Spuneţi salut unei noi ere, era electricităţii de 48 V în maşini!
25 August 2014, 14:38
Maşinile zilelor noastre au nevoie de tot mai multă electricitate la bord, pentru tot soiul de sisteme care asigură confortul, dar şi pentru cele care participă implicit la rularea maşinii. Amortizoarele cu reacţii variabile au şi ele nevoie, de obicei, de energie. Compresoarele sistemelor de climatizare – la fel. Iar sistemele start/stop şi necesitatea tot mai mare de a eficientiza consumul de energie, sub orice formă, dictează solicitări tot mai mari pentru sistemele electrice ale maşinii.

Producătorii au operat multiple măsuri de eficientizare a consumului de energie la bord. Până şi instalarea LED-urilor a fost iniţial o idee de eficientizare a consumului de energie. Dar se pare că sistemul electric clasic al automobilelor, de 12 V, şi-a atins limitele fizice posibile şi este pe cale să ne spună adio. Sau cel puţin este pe cale să fie eclipsat de un nou sistem electric, de 48 de volţi!
De mai multă vreme în industrie se zvoneşte că marii producători germani, alături de Bosch, lucrează la pregătirea marii migrări de la 12 V la 48 V. Noul sistem ar permite cablaje cu mai puţine fire interioare
intersectate, iar asta ar reduce greutatea cablajelor unei maşini. Mai mult ca atât, noul sistem ar putea face uz de întreaga putere produsă de generatorul electric al maşinii, folosind-o mult mai eficient la consumul
curent al maşinii, inclusiv la momentele de funcţionare la ralanţi, la temperaturi joase sau în alte condiţii solicitante. Şi unde mai pui că energia disponibilă, mai mare şi mai multă, ar putea favoriza implementarea unor tehnologii mai avansate în viitor.

Producătorii, însă, ar putea adapta diferite concepte de implementare a
noului sistem electric pe maşinile lor. Audi, spre exemplu, menţionează că ar putea implementa sistemul de 48 V alături de cel curent de 12 V, cu un singur generator cuplat la sistemul de 48 V, în timp ce sistemul de 12 V ar primi energie printr-un transformator de la sistemul princial de 48 V. Cei de la Audi spun că o simplă implementare actuală a unui sistem de 48 V pe una
din maşinile curente ar
putea da o reducere a
consumului de 0.4
litri/100 km, iar viitoarele
modele proiectate din
start cu sisteme electrice
de 48 V ar putea aduce
o eficientizare de-a
dreptul radicală!
PiataAuto.mdIlie Toma
4
3,275
COMENTARII (14)
dima
Chişinău
la 25 August 2014 - 15:22
Nu am inteles de ce ar trebuie sa scada diametrele firelor electrice, cu scaderea lor va scadea rezistenta si va creste curentul (legea lui Ohm), diametrele ar trebuie sa fie la fel sau mai groase (la camioane de exemplu 24V firele sint mai groase) ceea ce ar permite scaderea curentului si deci eficientizarea consumului.
1
0
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 25 August 2014 - 23:42
Dima tu ai inversat tăt... Odata cu micsorarea diametrului CREȘTE REZISTENȚA și SCADE Intensitatea curentului.
Rezistența = Ro * L/S ( Ro - rezistivitatea ; l - lungimea cablului ; S - aria sectiunii transversale). Deci Rezistenta creste odata cu micsorarea ariei transversale....
Mai trebuia sa scrii Legea lui Ohm pentru un circuit întreg (nu pentru o porțiune).
0
0
GRED
Chişinău
la 26 August 2014 - 08:15
Fizica e la putere. Cred ca stiu astia ce fac.
Ei au folosit principiile mecanicii cuantice care sunt destul de stranii la prima vedere :) ca de exemplu: 1+2+4+8+16+32+64+128+ ......... = - 1
0
0
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 26 August 2014 - 08:52
GRED .. Imi spui și mie ce are fizica cuantica, cu articolul ?
Poate au folosit si principiile relativitații extinse, nu ?
0
0
GRED
Chişinău
la 26 August 2014 - 10:15
Nu stiu ce are fizica cu articolul :) Am citit si eu comentariile de mai sus si am hotarat sa bag si eu 3 banuti :)

Apropo principiul relativitatii e o teorie veche si neinteresanta in comparatie cu mecanica cuantica.... sau teoria strunelor :)

stii ce inseamna gluma ?
1
0
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 26 August 2014 - 11:04
Stii ce inseamna neseriozitatea ?
0
1
Robert
Bucureşti, România
la 26 August 2014 - 12:54
GRED: Stii ce-n seamna : ''daca taceai filozof ramaneai '' ? :))))) . Nici tu nu stii ce ai zis acolo :)))
0
0
Robert
Bucureşti, România
la 26 August 2014 - 12:54
GRED: Stii ce-n seamna : ''daca taceai filozof ramaneai '' ? :))))) . Nici tu nu stii ce ai zis acolo :)))
0
0
dima
Chişinău
la 26 August 2014 - 16:34
Eugen0 ai dreptate mam grabit, este invers proportionala, insa daca sa o luam asa, atunci curentul va scadea doar daca micsoram diametrul, atunci la ce mai avem nevoie de 48V?
0
0
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 26 August 2014 - 23:26
Din cite stiu, odata cu cresterea voltajului, scad pierderile de energie la transportarea curentului. I=P/U ( P- puterea, U - tensiunea); Q = I2 * R * t , adica Q = (P/U)2*R*t.
Deci pentru a diminua Q ( cantitatea de energie care se pierde la incalzirea conductoarelor) se majoreaza U.
daca marim U de 50 ori, atunci Q se micsoreaza de 2500 ori, adica la pătrat.

Însa nuș daca asta o fi explicația :)
0
0
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 26 August 2014 - 23:26
2-ul ăla înseamnă "la pătrat" (la puterea a doua)
0
0
GRED
Chişinău
la 26 August 2014 - 23:47
Robert te provoc la o discutie tet-a-tet pe ceia ce "nici eu nu stiu ce am zis acolo"... :) - dar sa fie asa ceva mai simplu ca doar no sa ne intrecem la solutionarea ecuatiei lui Shriodinger
0
0
GRED
Chişinău
la 26 August 2014 - 23:55
Eugen0 - hai sa fim seriosi daca nu iti plac glumele ...

Acuma atentie ca Audi nu si-a propus sa obtie 48 V prin marire/miscorare de arii tranversale - ca si aici e interesant ca mai depinde si de materialul conductor (ca un druc e mai gros cu mult decat un fir dar are rezistenta aoleu)

Ei si-au propus sa foloseasca acelasi fir de 12V (atentie la schema) si acelasi generator de 12 V - insa vor folosi un depozitar de energie care va distribui la necesitate 48 V in regim maximal ....
0
0
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 27 August 2014 - 13:02
Dima a deschis subiectu cu diametrele, eu doar l-am completat.

Eu am pomenit de "material" prin "Ro" - rezistivitate - ăsta face diferenta dintre materiale :)
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!