Expediţia „electrică” prin Moldova cu noul BMW X5 xDrive40e, pe la nord, în offroad!
16 Octombrie 2015, 14:33
Eram în Soroca la un popas mai lung şi deja făceam pariuri faţă de ceea ce ne aşteaptă în cale. Din Chişinău până la Soroca, indiferent dacă drumul trece prin sate, oraşe sau în afara lor, calitatea carosabilului e impecabilă. Dar acum ne doream să traversăm nordul Moldovei de la est la vest, apoi spre centrul ţării, cutreierând acele zone în lung şi-n lat, pe asfalt şi offroad, şi nici nu ştiam de ce să ne îngrijorăm mai mult: de zonele cu asfalt avariat sau de cele cu offroad.
Dar nimeni nu-şi cumpără un BMW X5 pentru a sta îngrijorat faţă de calitatea drumurilor, că doar e un SUV (sau un SAV, dacă vreţi) cu roţi masive, gardă la sol de 205 mm, tracţiune integrală şi suspensie foarte capabilă să absoarbă şocuri! Deci, putem să înaintăm fără nicio grijă, oricât de rele ar fi drumurile Moldova. Chiar dacă maşina noastră expediţională – X5 xDrive40e – e un
model electric-hibrid. Pentru că dacă-ţi cumperi un asemenea model, e ilogic să-l exploatezi doar în oraş, deşi acolo obţii un consum de 3 litri la sută. Cu siguranţă, dacă alegi un BMW X5, fie el şi hibrid, ai spiritul de aventură în sânge şi vei dori să-ţi urci din când în când familia la bord pentru a te îndrepta spre nişte escapade extra-urbane sau chiar nişte provocări de offroad!...
BMW X5 xDrive40e pe trasee cu asfalt avariat

Am ieşit din Soroca şi ne-am îndreptat iniţial spre Drochia. Spre uimirea noastră, o bună parte din traseul spre Drochia este la fel de bun ca şi cel până la Soroca. Dar în scurt timp povestea de succes ia sfârşit şi ne trezim în mijlocul realităţii mai dure a ţării
noastre. Drumul din faţa noastră e asfaltat, dar e plin de valuri mari, apoi şi gropi. BMW X5 se descurcă bine prin aceste peisaje, dar dacă am fi fost cu altă maşină pe aici, spre exemplu un sedan sau un hatchback, ar fi trebuit să înaintăm mult mai încet şi mai prudent.

Bateriile noastre n-au fost încărcate la Soroca, dar sistemul de propulsie hibridă le încarcă niţel atunci când luăm piciorul de pe pedala acceleraţiei sau frânăm şi, deoarece drumul de aici ne solicită ajustări frecvente de viteză,
asemenea momente de încărcare sunt şi ele mai frecvente. Iar la accelerări, sistemul decide să ajute propulsorul pe benzină şi cu motorul electric, pentru a-i reduce sarcina şi a spori astfel eficienţa în consum. Tot acest algoritm are o importanţă destul de mare la asemenea viteze cu care mergem noi – de 60-95 km/h.
Am făcut un scurt popas prin Drochia, apoi ne-am îndreptat mai departe, iar traseele asfaltate ulterioare au fost şi mai groaznice în calitate a
carosabilului. Râşcani, Glodeni, Făleşi – din păcate acele regiuni au încă parte de drumuri foarte proaste. Şi e mare păcat, pentru că natura e deosebit de frumoasă pe acolo şi ar merita vizitată mai des de turiştii autohtoni!
Dar noi nu explorăm nordul Moldovei doar de dragul traseelor asfaltate! Suntem cu un SUV cu tracţiune integrală, camarazi! Să mergem în offroad-ul autohton!
BMW X5 xDrive40e în offroad moldovenesc! Se descurcă oare SUV-ul electric-hibrid pe teren accidentat?

Dragii noştri, o fi ducând Moldova lipsă de infrastructură de drumuri bine
asfaltate, dar de offroad şi dealuri frumoase cu siguranţă nu duce lipsă!

Şi avem, doamnelor şi domnilor, relief atât de frumos atunci când intrăm în zone de după satele apropiate
traseelor! Noi am ajuns iniţial într-o zonă în care am dat de partea cea mai nordică a râului Răut şi am dat peste nişte forme de relief fascinante! Dar acolo nu se poate ajunge decât cu
vehicule capabile să înainteze în offroad! Drumul este, la, început, format din pământ văluros, apoi se transformă în pietre foarte denivelate, iar la un moment dat ajungi să mergi pe ele ca pe nişte scări teşite dar foarte mari! Oh, aici garda la sol mare a lui X5 şi-a
arătat adevăratul avantaj! Maşina a înaintat prudent, lăsând roţile să urmeze calea acestor drumuri pietroase, iar tracţiunea integrală inteligentă a avut grijă de distribuţia corectă a cuplului. Din interior nu simţi momente de ezitări şi pierdere a aderenţelor, pentru că
marea partea a distribuţiei se face mecanic, pe baza diferenţialelor, şi există întotdeauna suficientă aderenţă. În clipele mai critice, un pic de dozare a acceleraţiei, astfel încât sistemul să frâneze roţile lipsite de aderenţă şi să trimită cuplu în cele cu aderenţă,
rezolvă rapid situaţia şi maşina
înaintează ferm! De ceva vreme
încoace, de când am descoperit
pentru noi logica de funcţionare
şi secretele sistemului de
tracţiune BMW xDrive, sistemul ăsta e printre preferatele noastre în lumea auto!

Şi uită că, asemeni unei pagini de poveste, ne-am întâlnit în cale cu un cal care venea la vale, cu o căruţă
plină de pietre grele. Atelajul a tras pe dreapta şi ne-a aşteptat să urcăm, apoi la prima ocazie am tras şi noi pe una
din părţi. Aşa că în scurt timp BMW X5 xDrive40e, cu propulsie electrică-hibridă, se afla faţă în faţă cu unul din
cele mai vechi mijloace de transport utilizate de omenire, calul şi căruţa. Trecutul tradiţionalist faţă în faţă cu viitorul inovaţional!
Desigur, Sergiu Voloc a schimbat câteva vorbe cu proprietarul atelajului, fiindu-i milă de calul impus să transporte atât amar de pietre de unul singur... Iar în scurt timp ne continuam expediţia
noastră în offroad, admirând privelişti care-ţi taie respiraţia, în timp ce înaintam cu X5 xDrive40e! E Moldova, dragii noştri, şi e ameţitor de frumoasă! Ce păcat că atât de puţini dintre noi
ajungem prin aceste locuri, iar cei care o fac, o fac atât de rar! Recunoaştem că nici noi n-am mai fost niciodată pe aici! Şi n-am fi putut ajunge nici acum, dacă nu aveam un SUV capabil să ne aducă
aici! Şi uite că tocmai în asta e avantajul să ai un SUV în familie, să te poţi urca la bord şi să ajungi oriunde îţi doreşti, în orice destinaţie rezonabilă! Să ştii că poţi înainta pe pietre şi pământ, pe
dealuri şi văi, şi în acelaşi timp să ai confort şi siguranţă la bord! Şi X5-ul nostru electric-hibrid poate face exact ceea ce poate un oricare alt X5! Nu sacrificaţi nimic din capacităţile de offroad dacă achiziţionaţi o versiune hibrid, aveţi aceeaşi tracţiune
integrală, aceeaşi gardă la sol şi acelaşi curaj de a înainta! Doar că beneficiaţi de mai multă eficienţă! Şi în offroad, BMW X5 xDrive40e decide uneori să înainteze doar cu electromotorul, dacă-i permiteţi. Şi ne-am convins că
sistemul de tracţiune integrală redistribuie cuplul electromotorului către toate cele patru roţi, la fel de inteligent! Ne place tot mai mult maşina asta, şi ne place că o putem exploata la fel de
nonşalant ca şi pe oricare alt X5.
Bine, eficienţa urbană e incredibilă,
dar maşina asta nu te impune
să-ţi schimbi stilul
de viaţă decât
prin încărcarea de la priză acasă şi la birou, dacă-ţi doreşti, dar nu te face să renunţi la aventuri, nu te impune să-ţi temperezi ambiţiile, să devii oarecum
„mai orăşean”. Nu! Poţi la fel de liber, cutezant şi explorator, având un asemenea SUV electric-hibrid! Şi asta
e, poate, partea cea mai admirabilă a deţinerii unui asemenea SUV plug-in hibrid!
Şi am continuat să înaintăm pe drumurile Moldovei, pe dealurile frumoase ale ţării noastre! Am dat peste un frumos şi lung drum prin mijlocul unei câmpii şi am prins a accelera pe el tot mai mult, până am ajuns să ne simţim ca la raliul Dakar! Să înaintezi
cu 80-90 km/h pe un asemenea drum de offroad poate părea o nebunie, dar BMW X5 poate! Inclusiv BMW X5 xDrive40e poate! Suspensia înghite excelent tot carosabilul ăsta, iar habitaclul e menţinut într-o linişte absolută, fără scârţâituri şi sunete
suspecte – semn al unei calităţi impecabile de asamblare. Da doamnelor şi domnilor, în segmentul SUV-urilor astea, X5 e un adevărat etalon astăzi! Generaţia precedentă a modelului nu ne prea atingea la inimă, dar X5-ul actual ne place tare de tot!
Înaintând aşa prin câmpii, am dat la un moment dat şi peste o Volgă veche, un GAZ 21 ruginit. Alex şi-a scos repede camera să imortalizeze momentul pentru marele nostru film,
iar Sergiu Voloc a şi urcat în interior! „Taxi na Dubrovku?”, sau cum zicea renumitul film? Spre marea dezamăgire a lui Sergiu, sub capota lui GAZ 21 nu mai era nimic! Pustiu de tot...
Am revenit pe asfaltul cariat din raionul Glodeni şi ne-am apropiat de hotarul vestil al ţării. Acolo, am dat peste o zonă cu sute de movile pe care le-am traversat cu mare, mare prudenţă,
întrucât erau foarte denivelate! Dar am putut să o facem! Apoi, în mijlocul acestui minunat relief, era o movilă uriaşă, de câteva zeci de metri înălţime, ca o cocoaşă imensă a dealului. „Să urcăm acolo cu BMW X5 xDrive40e!”,
le-am zis eu camarazilor! „Eh, nu vei putea, e prea abruptă, şi e acoperită cu iarbă!”. M-am aplecat şi am pipăit iarba cu degetele, era destul de uscată, deşi era verde. „Va fi bine, voi înainta, iar cât priveşte unghiul abrupt de urcare, cred
că BMW X5 xDrive40e va face faţă, principalul e să nu opresc în mijlocul pantei, să urc constant până la sfârşit!”.

Toţi ceilalţi şi-au oprit respiraţia şi urmăreau BMW-ul aventurându-se în
cea mai nebună provocare de offroad până acum. Eu îl conduceam şi încet, încet, cu viteză constantă dar fermă, urcam spre cer. N-am simţit nici cea mai mică pierdere de aderenţă! Am înaintat pur şi simplu! Iar de la volan panta aia mare nu mai părea atât de înfricoşătoare! În câteva clipe am ajuns tocmai în vârful imensei cocoaşe! Am ieşit şi le-am strigat celor de jos: „am reuşit!”. Ei au trebuit să se caţere pe
propriile picioare sus. „De jos nu-ţi vine a crede cât de uşor poate urca maşina asta o asemenea pantă!”. E extraordinar ce poate face un X5 în offroad, cu tot cu predilecţiile sale declarată de SUV cu caracter sportiv! Se pare că în lista sporturilor pe care le poate practica BMW X5 este şi alpinismul!
Ne-am apopiat, apoi, şi de renumita Pădure Domnească. Lacuri neverosimil de frumoase fac peisajul din acele zone, pe lângă rezervaţia naturală cu zimbri, unde, evident, nu am pătruns cu maşina, că doar e o rezervaţie naturală.
Explorare nocturnă: Calea Lactee, BMW X5 şi o pană de anvelopă

Noaptea se lăsa, încet-încet, deasupra noastră. Iar noi nici măcar nu ajunsesem la Bălţi. Şi mai trebuia să ajungem la Chişinău în acea seară!
Din fericire, la Bălţi eram aşteptaţi chiar în centrul oraşului la Star Kebab, unde ni se promisese o cină copioasă şi, cel mai important, o priză electrică! După asemenea aventuri, ospăţul gustos de acolo a prins atât de bine, încât am stat aproape două ore, iar bateriile electrice ale maşinii s-au încărcat la vreo 70%. Iar energia echipajului a fost
reîncărcată cu salate sănătoase, specialităţi de-ale localului şi chiar deserturi câştigate la o tombolă!

Era noapte când porneam spre Chişinău, îndreptându-ne spre Ungheni şi partea vestică a ţării. Am ieşit din Bălţi doar pe baza propulsiei electrice şi am continuat aşa pentru o anumită
distanţă din afara capitalei nordice a Moldovei. Alex ne-a chinuit şi cu nişte poze nocturne. Una din ele merită un loc de cinste, întrucât Alex a reuşit să surprindă toate stelele de pe cer la acea vreme, inclusiv minunata Cale Lactee, cu tot cu X5 xDrive40e! Iar o altă poză a surprins cât se poate de bine şi iluminarea nocturnă de la bordul maşinii, inclusiv iluminarea ambientală!
Am continuat drumul nostru spre partea vestică a ţării, apoi spre capitală. Era noapte şi nu am mai făcut popasuri, dar uite că atunci când mai aveam vreo 15 kilometri de drum până în Chişinău, noaptea târziu, maşina ne-a dat un semnal alarmant: „o anvelopă îşi pierde presiunea, trageţi pe dreapta încet; doar maşinile echipate cu anvelope run-flat pot continua deplasarea până la o viteză de 80 km/h”. Am coborât să estimăm situaţia: o anvelopă avea o crăpătură destul de mare pe partea laterală, din care aerul ieşea vertiginos. E imposibil ca această crăpătură sau tăietură laterală să fi apărut acum, pe drumuri bune. Probabil sursa ei a fost undeva pe drumurile pe care le-am
trecut mai devreme, iar acum cauciucul a cedat. Am aruncat o privire rapidă şi am văzut simbolul RSC pe anvelope – sunt run-flat, deci. Putem înainta, să ajungem acasă. Am înaintat, dar în scurt timp s-au început a auzi sunete ciudate de la anvelopă. Am coborât şi am văzut că ea nu părea capabilă să susţină întreaga greutate a maşinii numai cu pereţii laterali. În portbagaj – nu aveam nici roată de rezervă, nici compresor de aer, nici tyre kit, nici cric, nici măcar o cheie de scos roata. Şi nu e problema acestei versiuni, ci a tuturor maşinilor moderne, care consideră că penele de anveope sunt un lucru mult prea rar pentru a se mai echipa cu minimul necesar. Aşa că am sunat
colegii noştri să ne aducă cel puţin o pompă electrică să umflăm roata ca să ne putem deplasa. Am tot umflat şi ne-am deplasat câte un kilometru de vreo 5 ori până am ajuns acasă. „Mâine ducem anvelopa la reparaţie”, ne-am spus. Speram să fie posibilă reparaţia, întrucât incizia laterală era destul de mare, iar găsirea unei anvelope identice ar putea dura mult. Din fericire, totul s-a rezolvat repede cu ajutorul celor de la BMW Moldova, care ştiţi voi, au un centru de deservire extrem de profesionist. Anvelopa a fost complet reparată printr-un procedeu special de temperatură înaltă, cu „garanţie pe viaţă”. Ura! Putem explora sudul ţării mai departe, deci!
Gânduri nordice

Ajunşi la Chişinău după exporările nordice ale Moldovei, pe o distanţă de vreo 550 de kilometri, aveam un consum mediu de 8.2 litri/100 km. Şi aici se includ toate escapadele noastre de offroad, toate accelerările fireşti, fără ezitări, tot traseul condus fără prea mai amabilităţi. Deci, în regim regional, prin Moldova, un BMW X5 xDrive40e va consuma cam 8 litri la sută la distanţe mai lungi şi vreo 5 litri/100 km pe
distanţe mai scurte, de până la o sută şi ceva kilometri. Evident, nu e acelaşi consum ca şi cei 3 litri la sută din mediul urban, dar oricum e o cifră foarte bună pentru un BMW X5, chiar şi în comparaţie, deja, cu motorizările diesel, nu doar cu cele pe benzină. Până şi un sedan „normal” va consuma vreo 8 litri la sută prin Moldova, dărămite un X5! Aşa că BMW X5 xDrive40e ne-a demonstrat, până la urmă, că e un SUV admirabil de eficient şi în ipostazele escapadelor extraurbane mai lungi, în
condiţiile reale ale Moldovei! Sfatul nostru este simplu şi dat deja pe proprie experienţă: dacă vă gândiţi la un BMW X5, sau pur şi simplu un SUV de segmentul ăsta, analizaţi foarte atent şi opţiunea versiunii electrice-hibride X5 xDrive40e, s-ar putea să descoperiţi că e tocmai ceea de ce aveţi nevoie! În Moldova! Aici şi acum! Viitorul nu mai sună extraterestru! Tehnologiile astea se împacă perfect cu realitatea autohtonă a ţării noastre şi-şi adeveresc investiţia chiar şi în Moldova!
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
4
4,154
GALERIE FOTO (47 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!