Expediţie cu noua KIA Sorento. Ziua 10: pe cele mai crunte serpentine spre cea mai luxoasă destinaţie
8 Aprilie 2015, 23:53
Deoarece ieri seară am ajuns destul de târziu în Savognin, fiind pe deasupra şi extrem de istoviţi, astă-dimineaţa am decis să mai explorăm un pic destinaţia. Dejunul hotelului de astăzi a fost un pic mai generos, dar a rămas în limita standardelor elveţiene privind dietele.

Savognin e o destinaţie suficient de frumoasă şi plăcută, cât să poată oferi
toate facilităţile pe care le puteţi aştepta de la un loc specializat pentru schiori, dar în acelaşi timp nu ustură la fel de mult precum preţurile elitiste din St. Moritz. Dacă în St. Moritz, poate cea mai boemă şi luxoasă destinaţie montană elveţiană, mergeţi când aveţi un Rolls-Royce, un Ferrari sau cel puţin un Mercedes-Benz, atunci Savognin e intepretarea premiumului la un preţ mai
raţional, unde puteţi merge cu o Kia, spre exemplu, încadrându-vă perfect în peisaj. Ia staţi un pic! Da’ cine ne interzice, la o adică, să mergem cu Kia şi în St. Moritz, în inima luxului desăvârşit? Preţurile? Ba bine că nu! Poate găsim noi o soluţie mai inteligentă să mergem cu SUV-ul acesta imens drept în tabăra montană a celor mai avuţi europeni, şi s-o facem cheltuind de zeci de ori mai puţin ca ei!
De ce să mergeţi aici?

Ca să schiaţi, de exemplu, beneficiind nu doar de obişnuitele tratamente bune de la hotelele bune, ci alintându-vă printr-un nivel regal de deservire. Evident, deservirea regală presupune şi preţuri aristocratice, iar paradoxul e că tocmai cele mai scumpe şi renumite hoteluri din St. Moritz, cu o istorie de zeci de ani, iar în unele cazuri şi peste
o sută de ani, sunt cele mai căutate de turiştii cei mai fideli ai acestei destinaţii, fiind rezervate în proporţie de 90-95% şi cu un an în avans! Spre exemplu, unul din cele mai renumite hoteluri din St. Moritz, Carlton Hotel, vă va desfăta cu
condiţii aristocratice în cel mai adevărat sens al cuvântului, dar vă va taxa cu preţuri de aproximativ 1,250 euro pe noapte pentru o cameră-suită. Zicem suite, pentru că tradiţionalele camere duble nu există aici. O suită grand de lux costă cam între 2,600 euro şi 3,000 euro pe noapte, iar o suită de lux extra mare, familială, costă între 3,500 euro şi 4,500 euro pe noapte!

Ceva mai „puţin” usturător e Kempinski Grand Hotel, unde o cameră dublă costă între 850 euro şi 1,060 euro pe noapte, camerele de lux ajung să coste
peste 1,800 euro pe noapte, iar suitele se apropie de 3,000-3,600 euro pe noapte.

Cu asemenea preţuri, nu e de mirare că în St. Moritz sunt prezente magazinele
tuturor brandurilor luxoase de pe mapamond, care luptă să vă mai scurgă câteva mii sau zeci de mii de euro din „banii de buzunar” ai unei asemenea vacanţe luxoase.

Evident, locurile de aici sunt foarte frumoase, dar nu frumuseţea lor determină preţurile, ci pur şi simplu
renumele acestei destinaţii şi selecţia aristocratică a clienţilor pe care a reuşit St. Moritz să o facă între timp. Practic, cei care îşi permit asemenea sume exorbitante vin aici ca să fie între ai lor, acolo unde vor fi trataţi regeşte.

Vom rezista noi pe aici? Vom găsi noi vreo soluţie de cazare la un preţ raţional?...
Traseu şi costuri

Din fericire, ca să ajungem la St. Moritz din Savognin avem nevoie doar de vreo oră de condus, fiindcă traseul măsoară doar puţin peste 40 de kilometri. Putem, deci, să nu alimentăm astăzi deloc Kia Sorento, întrucât cu siguranţă trebuie să mai avem suficient diesel în rezervor. Apropo, maşina noastră se dovedeşte în continuare a fi uimitor de eficientă, cu o medie generală pe parcursul expediţiei care oscilează între 7.9 şi 8.0 litri/100 km.

Am ieşit din Savognin în direcţia St. Moritz şi imediat ni s-au deschis nişte peisaje superbe asupra localităţii pe care tocmai o părăseam, aşa că nu am ezitat să tragem pe dreapta pentru nişte poze. E frumos pe aici, ce mai!

Apoi, în scurt timp traseul nostru a început a tot urca şi urca vertiginos,
numărul curbelor sporind brusc. Ah! St. Moritz e o destinaţie de mare altitudine şi probabil vom avea parte de un traseu captivant! Şi aşa a fost! Drumul e suficient de lat încât să te poţi simţi în siguranţă, dar e plin de curbe strânse,
care devin tot mai extreme şi accentuate. La un moment dat, am văzut şi un indicator care ne anunţa că traseul merge spre Julierpass. Un alt pass montan? Oare nu vom păţi din
nou istoria cu îndreptarea spre un drum închis? Ei bine, indicatoarele ne anunţau că drumul e deschis în faţă şi, dat fiind că e unicul drum de acces prin partea vestică spre St. Moritz, ar trebui să fie deschis tot anul împrejur.

Atunci când am ajuns pe Julierpass, curbele arătau ca nişte scări repetate de urcare spre munţi. Una după alta, toate
la 180 de grade! Ţine-te, Kia Sorento! În acelaşi timp urcăm într-o ascensiune pronunţată, iar motorul diesel de 200 CP şi cutia de viteze îşi sincronizează eforturile pentru a ne da un dinamism demn pe aici. Şi reuşesc să o facă!

Iată-ne în sfârşit şi în cel mai înalt punct de traseu de pe Julierpass, la 2,284 metri altitudine! Pe aici doar drumul
era curăţat de zăpadă, în rest dominând o capodoperă glaciară a naturii! E atât de magnific! Atât de înălţător! În acel moment, am bătut prieteneşte Kia
Sorento pe montantul spate şi i-am zis un mulţumesc că ne-a adus aici, deşi cu o zi înainte trecusem prin nişte peripeţii critice. Astăzi eram mult mai indulgenţi faţă de situaţia prin care am trecut ieri şi am realizat că maşina a avut o parte infimă de vină, în timp ce anvelopele nepotrivite au fost cele care au determinat o astfel de evoluţie. Aşa că noua Kia Sorento ne-a adus aici, la
acest înălţimi magnifice ale continentului european, iar noi o priveam pe ea şi pe ele, înregistrând parcă aceste imagini adânc în creierul nostru, în cel mai privilegiat loc al amintirilor de viaţă. Cât de frumoasă, e totuşi, lumea asta! Cât de plăcut e să călătoreşti spre asemenea destinaţii incredibile! Cât de
dificil logistic sau cel puţin cât de costisitor ar fi s-o faci cu avionul, taxiuri şi tot acareturi de modalităţi de transport! Şi cât de e de simplu şi accesibil, până la urmă, să o faci cu întreaga familie, la bordul unui SUV diesel cu tracţiune integrală, precum noua generaţie Kia Sorento!
După acest moment meditativ de mare altitudine, am urcat din nou la bord şi am pornit mai departe spre St. Moritz. Între timp, întâlneam tot mai multe maşini super luxoase pe drum, şi chiar şi un oldtimer minunat pe aici! Vă spuneam noi că e o zonă pur aristocratică!
Ei bine, şi cât credeţi că reuşim să cheltuim noi astăzi pe cazare? Evident, preţurile de mii de euro sunt excluse, aşa că am ales un hotel foarte interesant, la preţ raţional, pe nume Laudinella. În mod normal, o cameră dublă aici, cu mic dejun inclus, costă cam 245 euro, dar graţie numărului mare de camere rezervate online de noi în ultimul timp, ni s-a oferit un preţ special de doar 171 euro. Pentru
St. Moritz, e un adevărat chilipir. Dacă vreţi să economisiţi de-a binelea, puteţi cumpăra ceva pentru cină de la un supermarket Coop din apropiere. Pentru noi e ultima seară elveţiană de pe traseu, aşa că ne-am gândit să gustăm un ultim fondue la cină, iar cu tot cu nişte apă plată cina ne-a costat cam 50 de euro. Din nou, raportat la
preţurile locului, e un adevărat chilipir. Şi, deşi deservirea nu e una regească precum în hotelele de mii de euro pe noapte, ea este totuşi la un nivel înalt,
cu mult peste media hotelelor elveţiene. Parcarea hotelului costă 25 de euro, însă noi am folosit o parcare publică din apropiere şi nu am plătit nimic, pentru că acolo e gratis.
Experienţa de astăzi la bordul lui KIA Sorento

Astăzi am fost mult mai indulgenţi cu Kia Sorento. Un sentiment de compasiune pentru aventurile extreme de ieri ne cuprinsese în raport cu Sorento. Nu e de vină maşina, orice maşină ar fi putut nimeri într-o asemenea situaţie fără o echipare minimă. Aşa că situaţia de ieri nu-i anulează calităţile de SUV explorator pe care le promite modelul, trebuie doar
menţionat că ele sunt valabile cu echipări corespunzătoare de anvelope.

Se întâmplă de multe ori ca după ce treci printr-o situaţie mai stresantă cu maşina şi ieşi cu ea nevătămată până la urmă, să te ataşezi mai mult de ea într-un final. Se pare că aşa se întâmplă şi cu noua Kia Sorento. Anterior vă spuneam că nu prea simţeam vreo conexiune emoţională şi uite că acum ea apare. O simţim astăzi ca un
camarad, alături de care am trecut prin multe.

Serpentinele de astăzi au fost cele mai acute din tot traseul de până acum. Ele ne-au fortificat încă o dată părerile noastre despre comportamentul noii generaţii Sorento în astfel de peisaje, pe care le-am expus atât la primul test drive internaţional, la care redacţia noastră a participat, cât şi în relatările
anterioare ale acestei expediţii. Sorento e un SUV mare, cu o greutate corespunzător de mare, iar această masă, are şi un centru de greutate cocoţat mai sus, simptom care iese în evidenţă mai ales în asemenea serpentine. Şi ca să fim clari, vom specifica: maşina nu are sindromul bărcii, dat de vreo suspensie prea maleabilă. Dimpotrivă, inginerii au
reuşit să monteze o suspensie multilink care face totul posibil pentru a spori manevrabilitatea. Pur şi simplu centrul de greutate şi numărul kilogramelor se fac simţite în virajele extreme şi apar ruliuri specifice şi efecte de subvirare. Modul de funcţionare a tracţiunii integrale lasă acest lucru necorectat, pentru că pe asfalt normal, chiar şi în viraje, Sorento transmite de fapt cuplul
doar către puntea faţă, aşa că nu puteţi miza pe o ieşire cu precizie sporită din viraj cu sprijinul acesteia. Dacă vreţi reacţii mai rapizi ale punţii faţă cel puţin, trebuie să mutaţi cutia de viteze în regim sport şi astfel apăsările de acceleraţie se vor materializa mai repede în traiectorii de ieşire din viraj. Cel mai indicat, însă, e să ţineţi cont de talia maşinii pe care o conduceţi şi să mai reduceţi viteza prin asemenea
serpentine, şi atunci toate redevin civilizate şi plăcute la bord. Şi unde mai pui că, dacă aveţi o familie în habitaclu, nu prea e bine să-i chinuiţi cu forţe laterale maxime în viraj. Aşa că la un condus mai civilizat de familie Sorento
va continua să asigure un confort desăvârşit chiar şi prin asemenea serpentine extreme. Iar confortul, până la urmă, e cel care a rămas de neclintit
pe parcursul întregii noastre călătorii. Maşina nu ne-a obosit niciodată, nu ne-a incomodat cu vreun neajuns în habitaclu, ci ne-a asigurat acelaşi nivel fidel de confort excelent la bord!
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md, din St. Moritz
3
3,078
GALERIE FOTO (30 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!