REPORTAJ: Noile camioane de luptă din dotarea pompierilor din Moldova
5 Aprilie 2017, 08:32
Noi, cei din redacţia PiataAuto.md, am avut întotdeauna un respect deosebit faţă de pompierii din Moldova. Îi admirăm pentru dedicaţia, ba chiar eroismul, cu care-şi fac munca, în ciuda condiţiilor dificile în care muncesc, în special în ciuda dotărilor tehnice încă foarte departe de ideal pe care le posedă în arsenalul lor de luptă cu focul.

Am vizitat acum câţiva ani staţia de pompieri din centrul capitalei, situată
pe str. Mateevici, şi am descoperit acolo 3 camioane de intervenţie, care aveau peste 20 de ani fiecare, iar unele chiar şi în jur de 30, toate provenind din donaţii ale guvernelor şi oraşelor europene, care alegeau să facă o faptă bună după ce aceste camioane îşi făcuseră deja un lung serviciu în prima lor patrie. Pentru serviciul nostru de pompieri, şi acele camioane constituiau o evoluţie faţă de ZIL-urile sovietice cu care luptau anterior şi care încă mai sunt prezente prin unele unităţi din
ţară. Lipseau, însă, camioanele moderne, cu adevărat performante, care să deţină şi utilaj modern de intervenţii în situaţii speciale, indispensabil pentru un serviciu de pompieri.

Dar iată că de câteva luni buni încoace au apărut veşti bune la orizont pentru bravii luptători cu focul. Autorităţile ţării noastre au aprobat un plan de reînnoire a parcurilor serviciilor de pompieri din toată ţara, astfel încât unităţile de
pompieri au început a primi, una câte una, camioane noi, moderne, care să le ofere în sfârşit instrumentele de lucru necesare intervenţiilor complexe. După zeci de ani, este pentru prima dată când unităţile de pompieri din toată Moldova
primesc în dotare camioane noi! Iar noi nu am putut rata un asemenea moment de căpătâi, istoric dacă vreţi, în activitatea pompierilor din Moldova şi, automobilişti fiind, am mers în vizită la aceeaşi unitate de pompieri din centrul
capitalei, de pe str. Mateevici, pentru a face cunoştinţă îndeaproape cu noile camioane de luptă din dotare şi pentru a le afla în primul rând impresiile celor ce aleargă cu ele în misiuni de salvare a vieţilor omeneşti în fiecare zi!
Dmitrii Polşcin – omul-ambasador pentru pompierii din Moldova

Înainte de a vorbi despre noul camion al pompierilor, vrem să vă spunem un pic mai multe despre cel mai renumit pompier din Moldova, care se întâmplă să-şi facă serviciul la aceeaşi staţie centrală de pompieri în care ne aflăm. Dmitrii este un luptător extraordinar cu focul la fel ca şi colegii lui de unitate,
dar pe lângă asta, este şi un om extrem de carismatic, care a înţeles acum câţiva ani că tehnologiile moderne îl pot ajuta să comunice mult şi departe. A devenit un om cunoscut în reţelele sociale, publicând acolo impresii şi imagini în urma unor evenimente majore, unde el şi camarazii săi au luptat cu focul, aducând astfel munca intensă a acestor eroi mai aproape de conştiinţa societăţii, or, din păcate, cei
mai mulţi dintre noi uităm cu desăvârşire că undeva stau de gardă în fiecare minut pompierii şi ne amintim de ei doar în clipele nefericite ale noastre sau ale celor din jurul nostru. Aceleaşi tehnologii l-au ajutat pe Dmitrii să comunice şi cu colegii săi pompieri din alte ţări ale lumii, legăturile formate l-au propulsat în tot soiul de sesiuni avansate de antrenamente, iar poza sa a ajuns şi pe coperta celei mai renumite reviste din
lume, dedicate pompierilor. Aceleaşi legături l-au ajutat şi să-şi echipeze toţi camarazii din unitate cu costume de intervenţie ultra-moderne din SUA, capabile să reziste la temperaturi mult mai mari, fiind produse de una din cele mai respectabile companii de asemenea echipament din lume, iar mai nou în
arsenal au apărut şi căşti ultra-moderne. Dmitrii e omul care, prin energia sa neastâmpărată, a devenit un ambasador pentru pompierii din Moldova, însă e un ambasador implicat activ de fiecare dată în lupta cu focul şi pentru salvarea vieţilor, umăr la umăr cu camarazii săi de unitate.
Tot el este cel care ne-a urat
bun venit astăzi în unitatea
de pompieri şi care, împreună
cu colegii de unitate, ne-au povestit
entuziasmaţi despre noile
camioane din dotarea serviciului
de pompieri din
Moldova!
Noile camioane ale pompierilor din Moldova – MAN TGM 18.240

Un camion de pompieri nu iese astfel din uzina-mamă, ci este întotdeauna rezultatul unei comenzi speciale, cu multă muncă de echipare ulterioară. În cazul camioanelor din Moldova, acestea sunt echipate cu tot utilajul necesar de către renumita companie austriacă EMPL Austria. Cu alte cuvinte, cei de
la EMPL cumpără de la MAN camionul-şasiu cu cabină, după care îl dotează cu tot echipamentul necesar, iar la final cei de la EMPL Austria efectuează livrarea către serviciile de pompieri din Moldova.

La baza noilor camioane ale pompierilor din Moldova stă camionul din clasa heavy-duty MAN TGM 18.240, unde cifra de 240 indică numărul cailor-putere de sub capotă. Nu uitaţi, însă, că în
lumea motoarelor uriaşe de camioane, caii-putere au cu totul altă valoare, iar cuplul maxim este cel care contează cel mai mult. Motorul acestor camioane este unul turrbodiesel cu intercooler, cu 6 cilindri în linie, şi o capacitate cilindrică de 6.9 litri. El dezvoltă 240 CP la 2,400 rpm, iar cuplul maxim ajunge la 925 Nm, între 1,200 şi 1,800 rpm. Cutia de viteze este una de origine ZF, cu overdrive, şi are 9 viteze. Tracţiunea
se realizează pe puntea spate, întrucât acest vehicul este unul în configuraţie 4x2, însă camionul oferă opţiunea blocării mecanice a diferenţialului spate, fapt care sporeşte capacităţile lui de trecere pe teren cu aderenţă scăzută.

Dar cele mai preţioase curiozităţi tehnice se află în „cocoaşa” paralelipipedică a camionului, acolo unde sunt ascunse toate echipamentele ce fac din acest vehicul un instrument de intervenţie minunat. Pe centrul vehiculului este poziţionat rezervorul de apă, unde încap tone bune de lichid. Este poziţionat pe centru pentru a minimiza efectul apei în ruliul lateral în viraje, iar forma specifică a rezervorului reduce şi mai mult efectele fizice. Pe lângă asta, vehiculul de pompieri trebuie să circule întotdeauna cu rezervorul de apă plin, iar şoferul este cel responsabil de umplerea lui. După cum ne spune acesta, toţi pompierii din oraş au întotdeauna la ei harta hidranţilor din capitală, iar atunci când maşina ajunge în zona unei intervenţii, în timp ce pompierii deja încep a stinge incendiul, el analizează posibilitatea conectării la cel mai apropiat hidrant. Dacă acesta e în limita în care se poate conecta cu furtunurile, conectarea are lor paralel, astfel încât pompierii pot stinge mai departe incendiul în timp ce maşina pompează apă din hidrant în rezervor, iar la sfârşit rezervorul maşinii este lăsat să se umple cu apă de la acel hidrant. Dacă nu există un hidrant la care să se poată conecta, maşina îşi foloseşte propria rezervă, dar cheamă şi cel puţin un alt echipaj, pentru ca, atunci când apa din rezervorul acesteia sfârşeşte, să fie deja conectat celălalt camion şi să asigure continuarea intervenţiei, în timp ce acest camion merge la cel mai apropiat hidrant pentru a-şi umple rezervorul, iar această procedură este repetată în continuu de către maşinile de intervenţie până la stingerea
incendiului, după care acestea îşi umplu din nou rezervoarele şi revin la unitate. Acest specific de intervenţie, însă, este valabil pentru toate camioanele de pompieri, nu doar cele noi.

Noile camioane au, însă, şi un sistem de producere directă a spumei pentru intervenţiile specifice, spre exemplu, atunci când arde combustibilul sau alte materiale plastice ce necesită a fi stinse cu spumă. Maşina are un rezervor separat de substanţe chimice, pe care le amestecă în canalul de apă ce e pompată spre furtunurile pompierilor, după care trece şi printr-o plasă suplimentară, iar astfel la ieşire camionul scoate deja spuma rezultată, creată chimic instantaneu. Densitatea acestei spume poate fi de asemenea ajustată în funcţie de specificul incendiului. Capetele furtunurilor joacă aici un rol esenţial, iar pompierii ne demonstrează un cap ultra-performant, cu capacităţi avansate de ajustare a direcţiei, lăţimei şi lungimei jetului de stropire. Există şi alte câteva capuri
cu alte funcţionalităţi în
dotare.
Noile camioane vin şi cu o mulţime de furtune interconectabile, care pot lungi formarea unui furtun final până la distanţe mult mai mari. Pompele
performante de aspirare sau de presurizare permit operaţii mult mai performante decât orice alte camioane pe care le-au avut pompierii noştri în
dotare până acum. Aceleaşi pompe pot acum aspira mult mai eficient apa în cazul unor inundaţii spre exemplu, iar presiunea, numărul de turaţii şi alţi
parametri sunt reglaţi acum prin butoane şi indicatoare moderne.
Camionul deţine şi un generator de electricitate autonom, care poate asigura energie electrică pentru orice necesităţi speciale din cadrul unei intervenţii. Acesta e fixat de un corp ce iese din zona laterală a camionului şi oferă posibilitatea operării imediate, cu
acces imediat la prizele sale. De fapt, întregul camion e gândit pentru ca toate comenzile să poată fi apăsate uşor, cu timpi minimi, şi cu mâinile camuflate în mănuşi. Aici nu e loc de ecrane tactile şi artificii din autoturisme, camioanele acestea sunt nişte adevăraţi luptători,
care trebuie să asigure intervenţii prompte şi la obiect.

Noile camioane mai sunt dotate şi cu perne pneumatice – un atribut extrem de important, care le lipsea pompierilor autohtoni până acum. Aceste perne
pneumatice arată ca nişte plăcuţe textile dezumflate la prima vedere şi pot fi îndesate sub un obiect greu – spre exemplu sub un zid care s-a surpat peste un om, sau sub o maşină, sau sub orice altceva. Sunt conectate la un
sistem pneumatic al maşinii şi, la apăsarea unui buton, camionul le umflă, iar prin creşterea volumului şi presiunii acestor perne, pot fi ridicate obiecte cu greutăţi de câteva tone bune. În asemenea caz ridicarea unui perete
cu 10 centimetri mai sus, poate elibera omul blocat acolo şi îl poate salva în timp util.

O altă dotare extraordinar de importantă şi preţioasă, care le lipsea de
asemenea pompierilor până acum, sunt foarfecile hidraulice. Acum pompierii moldoveni pot, la fel ca şi colegii lor din Austria sau Germania, să intervină prompt în cadrul unor accidente rutiere grave, când oamenii sunt prinşi
printre fiarele maşinilor. Înainte
tăierea caroseriei maşinilor se făcea mecanic şi anevoios, fiind nevoie de multă forţă şi mult timp. Acum există aceste foarfece hidraulice specializate, care pot tăia un montant gros al unui
vehicul în timp de câteva secunde!
Astfel, timpul de intervenţie la
descarcerare a scăzut substanţial,
acolo unde fiecare minut în plus
poate însemna o viaţă
salvată.
Iar aici pompierii din Moldova ne-au rugat să transmitem tuturor şoferilor din Moldova câteva sfaturi extrem de importante legate de ajutorarea persoanelor traumate într-un accident rutier.

Nu scoateţi victimele unui accident din automobil desinestătător!

Pompierii ne semnalează o problemă gravă ce ţine de obişnuinţa şoferilor din Moldova de a ajuta persoanele implicate într-un accident rutier grav – instinctul le spune să depărteze cât mai repede persoana traumată din automobil. Însă, de cele mai multe ori, anume această operaţie poate aduce daune mai mari victimei decât însăşi accidentul, ori poate provoca moartea.

Adevărul e că în urma unui accident grav victima poate fi conştientă sau inconşientă şi poate avea coaste rupte sau chiar coloana vertebrală fracturată. Atunci când ea este trasă în sus pentru a fi scoasă din maşină, coloana fracturată poate afecta un nerv alăturat, vase sangvine sau poate devia irecuperabil, iar în rezultat victima poate rămâne paralizată pe viaţă sau poate deceda. La fel se poate întâmpla şi cu coastele, care pot afecta organele interne în urma acestei operaţiuni de scoatere şi până şi picioarele fracturate, în special cu fracturi deschise, pot fi afectate iremediabil în urma unor asemenea operaţiuni. Se admite scoaterea victimelor din maşină doar dacă acestea nu mai respiră, pentru a fi resuscitate, pentru că mai rău de atât nu se poate, iar lăsarea lor în maşină ar însemna decesul.

De asemenea, veţi întreba ce facem în cazul în care există scurgeri de carburant. Pompierii ne recomandă aici, dacă extragerea victimelor este absolut imperativă, să punem una din mâinile
ei în faţa zonei toracice, aproape de abdomen, cu partea de la cot până la laba mâinii, şi aplicând forţa pe mână în acea zonă, susţinând şi capul cu cea de-a doua mână a noastră, să o tragem în afara vehicului. Dar această
operaţiune este de asemenea riscantă şi trebuie făcută doar dacă există într-adevăr un risc iminent pentru viaţa victimei în cazul în care ea e lăsată în vehicul. În orice alt caz – trebuie să chemăm ambulanţa şi pompierii, iar
pompierii vor fi cei care se vor asigura de starea victimei şi o vor scoate din automobil în cel mai sigur mod posibil. Dvs. aţi putea până atunci să-i opriţi o hemoragie, spre exemplu, prin aplicarea unui garou.
De altfel, noile camioane ale pompierilor din Moldova au în dotare şi echipament complet de paramedici, cu care pompierii pot efectua proceduri avansate de resuscitare.
Pe lângă asta, fireşte, în camion se
mai găsesc tuburi de oxigen pentru intervenţii complexe, dar şi tot soiul de robinete, conectoare şi unelte, din care pompierii pot improviza
oricând instalaţii care să-i ajute în intervenţii.

Ceea ce rămâne în continuare un instrument simplu şi rudimentar e
unealta de stingere a
focului din iarbă – o placă
textilă fixată de o bucată de băţ din lemn. Şi, după cum ne relatează Dmitrii Polşcin, acelaşi instrument e folosit în zilele noastre peste tot în lume, pentru că e cel mai eficient.
Pe acoperişul camionului găsim şi scara de intervenţie, care nu e foarte lungă şi poate ajunge cam până la etajul 4 al
unei clădiri. Există şi un tun de apă aici, însă, care poate ţinti şi împroşca mult mai departe!
La volanul unui camion de pompieri

Nu, nu am făcut un test drive cu acest camion pentru că nici nu aş fi avut voie. De fapt, tot reportajul nostru a avut loc
cu o permanentă stare de alertă care ne pândea de după colţ, pentru că, dacă ar fi venit un apel în acel moment, pompierii ne-ar fi lăsat baltă şi ar fi urcat imediat la bordul maşinii pentru a porni
în misiune. Din fericire, n-a parvenit nici un apel, iar eu am putut urca pentru câteva clipe la volanul acestui camion, în timp ce adevăratul şofer îmi împărtăşea experienţa lui.
Toate comenzile sunt la îndemână, mari şi uşor de accesat, iar pe centru există şi o lumină de avertizare ce se aprinde în cazul în care nu sunt închise jaluzelele laterale, capacul rezervorului, nu e fixată la loc scara sau lada cu
scule – cu alte cuvinte orice n-ar trebui să stea într-o poziţie improprie la începerea deplasării. Camionul are deja 2,586 km parcurşi, deşi abia şi-a început slujba în serviciul pompierilor din Moldova şi cu siguranţă va avea o
viaţă lungă înainte, salvând zeci sau poate chiar sute de vieţi. Şoferul acestui camion îmi povesteşte cu entuziasm cât de performant este noul camion, cât de bine îşi cunoaşte deja camaradul mecanic şi câtă grijă au toţi pompierii
de el. Dacă maşinile mai vechi sunt reparate şi întreţinute chiar de pompieri, în garajul lor, noul camion dispune de garanţie şi e deocamdată deservit doar la centrul de deservire MAN din Moldova, autorizat de cei de
la EMPL Austria. Văd dedicaţie şi
mândrie în ochii acestor pompieri,
pentru munca pe care o fac, pentru
tehnica ce au acum posibilitate s-o
exploateze, iar această senzaţie ne
face pe noi să ne simţim cumva
mai vrednici de impozitele pe care le plătim statului, pentru că din aceste impozite ale noastre, ale tuturor, se materializează asemenea lucruri, asemenea evoluţii cu adevărat admirabile!
Iar către final, am avut onoarea să facem şi câteva poze de grup cu bravii noştri pompieri. Sunt poze pe care
le vom atârna cu onoare pe peretele din redacţia noastră.
Pompierii, la volanul unui Volvo

Am venit să facem acest reportaj la volanului noului Volvo V90 Cross Country, întrucât luasem acest exemplar pentru nişte filmări de siguranţă. Însă cine poate şti mai multe despre siguranţă, cea din adevărata viaţă, cu întâmplări cutremurătoare,
care pot avea un final tragic sau dimpotrivă, unul fericit, din cauza sau datorită unei maşini – cine poate şti mai mult despre asta decât pompierii?

Aşa că, atunci când bravii noştri pompieri şi-au manifestat interesul faţă de noul model, l-am tras cu plăcere mai
aproape de noul camion din dotarea lor
şi i-am invitat să-l cunoască cum îşi doresc ei mai bine. A rezultat o conexiune simbolică între o marcă-sinonim cu siguranţa şi o profesie care înseamna salvarea vieţelor omeneşti în fiecare zi! Şi, credeţi-ne, nimeni nu poate apecia mai bine decât un pompier importanţa noţiunii de siguranţă la bordul unui automobil!
Cuvânt de mulţumire

Într-un final, le datorăm un mare mulţumesc tuturor pompierilor din această unitate, care ne-au demonstrat cu atâta bunăvoinţă acest camion şi
ne-au împărtăşit din experienţele lor. Le datorăm un mare mulţumesc tuturor pompierilor din Moldova, de fapt, pentru munca pe care şi-o fac cu dedicaţie în fiecare zi. Şi, deşi nu ştim al cui merit exact este aprobarea acestui plan de
reînnoire a parcului pompierilor din Moldova, nu vom ezita să apeciem acest proiect al autorităţilor drept unul lăudabil şi absolut necesar!
PiataAuto.mdIlie Toma, fotografii: Egor Tetiushev
1
13,198
GALERIE FOTO (150 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!