Le Mans 2016: cronica celei mai dramatice curse de până acum!
20 Iunie 2016, 11:41
Incredibilă victoria Porsche la Le Mans 2016! Răsturnare de situație cu doar câteva minute înainte de final, iar Toyota nu merita un asemenea ghinion! Ce s-a întâmplat, deci, în cursa cu cel mai dramatic final de până acum?

În clasa LMP1, cea a celor mai puternici bolizi, unicii cu şanse să câştige în clasamentul general al cursei, s-a dus o luptă crâncenă între Audi, Porsche şi Toyota, aşa cum era de aşteptat. Doar că evoluţia din acest an a celor de la Audi a fost dezamăgitoare, în comparaţie cu performanţele realizate în ultimii 10 ani cel puţin.
Cronica evoluţiei Audi.

În acest an Audi a aruncat 2 bolizi R18 în cursă, nu 3, cum o făcea în ultimii ani. Bolizii au fot propulsaţi de un sistem hibrid format dintr-un motor diesel şi unul electric. Motorul diesel a fost unul nou – un V6 de 4.0 litri cu blocuri poziţionate larg, la 120 de grade, cu o singură turbină cu geometrie
variabilă Garrett, dezvoltând 514 CP şi 850 Nm. Bateria a fost una de 6 MJ, deşi iniţial s-ar fi dorit instalarea uneia de 8 MJ, într-un final alegându-se bateria de o capacitate mai mică pentru a nu îngreuna bolidul prea mult.

Bolizii au avut dificultăţi încă din etapa de calificare pentru pole-position, unde condiţiile meteo grele le-au dat bătăi de
cap şi le-au făcut să pornească în cursă abia de pe rândul 3. Totuşi, în acest an startul s-a dat în spatele safety-car-urilor, ceea ce a însemnat deopotrivă şanse mai mici de distanţări imediat după start, dar şi riscuri mai mici de accidente în primul tur.

În cea de-a doua oră, Audi-ul cu numărul 8 a fost o perioadă primul în
cursă, în timp ce bolidul cu numărul 7 intrase deja la boxe pentru probleme tehnice la turbină, care a trebuit schimbată, iar acest fapt a însemnat 20 de minute pierdute. În următoarea oră trei boliizi ale celor 3 producători se băteau în fruntea cursei, cu diferenţe de câteva secunde unul de celălalt. În următoarele ore, bolidul Audi din top 3 a trebuit să treacă la un pit stop adiţional
pentru schimbarea unei uşi, coborând de pe poziţia 3 pe 5, în timp ce bolidul cu turbina schimbată recupera poziţie după poziţie timpul pierdut, ajungând de pe locul 51 pe 10.

În cea de-a 8-a oră ambii bolizi Audi au trebuit să treacă pe la boxe încă o dată pentru intervenţii neprogramate. Tabelele de afişaj iluminat ale numelelor
de competiţie nu funcţionau la nici una din maşini, iar funcţionarea lor e dictată de regulamentul cursei.

Pe parcursul nopţii evoluţia bolizilor Audi n-a fost ferită de noi defecţiuni tehnice importante. O scurtă incursiune în pietriş a maşinii cu numărul 7 a necesitat înlocuirea părţii frontale. Câteva ore mai târziu, bolidul a urcat
pe locul 5, dar a întâmpinat o problemă la trenul de rulare şi a fost nevoit să intre la pit stop după un tur foarte încet. Mai târziu Audi-ul cu numărul 8 avusese rateuri de includere a treptelor cutiei de viteze, fiind nevoit să conducă pur electric o perioadă. Către dimineaţă,
ambii bolizi Audi erau în rândul primilor 5, bolidul cu numărul 8 fiind pe poziţia a 4-a în cursă, în timp ce bolidul cu numărul 7 ajunsese pe poziţia 5, dar la o distanţă de 12 tururi faţă de „maşina-soră” din faţa sa. Ceva mai trârziu, Audi-ul cu numărul 8 a mai avut o
intervenţie la boxe din cauza unei probleme la axul faţă.

Problema cea mai pentru bolidul numărul 8 abia avea să urmeze, însă, discul de frână din dreapta faţă rupându-se la un moment dat cu totul,
deterorând o mulţume de piese de suspensie de acolo, iar inginerii au avut nevoie de 39 de minute pentru a
schimba întreaga suspensie faţă pe dreapta. Ca o măsură de precauţie, ambele discuri de frână faţă au fost
schimbate ulterior şi la celălalt bolid Audi. În ultima oră a cursei cei doli bolizi Audi intraseră pe poziţia 4 şi 5.
Cronica evoluţiei Porsche în LMP1

Porsche a pornit de pe pole-position în cursă, cu ambii bolizi în prima linie, însă startul cursei a fost unul umed şi dificil din cauza ploii. În prima oră, însă,
bolizii Porsche au fost devansaţi de Toyota cu numărul 6 şi astfel Porsche ocupa poziţiile 2 şi 3. În cea de-a 3-a oră bolidul cu numărul 1 îşi adjudecase poziţia de lider în cursă, iar către sfârşitul celei de-a 4-a ore doar 23 de
secunde îl despărţeau pe liderul Porsche de bolidul Toyota, care-i călca pe urme!

Cei de la Porsche au evoluat stabil, feriţi de probleme tehnice, până după ora 23,
când una din maşini a trebuie să îndure o reparaţie lungă şi repetată la boxe din cauza problemelor la sistemul de răcire al motorului. Două ore şi jumătate au durat în total reparaţiile bolidului! Acest
incident a aruncat bolidul tocmai pe locul 53, spre dimineaţă maşina reuşind să recupereze mai puţin de 10 poziţii. În acelaşi timp, bolidul Porsche cu numărul 2 lupa pentru poziţia de lider, fiind
al 3-lea în cursă, după cei 2 bolizi Toyota.

În următoarele ore competiţia a cunoscut o bătălie strânsă între Toyota
cu numărul 5 şi Porsche-ul cu numărul 2 pentru poziţia de lider, cu o diferenţă minimă dintre cele două şi chiar scurte schimburi de poziţie. După scurte
probleme tehnice, Porsche-ul cu numărul 2 a intrat la boxe, pierzând câteva minute, şi, la cât de strânsă era competiţia, în ultima oră cei de
la Porsche intraseră cu maxima speranţă a unui loc 2, fiind la 3 minute în spatele bolidului Toyota, pe care nu reuşeau nicidecum să le recupereze...
Cronica evoluţiei Toyota

Cei de la Toyota s-au dovedit a fi mai eficienţi în consum chiar de la început. Cu un sistem de propulsie hibrid-benzină, ei reuşeau să intre la boxe pentru realimentare o dată la 14 tururi,
în loc de 13, cum o făceau Porsche şi Toyota. Încet, încet, această eficienţă sporită s-a tradus în timp câştigat pentru alergarea în cursă. Însă mecanicii Toyota erau mai lenţi în efectuarea pit-stop-urilor faţă de cei de la Porsche, de exemplu, fapt care anula o parte din
avantajul obţinut de Toyota prin eficienţa în consum. Prima urcare pe poziţia 1 a avut loc chiar în turul 10, iar după aia a urmat o luptă crâncenă cu Porsche pentru poziţia de lider, în timp ce bolidul Toyota cu numărul 5 era deocamdată pe locul 5.
Pe parcursul nopţii cei de la Toyota
au avut o fiabilitate de invidiat,
intrând pe la boxe doar pentru
realimentări şi schimbare de
piloţi şi o scurtă reparaţie la caroserie
în urma unei mici ieşiri pe acostament. Către dimineaţă, bolidul numărul 6 abia de-şi asigurase un avans suficient
pe prima poziţie pentru a putea intre la realimentări fără a-şi pierde locul în clasament, în timp ce Toyota cu numărul 7 alerga pe poziţia 3.
În ultima oră cei de la Toyota au
intrat încrezuţi de victoria care se
arăta în faţa lor. Fuseseră unici lipsiţi
de probleme mecanice majore şi
aveau un avans stabil de 3 minute în
faţa celor de la Porsche. Până şi
cei de la sediul echipei i-au spus
pilotului prin radio în ultima jumătate
de oră: „o poţi lăsa mai moale, ai
un avans de 3 minute în faţa celui
de la locul 2”. Acest cuvinte par acum blestemate, pentru că la scurt timp a început adevăratul infern pentru echipa japoneză...
Drama de final

Rămăseseră doar 6 minute până la final şi soartea cursei părea decisă. Toyota avea un avans de 1 minut şi 14 secunde în faţa bolidul Porsche cu numărul 2 şi doar câteva clipe o despărţeau de momentul de glorie, când ar fi devenit
pentru prima dată victorioasă în Le Mans, devenind totodată şi al doilea producător care ar fi câştigat acest titlu, după victoria celor de la Mazda din 1991...

Apoi, imposibilul s-a întâmplat. Liderul cursei, bolidul Toyota cu numărul 5, a
rămas fără putere la motor! Maşina ar fi putut intra la pit stop, dar risca să nu poată trece linia de sosire pe propriile roţi la momentul de final. Pilotul a încercat disperat să readucă la viaţă motorul maşinii, dar fără succes, aşa că bolidul a rulat încet într-o scenă dramatică de final, lăsându-se întrecut
în ultimele minute de Porsche-ul cu numărul 2. Pilotul Toyotei a putut reporni motorul, dar acest anu funcţiona normal, ultimul tur fiind trecut prea încet pentru a fi considerat calificabil, aşa încât rateul bolidului cu numărul 5 a însemnat un abandon din cursă!
În rezultatul acestei drame, Porsche a luat marea victorie de la Le Mans, cea de-a 18-a la număr din istoria sa, într-un mod nesperat şi dur pentru cei de la Toyota, dar tocmai asta înseamna imprevizibilitatea unei curse de anduranţă! Lucrurile se pot răsturna şi
pe ultima sută de metri! Bolidul
Toyota cu numărul 6 a fost cel ce a
trecut linia de finiş pe poziţia 2, iar
bolidul Audi cu numărul 8 a ajuns
al 3-lea. Porsche, Toyota şi Audi –
acesta e clasamentul de podium la finalul cursei.
Mesajul Porsche pentru Toyota

În urma cursei, cei de la Porsche au publicat şi o scurtă adresare către Toyota, care demonstrează o atitudine
de respect şi fair-play rar întâlnit în lumea noastră: „Am parcurs împreună cele 24 de ore. Umăr la umăr timp de 24 de ore. Ai câştigat respectul nostru pentru totdeauna.”.
Morala: uneori chiar când se pare ca nu mai ai șanse de câștig, poți câștiga dacă nu te dai bătut

Felicitări Porsche!
Ford, marele erou în clasa GT

Chiar dacă celelalte clase de la Le Mans au fost eclipsate de drama dată în clasamentul general, Ford a fost un adevărat erou la Le Mans, aruncând 4 bolizi Ford GT în cursă. Ford şi Ferrari au socoteli vechi neîncheiate, or, episoade faimoase de competiţie între ei în motorsport au existat de câteva ori
în istorie. Şi acum fanii Ford preziceau deja că marea misiune a celor de la Ford va fi să-i bată pe cei de la Ferrari în clasa lor, în primul an după o lungă pauză la Le Mans.

Şi le-a reuşit! Deşi unul dintre bolizi a avut repetate probleme tehnice, bolidul cu numărul 68 a terminat cursa primul în clasa sa şi al 18-lea în clasamentul
general. Da, Ford i-a bătut pe cei de la Ferrari din prima, exact cum s-a întâmplat şi acum 50 de ani la Le Mans! Italienii au trebuit să se mulţumească doar cu locul 2, cu un Ferrari 458 GTE. Din nou, lecţii de viaţă şi situaţii dramatice la Le Mans!

Ah, ce cursă!
PiataAuto.mdIlie Toma
2
3,212
GALERIE FOTO (82 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!