Cum plasăm corect bagajele în automobil?
18 August 2015, 14:07
Atunci când plecăm în vacanţă cu familia, rare ori ne gândim cum este mai corect să plasăm bagajele în automobil. De obicei bagajele sunt puse în grabă care şi unde, fără a se ţine cont de unele reguli de securitate
datorită cărora am putea ocoli situaţiile neplăcute, dar şi să rămânem în viaţă, pentru că bagajele amplasate necorespunzător pot fi foarte periculoase!
Iată care sunt regulile de bază pentru o plasare corectă, comodă şi sigură a bagajelor:
1. Cea mai importantă regulă, care nu trebuie neglijată, este plasarea bagajelor/lucrurilor grele la fundul portbagajului în poziţie orizontală şi cât mai aproape de spătarul scaunelor spate, pentru ca în cazul unor frânări bruşte sau a unui accident, acestea să nu ajungă în habitaclu. Amplasare bagajelor grele apropiată de uşa portbagajului poate fi periculoasă în aceleaşi situaţii critice, pentru că în timpul unei frânări sau a unui accident bagajul poate lovi puternic spătarul rupându-l şi ajungând în habitaclu prezentând pericol pentru pasageri. Un bagaj de aproximativ 20 de kilograme, la deceleraţii intense îşi măreşte greutatea la peste 500 kg! Vă imaginaţi cât de periculos poate fi un bagaj cu o greutate mai mare? Dacă pe bancheta spate nu circulă nimeni, atunci centurile de siguranţă trebuie fixate în cruce, pentru a spori rezistenţa banchetei în caz de accident, atunci când lucrurile grele din portbagaj „doresc să ajungă” în interior.
2. Bagajele trebuie plasate nu mai sus de linia maximă a spătarului scaunelor spate, din aceleaşi motive de siguranţă – orice obiect se poate transforma într-un „obuz” ucigaş propulsat în
habitaclu. Unele modele vin cu o plasă specială din funii sau material textil, care ar putea opri doar obiectele uşoare, în timp ce celor grele va putea opune rezistenţă doar plasa metalică.
3. Noi ne-am învăţat să ne punem centura de siguranţă şi să îndemnăm pasagerii să o facă, dar în marea majoritatea cazurilor nu fixăm bagajele în acelaşi mod. Bagajele pot fi fixate cu coardă fixativă prin urechiuşele metalice prezente pe automobilele moderne. La fixarea pe loc a bagajelor grele se pot folosi alte bagaje mai uşoare amplasate prin părţi sau între bagajele mai grele. Bagajele amplasate pe bancheta din spate ar trebui fixate cu centurile de siguranţă.
Dar să ştiţi, aceste bagaje nu trebuie să fie foarte grele, pentru că cele grele pot aluneca din centură şi „zbura” prin interiorul maşinii în situaţii extreme.

4. Nu amplasaţi obiecte pe poliţa poziţionată deasupra compartimentului portbagajului. Aceasta serveşte drept protecţie şi nu trebuie utilizată pentru transportarea lucrurilor, pentru că acestea pot fi periculoase în aceleaşi situaţii extreme. Plus la toate, acele obiecte amplasate pe poliţă reduc vizibilitatea.
5. Obiectele mici trebuie amplasate în cutii, genţi sau locuri speciale în partea de jos al portbagajului, pentru că acestea să nu prezinte pericol în situaţii neprevăzute. Din acelaşi motiv sticlele cu apă trebuie amplasate în torpedou, unde acestea vor fi închise şi nu vor prezenta pericol. Nu lăsaţi sticlele sau alte obiecte pe podea, pentru că acestea se pot rostogoli şi nimeri sub pedala de frână blocând-o pe cea din urmă. Consecinţele vi le puteţi imagina!
6. Aveţi grijă şi la dispozitivele electronice amplasate în fixatoare, precum telefoanele mobile sau sistemele de navigaţie demontabile. În primul rând, aveţi grijă ca fixatorul să poată ţine dispozitivul chiar şi în cazul unui accident, pentru că acesta ar putea zbura din fixator şi trauma
ocupanţii. Fixatoarele cu dispozitivele în cauză trebuie fixate mai aproape de mijlocul maşinii, pentru că în caz de accident, airbag-urile să nu le lovească şi să vi le propulseze în faţă.
7. Amplasarea bagajului trebuie realizată şi din punct de vedere al comodităţii – lucrurile de care veţi avea nevoie periodic sau în caz de urgenţă (apa, medicamentele, trusa medicală, instrumentele, pompa pentru umflarea roţilor, stingătorul de flăcări, vesta
reflectorizantă sau indicatorul opririi de urgenţă), trebuie amplasate mai la îndemână, pentru a avea acces instant la ele, fără a debarca toate bagajele pentru a le scoate.
8. Dacă bagajele sunt prea multe, nu supraîncărcaţi portbagajul sau interiorul maşinii cu obiecte care vor prezenta pericol, ci optaţi pentru un portbagaj de acoperiş. Dar aveţi în vedere, că portbagajul de acoperiş poate duce doar o sarcină anumită şi nu trebuie supraîncărcat, pentru că obiectele grele de la interiorul acestuia ar putea ieşi în exterior în timpul unui accident. Plus la toate, centrul de greutate al maşinii dotate cu un astfel de portbagaj de acoperiş se schimbă, iar acest lucru necesită adaptarea la trecerea curbelor.
E de menţionat că portbagajul de acoperiş opune rezistenţă aerului, astfel sporind consumul de combustibil, iar viteza maximă cu un astfel de portbagaj instalat pe acoperiş nu trebuie să fie mare (nu mai mult de 130 km/h).

9. Chiar dacă bagajul deja este fixat corespunzător, nu uitaţi şi de pregătirea automobilului. În primul rând, greutatea automobilului cu bagajele, pasagerii la bord şi rezervorul plin trebuie să corespundă
cu greutatea maximă admisibilă de către producător. Presiunea în roţi trebuie reglată în conformitate cu sarcina sporită. Dacă suspensia spate nu are sistem de autoreglare al gărzii la sol şi partea din spate rămâne a fi aşezată sub greutatea bagajelor, trebuie să reglaţi lumina blocurilor optice un pic mai jos, pentru a evita orbirea altor participanţi la trafic pe timp de noapte. Şi nu uitaţi că comportamentul maşinii încărcate, diferă mult, fiindu-i afectată nu numai dinamica, dar şi manevrabilitatea şi distanţa de frânare. Astfel va trebui să vă schimbaţi stilul de condus în unul mai lejer, cu aplicarea frânelor mai din timp şi cu viteze mai mici la intrarea în curbe.
10. În fine, pornind în călătorie nu uitaţi de securitatea personală şi a celor de la bord. Cuplaţi centurile de siguranţă, fixaţi corespunzător scăunelul pentru copii, nu uitaţi nici de animalele de companie care trebuie să fie în siguranţă sau amplasate în cuşti speciale pentru transportarea acestora. Drumul este lung, iar pasagerii mai au obiceiul de aşi întinde picioarele pe bord. Acest obicei prost este şi foarte periculos pentru cei ce îl practică. În timpul unui accident picioarele întinse pe bord pot fi aruncate în faţă de către
airbag cu consecinţe foarte grave. Mai bine să faceţi mai multe popasuri pentru a vă recrea în timpul călătoriilor lungi, ceea ce va diversifica călătoria, dar şi vă va ajuta să scăpaţi de acest obicei.

Acestea au fost unele dintre cele mai importante reguli pentru o plasare corectă a bagajelor în automobil şi respectarea siguranţei la drum în timpul călătoriilor. Nu uitaţi, că nerespectarea acestor reguli pune în pericol nu numai ocupanţii la bordul maşinii, dar şi alţi
participanţi la trafic. Cât de periculoasă poate fi neglijarea acestor reguli puteţi urmări în cele două filmuleţe de mai jos, unde sunt arătate testele de siguranţă pe care le-a făcut clubul german ADAC.

Dacă aveţi sugestii, întâmplări, experienţe pe baza acestei teme,
le puteţi scrie în comentarii mai jos.

Vă dorim o călătorie cât mai sigură
şi o vacanţă cât mai plăcută!
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
2
7,918
GALERIE VIDEO (2 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!