statut, dacă vreţi. Serviciile de consultanţă şi instruire pe care le prestăm nu sunt materiale, palpabile, în timp ce maşina cu care te înfăţişezi la un client este. O maşină cu aspect ponosit, neîngrijit, nu inspiră încredere pentru munca ce o prestezi, în timp ce o maşină mai respectabilă sugerează oarecum şi gradul de calitate pe care poţi să-l oferi, nivelul serviciilor tale. Toyota Land Cruiser ne-a ajutat, în sensul ăsta.
Acum aş vrea să vă întreb cum de aţi avut ocazia să vizitaţi uzinele Toyota din Japonia? Şi ce anume v-a impresionat în procesul de producţie acolo?
Vizita mea în Japonia a fost efectuată în cadrul unui proiect de instruire a mai multor conducători de entităţi economice din Moldova. A fost o vizită lungă, care presupunea şi o parte teoretică, însoţită imediat şi de nişte vizite practice la uzinele nipone. Am
avut şansa să vizitez atât uzinele care produc piese şi componente pentru Toyota, cât ţi uzinele de asamblare propriu-zisă a maşinilor. M-a fascinant iniţial sincronizarea perfectă a procesului de producţie, cu livrarea componentelor la secunda exactă pe linia de asamblare, fără depozite şi stocuri inutile, toate sincronizându-se perfect într-un produs integru, iar fiecare nou produs are specificaţii individuale, care reuşesc să fie asigurate prin acest proces complex. Pentru niponi e extrem de important de a asigura calitatea întregului proces, nu calitatea produsului ca la noi, iar calitatea excelentă a procesului asigură calitatea produsului, întotdeauna aceeaşi, la orice oră, în orice zi, indiferent de factorul uman.
Şi dacă tot aţi menţionat de calitate şi fiabilitate, având două generaţii Prado exploatate, aţi avut vreodată vreo defecţiune tehnică, vreo intervenţie neprogramată cu ele?
Nu, niciodată. Am avut un RAV4, tot timp de nouă ani, la care o dată am schimbat amortizoarele, însă la Prado niciodată n-a trebuit să schimb nicio piesă decât consumabile. Doar deserviri tehnice programate, schimb de ulei şi filtre la timp şi asta a fost tot. Nicio bătaie de cap!
Ce părere aveţi de preţurile pentru deservirea tehnică la distribuitorul oficial?
Din câte îmi amintesc, preţurile pentru o deservire tehnică pentru modelul precedent erau în jurul a 2,000 de lei la 10 mii de km. Din nou, dacă împarţi preţul un pic mai mare la numărul de kilometri parcurşi şi dacă mai cooptezi siguranţa de a avea nişte lucrări îndeplinite la cel mai înalt nivel, constaţi că e rentabil să deserveşti maşina astfel. Desigur, e valabil pentru o maşină nouă, sau în stare tehnică foarte bună, pe care să o menţii în asemenea stare. Am nişte amici care se sfătuiau ce maşină să cumpere. Le-am recomandat să opteze pentru una nouă. Le spuneam că dacă nu le ajung bani, mai bine împrumută, azi existând multe posibilităţi de finanţare. Din păcate, acest sfat nu a fost urmat, şi am fost martor la cheltuieli enorme în reparaţii. Le-am propus ulterior să calculeze cât au cheltuit în reparaţii de-a lungul timpului, dacă nu cumva era mai rentabil să opteze pentru o maşină nouă.
Noile automobile au şi o mulţime de tehnologii la bord, unele din ele menite să salveze, altele să asiste. Aţi avut vreo situaţie în care aţi simţit că tehnologiile v-au ajutat să