Toyota cu motoare diesel BMW - de ce producătorii auto împrumută propulsoarele unii de la alţii?
De-a lungul istoriei mai mulţi producători au împrumutat propulsoare unii de la alţii, ceea ce, în primul rând, reducea costurile pentru elaborarea propriilor propulsoare. Prin anii 90 ai secolului trecut cererea sporită în propulsoarele diesel a stârnit o adevărată epidemie printre producătorii auto, cei care nu dispuneau de motoare diesel fiind nevoiţi să le preia de la alţi producători, pentru a nu pierde teren pe piaţa europeană.
Pe la începutul secolului XXI, o problemă acută a stârnit înăsprirea normelor ecologice, care ţin de emisiile motoarelor cu ardere internă. Această problemă a impus producătorii să ia decizii pentru a ieşi mai ieftin din situaţie. Unica ieşire, din nou, a fost apelul către alţi producători, care dispuneau de tehnologii mai avansate în acest domeniu. Astfel, acum putem vedea Mercedes-Benz cu motor diesel de la Renault sau Toyota cu motoare diesel de la BMW. Multe din aceste colaborări ştirbesc din reputaţia brandurilor, iar fanii nu sunt prea încântaţi de aceste colaborări. Pentru producători însă, este un business, unde fiecare cent contează, pentru că fiind raportat la sute de mii de automobile produse anual, acel cent se transformă în mii de euro.
Pentru a nu generaliza la nesfârşit şi pentru a descoase întrebarea, de ce producătorii auto împrumută propulsoarele unii de la alţii, am decis să luăm o colaborare aparte, una mai recentă, cea dintre Toyota şi BMW Group, despre care se ştie încă de la sfârşitul anului 2011. Rădăcinile acestei colaborări au pornit încă de la decizia celor de la BMW de a resuscita brandul Mini şi de a elabora primul New MINI, aşa cum se numea el pe atunci. Fiind producători de automobile cu tracţiune spate, cu propulsoare relativ mari, amplasate longitudinal, bavarezii nu aveau în posesie propulsoare mici, care puteau fi instalate transversal într-o compactă precum a fost prima generaţie modernă a lui MINI.
Pentru că relansarea unui brand şi elaborarea unui model nou de la zero, este o ambiţie extrem de costisitoare, cei de la BMW au decis să colaboreze cu alţi producători, care să le livreze propulsoarele. Astfel, sub capota primului New MINI, s-au adăpostit propulsoare pe benzină preluate de la Chrysler cu volum de 1.4 şi 1.6 litri, produse în Brazilia. La rândul său, versiunea diesel, MINI One D, apărută în 2003, era dotată cu propulsorul de 1.4 litri (1ND-TV, pe imagine) marca Toyota, produs în Japonia şi cunoscut drept 1.4 D-4D pe modelele Toyota, deşi sub capota lui MINI acesta dezvolta mai multă putere, în ciuda
recomandărilor celor de la Toyota de a nu ridica puterea pentru a nu compromite fiabilitatea. Din cauza normelor ecologice înăsprite, această unitate, până la urmă, a fost modificată, primind mai multă putere şi emisii mai mici. Datorită turbinei de dimensiuni mai mici, dar cu geometrie variabilă şi a sistemului common rail cu presiune sporită a sistemului de injecţie, propulsorul nipon a ajuns să fie nu doar mai puternic, dar şi mai ecologic, ajungând treptat de la standardele de emisii Euro 3, atunci când debuta pentru prima dată pe prima generaţie Yaris în 2002, la standarde Euro 6 astăzi.