Explicaţii utile: care e diferenţa dintre Twin Turbo şi Bi Turbo?
25 Mai 2017, 17:21
De multe ori auzim despre unele motoare supraalimentate fie că sunt Twin Turbo, fie că sunt Bi Turbo, şi, chiar dacă ne dăm seama că în ambele cazuri e vorba de două turbocompresoare (turbocompresor: de la turbină - partea fierbinte, care primeşte impuls de la gazele de eşapament şi compresor – partea rece, care compresează aerul şi-l direcţionează în admisie), cei mai mulţi dintre noi nu au habar dacă există vreo diferenţă între cele două noţiuni.
Primul lucru pe care ar trebui
să-l ştiţi e că în ambele cazuri supraalimentarea se realizează prin două turbocompresoare, care, fiind propulsate de aerul de evacuare, compresează aerul de admisie şi-l împinge forţat în admisie, astfel fac arderea mai intensă, iar în rezultat se obţine acel boost de putere pentru care sunt renumite motoarele turbo.

Primele motoare ce foloseau turbocompresoare aveau, evident, un singur turbocompresor (pe imagine propulsorul lui Porsche 911 Turbo din 1975), iar faptul că el trebuia propulsat de gazele de eşapament, crea un moment de rezistenţă în care aceste gaze trebuiau să se acumuleze cu presiune suficient de mare, încât să învingă rezistenţa turbinei, după care se genera şi acel boost de putere. Acel moment de ezitare ne este cunoscut tuturor drept turbolag.
Odată cu evoluţia motoarelor, turbocompresoarele s-au perfecţionat, evoluând spre inerţie maximă şi rezistenţă minimă, astfel încât cea mai mică presiune a gazelor de eşapament să le pună în mişcare. Unele din ele au adoptat chiar geometria variabilă (pe imagine) pentru a-şi putea ajusta această rezistenţă şi a oferi motorului mai multă elasticitate.

Dar, totuşi, inginerii setoşi de performanţe mai mari şi mai imediat livrate, s-au gândit că două turbocompresoare ce-ar funcţiona în tandem ar putea face minuni. Şi apoi, pentru motoarele în formă de V aplicarea a două turbocompresoare în loc de unul singur e mult mai logică şi mai eficientă, astfel fiecare dintre turbocompresoare „ocupându-se”
de unul din blocurile cilindrice.
Deci, care e diferenţa dintre Twin Turbo şi Bi Turbo?

Toate motoarele cu două turbocompresoare pot fi numite şi Twin Turbo, însă nu toate sunt şi Bi Turbo. Cu alte cuvinte, e ca la lecţia de logică – cele Bi Turbo sunt şi Twin Turbo, arealul de Twin Turbo fiind mai mare şi cuprinzându-le şi pe cele Bi Turbo.
Deci, oricărui motor cu două turbocompresoare i se poate spune Twin Turbo. Sistemul celor două turbocompresoare poate fi, însă, secvenţial sau paralel. Atunci când e vorba de un sistem secvenţial de două turbocompresoare – cele două turbocompresoare sunt de dimensiuni diferite, una din ele fiind mai mică şi
punându-se în funcţiune la turaţii mai mici şi alta mai mare, pusă în funcţiune la turaţii mai mari, circuitele dintre ele fiind de obicei separate de o valvă.
În felul ăsta motorul devine mai elastic la turaţii mici, dar foarte performant şi la turaţii mari.

Atunci când sistemul celor două turbocompresoare este paralel, acestea sunt identice, fiecare dintre ele fiind conectate la jumătate din numărul cilindrilor – la un bloc de patru cilindri într-un motor V8, spre exemplu, sau la unul de 3 cilindri într-un motor V6.
Nu doar motoarele în formă de V, însă, pot avea sisteme paralele, şi motoarele în linie de 6 sau chiar 4 cilindri putându-şi dirija evacuarea către două turbocompresoare separate. Anume această configuraţie cu două turbocompresoare identice este, de
obicei, numită Bi Turbo. Beneficiile sunt similare cu sistemul descris mai sus, iar dacă turbocompresoarele mai sunt de inerţie redusă, atunci motorul păstrează o elasticitate similară la turaţii mici, în timp ce performanţa la turaţii mai mari poate fi chiar mai mare.
Totuşi, aceste denumiri ţin mai mult de o uzanţă, cizelată pe parcursul dezvoltării turbocompresoarelor.

Dacă noţiunea de Twin Turbo a stat la
origini şi până şi semnificaţia ei pare să fie sinonim cu identitatea corelată mai apoi cu sistemul Bi Turbo („twin turbo” – „turbocompresoare gemene”), atunci noţiunea de Bi Turbo este una mai mult
comercială, făcută să sugereze mai multă performanţă şi la o adică, nu e total greşit dacă este aplicată şi sistemelor cu supraalimentare secvenţială.
A nu se încurca, însă, termenul TwinPower Turbo al celor de la BMW cu Twin Turbo. Şi termenul bavarez provine tot de la ideea Twin Turbo, însă în timp a fost aplicat şi motoarelor cu un singur turbocompresor, care beneficiază de două canale de eşapament spre turbină (twin-scroll),
ce pot pune în mişcare turbocompresorul foarte uşor la diferite intervale de turaţii. Deci, turbocompresorul poate fi doar unul, însă modul de acţionare al lui – dublu,
de aici şi păstrarea sintagmei TwinPower. Aceeaşi sintagmă e folosită, însă, şi de motoarele bavareze care chiar fac uz de două turbocompresoare.
PiataAuto.mdIlie Toma
5
73,856
GALERIE FOTO (9 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!