Ford Fiesta aniversează 40 de ani
10 Iunie 2016, 11:38
În cei 40 de ani de existenţă modelul Ford Fiesta a devenit unul dintre cele mai populare modelele Ford din istorie ocupând locul trei după Escort şi pick-up-urile F-Series. Începând cu
1976 cei de la Ford au produs peste 16 milioane de exemplare Fiesta, modelul aflându-se în cea de-a şasea generaţie. Interesant este faptul că doar prima şi a şasea generaţie Fiesta au fost vândute pe teritoriul SUA.
Prima generaţie (1976–1983)

Proiectul „Bobcat”, care a devenit ulterior Fiesta, a fost aprobat spre
producţie în 1972 de către Henry Ford al II-lea. Având doar 3.5 metri în lungime Fiesta a devenit cel mai compact model Ford. Dezvăluirea noii
Ford Fiesta a avut loc în iunie lui 1976 la cursa de 24 de ore de la Le Mans, în timp ce vânzările au început doar în septembrie.
Fiesta era oferită cu propulsoare de 1.0, 1.1, 1.3 şi chiar 1.6 litri (96 CP şi 133 Nm) pe modelul legendar Fiesta XR2 care a devenit un adevărat hot-hatch capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în 9.9 secunde şi să atingă o viteză maxim de 180 km/h.
A doua generaţie (1983-1989)

Cea de-a doua generaţie, de fapt, a fost un facelift consistent ai primei generaţii, care, în mare parte, a atins
partea frontală unde au apărut blocuri optice alungite şi indicatoare de direcţie mai mari amplasate prin părţi. Pentru prima dată Fiesta primeşte propulsor diesel de 1.6 litri preluat de la Escort, iar în 1987 a apărut transmisia
variabilă CVT pe motorizarea de 1.1 litri. Substratul tehnic al versiunii XR2 a rămas neschimbat, iar exteriorul a fost accentuat de barele de protecţie modificate şi ataşamentele caracteristice de pe aripi.
A treia generaţie (1989-1997)

Odată cu a treia generaţie Fiesta a primit o caroserie absolut nouă disponibilă, pentru prima dată, în
versiune cu 3 şi cu 5 uşi. A fost îmbunătăţită suspensia şi propulsoarele, iar capacitatea dieselului a crescut la 1.8 litri. Au existat şi versiuni dinamice precum
XR2i (104 CP) şi RS1800 (130 CP), cea din urmă fiind capabilă de 201 km/h. Începând cu 1995, a treia generaţie se producea sub denumirea de Fiesta Classic paralel cu a patra generaţie.
A patra generaţie (1995-2002)

Cea de-a patra generaţie a adoptat un design rotunjit, dar şi o nouă serie de propulsoare Zetec-SE de 1.25 şi 1.4 litri. Dieselul de 1.8 litri a primit o serie
de îmbunătăţiri. Fiesta Mk IV avea şi o clonă – Mazda 121 care se producea pe aceeaşi linie de asamblare, doar în volume mai mici. În 1999 Fiesta a
trecut printr-un facelift major, care i-a schimbat caracterul. Pe baza lui Fiesta Mk IV cei de la Ford au creat ;i un model de nişă numit Puma.
A cincea generaţie (2002-2008)

Fiesta Mk V a crescut în dimensiuni şi a adoptat un design mai modern în stilul New Edge. Gama de motorizări fiind preluată fără prea mari schimbări
de pe generaţia precedentă, propulsoarele fiind redenumite din Zetec în Duratec. Astfel, Fiesta Mk V oferea propulsoare pe benzină de 1.25, 1.3, 1.4, 1.6 şi 2.0 litri, dar şi două diesel-uri Duratorq TDCi de 1.4 şi 1.6 litri create în colaborare cu
PSA Peugeot-Citroen. Pe unele pieţi Fiesta Mk V a fost vândută şi în caroserie sedan. Nu a lipsit şi versiunea dinamică, prima generaţie Fiesta ST. Aceasta a fost echipată cu un benzinar aspirat natural de 2.0 litri care dezvolta 150 CP şi propulsa hatchback-ul până la 208 km/h.
A şasea generaţie (2008-prezent)

Actuala generaţie se află în producţie deja de 8 ani şi, se pare, că în curând cei de la Ford vor lansa o nouă generaţie a modelului. Datorită actualei generaţii Fiesta a revenit pe piaţa
nord-americană, iar versiunea Fiesta ST (182 CP) este extrem de îndrăgită de publicul american. În 2013 Fiesta trece printr-un facelift de mijloc de
carieră datorită căruia aceasta primeşte un calandru trapezoidal amintind de modelele Aston Martin.
La festivalul Vitezei de la Goodwood din acesta an cei de la Ford vor dezvălui cea mai dinamică Fiesta creată vreodată – versiunea Fiesta ST200 cu 200 CP la activ.
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
0
2,348
GALERIE FOTO (36 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!