De ce maşinile de poliţie din Moldova au început a merge cu girofarul pornit întotdeauna?
22 Septembrie 2015, 10:47
Conducătorii auto din Moldova au observat, cu siguranţă, un fenomen ciudat în ultimele săptămâni: maşinile de poliţie (atât cele ale Inspectoratului Naţional de Patrulare, cât şi cele ale Inspectatorului General de Poliţie), dar şi cele de pază de stat sau chiar cele ale serviciilor bancare de colectare a numerarului, circulă întotdeauna cu girofarul pornit, fără sirena acustică. E pus în aplicare, de obicei, un regim special intermitent al girofarului, destinat, de fapt, avertizării participanţilor la trafic atunci când
maşina are rol de atenţionare privind ocolirea unei zone de accident. Unele maşini pun în aplicare acest regim luminos doar în partea spate a girofarului, altele însă includ şi partea frontală a lui, fapt de care ne-am convins în repetate rânduri chiar noi, de când ne-a intrigat acest subiect. Cu acest regim luminos, maşinile cu pricina merg în regim normal în trafic, fără a depăşi sau a trece semafoarele la culoarea roşie – deci se comportă ca automobile normale, fără prioritatea firească pe care le-o acordă girofarul. Sirena acustică, însoţită de un alt regim de iluminare a girofarului, este pusă în aplicare atunci când aceste maşini chiar îşi revendică prioritatea în trafic.

Noi, însă, ne-am pus câteva întrebări fireşti: regulamentul circulaţiei rutiere
specifică foarte clar că şoferii trebuie să ofere prioritate în trafic, să tragă pe dreapta şi să staţioneze atât la includerea exclusiv vizuală a girofarului, cât şi la includerea vizuală, însoţită de cea acustică. Prin urmare, circularea maşinilor cu semnalele vizuale ale girofarului inclus înseamnă deja că cei din trafic trebuie să tragă pe dreapta şi să le cedeze trecerea liberă. Deşi unele maşini au incluse semnalele vizuale doar în partea spate, acest tip de funcţionare este deja de natură să inducă în eroare ceilalţi participanţi la trafic, or, conform aceloraşi cerinţe ale regulamentului rutier, în cazul în care o maşină de poliţie circulă cu girofarul pornit înaintea maşinii tale cu acceaşi viteză ca şi a ta, sau cu o viteză apropriată, e un semn cât se poate de clar că acel echipaj doreşte să te tragă
pe dreapta, pentru o eventuală încălcare sau verificare. Despre intenţia de a depăşi o asemenea maşină cu girofarul inclus, eventual, nici nu poate fi vorba – asta ar constitui o încălcare a aceluiaşi regulament. Însă, de facto, acele maşini doar se deplasează dintr-un punct în altul, fără graba specifică unei intervenţii prompte, prin urmare, ar fi firesc ca girofarul să fie stins, iar maşina să ruleze în continuare în trafic asemeni altor participanţi la trafic, fără induce în eroare pe nimeni.

Ce se întâmplă, deci? Care e explicaţia acestui fenomen? În această dimineaţa redacţia noastră a ieşit pe străzile din Chişinău în căutarea unui astfel de automobil cu girofarul inclus, în dorinţa de a-i întreba direct pe membrii echipajului de poliţie, care e explicaţia
utilizării acestui regim în timpul circulaţiei fireşti. Nu ne-a luat foarte mult timp să găsim un asemenea echipaj şi le-am cerut explicaţia cu privire la acest fapt. Răspunsul a fost unul oarecum
aşteptat: „am primit cu toţii indicaţie de la minister, din câte ştim e o indicaţie directă a ministrului”. „Păi induceţi în eroare participanţii la trafic, în mod normal girofarul pornit îi impune
pe aceştia să tragă pe dreapta” – le-am zis noi. „Ştim şi le-am menţionat în repetate rânduri chiar noi superiorilor noştri, dar asta e. Girofarul trebuie pornit doar cu partea din spate, nu cu cea din faţă (maşina oprită de noi avea într-adevăr doar partea din spate pornită), iar astfel cei din faţă nu trebuie să ne cedeze trecerea”. De ce să fi fost nevoie de o asemenea indicaţie? „Pentru ca să se vadă mai bine maşinile cu destinaţie specială din trafic, asta e explicaţia care ni s-a oferit nouă”, ne-au menţionat poliţiştii.

Dvs. ce credeţi? E nevoie ca acest regim luminos al girofarului să fie inclus în permanenţă? Este el în măsură să vă inducă în eroare privind cedarea trecerii acestor vehicule cu destinaţie specială? Aţi avut vreo experienţă proprie legată de acest fenomen? Aşteptăm părerile Dvs.!
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
2
15,205
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!