Experienţe în Elveţia cu SKODA Superb Combi TDI 4x4: 5.4 litri/100 km!
3 Martie 2016, 19:26
În ultimele zile Skoda Superb Combi TDI 4x4 a fost un partener de muncă pentru noi şi mai puţin unul de vacanţă, pentru că ne-am abătut un pic din expediţia noastră ca să mergem la salonul auto de la Geneva, de unde am muncit aproape 24 de ore pe zi. Prin
urmare, am reuşit să savurăm mai puţin maşina, dar ea ne-a fost extrem de necesară în a ne asigura mobilitatea.

În zilele salonului auto de la Geneva, nu ne-am cazat în Geneva, cum ar fi, poate, firesc. Motivul e evident: preţurile
la hotelurile din capitala diplomaţiei sunt exorbitante, iar cele mai moderate sunt ocupate cu mult timp înainte sau oferă nişte condiţii de hostel – cu paturi în camere comune, cu toalete comune pe coridor sau alte grozăvii din astea. Atunci când călătoreşti cu o familie, însă, asemenea soluţii de cazare sunt excluse, aşa că şi noi am încercat să găsim un hotel mai prietenos cu familiile
şi mai confortabil prin jurul Genevei. Din nou, ne-am convins că orăşelul francez Annecy oferă cele mai rezonabile soluţii, iar drumul din Geneva până în Annecy şi înapoi este cel mai uşor dintre toate destinaţiile din jurul Genevei, unele din ele fiind situate în munţi, sau ocolind lacul Genevei. Prin urmare, dacă vreţi să vizitaţi Geneva la costuri mai moderate, un truc ar fi să optaţi pentru un hotel din Annecy, care va fi de 2-3 ori mai accesibil şi să mergeţi cu maşina până în Geneva pentru tot ce vă doriţi să faceţi acolo.

Hotelul nostru se numea Hotel des Alpes şi arăta cam anost pe dinafară, dar interiorul îi fusese serios renovat, aşa că avea o ambianţă interioară foarte decentă. În Franţa, aproape toate camerele de hotel sunt mici în suprafaţă şi a noastră a fost la fel. Dar totuşi, am avut parte de un confort mai decent, nu de mobilierul vechi şi scârţâit pe care poţi să-l găseşti de obicei în hotelurile franceze accesibile. O cameră de
familie costa 99 euro pe zi, la care mai adăugai 8.50 euro pentru dejunul fiecărui ocupant. Din fericire, pe alături se găseau tot soiul de restaurante bune, unde o cină consistentă putea fi servită la un preţ de până la 20 de euro de persoană.

Dar uite că zilele de muncă ale minunatului salon auto de la Geneva au trecut, iar noi am revenit în regimul savurării expediţiei la bordul lui Skoda Superb Combi TDI 4x4. N-am alimentat maşina de un amar de vreme, chiar dacă am cursat câteva sute de kilometri cu ea în ultimele zile. Mai aveam diesel în rezervor şi paradoxul este că, oricât de intens am conduce maşina asta, ea nu consumă mai multi de 6.1-6.2 litri/100 km! Şi credeţi-ne, până acum n-am prea avut timp de maratoane de consum! Doar autostrăzile elveţiene spre Geneva ne-au impus să conducem într-un tempou plictisitor de încet, şi atunci consumul a scăzut la 5.7 litri/100 km! Cu tracţiune integrală!
Ei bine, înainte de a porni din nou la drum din Annecy, am avut un somn mai lung pentru a ne recupera forţele, aşa că am ieşit din hotel cam târziu, pe la 12. Noi călătorim fără un pachet turistic, iar asta înseamnă că suntem şi destul de spontani în alegerea destinaţiilor. Important e ca hotelurile şi restaurantele să accepte carduri bancare, pentru că ştiţi voi, nu folosim câtuşi de puţin bani gheaţă, doar carduri MasterCard! Şi până acum ne-a reuşit, n-am atins deloc mica rezervă de bancnote de hârtie pe care o avem!

Următoarea noastră destinaţie e una despre care am tot citit şi auzit multă vreme, că ar fi frumoasă, liniştită, cu peisaje magnifice. E vorba de Lauterbrunnen, o zonă montană pe la mijlocul Elveţiei, un pic mai la sud de Berna, în apropiere de Interlaken. Grindelwald, o altă regiune turistică renumită e foarte aproape, dar Lauterbrunnen se recomandă a fi foarte atrăgătoare, aşa că am decis să mergem într-acolo pentru o zi.
Drumul din Annecy până în
Geneva trece printr-o porţiune
franceză de autostradă cu plată, porţiune de vreo 30 km, dar care costă 7.90 euro. Cam usturător, aşa că noi preferăm de obicei să mergem pe drumul alăturat în aceeaşi direcţie şi, din experienţă ştim că vom pierde cam 15-20 minute în plus. Deci, folosirea acestui truc îşi adevereşte economia făcută, dacă nu sunteţi într-o grabă foarte importantă.
Apoi a venit Elveţia, cu nenumăratele ei tunele. Asta e partea frumoasă a autostrăzilor, cea mai puţin plăcută e viteza limitată la doar 120 km/h! Să mergi cu o maşină modernă, performantă, cu doar 120 km/h pe o autostradă de 3 benzi pare a fi un chin inutil şi nejustificat. Îîî..., justificat poate doar de reducerea mediei reale de consum şi a emisiilor CO2, desigur. Dar
trebuia să ne conformăm, aşa că Skoda noastră a avut parte de un condus neobişnuit de lejer şi odihnitor. Nu e de mirare, deci, că atunci când am ieşit de pe autostradă după Interlaken, maşina noastră imensă, cu tracţiune integrală, şi-a coborât media de consum la doar 5.4 litri/100 km! Nu aveam cifra mediei setată pe cadranele de bord, ne-am pus direcţionarea sistemului de navigare acolo, iar media o accesam destul de rar pentru a o vedea, iar 5.4 litri/100 km pentru un break atât de spaţios, cu
tracţiune integrală, 150 CP şi 350 Nm la activ, e incredibil! Ce poate fi mai isteţ şi mai plăcut decât să călătoreşti în spaţiul şi confortul oferit de Skoda Superb Combi 4x4 la bord, având în acelaşi timp un consum mediu real de doar 5.4 litri/100 km?

În Elveţia, însă, dieselul a fost mult timp mai scump ca benzina, iar acum sunt aproape egale şi costă, pe autostrăzi, cam 1.45 franci per litru, adică vreo 1.35 euro per litru. În afara autostrăzilor,
am găsit diesel la preţ de 1.35 franci per litru, adică vreo 1.25 euro pe litru. În Germania, dieselul costă cam 1 euro în afara autostrăzilor şi chiar 0.93-0.98 euro în unele locuri! Deci, Elveţia rămâne oricum mai scumpă. Iar indicatorul nostru de combustibil trecuse în jumătatea de jos, aşa că ne-am gândit să mai punem nişte diesel în rezervor. Nu facem plinul, pentru că ar fi o risipă de bani în Elveţia, turnăm ceva mai puţin, cât să ştim că avem suficient pentru drumurile ce ne aşteaptă mai
departe în Elveţia, fără riscul de a rula chiar pe rezervă. Deci, un alt truc pentru economisire este să alimentaţi cât mai puţin în Elveţia, eventual înainte de hotarul cu ea, în ţările din care veniţi, iar dacă totuşi trebuie să alimentaţi, nu e neapărat să faceţi plinul.

Între timp, în Elveţia ploua intens. A
plouat şi pe autostrăzi şi ploua şi
pe aici, în afara lor. Aveam
vreo 580 metri altitudine,
dar temperatura era
destul de caldă
pentru a spera
la zăpadă în
locul ploii:
cam 5-7
grade Celsius.
Am început a urca
spre Grindelwald
şi Lauterbrunnen, la început traseul fiind comun. Urcam în altitudine, dar tabloul ploii nu se schimba prea mult. Apoi, am luat-o prin două fâşii enorme de munţi, părea că ne furişăm printre ele pe un drum şerpuitor, care urca încet-încet în altitudine. Am ajuns şi în Lauterbrunnen, un orăşel dezamăgitor de micuţ şi deloc deosebit, dacă nu privim munţii din jur. Cele două făşii imense de munţi formează, practic, doi pereţi de protecţie ai acestui orăşel! Dar partea cea mai tristă pentru noi era că nu aveam zăpadă aici, doar ploaie
multă… Aşa că ne-am
zis să mergem un pic
mai sus cu Skoda,
poate dăm şi de
zăpadă. Sistemul
de navigare ne
arăta pe hartă
nişte drumuri şerpuitoare mai departe, în faţă, ne gândeam poate mai urcăm şi pe unul din munţi. Aşa că am mers în continuare, preţ de vreo 10 kilometri. Am urcat tot mai mult, până am dat şi de zăpadă în jurul nostru, dar peisajele au devenit într-atât de pustii, încât ai fi putut striga după ajutor vreo jumătate de oră fără să-ţi răspundă decât
ecoul. Mai departe – surpriză tipic elveţiană: drumul e pur şi simplu închis pentru maşini. Cele două lanţuri de munţi se uneau aici, iar o fâşie asfaltată continua undeva în susul lor, urcând brusc. Nu şi pentru maşini, însă. Uite aşa, am ajuns la capătul drumului şi trebuia să facem cale întoarsă în Lauterbrunnen. Hotelul nu era foarte luxos, un fel de decenţă minimă. Elveţienii preţuiesc probabil
foarte mult această mică regiune turistică pustie, întrucât preţurile sunt destul de piperate, inclusiv cele din restaurante. Cam 150 euro costă o cameră de hotel minimalist pe aici, cu dejun inclus, dar multe din hoteluri percep şi peste 200 pe noapte. Ce-o fi atât de special în Lauterbrunnen? Noi nu ne prindem, deocamdată. Am aruncat o privire peste
preţurile restaurantelor de aici: o familie de 3 persoane va trebui să cheltuie cam 100 de franci pentru o cină cât de cât demnă. Ne-am zis că până seară mai vedem noi, dar n-ar strica să intrăm pe
la alimentara locală pentru a ne lua nişte legume şi iaurturi, în rol de gustărică de după-amiază. Şi acelea au fost cam piperate, am cheltuit 18 franci pe ele, dar e totuşi diferenţă mare în a merge într-un restaurant. Până la urmă, legumele şi iaurtul s-au dovedit a fi extrem de bune, încât nu ne-am mai dorit o cină seara, ci doar aşa, o cafea şi un ceai sorbite din plăcere la lumina şemineului. E frumos, dar parcă totul pare prea izolat şi… scump. Nemeritat de scump. Asta e nu simply clever, asta e simply expensive. E clar, am cam greşit cu destinaţia
asta, Lauterbrunnen ne-a cam dezamăgit! Iar azi dimineaţă, când ne-am trezit, dejunul s-a dovedit a fi într-atât de simplu, încât am fost nevoiţi să le sugerăm chelnerilor să prepare un
ou fiert măcar, ceva… Nu vă putem recomanda să mergeţi în Lauterbrunnen, deci!

Şi când ne gândim că mai avem
înainte destinaţii elveţiene! Nu cumva
vom păţi la fel şi în continuare? Nu
putem admite una ca asta! Vom face
investigaţii mai consistente online şi
ne vom alege mai cu grijă destinaţia
viitoare, pentru că Elveţia uneori
te poate doar stoarce de
bani, fără prea multă
consistenţă în materie de hoteluri, restaurante şi destinaţii! Iar noi vrem să fim SIMPLY CLEVER! Aşa că următoarea destinaţie va trebui să compenseze dezamăgirea de azi, să fie grozavă! Ne-am consolat doar cu consumul extraordinar al maşinii, care a rămas de 5.4 litri/100 km până la
destinaţie! Remarcabil model! Ţine-te Skoda Superb Combi TDI 4x4, pentru că urmează destinaţii mult mai provocatoare, cu serpentine, înălţimi splendide şi multă zăpadă în care să laşi urme! Aşa că dragii noştri, începând de mâine trebuie să le venim de hac elveţienilor!

Mici trucuri pentru a ecomisi:
• Dacă vreţi să vizitaţi Geneva, alegeţi să staţi în orăşelul francez Annecy, hotelurile sunt de 2-3 ori mai accesibile;
• Străduiţi-vă să alimentaţi maşina cât mai puţin în Elveţia, în Franţa, Austria sau Germania combustibilul e cu 20-25% mai ieftin;
• În Franţa, de multe ori se merită să circulaţi pe un drum alăturat, nu pe
autostrăzile cu plată, dacă nu sunteţi în grabă mare;
• Motorul diesel se dovedeşte a fi un instrument excelent de economisire, chiar şi în combinaţie cu sistemul de tracţiune integrală: 5.4 litri/100 km înseamnă costuri foarte avantajoase de călătorie cu familia;
• Dacă o destinaţie turistică vă dezamăgeşte şi simţiţi că nu doriţi să mai aruncaţi nişte bani în vânt pentru un restaurant prea scump pentru ceea ce oferă, nu uitaţi, există întotdeauna soluţia de rezervă, de a cumpăra mâncare decentă dintr-un magazin alimentar. Nu e la fel de plăcut şi nici nu poţi folosi asta la infinit, mai ales într-o călătorie cu copii, dar într-o seară te
poate salva şi-ţi poate lăsa vreo 80 de euro în buzunar într-o destinaţie elveţiană pentru altceva mai bun.

Cheltuieli realizate cu MasterCard:
• Hotel Annecy – 225 euro cu dejun, două zile
• Cină Annecy – 50-60 euro pe seară, de familie
• Alimentarea maşinii, combustibil, Elveţia – 15 franci
• Hotel Lauterbrunnen, 1 noapte – 165 euro cu mic dejun şi cafea seara
• Magazin alimentar, Lauterbrunnen – 18 franci
PiataAuto.mdIlie Toma
1
5,184
GALERIE FOTO (14 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!