Oamenii din calea SUV Maraton: Valeriu Postică, omul care mânuieşte o combină de 500 CP
3 Octombrie 2016, 10:51
Coloana Moldova SUV Maraton se afla în raionul Căuşeni, într-o zonă cu multe terenuri agricole fertile ale Moldovei, atunci când l-am întâlnit pe Valeriu Postică. E un om simplu şi modest la prima vedere, iar răspunsurile lui la întrebări sunt scurte şi direct la obiect,
o caracteristică ce-o observăm la mai mulţi agricultori şi care e cu siguranţă legată cu noţiunea de preţuire a fiecărui minut, mai ales în perioada recoltării, când munca nu lasă loc de vorbe multe. Iar pe Valeriu Postică l-am întâlnit tot la muncă, la volanul unei combine imense,
ce recolta porumbul de pe un teren imens, cu o viteză incredibilă.

Am parcat cele 5 SUV-uri ale noastre alături de imensul câmp agricol unde muncea combina, şi, dacă până acum SUV-urile noastre ne păreau potrivit de
mari, atunci când lângă ele parchează o asemenea combină, conştientizezi că în lumea tehnicii agricole de top, totul se măsoară după alţi parametri. Am coborât din bolizii noştri şi le-am dat bineţe oamenilor de pe câmp, iar în scurt timp i-am strâns mâna şi lui Vasile Postică.
„Oh, aveţi şi un Porsche în coloană” – ne zice el. „Da, îi zicem, şi e cel mai puternic dintre toate, are un motor de 252 CP sub capotă, urmat îndeaproape de BMW X4, cu 245 CP”. „Aha, eu de multe ori zic că nebuna asta a mea de combină e ca un Porsche printre tehnica agricolă, şi are şi 500 CP în ea!”, zice Valeriu Postică zâmbind satisfăcut. I-a reuşit să ne facă al naibii de curioşi, ce mai! O combină de 500 CP, mânuită aici, în Moldova, de un agricultor aparent atât de modest!
Dar asta e o modestie din aia, sinonim cu înţelepciunea. Cu cât ajunge la performanţe mai înalte în afaceri, în muncă, cu atât mai modest e un om înţelept. Îl îndemnăm pe agricultor să ne mai spună ceva despre istoria sa şi despre această combină, pe care el o
numeşte un Porsche în lumea sa. E o combină CASE IH Axial Flow 7240 şi acum, după ce-am mai studiat un pic datele producătorului, am aflat că e într-adevăr o navă amiral a ceea ce poate exista în lumea combinelor, poziţionată în topul ierarhiei.
Aflăm, de la Valeriu Postică, că face agricultură de când se ştie muncind, şi, deşi are o faţă tânără şi energică, a reuşit să prindă şi combine sovietice, şi tractoare beloruse mai moderne. Şi-a fondat o companie de prelucrare a terenurilor agricole, având în gestiune suprafeţe de ordinul miilor de hectare şi ne spune că acum această combină înlocuieşte productivitatea a 6 combine din cele de demult! Şase combine, într-una singură! Zice că mai are o a doua combină modernă, dar e ceva mai simplă şi de mai mulţi ani în exploatare, iar în acest an acea combină a funcţionat doar în regim de prestare a serviciilor pentru alte gospodării
ţărăneşti şi proprietari de teren, întrucât această combină nouă a reuşit să lucreze atât de productiv, încât toate lucrările necesare pe propriile câmpuri au fost făcute cu ea, iar acum, recoltarea acestui porumb este deja prestată pentru un alt proprietar de teren!

Stau în cabina combinei alături de el, ascult şi mă minunez, şi în acelaşi timp nutresc un sentiment de mândrie pentru agricultorii noştri. Eu nu eram foarte aproape de această lume până acum şi rămăsesem cumva cu impresia greşită, ca şi foarte mulţi dintre Dvs., sunt sigur,
că agricultorii noştri au stagnat în dezvoltarea lor pe calea mecanizării performante, că performanţa în agricultura moldovenească este cumva departe de cea europeană. Şi acum, răsfoind adânc în materialele de presă a celor de la CASE IH, constat că uite, tocmai agricultorul acesta din Căuşeni, mânuieşte cea mai performantă şi mai superioară combină, abia de curând lansată pe piaţă, a unuia din producătorii-lideri absoluţi din această industrie! În timp ce la Chişinău se protestează pe Facebook, se fac ştiri din postările politicienilor de pe Facebook, se organizează conferinţe
ong-iste cu pauze lungi, alias coffee-break-uri, în timp ce netrebnicii aruncă găleţi de lapte, iar primarii devin eroi de benzi desenate, în timp ce drumarii fac de doi ani câte-un bulevard, iar autorităţile investighează de ce miroase a... (puneţi voi cuvântul), undeva în ţară, motorul unei combine aproape că nu opreşte, strângând rodul pământul
acestei ţări, muncit zi de zi de asemenea oameni. În acest răstimp, oameni ca Valeriu Postică au muncit şi zi, şi noapte, gândindu-se la lucrul bine făcut şi încet, pas cu pas, s-au dezvoltat încât astăzi s-au aliniat la performanţele celor mai buni agricultori din lume. Şi au făcut asta aici, acasă, cu foarte multă muncă şi cu determinare. Şi dacă aţi
rămas cumva fascinaţi de acest om şi de modul în care lucrează el până acum, marea mirare abia urmează!

Valeriu Postică porneşte motorul combinei şi mă întreabă dacă vreau să-l însoţesc în cabină pentru următoarele două rânduri de muncă. Sigur că vreau! Apoi agricultorul setează câteva
comenzi pe calculatorul de bord al combinei şi ea porneşte, iar el dă drumul la volan. „Uite, merge singură dacă vrei!” „Cum, merge singură?”, îl întreb eu cu stupoare. „Are sistem de orientare GPS, la începutul lucrului îi poţi da parametrii câmpului, prin trasarea perimetrului, de exemplu, sau trasarea a două laturi la marginea perimetrului, apoi combina împarte virtual întreg câmpul în linii de lucru, ea ştiind lăţimea la utilajul de lucru din
faţă – heder, aşa cum îi zicem noi – şi apoi fiecare nouă linie este ghidată prin GPS de combină cu funcţia de autopilot, ea ştiind exact unde a rămas la linia trecută, iar noua linie e luată exact lângă marginea celei de dinainte, fără a pierde nici un fir de grâu sau de porumb, şi fără a dubla câţiva zeci de centimetri, cum se făcea înainte. Acei 10-15 centimetri pe care orice combină trebuia să-i lase înainte însemna pentru tot câmpul câteva linii de muncă în plus,
timp pierdut în plus, combustibil ars în plus, însă astăzi, cu precizia acestor combine, trasezi exact de câte ori e nevoie, fără irosire de resurse, ca să nu mai vorbesc de productivitatea strângerii roadei, care nu se mai iroseşte în vărsări pe câmp. Uitaţi-vă aici , pe monitor, văd câtă roadă strâng la hectar chiar în timpul colectării, văd cât de încărcat e containerul combinei în direct – şi apropo combina are un container uriaş, care-mi permite să
descarc mai rar, economisind astfel şi mai mult timp. Pe lângă toate, acum lucrăm şi noapte şi zi, avem iluminare bună, cu calculatorul, GPS şi cu
această funcţie de autopilot ştim şi noaptea exact pe unde am mers şi unde nu, nu ca înainte, iar când socoţi toate aceste elemente, la sfârşit înţelegi de unde vine productivitatea şi de ce o singură astfel de combină reuşeşte să înlocuiască 6 de cele de dinainte. Sincer vă spun, acum cu aceste combine şi aceste tehnologii ne-am adaptat atât de mult, încât nu-mi dau seama cum lucram înainte fără ele!”.

Omul acesta e directorul şi proprietarul companiei sale şi tot el mânuieşte de cele mai multe ori această combină, pe
care o iubeşte cu tot sufletul. E unul din acei directori care nu stă doar în munca de oficiu, ci se implică direct în activitatea pe care o desfăşoară, pentru că iubeşte mai mult acea activitate, decât titulatura de a fi director.

„Cât costă o asemenea combină?”, îl întreb eu, curios. „Cam 250 de mii de dolari, depinde de opţionalele pe care le comanzi. Spre exemplu această combină n-are sistem audio comandat, pentru că eu consider că într-o combină nu trebuie să asculţi muzică în timp ce lucrezi, ci să asculţi combina,
funcţionarea motorului şi a tuturor agregatelor.” „Ei bine, la un asemenea preţ, combina asta costă cam cât toate cele 5 SUV-uri premium ale noastre la un loc”, îi zic eu. „Da, cam aşa e, iar când ajungi să mai cumperi şi utilajul suplimentar pentru ea, în general ieşi la sume enorme – doar un heder de asta costă vreo 35 de mii de dolari, plus altele, pentru alte tipuri de lucrări. Combina asta poate prinde un heder mai lată în faţă, că-i ajunge putere, dar aceea costa şaptezeci şi ceva de mii, şi nu mi-au ajuns pur şi simplu bani, gândind raţional, să o iau pe cea mai
lată, am luat-o pe asta de 35 de mii”, continuă eroul nostru de astăzi. În acest răstimp, observ că praful din afară nu răzbate la interior, deoarece combina e bine căptuşită, închisă aproape ermetic. În interior sistemul de climatizare asigură o răcoare confortabilă, iar scaunul şi elementele esenţiale sunt căptuşite cu piele roşie. Nu în zadar proprietarul său o numeşte un Porsche al combinelor. Iar atunci când ne-am aprofundat niţel cercetările tehnice, am aflat că o asemenea combină e motorizată de un propulsor turbodiesel de 11,100 cm cubi, cu 6 cilindri în linie. Spre deosebire de maşinile turbodiesel,
unde se foloseşte intercooler-ul de obicei, aici e vorba de un aftercooler, care produce răcirea în faza ulterioară a circuitului. Motorul dezvoltă 498 CP la 2,000 rpm! Combina are 8.05 metri lungime, 4 metri înălţime şi 3.5 metri lăţime cu anvelopele cele mai subţiri. Combina pe care am mers noi, însă, are anvelope duble, mult mai late! E o chestie de transfer mai eficient a puterii, dar mai ales pentru distribuirea mai uniformă şi mai vastă a greutăţii pe sol, ca solul să se taseze cât mai puţin. Bolidul acesta agricol cântăreşte 18.4 tone, iar containerul său pentru roadă are un volum de 11.1 tone!
I-am strâns mâna acestui om excepţional, iar câteva clipe mai târziu el ne striga vesel de sus, de lângă cabina combinei sale CASE IH: „Gata, dacă eu nu vă mai trebuiesc, atunci am plecat să dau câmpul acesta mai departe!”. Vă ziceam noi că asemenea oameni n-au timp de pierdut. Ei nu pot sta pur şi simplu, în aşteptări. Eu sunt obişnuiţi să acţioneze, să muncească, pentru că doar aşa îşi îndeplinesc misiunea, doar aşa pot progresa. Doamne, de-ar avea şi politicienii noştri un asemenea simţ al timpului!

Am condus după asta maşina îngândurat, inspirat şi cu acelaşi sentiment de dragoste şi mândrie pentru naţiunea noastră. Cu asemenea oameni, avem un viitor puternic înainte. Cu asemenea oameni, care nu ezită
să progreseze până la un nivel comparabil cu cel al celor mai buni din toată lumea, indiferent de domeniul în care muncesc, Moldova va ajunge performantă şi sănătoasă economic. Cert este că, de astăzi înainte, de fiecare dată când mă voi gândi la
agricultura din Moldova, îmi voi aminti de aceşti agricultori întâlniţi la Premium SUV Maraton, iar acele gânduri vor fi inevitabil însoţite de doze uriaşe de respect şi admiraţie pentru aceşti oameni şi ceea ce fac ei!
Şi să ştiţi că acolo, la nivel local în satele unde oamenii îi ştiu direct, ei se bucură deja de aceste aprecieri, generate prin fapte şi rezultate. Lângă acest câmp, cât eram noi acolo, a venit
şi primarul satului Cârnăţeni, Oleg Savca, dar şi alţi câţiva muncitori aduşi de proprietarul terenului, pentru a asigura transportarea roadei şi depozitarea ei ulterioară. Cu toţii au vorbit cu cuvinte puţine la număr, dar
pline de tâlc şi respect unii despre ceilalţi.

După asemenea interacţiuni, vă putem spune ceea ce vă repetăm de multe ori în cadrul SUV Maraton, dar de această dată cu şi mai multă consistenţă: Iubiţi-vă şi apreciaţi-vă ţara, iubiţi şi apreciaţi oamenii acestei ţări!
PiataAuto.mdIlie Toma
1
8,449
GALERIE FOTO (22 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!