SUV-ul de 3 litri/100 km! Exploatarea prin Chişinău a noului BMW X5 xDrive40e!
14 Octombrie 2015, 10:31
De patru zile-ncoace, BMW-ul nostru cutreieră oraşul Chişinăul şi suburbiile lui în lung şi-n lat. Aşa presupunea programul expediţiei noastre – totul trebuia să înceapă cu câteva zile de exploatare urbană obişnuită prin Chişinău şi împrejurimi, ca să vedem în viaţa reală a capitalei noastre cât de posibilă e exploatarea unui SUV hibrid-electric cu încărcare de la priză şi mai ales ce consum real vom scoate din toată această experienţă!

Ei bine, dragii noştri, atunci când v-am relatat despre călătoria iniţială de 1,715 km, în care am adus maşina din Munchen în Chişinău, v-am spus franc că cifra medie de consum de 9.7 litri/100 km a fost mai mare decât am fi sperat şi, evident, mai mare decât e indicat în fişele oficiale de date tehnice, unde e menţionat consumul doar pentru prima sută de kilometri. Dar ce se întâmplă în mediul urban? Ce se întâmplă mai ales în mediul urban al Chişinăului, unde distanţa de traversare a oraşului de la un capăt la altul variază cam între 12 şi 17 kilometri?
BMW declară un consum de 3.4 litri/100 km în mediul urban. Oare?

BMW X5 xDrive40e are o autonomie urbană electrică declarată de până la 31 km şi o cifră a consumului urban de 3.4 litri/100 km pentru versiunea cu jante de 19 inch, precum maşina noastră expediţională. Să vedem cât de reale sunt aceste declaraţii în condiţiile de exploatare ale Chişinăului şi suburbiilor lui!
Cum încărcăm bateriile lui BMW X5 xDrive40e în Chişinău?

Noul BMW X5 xDrive40e este un hibrid cu încărcare de la priză, ceea ce înseamnă are şi un motor pe benzină, şi unul electric, destul de puternic încât să propulseze maşina de unul singur. În cazul nostru este vorba de un electromotor care livrează în mod normal 75 CP, iar atunci când pedala acceleraţiei e apăsată mai tare – 109 CP. Cuplul maxim livrat este de 250 Nm şi vine pe tavă de la primele turaţii.
Noţiunea de a fi un hibrid cu încărcare de la priză mai presupune că această maşină dispune şi de un set de baterii mai mare, capabil să stocheze energie pentru ceva mai multă distanţă urbană parcursă în regim full-electric. Dar, deoarece maşina are şi un motor pe benzină şi un rezervor de mărime obişnuită de benzină de 80 de litri, în cazul nostru, bateriile nu sunt la fel de mari ca în cazul unui electromobil pur şi, deci, nici autonomia electrică a maşinii nu este de 160-200 km, ca la un electromobil, ci de 31 km în mediul urban. În schimb, dacă la un electromobil nu aveţi altă opţiune decât de a căuta o priză electrică atunci când bateriile se descarcă, cu BMW X5 xDrive40e vă puteţi continua drumul cu
ajutorul propulsiei hibride combinate, bateriile fiind încărcate prin inerţie şi frânare, apoi acea energie fiind folosită la demarări şi deplasări mai încete. Cu alte cuvinte, după ce parcurge cei 31 km în regim pur electric, X5 xDrive40e se transformă într-un hibrid obişnuit, folosind şi regenerând energia pe măsura situaţiei din trafic, fiind oricum mai eficient decât un benzinar de cilindree comparabilă.

În cazul maşinii noastre, capacitatea de stocare a bateriilor este de 9 kWh. Asta înseamnă că, la tariful actual al GasNatural Fenosa Moldova de 1.58 lei pentru un kWh, o încărcare completă costă cam vreo 15 lei, cu care ar trebui să mergeţi vreo 30 de kilometri în oraş! Mmm! Să mergi cu un cost de 50 de bani la kilometru cu un ditamai X5 în oraş? Sună aproape incredibil, nu? După cum râdeam noi în hohote cu Sergiu Voloc, protagonistul-surpriză a expediţiei noastre, ăsta e X5-ul pe care
nu vei mai vrea să-l pui la gaz niciodată! E o glumă, fireşte, dar până a confirma aceste cifre fascinante, trebuie să le probăm pe propria piele. Dar, întâi de toate, haideţi să „aducem lumină” asupra modului în care poate fi încărcat BMW X5 xDrive40e în ţara noastră.

Această versiune hibridă a lui X5 vine dotată standard cu cel mai avansat sistem de navigare şi multimedia, oferită în preţul de bază, iar explicaţia vine de la afişarea de către acest sistem a prizelor electrice specializate disponibile în apropiere. Practic, în oraşele europene maşina vă anunţă unde aveţi prize electrice în apropiere, ca să puteţi
merge acolo şi să vă reîncărcaţi maşina cu electricitate. E vorba de prize specializate, de oricei de 380V, care sunt capabile să încarce maşina cam de două ori mai repede decât prizele obişnuite de 230V. Un X5 xDrive40e ar trebuie să se încarce cam o oră şi jumătate de la o priză specializată de mare putere.

Însă în Moldova nu există deocamdată nicio priză electrică publică de înaltă capacitate, specializată pentru încărcarea automobilelor electrice, prin urmare nici sistemul de navigare nu are ce afişa. Ce să facem atunci? Există o soluţie de alternativă – încărcarea de la
o priză obişnuită de 230V. Maşina are două cabluri de încărcare – unul pentru prize specializate şi altul pentru prize obişnuite, aşa că nu e nevoie să cumpăraţi nimic în plus, poate doar un prelungitor dacă nu aveţi o priză poziţionată în apropierea locului de staţionare a maşinii. Deci, da, noul BMW X5 xDrive40e poate fi încărcat în Chişinău şi în toată Moldova de la prize obişnuite de 230V. Încărcarea completă a bateriilor de la o priză obişnuită durează cam 2 ore şi 45 minute. Consumul momentan de energie este de aproximativ 3 kWh, cam cât două fiere de călcat, sau un aspirator şi un ceainic. Toată această cantitate de
energie va merge printr-o singură priză, printr-un singur cablu, de asta e nevoie de o reţea electrică sănătoasă, altfel ar putea sări siguranţa, eventual, sau cablurile interioare din priză s-ar încălzi mai tare pur şi simplu. Dacă nu aveţi o asemenea reţea, nu e o problemă gravă, pentru că maşina poate fi setată să „tragă” mai puţin curent electric din reţea, în regim mediu sau chiar scăzut, aducând o solicitare mai mică reţelei, dar încărcând bateriile într-un timp mai îndelungat, evident. Totuşi, dacă ajungeţi să cumpăraţi maşina asta în Moldova, noi vă recomandăm să
apelaţi la cei de la GasNatural Fenosa Moldova pentru a vă instala o priză
de 380V – veţi suporta nişte costuri
iniţiale însă veţi putea încărca ulterior
bateriile maşinii mult mai repede şi
astfel veţi putea folosi propulsia
electrică mai mult timp. Acelaşi lucru
îl puteţi face şi la biroul Dvs., dacă amplasamentul locului de parcare vă permite!

Unde i-am încărcat noi bateriile lui BMW X5 xDrive40e în cele patru zile de exploatare urbană? Ei bine, răspunsul e simplu: acasă noaptea şi la biroul
redacţiei ziua. Noaptea maşina
stătea parcată în garajul unei case,
garaj care avea o priză chiar în
partea stângă, aşa că seara
puneam pur şi simplu la încărcat
maşina şi dimineaţa o găseam cu
bateriile pline. Evident, maşina avea
nevoie de mai puţin de 3 ore pentru
acest proces, după care se deconecta automat, iar dimineaţa scoateam firul electric şi-l puneam în portbagaj. Am verificat consumul de energie electrică, într-adevăr pentru o încărcare se consumă cam 9-10 kWh. Foarte avantajos!
Autonomie electrică reală în Chişinău şi consum urban real pentru BMW X5 xDrive40e

Drumul de la acea casă dintr-o suburbie a Chişinăului până la biroul redacţiei noastre durează 29 km, pentru că dimineaţa obişnuim să înconjurăm oraşul dacă ajungem în traficul matinal. Deci, ne îngrijoram că s-ar putea să nu ne ajungă autonomia electrică.

Dimineaţă, am pornit maşina în garaj şi am setat butonul ăla al regimurilor sistemului de propulsie în „Max eDrive”, pentru a utiliza doar propulsia electrică. În acest regim maşina va folosi doar motorul electric şi numai dacă apăsaţi pedala acceleraţiei până în podea ea va include şi motorul pe benzină, considerând că atunci aveţi nevoie urgentă de mai multă putere. În rest, motorul pe benzină se va odihni pur şi simplu!

Am ieşit din localitatea subrbiei, am dat peste traseul extraurban spre Chişinău. Aici am luat încet o viteză de până spre 90 km/h. Teoretic, maşina poate prinde 120 km/h cu propulsia electrică, dar ne gândeam că vom avea un consum
energetic mai mare, aşa că am decis să mergem mai eficient, cu accelerări mai domole şi viteze de până la 90 km/h. Am ajuns în Chişinău şi am pornit să ocolim oraşul dinspre sectorul Ciocana spre Botanica. Propulsia pur electrică îţi oferă un dinamism deloc inferior la demarările urbane şi chiar cele extra-urbane. Dacă voiam un start mai dinamic, foloseam maxim 50-75% din resursele de putere ale motorului, în timp ce în condusul normal utilizam 25%, arareori 50% (maşina are un indicator specializat).

Am ajuns pe str. Grădina Botanică şi urcam până spre Grenoble. Încă mai mergem pe baza propulsiei electrice şi a energiei din baterii! Nu am folosit deloc motorul pe benzină şi nici benzina! Într-un final, am ajuns la biroul redacţiei, după 29 km parcurşi în traficul urban de dimineaţă al Chişinăului. Ne mai rămăsese autonomie de 1 km! Deci, am putut ajunge doar pe baza propulsiei pur electrice! O primă victorie!

Am pus maşina la încărcat la sediul redacţiei printr-o metodă relativ spartană – am scos un prelungitor pe fereastră, am cumplat maşina şi
basta! Cât timp noi lucrăm online, maşina se încarcă!

Pe la amiază, am ieşit în oraş, din nou, doar pe baza propulsiei electrică. Aveam nişte destinaţii urbane prin centrul Chişinăului, aşa că nu am mai monitorizat foarte atent autonomia, dar am condus mai dinamic. Din nou, propulsie electrică şi doar electrică. Abia spre seară motorul a pornit, am ajuns spre birou, am mai încărcat preţ de o oră bateriile, apoi am făcut drumul înapoi spre casă. Consumul mediu pentru acea zi a fost de 1.7 litri/100 km!

O singură zi, însă, este insuficientă pentru a ajunge la concluzii mai întărite. Am condus şi următoarele zile prin mediul urban, în tot soiul de destinaţii. Regula era simplă: încărcăm noaptea bateriile complet, ne facem treburile obişnuite, atunci când stăm pe loc în birou încărcăm din nou. În curând media totală a experienţelor noastre urbane a constituit 2.7 litri/100 km.

A venit şi o zi liberă de week-end. Resetasem în dimineaţa acelei zile contorul curent al consumului şi am pornit pe baza propulsiei electrice de
acasă spre showroom-ul BMW, aflat la o distanţă de 11 km. Evident, traficul de week-end era mai liber şi, evident, am ajuns fără probleme doar pe baza propulsiei electrice. Acolo n-am încărcat maşina, ci am pornit ulterior înapoi spre casă, pentru alţi 11 km. Am ajuns, fireşte, doar pe baza propulsiei electrice. Apoi, ne-am propus să facem o ieşire familistă de week-end până spre parcul Ştefan cel Mare, trecând anterior pe la o librărie. În total, o distanţă de 14-15 km parcursă. Foloseam doar propulsia electrică şi am reuşit să ajungem până aproape de parc doar cu ea! Am reuşit să obţinem o autonomie reală pur electrică de 35 de kilometri! Mai mult decât declară producătorul, cu doar niţică prudenţă în condus şi străduinţă pentru un condus mai eficient! Fantastic! Abia după aia motorul pe benzină a pornit pentru prima dată în acea zi şi ne-a adus până în parc. Consumul mediu până în acel moment: 0.2 litri/100 km pentru acea zi! De-a dreptul fascinant!

Evident, drumul spre casă de vreo 10 km l-am făcut pe baza propulsiei hibride combinate. Media de consum a urcat la 1.4 litri/100 km. Seara – o nouă încărcare de la priză, pentru că a doua zi urma să continue testul nostru urban!
Ei bine, ziua a patra media noastră urbană totală a ajuns să constituie, după încă 29 km electrici urbani matinali parcurşi, doar 1.9 litri/100 km! Da, recunoaştem că noi am parcurs, credem, vreo 60 la sută din distanţă în regim pur electric, dar tocmai asta şi e magnificul acestei maşini, că poţi să foloseşti propulsia pur electrică în dependenţă de cât de mult ţi-o doreşti să o faci şi te strădui pentru asta!
A urmat o zi intensă pentru noi, de pregătiri pentru expediţiile din întreaga Moldovă, aşa că nu am avut timp să încărcăm complet bateriile, dar totuşi am făcut-o pentru cât a fost posibil. Am avut condusuri urbane foarte dinamice, cu accelerări intense date de motorul turboaspirat pe benzină, de 2.0 litri şi 245 CP, de sub capotă. Ne aşteptam la o creştere de consum. Şi ne doream să vedem până unde va duce consumul
această exploatare ineficientă din acea zi, combinată cu cele 3 zile de exploatare mult mai grijulie! Vreţi să ştiţi rezultatul final? E unul aproape incredibil: 2.9 litri/100 km, obţinuţi în Chişinău şi împrejurimile lui, pe parcursul a 4 zile! E un consum cu 0.4 litri/100 km mai bun decât ceea ce declară producătorul pentru mediul urban! Da, noi nu am folosit propulsia pur electrică pentru doar 31% din distanţă, ci mai mult, dar, cum am mai menţionat, tocmai ăsta e farmecul, că se poate mări doza propulsiei electrice măcar şi până la 99% în regim urban, depinde doar de Dvs. şi de logistica ce vă înconjoară acasă şi la birou!
Maşina asta e absolut incredibilă! Să exploatezi în Chişinău un ditamai SUV cu tracţiune integrală cu un consum mediu real de doar 2.9 litri/100 km e pur şi simplu formidabil! Şi în acelaşi timp ai plăcere în condus, ai practicism în portbagaj, ai spaţiu enorm în interior, ai parte de toate atributele unui X5 „normal”! Şi nici nu-ţi mai baţi capul de mentenanţa mai specială a propulsoarelor diesel! Umpli rezervorul ăla de 80 de litri de benzină şi poţi uita de el atât timp cât mergi în oraş. La o medie de vreo 60 de km parcurşi zilnic (cu două încărcări de 9-10 kWh pe zi), ar însemna să mergeţi într-o lună cam 1,800 km, într-un an cam 21,600 km,
iar costul energiei electrice pentru o lună cu 1,800 km parcurşi ar fi de doar... 900 de lei. Pentru comparaţie, un X5 xDrive35i cu motor pe benzină, care consumă realist în oraş cam 14-15 litri de benzină 100 km, v-ar consuma lunar din buget, pentru aceeaşi distanţă, cam 4,750 de lei. E o diferenţă enormă deci! Până şi un diesel X5 xDrive25d, cu un consum mediu urban real diesel de 8.0-9.0 litri/100 km, v-ar solicita o cheltuială de aproximativ 2,700 lei. Deci noul X5 xDrive40e câştigă detaşat la eficienţă în mediul urban! Totul depinde de Dvs., cât de multă propulsie electrică vreţi să folosiţi, dar noi estimăm că până şi folosirea mai frecventă a motorului pe
benzină prin oraş tot ar trebui să ducă la cheltuieli de consum urban mai mici decât la dieselul xDrive25d, nemaivorbind de faptul că Dvs. aveţi sub capotă, de fapt, puterea versiunii xDrive40d, de 313 CP!

Concluzia e clară şi univocă: noul BMW X5 xDrive40e e SUV-ul cu consum 3 litri/100 km în oraş! Da! E posibil în Chişinău, în capitala Moldovei, fără prize specializate,
fără nu ştiu ce infrastructură de viitor! E posibil aici şi acum, cu ceea ce avem astăzi în Chişinău!

Ne-au tot întrebat oamenii curioşi în ultimele zile: „cât costă maşina asta, 80, 100 şi ceva de mii de euro? NU! Costă
cu doar 4 mii de euro mai scump decât un X5 cu motor pe benzină xDrive35i, dar primiţi în preţul standard sistemul de navigare de top şi alte câteva dotări importante, care vă compensează cele 4 mii cheltuite în plus! Mai exact, noul BMW X5 xDrive40e porneşte în Moldova de la 54,340 euro.
Experienţe şi gânduri urbane

Pe Sergiu Voloc l-am întâlnit la o staţie de troleibuz. Aştepta troleibuzul. Noi, amabili din fire, am oprit şi i-am propus să urce cu noi, că X5-ul nostru tot se deplasează pe baza propulsiei electrice! L-am luat în echipa noastră preţ de câteva zile să descoperim Moldova împreună!

Dar am mers iniţial la sediul furnizorului nostru de energie electrică, GasNatural Fenosa Moldova. Am vrut să le transmitem un mare mulţumesc pentru deschiderea companiei de a promova această expediţie inovaţională, iar odată cu ea şi popularizarea sistemelor de propulsie inovaţionale printre maşinile din Moldova! E de prisos să mai spunem că toată energia electrică pusă în bateriile maşinii pe teritoriul Moldovei a provenit de la GasNatural Fenosa Moldova. Iar maşina s-a simţit perfect fericită cu parametrii tehnici ai prizelor standard.

Şi, evident, toată benzina folosită de maşina expediţională în Moldova a provenit de la staţiile Lukoil Moldova. Din fericire, chiar în aproprierea sediului redacţiei noastre există o staţie Lukoil şi tot din fericire, maşina noastră a alimentat o singură dată acolo, datorită consumului extrem de mic!
Cu X5 xDrive40e ambuteiajele urbane
sunt floare la ureche. De obicei, chiar
şi în regim hibrid combinat, deplasările
lente se fac doar cu propulsia electrică,
în silenţiozitate absolută şi
eficienţă maximă.
Aşa că un
ambuteiaj nu vă va da consumul peste cap, ci doar vă lua din timpul zilei.
Dacă tot urmează marea explorare a Moldovei cu maşina asta, am mers la renumitul magazin aventurier X-Style, de pe bd. Grigore Vieru 28. Cititorii noştri fideli ştiu deja că noi adorăm magazinul ăsta, unic de felul lui în Moldova, unde se poate găsi aproape orice atribut imaginabil şi inimaginabil pentru expediţii şi aventuri! Ne tot fugeau ochii pe acolo, iar băieţii din magazin ne-au umplut portbagajul cu bunătăţi – de la corturi şi mese de camping până la lanterne şi chiar un frigider portabil! Eh, aventura ne aşteaptă!
Iar seara târziu, am mers la unul din cele mai curioase localuri din reţeaua Star Kebab, pe care, recunoaştem, îl vizitam pentru prima dată. Cei de acolo au creat un meniu nou cu salate sănătoase şi tocmai ele ne-au atras, pentru că noi, recunoaştem din nou, nu
eram mari amatori de kebab. Am ajuns în faţa localului şi cei de acolo ne-au adus imediat un prelungitor pentru a pune maşina la încărcat, în timp ce noi, membrii echipajului, ne vom încărca bateriile cu meniul din local. Ei bine, am dat acolo peste un bucătar într-atât de iscusit, încât era o adevărată plăcere să-l priveşti gătind. Tot el ne-a convins să încercăm şi un kebab delicios, după
cum zicea el, pe lângă salate. Nu l-am putut refuza. Şi n-am regretat apoi – creaţia lui era atât de gustoasă, încât mi-am amintit de Istanbulul vizitat de mine astă vară, unde fusesem servit cu mâncare naţională turcească într-unul din cele mai bune restaurante de pe Bosfor! Mai mult ca atât, în local există şi nişte tablete, cu ajutorul cărora am putut accesa chiar pagina expediţiei de pe site-ul nostru şi orice altceva ne-am mai fi dorit online! E impresionant de tot!
Cu lecţia exploatării urbane făcută, suntem pregătiţi pentru marile aventuri prin toată Moldova! Să vedem ce va face X5-ul nostru xDrive40e pe acolo, pe plaiurile ţării noastre! Ce consum credeţi că va avea el? Se va descurca
pe drumurile noastre? Ce aventuri l-o fi aşteptând în cale? Urmăriţi-ne în continuare, dragii noştri!
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
4
7,581
GALERIE FOTO (26 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!