Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Paradox în Moldova: importul automobilelor electrice, taxat de stat cu TVA de 20%!

30 Octombrie 2014 - 09:27
Ilie Toma
Paradox în Moldova: importul automobilelor electrice, taxat de stat cu TVA de 20%!
Automobilele electrice devin tot mai tentante chiar şi pentru cetăţenii moldoveni, care văd în electromobile şansa unei exploatări mai eficiente şi mai moderne. Însă, în timp ce majoritatea guvernelor din ţările occidentale au adoptat măsuri de subvenţionare directă sau indirectă la achiziţia automobilelor cu propulsie electrică, Republica Moldova nu doar că nu subvenţionează în niciun fel achiziţia acestor, dar o şi penalizează, de facto!

Legea Republicii Moldova stipulează clar că importul autoturismelor este scutit de TVA, în schimb plătindu-se un acciz vamal, care variază în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului. În acelaşi timp, taxa pe valoare adăugată se aplică la vehiculele comerciale – camionete, camioane, autobuze, etc. Cu toţii realizăm o Tesla Model S, spre exemplu, un Nissan Leaf sau un Mercedes-Benz B-Class Electric Drive se încadrează în noţiunea de autoturism. Şi atunci cum se calculează accizul vamal? Cilindreea de facto este zero, pentru că există doar un motor electric şi niciunul cu ardere internă. Ideea cea mai logică ar fi ca accizul vamal să fie înmulţit la un coeficient zero, iar astfel rezultatul să fie nul. Cu alte cuvinte – taxa de import să fie echivalentă cu zero. În acest fel, statul Republica Moldova şi-ar aduce contribuţia la stimularea electromobilelor mai ecologice, care nu poluează aerul şi au avantaje evidente în menţinerea aerului curat în ţară.

Redacţia PiataAuto.md a contactat, însă, Serviciul Vamal al Republicii Moldova pentru a obţine o confirmare la acest capitol. Este oare taxa de import egală cu zero? Cum se procedează astăzi, legal, la importul unui autoturism cu propulsie pur electrică în ţara noastră? Răspunsul a fost de-a dreptul frapant. Autoturismele cu propulsie electrică nu se încadrează în niciuna din categoriile menţionate în lista vehiculelor supuse accizelor şi exceptate de la TVA, prin urmare importul autoturismelor electrice se realizează cu plata TVA-ului de 20% la import! Astfel, dacă o Tesla Model S costă aproximativ 70,000 dolari SUA la achiziţie în SUA, importul ei în Moldova ar presupune plata unei taxe 14,000 dolari SUA! Un Nissan Leaf, care are un preţ brut mediu de aproximativ 30,000 euro în

Europa, fără taxe, ar fi taxat la importul în Moldova cu încă 6,000 euro TVA la import! Un B-Class Electric Drive, preţul căruia porneşte de la aproximativ 33,000 euro fără taxe, ar fi taxat în Moldova cu încă 6,600 euro. Până şi un micuţ Mitsubishi i-MiEV, cumpărat la cel mai avantajos preţ de prin ţările Europene, în jur de 20,000 euro, ar însemna plata unei taxe la import în Moldova de 4,000 euro!

Pentru comparaţie, un acciz vamal de 17,000 dolari SUA, echivalentul a aproximativ 13,500 euro, cât necesită importul unei Tesla Model S în Moldova, ar trebui plătit la importul unei maşini cu un motor de 3,857 cm cubi! Cei 6,000 euro plătiţi la importul unui Nissan Leaf sunt echivalenţi importului a două maşini cu un motor diesel de 2.3 litri volum, iar cei 6,600 euro ai lui

B-Class Electric Drive – echivalentul a importului de două maşini diesel cu motor de 2.5 litri capacitate! În fine, taxa de import a micuţului Mitsubishi i-MiEV ar echivala cu cea de import a unei maşini cu motor pe benzină de 3.0 litri!

Evident, legea e dură, dar e lege, chiar dacă pare absurdă sau imperfectă. Şi evident, poate Republica Moldova are probleme mult mai strigente de soluţionat decât stimularea automobilelor cu propulsie electrică. Dar cât de corect este astăzi, în timpurile cât automobilele electrice devin tot mai mult un fenomen, ca Republica Moldova să aibă o legislaţie atât de inadaptată faţă de acestea, care nu doar că nu le favorizează, dar le pune într-o categorie discriminatorie faţă de autoturismele cu propulsie tradiţională?
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter