Toyota cu motoare diesel BMW - de ce producătorii auto împrumută propulsoarele unii de la alţii?
3 Februarie 2017, 13:51
De-a lungul istoriei mai mulţi producători au împrumutat propulsoare unii de la alţii, ceea ce, în primul rând, reducea costurile pentru elaborarea propriilor propulsoare. Prin anii ’90 ai secolului trecut cererea sporită în propulsoarele diesel a stârnit o adevărată „epidemie” printre producătorii auto, cei care nu dispuneau de motoare diesel fiind nevoiţi să le preia de la alţi producători, pentru a nu pierde teren pe piaţa europeană.

Pe la începutul secolului XXI, o problemă acută a stârnit înăsprirea normelor ecologice, care ţin de emisiile motoarelor cu ardere internă. Această problemă a impus producătorii să ia decizii pentru a ieşi „mai ieftin” din situaţie. Unica ieşire, din nou, a fost apelul către alţi producători, care dispuneau de tehnologii mai avansate în acest domeniu. Astfel, acum putem vedea Mercedes-Benz cu motor diesel de la Renault sau Toyota cu motoare diesel de la BMW. Multe din aceste colaborări ştirbesc din reputaţia brandurilor, iar fanii nu sunt prea încântaţi de aceste colaborări. Pentru producători însă, este un business, unde fiecare cent contează, pentru că fiind raportat la sute de mii de automobile produse anual, acel cent se transformă în mii de euro.

Pentru a nu generaliza la nesfârşit şi pentru a „descoase” întrebarea, de ce producătorii auto împrumută propulsoarele unii de la alţii, am decis să luăm o colaborare aparte, una mai recentă, cea dintre Toyota şi BMW Group, despre care se ştie încă de la sfârşitul anului 2011. Rădăcinile acestei colaborări au pornit încă de la decizia celor de la BMW de a resuscita brandul Mini şi de a elabora primul „New MINI”, aşa cum se numea el pe atunci. Fiind producători de automobile cu tracţiune spate, cu propulsoare relativ mari, amplasate longitudinal, bavarezii nu aveau în posesie propulsoare mici, care puteau fi instalate transversal într-o compactă precum a fost prima generaţie modernă a lui MINI.
Pentru că relansarea unui brand şi elaborarea unui model nou de la zero, este o ambiţie extrem de costisitoare, cei de la BMW au decis să colaboreze cu alţi producători, care să le livreze propulsoarele. Astfel, sub capota primului „New MINI”, s-au adăpostit propulsoare pe benzină preluate de la Chrysler cu volum de 1.4 şi 1.6 litri, produse în Brazilia. La rândul său, versiunea diesel, MINI One D, apărută în 2003, era dotată cu propulsorul de 1.4 litri (1ND-TV, pe imagine) marca Toyota, produs în Japonia şi cunoscut drept 1.4 D-4D pe modelele Toyota, deşi sub capota lui MINI acesta dezvolta mai multă putere, în ciuda
recomandărilor celor de la Toyota de a nu ridica puterea pentru a nu compromite fiabilitatea. Din cauza normelor ecologice înăsprite, această unitate, până la urmă, a fost modificată, primind mai multă putere şi emisii mai mici. Datorită turbinei de dimensiuni mai mici, dar cu geometrie variabilă şi a sistemului common rail cu presiune sporită a sistemului de injecţie, propulsorul nipon a ajuns să fie nu doar mai puternic, dar şi mai ecologic, ajungând treptat de la standardele de emisii Euro 3, atunci când debuta pentru prima dată pe prima generaţie Yaris în 2002, la standarde Euro 6 astăzi.
Odată cu apariţia celei de-a doua generaţie „New MINI”, bavarezii s-au dezis de propulsoarele pe benzină elaborate în parteneriat cu Chrysler, care deja intra în componenţa rivalului, Daimler AG. Cei de la BMW au elaborat propria unitate pe benzină de 1.6 litri, însă costurile au fost împărţite împreună cu PSA Peugeot Citroen, care, de asemenea, utilizau şi continuă să utilizeze acest propulsor pe modelele sale. În locul unităţii diesel de la Toyota, a venit unitatea diesel de
1.6 litri (1,560 cm cubi), elaborată împreună cu PSA Peugeot Citroen, care a apărut nu doar pe modelele MINI şi modele franceze, dar şi pe modele Ford, Mazda, Suzuki şi Volvo! Utilizând acelaşi propulsor pe mai multe mărci şi modele, a fost o decizie corectă, în ceea ce priveşte reducerea costurilor. Pentru anul 2011 însă, bavarezii s-au dezis de această unitate şi au luat ca bază propria unitate diesel N47D20, căreia i-a fost micşorat volumul de la 2.0 litri la 1.6 litri (1,598 cm cubi,
N47D16, pe imagine), aceasta regăsindu-se acum nu doar pe modelele MINI, dar şi pe modelele incipiente BMW.

Astfel, colaborarea dintre BMW şi Toyota se oprise. Nu pentru mult timp însă. Cei de la Toyota au schimbat strategia şi au dorit să se îndepărteze de propulsoarele diesel, în favoarea propulsiilor hibride, acest lucru însă i-a făcut să piardă teren pe piaţa din Europa, unde modelele diesel
cuantifică jumătate din vânzări. În rezultat, pe data de 1 decembrie 2011, cei de la BMW Group şi Toyota au anunţat despre o nouă colaborare bilaterală. Aceasta presupunea livrarea propulsoarelor diesel BMW către cei de la Toyota, în timp ce niponii se obligau să ofere bavarezilor accesul către tehnologiile propulsiilor hibride. Uite că s-a întors roata! Acum, mai exact din 2014, modelele Toyota aveau să primească propulsoare diesel de la BMW! Toyota cu motoare diesel BMW?! Evident, fanii nu au fost fericiţi aflând despre această decizie. Toyota producea propulsoare diesel destul de eficiente şi fiabile, dar ce i-a împins să facă acest pas? Normele înăsprite ale emisiilor… Deşi au reuşit să aducă la nivelul Euro 6 unitatea compactă diesel de 1.4 litri, propulsoarele mai mari de 2.0 litri şi 2.2 litri D-4D al celor de la Toyota, se pare că necesitau prea multe investiţii pentru a le aduce la acelaşi nivel de emisii. În rezultat, modele Toyota s-au ales cu propulsoare BMW. Primul a fost modelul Verso, care la începutul anului 2014 a primit unitatea diesel BMW N47D16 de 1.6 litri (1,598 cm cubi), da, acea unitatea care a apărut
pe modelele MINI şi BMW în 2011! Pe modelul Toyota Verso aceasta dezvolta 112 CP şi 270 Nm, având emisii de 119 g/km CO2. Propulsorul diesel însă a fost cuplat la transmisiile Toyota.

Pentru a excela la vânzări în Europa, unde persistă cererea marea pentru motorizări diesel, odată cu facelift-ul din 2015, la rândul său, modelul Toyota Avensis a primit aceeaşi unitate diesel de 1.6 litri, preluată de la bavarezi! Mai mult decât atât, sub capota lui Avensis facelift s-a adăpostit o altă unitate diesel bavareză şi anume, N47D20 de 2.0 litri (1,995 cm cubi), din care a derivat versiunea de 1.6 litri. Numită de către niponi 2.0 D-4D, aceasta livrează 143 CP şi 320 Nm şi se conformă normelor ecologice Euro 6.

Între timp cei de la BMW s-au dezis de unitatea diesel de 1.6 litri în favoarea unui nou propulsor diesel de 1.5 litri în 3 cilindri, reprezentând, de facto, jumătate din propulsorul diesel de 3.0 litri în 6 cilindri în linie din care a şi derivat! Pentru că bavarezii au decis să meargă pe calea propulsoarelor cu cilindree fixă de 500 cm cubi per cilindru, aceeaşi soartă a avut şi cel
mai compact motor pe benzină a bavarezilor, de 1.5 litri în 3 cilindri, la fel reprezentând o jumătate din unitatea pe benzină de 3.0 litri în 6 cilindri în linie.
Ei bine, colaborarea celor de la Toyota şi BMW nu se încheie aici însă, anul acesta niponii şi bavarezii au în plan
să ne bucure cu premierele sport-car-urilor elaborate în comun pe
aceeaşi platformă – noile Toyota Supra şi BMW Z5 Roadster!
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
0
22,139
GALERIE FOTO (8 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!