Automobilele redacţiei: primii 1,000 km cu Ford Focus 1.0 EcoBoost
2 Decembrie 2016, 16:13
Ford Focus, cel mai proaspăt automobil redacţional, a împlint de curând prima mie de kilometri în mâinile colaboratorului nostru, Petru Amihalachioaie. Iar asta înseamnă neapărat şi o primă relatare cu experienţele de posesor şi de exploatare a unui Focus cu motor în 3 cilindri, şi pe deasupra – turboaspirat.

Au trecut puțin peste două săptămâni de când conduc noul Ford Focus,
proaspăt scos din showroom-ul distribuitorului Ford din Chișinău. Încă mai miroase a mașină nouă, atunci când intru în habitaclu și încă obișnuiesc să-l privesc înainte de a se închide poarta garajului. Aceste momente îmi oferă sentimente foarte plăcute, care mă conving de fiece dată că am făcut o alegere corectă. În acest timp, am reușit să parcurg 1,000 km în regim urban și extra-urban.
M-am adaptat deja cu automobilul (probabil și el cu mine), simțindu-l și anticipându-i fiecare mișcare. În articolul de astăzi, o să vă relatez despre cum am ales anvelopele de iarnă, despre motorul EcoBoost, precum și despre două tehnologii interesante de la bordul Focus-ului: Start/Stop și Hill Launch Assist.
Anvelopele de iarnă

Focusul meu a fost încălțat din fabrică cu anvelope de vară Michelin cu dimensiunea 215/55 R16. Deoarece a fost procurat la mijlocul lunii noiembrie, am început să caut anvelope de iarnă chiar din prima zi a achiziției. Sunt sigur că cititorii noștri sunt familiarizați cu informația necesară pentru alegerea corectă a anvelopelor de iarnă. Știți, probabil, cât de important este ca data producției să fie cel puțin în anul în care ne aflăm, adică 2016. Cu cât mai vechi sunt anvelopele, cu atât își pierd din calitățile sale de aderență. Asta chiar dacă ele au stat prin depozite ani la rând și acum sunt vândute ca "noi".

După ce am fost la câteva magazine specializate, am constatat următoarele: la un preț accesibil, puteam să obțin anvelope produse cam pe la începutul anului, având pe ele inscripționate branduri chineze sau despre care aud pentru prima oară. La același preț, ba chiar mai ieftin, și aici mă refer la prețuri de sub 1,000 lei
anvelopa, mă puteam alege cu un brand cunoscut, dar produse în (atenție!) anul 2011-2012! Fiți atenți în aceste momente! Puteți fi ușor înșelați de vânzător, dacă nu sunteți informați. A treia categorie de preț începea de la vreo 1,600 lei în sus pentru branduri cunoscute, produse în anul 2016.

În ziua când am am ieșit cu Focusul din salon, managerul pe vânzări m-a informat că de la o zi la alta, ei urmează să primească o partidă nouă
de anvelope Debica. A doua zi am aflat că le-au și primit deja. Prețul era de 1,810 lei bucata. Mmm... Înmulțit la 4, ieşeam într-o sumă de 7,240 lei. Mai mult decât bugetul care l-am planificat. Pe de altă parte, puteam opta pentru un set de anvelope chineze Sailun, produse la începutul lui 2016, la 1,250 lei bucata. O diferență de 2,240 lei, destul de considerabilă pentru mine. Dar nu și pentru siguranța mea și a pasagerilor. Într-un final, am hotărât să merg pe varianta mai scumpă, dar mai
sigură și mai calitativă. Mare mi-a fost uimirea, când am aflat că anvelopele Debica au fost produse în săptămâna 42 a anului! Erau proaspete-poaspete! Iar pe lângă asta, am obținut și o reducere de preț de 110 lei per anvelopă, așa că suma achitată la final a fost 6,800 lei. Nu sunt mare expert în anvelope, dar vă spun că sunt foarte moi și silențioase. Ca să închei subiectul, sunt bucuros că am echipat Focusul cu anvelope bune, care apropo, sunt produse tot în Germania,
ca și mașina ,și nu-mi rămâne altceva de făcut, decât să aștept prima ninsoare.

Motorul EcoBoost

Fiind produs din 2012, motorul de 1,0 l în 3 cilindri a fost recunoscut "Cel mai bun motor cu volumul până la 1.0 l" din cadrul premiului "Motorul Internațional 2016" al cincilea an consecutiv! Și vreau să vă spun că își merită pe deplin acest titlu. Fiind turboaspirat, pe Focusul care îl conduc acesta dezvoltă 100 CP @ 6,000 rpm și 170 Nm @ 1,400-4,000 rpm. În articolul anterior, scriam că îmi oferă și o senzație de diesel. Aceasta se datorează la două lucruri: sunetului mai specific a celor 3 cilindri, comparativ cu 4 cilindri, precum și cuplului, pe care eu îl consider destul de mare pentru un volum de 999 cm3. Ca o comparație, benzinarul de 1.6 litri, aspirat natural, de pe Suzuki Vitara dezvoltă 156 Nm, iar dCi-ul de 1.5 și 75 CP de pe Renault Clio stoarce 200 Nm. Și să nu uităm că cei 170 Nm de pe Focus sunt disponibili deja de la 1,400 rpm. Probabil acesta și este cel mai important factor, la percepția mea
de motor diesel. Practic niciodată nu duc lipsă de cuplu. În orice situație aș fi, atunci când apăs acceleratorul, mașina trage ca un diesel de la rotații mici. Focusul este dotat și cu avertizor de schimbare a treptelor. Am observat că de fiecare dată când îmi sugerează să schimb treapta, acul turometrului scade pe la 1.450-1.500 rpm. Cred că nu în zadar se întâmplă asta, căci nu văd sensul să scadă la turații mai mari, din moment ce oricum
eu dispun de cuplu suficient.
Îmi place cum se aude motorul, și asta în pofida faptului că eu încă nu l-am turat mai mult de 3,500 rpm. Dar ceva îmi spune că în limitele de sus, sunetul va fi și mai plăcut. Neapărat voi testa, dar un pic mai încolo. Nu vreau să forțez acum motorul, cât este în perioada de rodaj. Conduc de obicei cu 1,500-1,800 rpm în treapta a patra și chiar am avut situații când trebuia repede să depășesc un alt vehicul sau pur și simplu să accelerez mai rapid – niciodată nu am retrogradat treapta. E suficient să apăs un pic mai tare pedala și imediat obțin ceea ce îmi trebuie. Din toate mașinile pe care le-am condus până acum pe perioade mari de timp, Focusul e cel mai agil.
Uneori chiar mă simt aproape ca într-o mașină sport. :) Și dacă până acum am condus numai benzinare aspirate natural, acum am înțeles și eu în practică ce înseamnă efectul de turbo lag. E acea sutime de secundă care nu-ți ajunge pentru a simți puterea mașinii în timp real, imediat ce apeși acceleratorul. Am observat mai mult acest moment atunci când conduc în treapta a 5-a, la viteze mai mari și din anumite motive nu apăs pedala, fie că e vale sau că nu vreau să depășesc viteza. Și atunci când din nou apăs pedala acceleratorului, motorul nu începe a trage imediat, dar durează un moment de secundă până se "trezește". Cel puțin pe mine asta deloc nu mă deranjează.
Am remarcat, de asemenea, că motorul oferă o inerție de mișcare foarte bună. Chiar ador cum se întâmplă acest lucru pe Focusul meu! Nici nu mai vorbesc de faptul că la vale iau piciorul de pe accelerator și mașina ridică constant viteza, dar chiar și la un mic unghi de înclinare la vale, eu uneori pot să nu apăs pedala, dozând doar periodic scurte reprize. Iar în asemenea momente, motorul nici nu se aude. Chiar și dacă mențin o anumită viteză de croazieră. Atât de silențios funcționează.

Start/Stop și Hill Launch Assist

Este prima mașină care o conduc și care dispune de sistem Start/Stop. Acesta deconectează de fiecare dată motorul, atunci când vehiculul
staționeză sau când viteza este mai mică de 3 km/h și îl pornește înapoi la apăsarea ambreiajului sau la atingerea acelorași 3 km/h. Când motorul se oprește cu acest sistem, la ecran apare litera A verde. Prima dată când s-a deconectat la un semafor, n-am înțeles ce s-a întâmplat. Brusc, ceva îmi lipsea în mașină. Apoi mi-am dat seama că sunetul motorului este ceea ce-mi lipsea. Ideea acestui sistem este foarte binevenită în mediul urban. Odată am stat 70 secunde la roșu. În general, te simți oarecum altfel, atunci când la toți din trafic motoarele ard benzină și poluează aerul, iar mașina ta "tace" ca una electrică. Despre miturile că aceste procese de pornire-oprire distrug starterul și acumulatorul
eu nici nu vreau să aud. În primul rând, aceste automobile sunt din start dotate cu startere și acumulatoare mai puternice, care să susțină atâtea reprize, iar în al doilea rând, câți dintre cei care cred în aceste mituri, au condus vreodată mașini cu Start/Stop? Dar uneori acesta chiar devine deranjant și eu îl deconectez. Se întâmplă în situațiile când coloana de mașini se mișcă foarte încet, apoi se oprește pe 1-2 secunde, apoi iarăși se pornește. Deci motorul numai se deconectează iar peste 1-2 secunde se pornește din nou.
Am încercat varianta cu ținerea apăsată a ambreiajului, dar nu cred că asta este o soluție logică. Astfel, eu recurg la deconectarea acestui sistem pe perioade scurte de timp. Dar până acum, 95% am parcurs numai cu sistemul pornit.

Aveți probleme cu pornirea mașinii în rampă? Nicio problemă! Sistemul Hill Launch Assist este anume pentru asta. El nu permite mașinii să meargă la vale, în scurta perioadă de timp cât luați piciorul drept de pe frână și apăsați acceleratorul. Exact așa se va întâmpla dacă veți merge în marșarier, la deal. Dar mașina nu se pornește imediat ce eliberați ambreiajul. Durează până la jumătate de secundă. De parcă în realitate ați aplicat frâna de mână și mai întâi trebuie să o eliberați, numai că asta o face cineva pentru Dvs.

Mă bucur de prezența acestui sistem practic în fiecare zi. Iar soția mea a uitat de problema mișcării mașinii la vale, atunci când o conduce. Parcarea subterană din mall toți o cunoașteți?
Am fost și eu în ziua de Black Friday. Iar când am vrut să ies din parcare, am depistat un rând enorm până la ieșire. Eram la nivelul -2. Coloana se mișca un pic, apoi se oprea. Priveam în fața mea cum o domnișoară aplica de fiecare dată frâna de mână, apăsa pedala de accelerație mai tare, ca să aibă rotații mai mari la motor, iar uneori mai și derapau roțile. Eu însă stăteam foarte relaxat, sistemul Hill Launch Assist făcând totul pentru mine.

Atât pentru azi, prieteni!

P.S. Consumul mediu de până acum este de 6.3 litri/100 km!
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md, Petru Amihalachioaie
2
4,352
GALERIE FOTO (15 IMAGINI)
COMENTARII (1)
Robert
Bucureşti, România
la 2 Decembrie 2016 - 23:11
WOW. Motorizare entry-level si suspensie independenta spate ? Ma uimeste pt nivelul de baza . Bravo Ford !
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!