Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Automobilele redacţionale: Ford Focus, despre consum real al motorului turbo 1.0 EcoBoost

28 Iunie 2017 - 08:28
Ilie Toma
Una dintre cele mai frecvent auzite întrebări din ultimul timp, atunci când vine momentul procurării unui automobil este ce consum are? Chiar și atunci când stăm de vorbă cu prietenii și discutăm despre pasiunea noastră comună, mașinile, vrem noi sau nu, oricum la un moment dat cineva o să înceapă subiectul consumului. Ce motor are? E diesel sau benzină? A, e hibrid? Și ce consum înregistrezi în oraș? Dar în afara orașului?
Tendința actuală a producătorilor este să dezvolte motoare puternice, dar totodată mai ecologice și mai econome. Pentru a atinge acest scop, recurg la diferite metode: downsizing, motoare pe gaz natural, programe ajutătoare pentru șofer, sisteme hibride și integral electrice, etc. Acest lucru va continua să se întâmple, atât timp cât din urmă ne presează emisiile de CO2 și fenomenul de încălzire globală.

Când analizam ce mașină să-mi procur, unul dintre criteriile cele mai importante era consumul. De ce? În primul rând, un consum mai mare înseamnă cheltuieli lunare mai mari. Apoi, eu chiar sunt tipul cărui îi pasă de natură, și credeți-mă că dacă mi-aș fi permis un automobil electric, era să-l cumpăr fără dar și poate. Toate automobilele pe care le-am condus până acum în familie, nu au înregistrat un consum mai mare de 7.5 litri în regim de oraș. În fișa tehnică a Focusului redacțional era indicat un consum urban de 5.9 litri, extra-urban de 4.2 litri și mixt de 4.8 litri. Cunoaștem cu toții că e bine să mai adăugăm 1-2 litri la aceste cifre, pentru a afla consumul real, din viața de zi cu zi.

Cum credeți, cum se descurcă Ford-ul nostru cu motor EcoBoost de 1.0 litri în 3 cilindri, turboaspirat, ce livrează 100 CP și 170 Nm?
Mixt

Am reușit să conduc peste 9,000 km până acum. Raportul urban/extra-urban a fost de 40/60. Computerul de bord nu a fost resetat niciodată, iar ecranul afișează 6.3 litri/100 km. Și pot să vă spun că ultimii vreo 1,500 km au fost parcurși în mare parte doar în oraș. Ultima dată când am făcut plinul, autonomia indicată era de 905 km! Eu sunt extrem de mulțumit de această cifră.

Urban

Computerul de bord îmi afișează atât consumul mediu, cât și cel în timp real. Când abia pornesc motorul, la relanti, îmi indică inițial 0.8-0.9 litri / oră (iarna 1.1-1.2 litri), apoi, când motorul își atinge temperatura necesară, poate scădea până la 0.4 litri / oră. Pornirile în treapta 1 pot părea infernale, la deal indicând și 35-40 litri / 100 km. Dar din observațiile făcute, în oraș aș zice că în mediu se consumă 6.5-7.5 litri, în cazul unui condus lejer. Am mai scris și într-un articol precedent, că în cazul motoarelor turbo, dozarea corectă a pedalei de accelerație poate fi cheia de succes către un consum optim. Vă spun cu inima pe mână, că deseori când conduc în oraș pe un drum drept, în treapta a 4-a, în limita vitezei legale, consumul oscilează între 3.2-3.8 litri! Și e suficient să fie doar un pic de vale, sub un unghi foarte mic și consumul scade sub 3 litri. De obicei, rotațiile motorului sunt în jur de 1,750 rpm.
Extra-urban

Aici am cea mai mare plăcere să mă uit la afișajul computerului de bord. Presupun că toți cunosc intrarea în Chișinău, din partea Stăuceniului. După ce trec de semafor, îmi iau viteză în treapta a 5-a până la 90 km/h, apoi iau piciorul de pe pedala de accelerație și mă uit cum computerul de bord îmi afișează 0.0 litri până la intrarea în Chișinău. Recunosc, până să intru în oraș viteza scade la 78-80 km/h, însă cei 1.9 km (conform Google Maps) îi parcurg fără a cosuma benzină.

Start/Stop

Haideți să revenim un pic la subiectul de la începutul acestui articol: ecologia și viitorul automobilelor electrice. Sunt sigur că ați observat valul mașinilor hibride ce au împânzit capitala, și nu numai. Personal cunosc 3 Nissan Leaf ce rulează prin capitală. Cine nu cunoaște, Nissan Leaf este un model electric, care se încarcă de la priza obișnuită de casă. Și asta mă bucură foarte mult! Cu pași mici, conaționalii noștri vor opta tot mai mult pentru automobilele hibride sau electrice.
Uitați-vă peste ce se întâmplă peste Prut: în luna mai, a fost inaugurată prima benzinărie din România, unde se regăsește și un post de încărcare a automobilelor electrice. Pentru mine, situația este destul de clară: business-ul combustibililor fosili va fi treptat orientat către cel al energiei electrice. Cu cât mai mult va fi dezvoltată infrastructura pentru mașinile "eco", cu atât mai multe vor apărea pe străzi. Și nimeni nu va avea de pierdut. Benzinăriile clasice se vor transforma în "benzinării" electrice. Și deseori mă gândesc că hibridizarea nu prea se merită, luând în considerație că există foarte multe motoare diesel ce oferă performanțe de consum mai bune. Dar aici ne ciocnim de alt aspect, și anume că mașinile ce rulează pe motorină s-au adeverit a fi mult mai nocive decât cele pe benzină, și asta în pofida faptului că emisiile de CO2 sunt mai reduse. Mai multe țări din Europa au confirmat deja că în câțiva ani, vor să restricționeze vânzarea de automobile noi, cu motoare diesel, focusându-se în schimb pe cele electrice. Și poate că în Moldova normele de poluare nu sunt deloc drastice, trendul automobilelor econome va continuă să crească.
Focusul pe care îl conduc are integrat și un sistem Start/Stop. Asta înseamnă că în anumite condiții, adică în 95% din cazuri, atunci când staționez la semafor, motorul se deconectează automat. Cum se reflectă acest lucru asupra consumului? E un pic mai greu de calculat cât se economisește în realitate, însă revin la argumentele mele în favoarea unor astfel de sisteme: eficiență și CO2 redus. În Chișinău există multe semafoare care indică mult timp culoarea roșie. Mai ales în unele zone centrale ale orașului. De ce motorul trebuie să funcționeze în unele cazuri până la 70-80 secunde, eliminând gaze nocive, când acesta pur și simplu poate fi deconectat automat, iar la o simplă apăsare a pedalei de ambreiaj, să fie repornit? Făcând un simplu calcul matematic, constatăm ușor că anual Focusul îmi poate economisi litri întregi de combustibil și mii de grame de CO2 neeliminat în atmosferă. Acum încercați doar să vă imaginați că jumătate din automobilele ce rulează în capitală, ar avea așa sisteme. Calitatea aerului ar înregistra schimbări? Eu cred că da. În mod pozitiv!

Aici se termină articolul meu despre tehnologiile eco-friendly din lumea automobilelor și care sunt regăsite la bordul Focusului redacțional, și vă spun o dorință pe care o am: tare vreau un Mondeo Hybrid! :) Am văzut unul pe străzile capitalei și mi-a făcut ziua mai frumoasă!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (6 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter