Un sfert de milion de kilometri prin Moldova! Mercedes-Benz B-Class redacţional ajunge la 250,000 km parcurşi!
11 Noiembrie 2015, 11:16
Da, dragii noştri, am ajuns la un moment extrem de solemn în viaţa automobilului nostru redacţional – Mercedes-Benz B-Class B170 NGT BlueEFFICIENCY – cumpărat nou încă în anul 2009 de la distribuitorul autorizat Mercedes-Benz în Moldova, compania Grand Premium. Au trecut mai bine
de 6 ani de exploatare intensă a maşinii, 6 ani în care marea majoritate a distanţei parcurse a fost drumurile Moldovei. Şi nu ne referim exclusiv la Chişinău, deşi pe alocuri capitala are acum drumuri mai rele ca provincia, ci vrem să vă spunem că B-Class-ul a făcut de multe ori peste o sută de kilometri în fiecare zi pe drumurile din ţară. Şi uite că am ajuns să marcăm o cifră semnificativă în viaţa maşinii: un sfert de milion de kilometri parcurşi!

Pentru cei dintre voi care nu au urmărit întreaga poveste a exploatării maşinii de redacţie, facem un scurt rezumat: acest Mercedes-Benz B-Class dispune din uzină de un motor cu propulsie bivalentă – pe bază de gaz natural comprimat (metan) şi benzină, în ambele regimuri motorul livrând aceeaşi putere şi acelaşi cuplu. E vorba de un motor deforsat, aspirat natural, de 2,034 cm cubi, care livrează doar 116 CP şi 165 Nm. Maşina e dotată cu o
cutie de viteze automată cu raport continuu variabil, Autotronic. Noi am ales acest model pentru configuraţia foarte deosebită a construcţiei sale, de tip sandwich, care permite maşinii să ofere un spaţiu imens interior în ciuda dimensiunilor sale compacte, iar toate astea cooptate cu materiale premium de interior şi o bună izolare fonică, asigură un confort demn în călătorii de orice distanţă.

Am făcut în 2009 un pas aproape incredibil, cumpărând o maşină pe bază de gaz natural comprimat. De ce nu diesel? ne întrebau cei mai mulţi oameni. Alţii zâmbeau ironic amintind de bancurile cu maşinile premium şi
propulsia pe bază de gaz. Şi noi ne simţeam un pic ciudat când mergeam primele ori la staţiile de alimentare cu gaz şi stăteam alături de ZIL-urile sovietice în aşteptarea alimentării. Dar diferenţa e în faptul că noi am optat pentru o motorizare proiectată din start de ingineri să funcţioneze cu propulsie bivalentă, cu rezervoare de gaz din
fibră de carbon, cu motor
adaptat la specificul celor două
tipuri de combustibil. Am avut
încredere aproape oarbă în
ingineria celor de la Mercedes-Benz
şi nici noi nu ştiam cât timp, de
fapt, vom păstra această
maşină pentru noi. După 6 ani
şi un sfert de milion de kilometri
parcurşi, vă putem spune cum
stau lucrurile de fapt cu
fiabilitatea Mercedes-Benz în
condiţiile de exploatare ale
Moldovei, dar şi dacă am greşit sau
nu alegând propulsia pe bază de gaz natural comprimat în defavoarea unui diesel.
Deservire tehnică

Primii doi ani, maşina a beneficiat de garanţie oficială, iar noi am deservit-o, evident, doar la service-ul oficial Mercedes-Benz din Moldova. Am avut adresări repetate pe garanţie cu o singură problemă, cea a amortizoarelor spate, care se nimeriseră la acea vreme dintr-o partidă defectă, probabil, şi ieşeau foarte repede din uz. După asta, problema fusese remediată şi ulterior am schimbat amortizoarele spate aproximativ o dată la 100 de mii de kilometri.

La începutul perioadei de exploatare, până spre 100-130 de mii km, o
deservire tehnică obişnuită costa între 2,500 şi 4,000 lei, în funcţie de volumul lucrărilor efectuate. Întotdeauna am optat pentru uleiul original Mercedes-Benz (fabricat, evident de companii terţe, dar cu specificările exacte ale producătorului), şi filtre originale. Atunci când au expirat cei doi ani de garanţie, am continuat să deservim maşina la service-ul oficial fără a fi impuşi de nimeni – pur şi simplu am considerat că preţul un pic mai mare plătit se adevereşte printr-o calitate bună a deservirii şi implicit prin păstrarea maşinii pe termen lung.

Şi astăzi, la 6 ani şi 250 de mii de kilometri parcurşi, B-Class-ul trece
toate deservirile tehnice programate
la acelaşi service oficial
Mercedes-Benz Moldova. Costurile
sunt mai mari astăzi, pentru că
survine mai des necesitatea
schimbării unor piese care se uzează
la un termen mai îndelungat, dar
volumul de bază al lucrărilor aferente unei deserviri a rămas oricum între 3,300 şi 4,500 lei. Astfel, chiar şi la un parcurs de un sfert de milion de kilometri, încă mai optăm pentru uleiul original Mercedes-Benz şi filtre originale, iar asta se vede în starea motorului, care nici astăzi nu consumă, vorba ceea, „nici gram de ulei” între deservirile programate, la un interval de aproximativ 12,000 km.
Fiabilitate

Evident, parcurgerea unei distanţe de un sfert de milion de kilometri pe drumurile Moldovei atrage inevitabil schimbarea unor piese uzabile ale suspensiei. Vă întrebaţi, probabil, şi ce defecte sau probleme a creat Mercedes-Benz B-Class în cei 250 de mii de kilometri parcurşi prin Moldova? Ei bine, vă vom da şi răspunsurile potrivite.

Cam o dată la o sută de mii de kilometri am schimbat amortizoarele faţă şi spate. Cele din spate le-am schimbat din nou foarte recent, după vreo 95 de mii de kilometri parcurşi. Mai aveau rezervă de exploatare, după cum ni s-a menţionat, dar provocau deja mici sunete, iar dacă maşina stătea afară în nopţile reci, în primii kilometri parcurşi
acestea amortizau foarte defectuos, până conţinutul intern circula şi lubrifia tuburile lor. De fiecare dată am ales să montăm amortizoare spate originale, la un preţ de aproximativ 2,400 lei bucata. Şi de această dată am instalat amortizoare originale.

Amortizoarele faţă le-am schimbat prima dată aproape de 100 de mii de kilometri, după ce unul din ele cursese. Cele originale se vindeau în set cu nişte piese auxiliare şi costau cam 4,800 lei bucata, aşa că am optat pentru amortizoare neoriginale, Sachs. Acestea au rezistat alte 100 de mii de kilometri, după care am montat un alt set de amortizoare neoriginale.

La nivel de suspensie, cam odată la 100 de mii am schimbat rulmenţii roţilor faţă şi braţele cu suport circular. Cam o dată
la 110 de mii – protecţiile din cauciuc ale planetarelor, întrucât maşina e cu tracţiune faţă. Tot o singură dată am schimbat discurile de frână faţă şi de mai multe ori plăcuţele de frână, faţă şi spate. O singură dată am schimbat un element major de susţinere a barelor de stabilizare ale suspensiei spate, un element destul de esenţial şi complex. O altă dată am schimbat şi rulmenţii roţilor spate, care vin împreună cu o piesă aferenţă a suspensiei. Iar atunci când am schimbat ultima dată amortizoarele faţă, am schimbat şi elementele de susţinere a lor în zona de unire cu caroseria. Toate acestea piese, cu excepţia protecţiilor planetarelor şi ultimelor elemente de susţinere, au fost originale.

Acum vreo zece mii de kilometri, s-a defectat prima planetară a tracţiunii
faţă, din partea stângă. La fiecare pornire şi oprire se simţea un joc scurt, iar apoi şi la virarea roţilor apăruseră sunetele specifice. Planetara originală era disponibilă în stoc şi ne-a costat cam 4,400 lei.

Şi uite că aici sfârşeşte lista pieselor schimbate la nivel de suspensie. Toate sunt consumabile într-un fel sau altul, piese care sunt supuse unei uzări fireşti, iar la cât de defectuoase sunt drumurile Moldovei, aceste intervenţii pe parcursul a şase ani şi un sfert de milion de kilometri parcurşi sunt cât se poate de fireşti.

La nivelul motorului, am schimbat doar ceea ce se schimbă la deservirile tehnice obişnuite – filtre, ulei, bujii, uneori şi becuri noi pentru faruri, dar foarte rar. O singură dată a fost nevoie să schimbăm şi cablurile ce duc spre bujii, în set, pentru că unul din acele
cabluri crăpase şi putea lăsa apa să ajungă în locuri nepotrivite. Evident, cureaua generatorului a fost schimbată în limitele fireşti, iar odată cu ea şi rola de întindere. O singură dată am schimbat întreg setul de trei role a motorului.

A făcut vreodată motorul probleme? A avut nevoie de vreo reparaţie, minoră sau capitală? Nu! Motorul funcţionează şi astăzi la fel de ritmic şi perfect ca în primele luni de exploatare – nu are scurgeri, nu are pierderi de compresie sau orice alte probleme. Ah, da! Gazul natural comprimat! Ei bine, aflaţi că motorul e mai „curat” în măruntaiele sale decât ar fi oricare diesel cu un asemenea parcurs în ţara noastră, ba chiar şi un oricare benzinar. Gazul natural comprimat se dovedeşte a fi un combustibil foarte prielnic motorului, dacă acesta are valve adaptate şi un sistem de injecţie gândit pentru el. Aşa
că astăzi, după 250 de mii de kilometri parcurşi, putem spune cu certitudine: alegerea unei maşini cu propulsie bivalentă a fost o decizie mai înţeleaptă decât ne-am fi putut aştepta! Şi după 250 de mii de kilometri, motorul e în stare perfectă! Cu siguranţă vreţi să ştiţi cât de eficient în consum s-a dovedit a fi acest motor! Ei bine, computerul nostru de bord înregistrează consumul mediu de zeci de mii de kilometri, iar la kilometrii parcurşi pe bază de gaz, în ultimii 93,351 de kilometri (!), am înregistrat un consum mediu real de 5.2 kg/100 km, ceea ce înseamnă cam 6.8 metri cubi la o sută de kilometri parcurşi, în regim mixt. Iar asta înseamnă, la un preţ mediu al gazului natural comprimat din ultimii ani, un cost de combustibil de aproximativ 60-65 de bani per kilometru. Ei, ce spuneţi? Acum nu trebuie să vă mai explicăm de ce încă mai exploatăm această maşină, în ciuda celor 250 de mii de kilometri parcuşi!
Au existat probleme cu cutia de viteze automate Autotronic? Nu! Niciuna! Doar schimb de ulei la timp şi atât. Ulei original, de altfel, iar un schimb costă cam 3,000 lei. Dar se face destul de rar.

Au existat alte probleme? Sistem electric? Defecţiuni de altă natură? Nu! Nu am avut alte defecţiuni. Volan, lumini, creier electronic al maşinii, elemente de caroserie – toate au funcţionat impecabil. Până şi sistemul de evacuare al maşini încă e original şi, apropo, n-are rugină pe el. Mici observaţii de exterior există, totuşi: indicatoarele de direcţie ale blocurilor optice spate şi-au schimbat culoarea între timp – cel drept a rămas de un oranj intens, ca şi atunci când era nou, cel stâng, însă, a devenit mai puţin nuanţat, mai înălbit. Cineva ar putea
gândi că blocul optic spate a fost schimbat vreodată, însă nu este aşa, pur şi simplu partea aia care-i conferă nuanţa oranj pe blocul optic stâng a devenit mai palidă între timp. O divergenţă similară a două elemente simetric identice se poate remarca şi la plăcuţele „BlueEFFICIENCY”, amplasate pe părţile laterale ale maşinii, lângă corpurile oglinzilor. În partea dreaptă, această emblemă a rămas aproape în totalitate fără nuanţa ei albastră de fundal, în timp ce în partea stângă emblemă şi-a păstrat sută la sută din culoarea albastră, fiind intactă ca în prima zi. Mici ciudăţenii.
În concluzie, Mercedes-Benz B-Class B170 NGT BlueEFFICIENCY W245 s-a dovedit a fi o maşină extrem de fiabilă şi durabilă, în ciuda condiţiilor dure de exploatare a ţării noastre. Pe parcursul unui sfert de milion de kilometri parcurşi, maşina a văzut multe deserviri tehnice şi multe piese consumabile au fost înlocuite, însă realizarea lucrărilor în service-ul oficial Mercedes-Benz, cu aproape toate piesele importante de provenienţă originală, ne-a permis să păstrăm maşina într-o stare tehnică foarte bună şi astăzi, la un parcurs atât de mare. Da, costurile de deservire tehnică au fost mai mari la service-ul
oficial, faţă de un service de la un colţ de stradă, însă asta ne-a menţinut maşina întotdeauna într-o stare tehnică foarte bună şi ne-a scutit de posibile defecţiuni majore. Şi astăzi, în fiecare dimineaţă, B-Class-ul îşi porneşte ireproşabil motorul şi e gata pentru o nouă zi de exploatare fidelă. Şi, apropo, nu am schimbat niciodată acumulatorul maşinii, e încă acel acumulator cu care s-a vândut maşina nouă! Şi, din câte se vede, încă mai e capabil să funcţioneze impecabil!

Aşa că Mercedes-ul ăsta s-a dovedit a fi foarte fiabil şi ne-a făcut să-l îndrăgim
foarte mult în acest răstimp. Sincer, ne place mai mult decât B-Class-ul de generaţie actuală. Şi ne mai place că, în ciuda celor peste 254,000 km de pe odometru, încă îl mai considerăm o maşină în stare tehnică foarte bună, cu care ne-am porni oricând şi la un drum mai lung!

Ambianţă interioară după
250,000 km parcurşi


După un sfert de milion de kilometri parcurşi, se poate spune multe şi
despre calitatea materialelor din habitaclu. Şi nu despre acea calitate percepută tactil şi vizual la început, ci despre cum evoluează aspectul interiorului cu adevărat în timp.

Ei bine, B-Class-ul nostru a trecut printr-un singur proces de spălătorie amplă a interiorului, cu produse chimice avansate, care i-au redat imediat prospeţimea de maşină nouă. Tapiţeria textilă este şi astăzi într-o stare perfectă, fără defecte – or, anume ea
avea nişte pete imprimate în timp, care au fost scoase la spălarea chimică. Planşa de bord are acelaşi polimer moale cu aspect plăcut, care nici după 250,000 km nu scârţâie şi nu provoacă alte sunete. Uneori în dimineţile reci se remarcă un mici scârţâit în zona cadranelor de bord, care dispare în scurt timp după încălzirea habitaclului.

Volanul nu e căptuşit cu piele şi şi-a păstrat aspectul aproape intact. Doar în zona butoanelor de pe volan s-a ros un pic pelicula protectoare a lor, despre
care nici nu ştiam că există, pe centrul a două butoane cel mai des folosite – ajustarea volumului sunetului.
Căptuşelile portierelor, plasticul consolei centrale, levierul transmisiei – toate arată proaspăt şi fără defecte de uzură. Acelaşi lucru e valabil şi pentru zona ocupanţilor spate, dar şi pentru portbagaj. Din zona hayonului se remarcă uneori mici sunete nederanjante atunci când maşina trece prin drumuri foarte denivelate,
acest simptom fiind prezent încă din primele luni de exploatare ale maşinii. Dar intensitatea acestor mici sunete n-a evoluat în timp şi ele nu sunt deranjante. Pe total, habitaclul maşinii te cheamă şi astăzi cu o ambianţă plăcută în el, arătând foarte proaspăt şi calitativ. Da, Mercedes-Benz B-Class e o maşină cu care să călătoreşti cu plăcere chiar şi la un parcurs de 250,000 km!
Epilog

De mai multe ori am fost întrebaţi de ce nu vindem deja această maşină. Nu avem vreo obsesie de a o ţine la nesfârşit, dar totuşi ea deocamdată ne bucură cu o stare tehnică bună şi o eficienţă greu de egalat în costurile de combustibil. Suntem, într-un cuvânt, extrem de satisfăcuţi de cei 250,000 km
de exploatare a acestui model! Aşa că, cel puţin deocamdată, povestea exploatării acestei maşini va continua! Voi cât credeţi că ar mai trebui să o ţinem? Până la 300 de mii de km? Până la 350? Până la 400? Sau poate 500?...
PiataAuto.mdIlie Toma
4
6,487
GALERIE FOTO (24 IMAGINI)
COMENTARII (2)
Andrei
Ialoveni, Moldova
la 11 Noiembrie 2015 - 14:41
Bravo, un articol bun in care este prezentat cu lux de amanunte istoria acestui vehicol, in poze masina arata fresh.
As vrea sa stiu unde a-ti facut curatirea interiorului?
0
0
Redacţia PiataAuto.md
Chişinău
la 13 Noiembrie 2015 - 12:03
@Andrei, din câte ne amintim a fost o spălătorie care se numea Parstar, sau ceva de genul. Dar au făcut o treabă bună.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!