Cursa de 24 ore de la Le Mans: rezistă doar cei mai fiabili, învinge doar cel mai bun!
13 Iunie 2014, 07:32
Aseară târziu, redacţia PiataAuto.md a ajuns la Le Mans, fiind nu doar prima entitate de presă auto din Moldova care relatează vreodată de la eveniment, ci şi singura care se află cu adevărat aici, în Franţa.

Înainte de a vizita astăzi circuitul de la Le Mans şi a vă relata spre seară despre cum arată el cu o zi înainte de startul marelui eveniment, or cursa începe mâine, sâmbătă, la ora 15:00, vrem să vă destăinuim câteva curiozităţi despre marele iad pe care trebuie să-l îndure bolizii participanţi de la Le Mans.

Până la apariţia cursei, în 1923, existau deja competiţii cu maşini care puneau accent pe un singur aspect – abilităţile automobilelor de a fi cele mai rapide. Cursa de la Le Mans, însă, şi-a
dorit să combine capacitatea maşinilor de a fi rapide cu cea de a rezista la o exploatare extremă timp de 24 de ore. De atunci şi până astăzi, regula de aur pentru orice bolid competiţional care vrea să ajungă cel puţin la linia de final o constituie lipsa oricărei probleme mecanice pe parcursul întregii perioade a cursei. Mai mult ca atât, la fiecare oprire pentru realimentare sau schimbare a altor consumabile maşinile trebuie să-şi oprească motorul, apoi să-l repornească şi să
continue cursa – un element care solicită şi mai mult fiabilitatea bolizilor din cursă, obligându-i să demonstreze că până şi în asemenea exploatare extremă aceştia pot reporni fără probleme.

Opririle la boxe consumă timp şi fiecare pilot îşi doreşte ca acestea să fie cât mai puţine la număr şi să dureze cât mai puţin. Numărul lor poate fi redus graţie eficienţei în consum, tocmai de aceea la Le Mans
au dominat câţiva ani buni în epoca recentă motoarele diesel, iar acum domină sistemele de propulsie hibride. Însă, atunci când o maşină intră la boxe pentru realimentare, mecanicii nu au voie să intervină la ea cu alte lucrări, spre exemplu schimbarea anvelopelor. Doar după sfârşirea realimentării mecanicii pot efectua intervenţiile necesare. Unica acţiune permisă în timpul realimentării este schimbul piloţilor.
Deci, fiecare bolid
parcurge în jur de 5,000 de
kilometri pe parcursul celor 24 de ore de cursă, cu pauze de doar câteva minute pentru realimentări şi schimburi de consumabile. Toate componentele mecanice ale maşinii sunt solicitate până la nivele incredibile, deopotrivă cu forţele celui care le pilotează.
Regulamentul de astăzi spune că niciun pilot nu are voie să conducă bolidul mai mult de 4 ore consecutiv şi mai mult de 14 ore în total, dar şi aşa
episoadele de condus, mai ales cele repetitive, şi mai ales cele cu condiţii de vizibilitate nocturnă, la care se mai asociază şi temperaturile extreme din cockpit, pot solicita piloţii la o rezistenţă fizică inumană.

Accidentele, astfel, nu sunt o raritate la Le Mans, din păcate. V-am povestit
anterior despre cel mai oribil dintre ele, care a ucis 80 de spectatori, dar istoria cursei a cunoscut zeci de accidente, multe din ele fatale. Chiar în acest an, în sesiunile de teste premergătoare competiţiei pilotul bolidului Audi cu numărul 1, Loic Duval, tot el câştigătorul de anul trecut al cursei, a pierdut controlul bolidului la o viteză de peste 270 km/h şi s-a izbit violent de barierele de la marginea circuitului. Din fericire, cu excepţia câtorva zgârâieturi, Duval nu a avut de suferit. Audi a anunţat deja că a pregătit o maşină de rezervă cu numărul „1” şi este probabil ca pilotul Marc Gene să-l înlocuiască pe Duval în startul cursei.
Rezultatele primei sesiuni de calificări demonstrează încă o dată cât de strânsă va fi competiţia. Timpii primelor 5 clasaţi diferă cu puţin peste 3 secunde unul faţă de altul!

1 Bernhard/Hartley/Webber
(Porsche) 3m 23.157s
2 Dumas/Jani/Lieb
(Porsche) 3m 23.928s
3 Nakajima/Sarrazin/Wurz
(Toyota) 3m 25.313s
4 Buemi/Davidson/Lapierre
(Toyota) 3m 25.410s
5 Fassler/Lotterer/Treluyer (Audi R18 e-tron quattro) 3m 26.388s
6 Albuquerque/Bonanomi/Jarvis (Audi R18 e-tron quattro) 3m 26.445s
7 Belicchi/Kraihamer/Leimer (Rebellion-Toyota) 3m 33.117s
8 Beche/Heidfeld/Prost
(Rebellion-Toyota) 3m 34.922s
9 Canal/Pla/Rusinov
(Morgan-Nissan) 3m 38.843s
10 Chatin/Panciatici/Webb
(Alpine-Nissan) 3m 39.490s

Dar staţi să vedeţi cum arată timpii finali de calificări şi cine şi-a asigurat primul lor pe pole-position! Vă anunţăm în scurt timp! Iar astăzi seara vă vom spune mai multe despre circuitul unde are loc cursa, iar mâine pregătiţi-vă pentru marele eveniment!
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md, din Le Mans
2
3,460
COMENTARII (3)
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 14 Iunie 2014 - 13:27
Nu sunteți unica entitate de presa auto din MD :)
0
0
jaguar
Chişinău
la 14 Iunie 2014 - 14:42
Restul au rămas MD:)
0
0
Redacţia PiataAuto.md
Chişinău
la 14 Iunie 2014 - 15:04
@Eugen0:
Suntem unica entitate de presă auto prezentă la eveniment, vă confirmăm 100%. Ştim că cineva pretinde fals ca ar face ceva, dar vă informăm că nu e decât o abureală, o minciună şi o lipsă totală de respect şi onestitate faţă de public. Şefii Porsche Moldova au fost invitaţi la eveniment de către producător, ei vor fi în tribune, şi se întâmplă să posteze imagini pe account-urile lor din reţelele sociale cu călătoria lor până la Le Mans. Cineva preia aceste imagini şi minte cu neruşinare că ar face ceva ce, de fapt, nu face. Aşa că declaraţia noastră rămâne valabilă, suntem doar noi la Le Mans, originalul. Falsul şi contrafăcutul nu se ia în consideraţie ;)
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!