sub capotă se ascunde, aparent un propulsor simplu V6 TDI de 3.0 litri, dar acesta, la fel ca şi dieselul bavarezilor, este dotat cu trei turbocompresoare. Dar, dacă în cazul motorului bavarez, toate cele trei turbine funcţionează pe baza gazelor de eşapament, unul din compresoare al motorului celor de la Audi este electric!
Cele două turbocompresoare convenţionale sunt ajutate de o mică turbină electrică, compresorul căreia este pus în mişcare de o baterie litiu-ion compactă, care, la rândul său, este alimentată de un sistem electric separat de 48 volţi, conectat la sistemul principal de 12 volţi prin intermediul unui convertor. Turbina electrică este amplasată între intercooler şi admisie, gestionând parţial aerul deja comprimat de turbocompresoarele convenţionale, direct către admisie. Atuul turbinei electrice este rapiditatea cu care aceasta funcţionează. Indiferent de turaţiile motorului, rotorul compresorului poate ajunge la 70.000 RPM doar într-o fracţiune de secundă, dezvoltând un surplus de presiune în sistem – cele două turbine convenţionale dezvolta o presiune de 2,4 bari.
Cu ajutorul celor trei turbocompresoare, propulsorul conceptului RS5 TDI Concept dezvoltă 385 CP şi 750 Nm disponibili între 1.250 şi 2.000 RPM! Astfel, dieselul din Ingolstadt dezvoltă cu 4 CP şi 10 Nm mai mult decât unitatea bavareză, iar cuplul este disponibil la rotaţii mai joase. Datorită puterii imense,
conceptul poate atinge prima sută de kilometri în 4 secunde, cea dea doua sută de kilometri în mai puţin de 16 secunde şi o viteză maximă de 280 km/h, în timp ce consumul de combustibil este de doar 5,3 l/100 km!
Cei de la Audi ne-au dat de înţeles, că tehnologia turbocompresorului electric va fi aplicată pe viitoarele modele de serie, iar cel mai probabil, primul care va prelua tehnologia, va fi generaţia viitoare a SUV-ului Audi Q7.
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
1
3,169
GALERIE FOTO (13 IMAGINI)
COMENTARII (5)
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 20 Iunie 2014 - 15:36
Ala electric deja nu se mai numeste "turbocharger"..
TURBINE - a machine in which the motive energy is derived from a steam turbine either directly connected.
e compresor electric. Turbo - inseamna ca e rotit de gaze de esapament
0
0
BVSX
Chişinău
la 20 Iunie 2014 - 16:27
Eugen - chiar pe masina scrie - Electric Turbo, deshi cei de la Audi ii zic booster.
0
0
dima
Chişinău
la 20 Iunie 2014 - 19:16
PA din cite cunosc la BMW una din turbine este la fel electrica, diferenta este ca nu e alimentata de la o baterie aparte, voi ati scris ca sunt toate "pe baza esapamentului"...
0
0
FIFA
Chişinău
la 20 Iunie 2014 - 21:51
Pina la 200km!h in 16 sec e cam mult nu?
0
0
Redacţia PiataAuto.md
Chişinău
la 21 Iunie 2014 - 12:44
@dima
BMW are într-adevăr o tehnologie similară în dezvoltare, şi chiar a patentat-o, dar o turbină electrică nu există deocamdată pe niciun model de serie BMW. Poate în viitorul apropiat.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!