Concorso d’Eleganza 2016: curajul de a fi diferit – maşini care au împins limitele peste convenţional
22 Mai 2016, 08:58
Fiecare epocă îşi are eroii săi, care, în momentul apariţiei lor pe piaţă nasc controverse şi reticenţe, dar care, în acelaşi timp, aduc uneori soluţii şi designuri vizionare, valoarea cărora poate fi cu adevărat apreciată doar în timp. În anii 1950 şi 1960, ataşamentul
faţă de sporturile cu motor erau pentru cei mai mulţi producători punctul de plecare pentru noi experimentări în ale designului şi tehnologiilor. Fie că e vorba de noi progrese în ale aerodinamicii, de noi tehnologii în compoziţia materialelor sau de alte
soluţii inovaţionale, aceste vehicule poartă astăzi faima creatorilor săi prin curajul de a fi fost cu adevărat diferite de convenţionalul epocii lor. Nu ştim dacă este o simplă coincidenţă, dar aproape toate maşinile selectate în această categorie sunt de culoare roşie...
Jaguar C-Type, 1950

Istoria acestui roadster este mai degrabă una des întâlnită pentru acele timpuri. Primul său cumpărător era din vestul SUA şi imediat după achiziţie maşina a concurat în mai multe competiţii regionale. După o primă vânzare, în mâinile următorului proprietar ea a suferit un accident, după care a fost restaurată la un atelier,
ce i-a conferit o caroserie de plastic, continuând să participe în curse şi să fie revândută de mai multe ori noilor săi proprietari. La un moment dat, maşina a fost dezmembrată şi pusă la păstrare în asemenea formă. În 1997, a fost cumpărată de actualul său proprietar, care a asamblat-o înapoi într-un proces amplu de restaurare, acesta comandând şi execuţia unei replici din aluminiu a caroseriei, materialul care
era iniţial folosit la caroseria lui
Jaguar C-Type. Ceea ce îl face şi mai
deosebit pe acest exemplar este
jurnalul descrierilor amănunţite ale
tuturor experienţelor proprietarilor
săi, pe care aceştia le-au lăsat în
urma lor, datorită căreia ştim astăzi
cele mai mici amănunte din istoria acestui minunat Jaguar C-Type! Sub capotă e un motor cu 6 cilindri în linie, de 3,442 cm cubi.
Ferrari 225 S, 1952

Primul proprietar al acestui exemplar – contele Vittorio Marzotto – a participat cu el la Monaco Grand Prix chiar în 1952 – o competiţie ce îngloba maşini sport, nu pe cele de Formula 1, cum se întâmplă azi. Şi acest Ferrari 225 S
şi-a purtat proprietarul spre victorie chiar în acel prim an al istoriei sale! Mai mult ca atât, şi locurile 2-5 au fost ocupate de alte patru exemplare ale aceluiaşi model 225 S, fapt care i-a garantat imediat o reputaţie excelentă creaţiei celor de la Ferrari. În total, doar 14 maşini de tipul celei din imagine,
cu caroserie Spider VIgnale, au fost produse, iar propulsia acestor e asigurată de un motor V12 de 2.7 litri, ce dezvolta tocmai 210 CP! Proprietarul acestei minunate maşini cu numărul 94 aplicat pe ea este al zecelea la număr şi o deţine din anul 2003.
Fiat 8V, 1955

Acest model are sub capotă un motor, care şi astăzi ne-ar părea ciudat – un V8 de doar 2.0 litri! Cu o caroserie desenată de Zagato, acest Fiat venea cu inscripţia „eligibil pentru Mille Miglia” în anii de glorie a acestui raliu minunat. În 1955 Elio Zagato a marcat o primă
participare şi victorie personală cu această maşină la Coupe Rene Laroque, maşina participând apoi şi la Mille Miglia în 1955 şi 1956, învingând la disputata clasă de maşini cu motoare de 2.0 litri. Acestea erau considerate prea submotorizate pentru a fi demne de raliu, şi totuşi, maşini precum
aceasta au demonstrat că performanţa poate fi livrată şi printr-un asemenea motor. Actualul proprietar a parcurs acelaşi traseu din Brescia în Roma, al competiţiei Mille Miglia, de 10 ori de când deţine această maşină, adeverindu-i menirea de maşină „eligibilă pentru Mille Miglia”.
Porsche 550 RS, 1955

Aţi mai văzut vreodată un Porsche cu un asemenea „obiect” deasupra? Michael May e de vină pentru asta, el fiind un inginer elveţian responsabil pentru dezvoltarea mai multor soluţii curioase în industria auto, printre care, spre exemplu, sistemele inovative de
injecţie folosite de modelele Porsche şi Ferrari în anii 1960, sau crearea primei turbine pentru automobilele „normale” ale acelor vremuri, care putea fi livrată proprietarilor de modele Ford sub forma unui kit. Puţini ştiu, însă, de experimentele lui aerodinamice cu acest Porsche 550 RS, iar timpii obţinuţi
în pregătirile pentru competiţia de la Nurburgring din 1956 au generat proteste din partea organizatorilor faţă de acest Porsche, maşina fiind descalificată de la linia de start a acelei curse. Exemplarul a fost restaurat în 2015 şi are sub capotă un motor boxer de 4 cilindri, de 1.5 litri.
Maserati 200 SI, 1957

Modelul acesta a fost conceput drept un succesor pentru Maserati A6 GCS, dar între timp Ferrari lansase modelul 500 Mondial, care a devenit repede unul din cele mai dorite şi a aruncat o provocare
imensă concurenţilor de la Maserati. Aceştia au scos, în rezultat un produs impresionant – 200 SI – cu un motor de 4 cilindri în linie de 2.0 litri, care făcea uz de mai multe tehnologii revoluţionare şi care reuşea să producă în acele vremuri 190 CP! Fără turbină, or un
asemenea randament ar fi apreciabil şi astăzi! Iar maşina de la Concorso are o personalitate distinctă tocmai pentru că nu a fost restaurată, fiind şi astăzi în condiţia ei originală, cu amprentele timpului pe ea.
Abarth-Simca 1300 GT Corsa, 1964

Cu toţii ne imaginăm astăzi că Abarth poate trata cu aditivi de performanţă doar modele Fiat, dar iată în anii 1960 Abarth îşi dezvoltase câteva modele pe baza unei mărci franceze concurente cu Fiat – Simca. Exemplarul de la Concorso e unul dintre acestea şi şi-a
căpătat foarte repede renumele de maşina care nu poate fi bătută în clasa motoarelor de 1.3 litri. Motorul producea tocmai 138 CP, iar în combinaţie cu o caroserie uşoară din aluminiu şi forme aerodinamice, putea duce maşina până la o viteză de 240 km/h! Iar acest exemplar are la activ nenumărate participări în curse şi victorii de-a
lungul istoriei sale, până a fi restaurat de actualul său proprietar.

Staţi pe aproape, vor urma noi relatări speciale de la Concorso d’Eleganza la Villa d’Este!
PiataAuto.mdIlie Toma, din Italia
1
2,272
GALERIE FOTO (26 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!