TS 040 – bolidul Toyota la Le Mans 2014. Care e substratul lui tehnic şi care îi sunt principalii concurenţi?
11 Iunie 2014, 20:31
Au mai rămas mai puţin de 12 de ore până în momentul în care redacţia PiataAuto.md, susţinută de Centrul Toyota Chişinău „Continent”, va merge pentru prima dată la cursa de 24 de ore de la Le Mans. Ieri v-am povestit în
detaliu despre tot ceea ce a însemnat Le Mans pe parcursul celor peste 90 de ani de istorie, iar astăzi vrem să aducem în faţa Dvs. principalii concurenţi care se vor lupta pentru marea victorie la Le Mans.
Douăzeci şi şapte de bolizi special concepuţi pentru cursa de la Le Mans vor lupta sâmbătă şi duminică, alături de alte douăzeci şi opt de vehicule adaptate pe baza modelelor de serie.

Vă explicam ieri despre variaţia claselor din competiţia Le Mans, iar divizarea lor este, de fapt, destul de simplă – segmentul LMP cuprinde maşinile create special pentru Le Mans, (LMP = Le Mans Prototype), cărora li se alătură clasele LM GTE Pro şi LM GTE Am, formate din maşini adaptate pe baza modelelor de serie, iar Pro şi Am vin de la profesionişti şi amatori, or în clasa LM GTE Am sunt oricând binevenite echipele cu mai puţină experienţă, în timp ce LM GTE Pro e dominată constant de marile mărci producătoare de maşini sport. Iar segmentul LMP e divizat, la rândul lui, în alte câteva categorii, diferenţiate în după puteri şi tipuri de propulsie.

Dar haideţi să le luăm pe rând, cu maximă claritate.
Clasa LM GTE Am
Număr participanţi în 2014: 19

Cerinţe tehnice:
Greutate minimă: 1,245 kg
Volum rezervor: 90 litri
Cilindree maximă: 5,500 cm cubi pentru motoare aspirate natual sau 4,000 cm cubi pentru cele turboaspirate


Cum le puteţi distinge în cursă: în primul rând, maşinile din această
categorie seamănă mult cu cele de serie. În cursă toate vor avea lumini galbene, iar numerele vor fi inscripţionate cu culoare albă pe fundal oranj. Această clasă are cel mai mare număr de participanţi, iar noi vă enumerăm doar modelele care participă aici şi numărul aplicat pe ele: 11 exemplare Ferrari 458 Italia ale diferitor echipe, cu numerele 53, 57, 58, 60, 61, 62, 66, 70, 72, 81 şi 90,
însoţite de alte 4 exemplare Porsche 911 GT3 RSR, aparţinând şi ele diverselor echipe, cu numelere 67, 75, 76, 79, şi încă 2 exemplare Porsche 911 RSR, cu numerele 77 şi 88. Clasa este completată şi cu două exemplare Aston Martin Vantage V8 ale echipei Aston Martin Racing.
Clasa LM GTE Pro
Număr participanţi în 2014: 9

Cerinţe tehnice:
Greutate minimă: 1,245 kg
Volum rezervor: 90 litri
Cilindree maximă: 5,500 cm cubi pentru motoare aspirate natual sau 4,000 cm cubi pentru cele turboaspirate
Cum le puteţi distinge în cursă: ca şi maşinile din clasa de mai sus, bolizii din această categorie seamănă mult cu cele de serie, având şi cerinţe tehnice identice. În cursă toate vor avea lumini galbene, iar numerele vor fi inscripţionate cu culoare albă pe fundal verde. Această clasă e dominată din nou de Ferrari 458 Italia, prezent în 3 exemplare, cu numerele 51, 52 şi 71.
Există alte două exemplare Porsche 911 RSR (numerele 91 şi 92), precum şi alte două exemplare Aston Martin Vantage V8 ale aceleiaşi echipe Aston Martin Racing (numerele 97 şi 99). Clasa este completată de două apariţii picante – două exemplare Chevrolet Corvette C7 ale echipei Corvette Racing, cu numerele 73 şi 74.
Clasa LM P2
Număr participanţi în 2014: 17

Cerinţe tehnice:
Greutate minimă: 900 kg
Volum rezervor: 75 litri
Cilindree maximă: 5,500 cm cubi
în maxim 8 cilindri pentru
motoare aspirate natual
sau 3,200 cm cubi în
maxim 6 cilindri pentru cele
turboaspirate


Cum le puteţi distinge în cursă:
sunt bolizii ăia de formă specifică,
ce nu mai au prea multe în
comun cu modelele de serie
ale aceloraşi mărci. Că doar
vorbim de clasa bolizilor
special concepuţi pentru
cursa Le Mans! Iar categoria
LMP2 e renumită pentru
diversitate, fiind deschisă atât
profesioniştilor, cât şi echipelor
mai puţin experimentate, dar care vor să-şi facă apariţia cu un vehicul special conceput. În cursă toţi bolizii din această categorie vor avea lumini albe, iar numerele vor fi inscripţionate cu culoare albă pe fundal albastru. Aici există 5 bolizi Oreca 03R ale diferitor echipe, propulsate de motoare Nissan, cu numerele 24, 27, 37, 47, 48. Alţi 3 bolizi au şi ele motoare Nissan, dar sunt semnate de Zytec, purtând numele Zytec Z11SN (numerele 38, 41
şi 42). Lista bolizilor propulsaţi de motoarele companiei nipone nu se opreşte aici, existând alţi 3 bolizi Morgan Nissan, puşi în cursă de mai multe echipe, cu numerele 26, 29, şi 35. Nu, nici aici nu sfârşeşte lista motoarelor Nissan, pentru că mai există un bolid Ligier JS P2, motorizat şi el de o creaţie mecanică niponă, purtând numărul 46. Şi dacă aţi crezut că asta e tot, atunci aflaţi că şi echipa
Alpine a celor de la Renault îşi face intrarea solemnă la Le Mans în această clasă, cu bolidul Alpine A450, dotat şi el cu un motor Nissan. Numărul bolidului este 36. În cursă mai concurează un bolid Ligier JS P2 cu motor HPD (numărul 33), un alt bolid Oreca 03R cu motor JUDD (numărul 34) şi încă doi bolizi Morgan cu aceleaşi motoare JUDD (numerele 43 şi 50).
Clasa CDNT
Număr participanţi în 2014: 1

Cerinţe tehnice:
Demonstraţie a noilor tehnologii în lumea auto şi motorsport

Da, această clasă este una
excepţională, creată de
organizatori la solicitarea
celor de la Nissan,
care au vrut să
pună în cursă un
bolid propulsat electric. Şi în acest
an echipa Nissan Motorsports Global
va pune la treabă la Le Mans
bolidul Nissan ZEOD RC.
Îl veţi recunoaşte uşor,
pentru că are numărul 0
inscripţionat cu alb pe
fundal negru, şi este
unicul bolid fără oglinzi
de la Le Mans! Bolidul
este propulsat electric, iar
rezerva de energie de care
dispune îi va asigura
autonomia timp de un tur
complet al circuitului, după care un motorul turboaspirat pe benzină de 1.5 litri, care cântăreşte doar 40 kg, va interveni cu rol de generator de energie pentru propulsia de mai departe. Motorul produce 400 CP! Epuizarea petrolului urmează să aibă loc după aproximativ o oră, după care bolidul va reveni din nou la boxe pentru realimentare şi va parcurge din nou primul tur în regim pur electric.
Clasa LM P1-L
Număr participanţi în 2014: 2

Cerinţe tehnice:
Greutate minimă: 850 kg
Cilindree maximă: 5,500 cm cubi indiferent de tipul combustibilului sau tipul aspirării
Clasa LMP1 e cea a bolizilor cu cea mai mare performanţă şi anume ea are şansele cele mai mari să livreze marele câştigător. Numerele sunt
inscripţionate cu culoare albă pe fundal roşu. Dar, deoarece hibrizii au devenit atât de dominanţi la Le Mans, organizatorii au creat două subcategorii în această clasă – LMP1-L (de la light) şi LMP1-H (de la hybrid). Astfel în clasa LMP1 au rămas doar
doi bolizi care nu au sisteme hibrid de recuperare a energiei, ambele aparţinând echipei Rebelion Racing din Elveţia, cu numerele 12 şi 13. Atenţie, însă, acestea sunt propulsate de motoare Toyota! Acolo e amplasat un V8 de 3.4 litri, care cântăreşte doar 120 kg şi produce peste 500 CP.
Clasa LM P1-H
Număr participanţi în 2014: 7

Cerinţe tehnice:
Greutate minimă: 870 kg
Cilindree maximă: nelimitată


În sfârşit, am ajuns şi la clasa „regală”, acolo unde stau marii inovatori, care luptă între ei într-o bătălie crâncenă pentru marea victorie. Doar Audi, Porsche şi Toyota luptă aici în 2014, or aici sunt marii concurenţi ai bolidului Toyota TS 040, menţionat în titlul acestui articol! Da ce luptă! Ce miză!
Audi vine cu 3 echipe, iar bolidul lor poartă numele Audi R18 e-tron quattro. Acesta e propulsat de un sistem hibrid, care combină un motor V6 TDI de 4.0 litri cu un electromotor. Bolizii Audi poartă numerele 1, 2 şi 3.
Bolidul cu Bolidul cu numărul 1 va fi pilotat de Lucas Di Grassi, Loic Duval şi Tom Kristensen, cel cu numărul 2 – de Marcel Fassler, Andre Lotterer şi
Benoit Treluyer, iar cel cu numărul 3 – de Fillipe Albuquerque, Marco Bonanomi şi Oliver Jarvis.
Porsche îşi face marea revenire la Le Mans cu bolidul 919 Hybrid, în două exemplare, cu două echipe Porsche, cu numerele 14 şi 20. Porsche 919 Hybrid conţine, evident, un sistem de propulsie hibrid, care combină un
motor V4 turboaspirat pe benzină, de doar 2.0 litri volum, care poate fi turat până la 9,000 rpm şi poate livra până la 500 CP! Pe lângă motorul pe benzină, există şi două sisteme de recuprare a energiei. Unul din ele foloseşte gazele de eşapament, având un generator electric pus în mişcare de acestea. Cel de-al doilea e montat
pe axul faţă şi foloseşte energia cinetică la frânare pentru a o converti în energie electrică, stocată în baterii litiu-ion. Atunci când cel de la volan are nevoie de un surplus imediat de putere, generatorul frontal ia rol de motor şi propulsează puntea faţă, maşina transformându-se pentru câteva clipe într-una cu tracţiune
integrală. Bolidul cu numărul 14 al celor de la Porsche va fi pilotat de Romain Dumas, Neel Jani şi Marc Lieb, iar cel cu numărul 20 – de Timo Bernhard, Mark Webber şi Brendon Hartley.
Toyota vine cu alte soluţii tehnologice inovatoare, pe măsura experienţei în propulsia hibridă pe care o are. Două echipe Toyota Racing vor avea în curse doi bolizi TS 040, cu numerele 7 şi 8. Bolidul nipon are o putere cumulată de 1,000 CP! Sistemul său de propulsie combină un motor aspirat natural pe benzină, de 3.7 litri
şi 520 CP, cu 4 electromotoare instalate în fiecare din roţi! La frânare motoarele se transformă în generatoare, captând energia cinetică, dar există şi frâne mecanice convenţionale care să asigure frânări eficiente în momente cruciale. Iar la accelerări maxime, motorul pe benzină îşi livrează puterea maximă, susţinut de cele patru electromotoare, pentru catapultări incredibile! Bolidul cu
numărul 7 va fi pilotat de Alexander Wurz, Stephane Sarrazin şi Kazuki Nakajima, iar bolidul cu numărul 8 – de Anthony Davidson, Nicolas Lapierre şi Sebastien Buemi.
Deci, în 2014 miza e mai mare ca niciodată, chiar mai mare decât în anul de glorie 1967! Audi se ambiţionează să-şi continue tradiţia victoriilor din ultimii ani. Porsche îşi face marea revenire la Le Mans în clasa LMP, cu 919 Hybrid, un bolid hibrid, la care inginerii Porsche au muncit extrem de mult. Deşi au avut o pauză lungă, cei de la Porsche sunt siguri nu doar de faptul că vor putea sfârşi cursa cu bine, fără rateuri mecanice, dar se mai
ambiţionează şi la o victorie
răsunătoare! De cealaltă parte,
Toyota vine cu un nou bolid cu o
putere combinată de 1,000 CP!
Toyota declară şi ea cu
tărie că se ambiţionează
la marea victorie,
iar subtratul
tehnic al
bolidului şi primele victorii înregistrate deja de acesta la cursele de anduranţă din acest an fac declaraţiile nipone să pară cât se poate de viabile.

Cine credeţi că va învinge? Miza e enormă! Competiţia va fi una pe cinste! Iar PiataAuto.md va relata LIVE direct de la Le Mans, pentru că e prima entitate de presă din Moldova care
merge vreodată la acest eveniment. O facem cu suportul celor de la Toyota Moldova, Rompetrol Moldova şi Donaris Group, iar graţie acestui proiect Dvs. veţi avea în acest an pentru prima dată o relatare direct de la faţa locului a evenimentului! Nu ar fi greşit să spunem că ediţia din acest an a cursei de 24 de ore de la Le Mans e cea mai intrigantă din istoria
competiţiei! Staţi pe aproape, pentru că mâine dimineaţă PiatAuto.md porneşte spre Le Mans şi vă va povesti mai multe despre circuitul unde are loc marele eveniment, dar şi cum arată el înaintea cursei, iar sâmbătă şi duminică vă vom delecta cu transmisia grandioasei curse!
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
3
3,283
COMENTARII (3)
jaguar
Chişinău
la 12 Iunie 2014 - 08:02
Bafta!
0
0
jaguar
Chişinău
la 12 Iunie 2014 - 08:51
Audi a suferit un accident, asa ca duelul se va da intre Porsche si Toyota. Sa vedem cine va invinge.
0
0
Robert
Bucureşti, România
la 12 Iunie 2014 - 14:59
Ce mi-e Tuty ce mi-e Mandy, ce mi-e tusea ce mi-e junghiul, ce mi-e Skoda ce mi-e VW, ce mi-e VW ce mi-e Audi, ce mi-e Audi ce mi-e Porsche, Toyota a fst elevul care a demonstrat de multe ori ca poate fii mai bun ca profesorul ( in cazul de dat, in fata unor branduri cu o vechime mai mare )
2
1
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!