Poza istorică a zilei: legendarul Porsche 959 celebrează 30 de ani
6 August 2015, 12:13
La competiţia automobilelor clasice AvD-Oldtimer Grand Prix care va avea loc între 7 şi 9 august pe circuitul de la Nurburgring, cei de la Porsche vor celebra 30 de ani de la lansarea
legendarului model 959. Istoria lui Porsche 959 este una de-a dreptul fascinantă. Cei de la Porsche au dorit să construiască o platformă
tehnologică sau mai bine zis un laborator pe roţi cu ajutorul căruia Porsche avea să testeze tehnologiile viitoarelor modele.
Proiectat iniţial pentru participarea în Grupa B al campionatului mondial de raliuri, 959 a debutat mai întâi sub forma conceptului Porsche Groupe B în 1983, în timp ce proiectarea acestuia a început în 1981.
Pentru a omologa automobilul de raliuri de categoria Grupei B, Porsche trebuiau să lanseze cel puţin 200 de exemplare de producţie, precum cerea regulamentul de atunci.
Astfel, la Salonul Auto de la Frankfurt din 1985 debutează versiunea de serie Porsche 959, în timp ce producţia este amânată pe un termen de un an, pentru a „lustrui” tehnologiile avansate cu care a fost dotat acest model.
Între timp, la raliul Paris-Dakar din 1986 Porsche a înaintat două Porsche 959 de raliuri, care au reuşit să învingă, obţinând primele două poziţii în legendara competiţie. În acelaşi an debuta şi versiunea pentru circuit cu nume de cod 961, care a obţinut victoria în clasa sa în cursa de 24 de ore de la Le Mans, fiind clasată pe 7 în clasamentul general.
Livrările modelului de producţie au început abia în anul 1987 şi au continuat doar un an de zile. Într-un final Porsche a produs doar 292 de exemplare al modelului 959.
Preţul acestuia era unul foarte mare – 420,000 de mărci germane chiar şi aşa, acesta constituia mai puţin de jumătate din costurile de producţie pentru fiecare model pe care îl produceau cei de la Porsche.
În anii 1992-1993 Porsche a mai asamblat 8 exemplare 959 din piesele pe care le aveau stocate, dar preţul acestora era aproape de două ori mai mare.
Porsche 959 era echipat cu un propulsor boxer în 6 cilindri de 2.85 litri dotat cu două turbocompresoare cu ajutorul cărora se obţineau 450 CP şi 500 Nm, ceea ce era suficient pentru o
acceleraţie de la 0 la 100 km/h de 3.7 secunde şi o viteză maximă de 317 km/h. Astfel, Porsche 959 a devenit cel mai rapid automobil de producţie din lume la momentul lansării. Porsche oferea şi versiuni 959 Sport, care aveau 530 CP, o acceleraţie de la
0 la 100 km/h de 3.4 secunde şi o viteză maximă de 336 km/h! Performanţele uluitoare se datorau şi masei reduse de doar 1,450 kg, obţinute datorită caroseriei executate din aluminiu şi Kevlar, ba chiar şi jantele erau ultra-uşoare realizate din magneziu în timp ce spiţele erau goale la interior!
Dar cele mai fascinante aveau să fie tehnologiile avansate înglobate în Porsche 959. Acesta dispunea de o suspensie adaptivă cu reglaj pe înălţime, tracţiune integrală electronică PSK (Porsche-Steuer Kupplung) care permitea transferarea până la 80% din cuplu pe roţile spate, o aerodinamică cu forţă de ridicare nulă şi senzori care monitorizau presiunea în pneuri.
Toate aceste tehnologii au apărut treptat pe modelele de producţie 911. Primul fiind implementat sistemul de tracţiune integrală un pic simplificat pe Porsche 911 Carrera 4 în caroseria 964 în anul 1988.
În zilele noastre Porsche 959 este un model extrem de apreciat pentru tehnologiile pe care le aduseseră pe timpul său şi victoriile pe care le-a obţinut în numeroase curse - un model care a realizat o adevărată revoluţie tehnologică!
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
1
2,095
GALERIE FOTO (24 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!