Moldova: În viitor ar putea fi importate doar vehicule ce corespund normelor Europene!
2 Martie 2017, 19:41
Un nou proiect de lege tinde să schimbe substantial piaţa auto din Moldova! Iniţiatorii proiectului, pledează pentru vehicule sigure, care trebuie să se conforme cerinţelor Europene, iar conformarea acestora va fi verificată printr-un mecanism de omologare! Astfel, dacă acum plasarea pe piaţă a vehiculelor rutiere este efectuată în baza vârstei şi capacităţii motorului, în viitor acestor criterii li se va alătura şi certificatul de omologare de tip sau individuală!
Odată cu semnarea Acordului de asociere între Republica Moldova şi Uniunea Europeană din 27.06.2014, țara noastră și-a asumat obligația de a transpune un șir de Regulamente și Directive din domeniul omologării și certificării vehiculelor rutiere, sistemelor și părților componente ale acestora.

În acest context, potrivit iniţiatorilor proiectului, pentru sporirea siguranței rutiere precum și pentru introducerea unei clarități pe această piață este necesară crearea unui sistem național de omologare a vehiculelor rutiere,
care ar permite admiterea spre înmatriculare doar a autovehiculelor care corespund cerințelor de omologare de tip și care sunt destinate pentru exploatare pe teritoriul Europei, dar şi ar permite comerțul liber între Republica Moldova și Uniunea Europeană pentru toate categoriile de vehicule, creând condiții egale pentru toți. Din cauza lipsei omologării pe piață pot ajunge unități de transport care au fost modificate sau care nu corespund cerințelor tehnice de admitere în trafic pe teritoriu Europei. În special aceasta se referă la autovehiculele importate din Statele Unite ale Americii (pe imagine aveţi un exemplu de automobil destinat pieţei SUA).
De aici rezultă, că vehiculele care nu sunt omologate pentru utilizarea în ţările europene, nu vor putea fi importate în Moldova, fiind afectate, în mare parte, vehiculele importate din SUA, care deşi se conformă normelor de siguranţă, dispun de elemente sau caracteristici tehnice, care utilizează soluţii diferite. Mai mult decât atât, vor fi afectate şi vehiculele noi, care nu dispun de omologare europeană, iar importatori vor fi obligați să confirme faptul că acestea respectă cerințele
tehnice. Aici putem da un exemplu a unor modele Toyota sau Hyundai în dotări de bază, care nu dispun de sistem ESP şi au un număr redus de airbag-uir.

În cazul importatorilor de vehicule noi, omologarea va fi realizată mult mai uşor, spre deosebire de cei care importă mașini la mâna a doua, fără a avea la dispoziţie informația despre omologare. Ca rezultat nu poate fi verificată corespunderea acestora
cerințelor tehnice care au fost impuse la momentul producerii, precum și dacă pe parcursul exploatării nu au fost aduse unele modificări constructive. În cazul vehiculelor la mâna a doua va fi aplicat un mecanism simplificat de recunoaștere a omologării, când proprietarul va prezenta doar certificatul de conformitate eliberat de producător, sau în cazul în care autovehiculul anterior a fost înmatriculat într-un stat din UE, acesta se recunoaște că corespunde cerințelor tehnice.
Cum va fi omologate vehiculele? Verificările urmează a fi efectuate de către autoritatea de omologare desemnată de Guvern, sau de un serviciu tehnic desemnat de către autoritatea de omologare, fiind recunoscute automat certificatele de conformitate eliberate de producătorii din statele Uniunii Europene.

Se va atrage atenţia şi la impactul asupra mediului. Astfel, va trebui comunicat sau verificat, nivelul emisiilor CO2, consumului de carburant, a consumului de energie electrică și a autonomiei electrice, iar informațiile relevante vor fi indicate în certificatul de conformitate.

Daca va intra în vigoare, această lege va fi aplicată tuturor vehiculelor destinate să circule în rețeaua rutieră publică, vehiculelor agricole şi forestiere, inclusiv vehiculelor
proiectate și fabricate în una sau mai multe etape, precum și sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate, ca și pieselor și echipamentelor proiectate și fabricate pentru a funcționa pe aceste vehicule, inclusiv remorcilor și echipamentelor remorcate interschimbabile. Excepţie vor fi vehiculele care circulă cu o viteză de sub 6 km/h, vehiculele utilizate de către persoanele cu handicap fizic, vehiculele destinate în exclusivitate competițiilor, vehiculele destinate serviciilor armate, serviciilor de protecție civilă, cele de combatere a incendiilor, forțelor de menținere a ordinii publice și serviciilor medicale de urgență.

De mecanismul de omologare vor fi afectaţi şi importatorii de piese, dar şi producătorii autohtoni, care vor trebui să ofere spre omologare producţia sa. Omologarea producţiei celor din urmă
nu va fi necesară, dacă aceasta va fi produsă în cantităţi mici.

Conform iniţiatorilor proiectului de lege, în Moldova sunt înregistrate 883,203 de unități de transport (potrivit datelor Registrului de Stat la data de 01.09.2016), iar numărul acestora creşte în mediu cu 30,000 de unităţi anual, această tendinţă fiind menţinută pe parcursul ultimilor 10 ani. În mare parte autovehicule importate și puse în circulație sunt autoturisme, destinate în special pentru uz personal. Doar 12% din acestea sunt automobile noi, comercializate de importatorii oficiali. În rezultat iniţiativa ar putea stimula vânzările vehiculelor noi şi ar putea restricţiona importarea vehiculelor rulate, care ar putea deveni mult mai anevoioasă.
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
0
3,408
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!