Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z

Le Mans 2017: cronica scurtă a unei curse de şoc

Cursa de 24 de ore de la Le Mans din 2017 se anunţa a fi în primul rând un duel între Toyota şi Porsche, deoarece cei de la Audi au plecat din Le Mans în acest an şi în clasa principală LMP1 au rămas doar doi dintre greii luptei. Porsche a ales aceeaşi strategie de a pune în cursă doi bolizi 919 Hybrid, în timp ce Toyota crescuse numărul de bolizi de la 2 la 3, în dorinţa obsesivă de a ajunge să-şi îndeplinească visul ruinat an de an, de 5 an încoace, de a câştiga mult râvnita cursă de anduranţă de la Le Mans.
Fireşte, în competiţie mai erau alţi vreo 55 de bolizi, repartizaţi în tradiţionalele clase LMP1, LMP2, GTE Pro şi GTE Am, dar marea bătălie pentru locurile câştigătoare se dă de mulţi ani doar în categoria celor mai puternici bolizi din LMP1. În clasa LMP2, spre exemplu, până şi renumitul actor Jackie Chan şi-a făcut intrarea printr-o echipă care-i purta numele şi care avea doi bolizi Oreca în cursă, numărul 37 şi numărul 38.

Cursa a început excelent pentru Toyota, bolizii cu numărul 7 şi numărul 8 adjudecându-şi poziţiile de lideri. Poziţia doi a fost mai fost cedată temporar celor de la Porsche, fiind, însă, recuperată rapid, astfel încât primele două poziţii au fost ocupate în mare parte de cei de la Toyota în primele ore.

Primul mare ghinion în clasa LMP1 l-a avut bolidul Porsche cu numărul 2, care a întâmpinat o problemă la electromotorului sistemului hibrid şi avut nevoie de înlocuirea lui completă. Reparaţia a durat mai bine de o oră, astfel încât la revenirea în cursă el se afla cu mai bine de 18 tururi în spatele liderilor! Soarta acestui bolid părea pecetluită.
Ghinionul celor de la Toyota, însă, a fost şi mai mare. Dacă unul din bolizi (numărul 9) a fost implicat într-un accident cu un bolid Oreca şi a fost nevoit să abandoneze din această cauză, atunci maşina cu numărul 8 a fost nevoită şi ea, ca şi Porsche, să primească un nou motor electric, iar bolidul cu numărul 7 a avut o problemă de ambreiaj care a făcut imposibilă deplasarea până la boxe şi astfel, a fost nevoit să abandoneze cursa. O singură Toyota mai rămăsese în cursă din cele 3, foarte departe de lider, care devenise între timp bolidul Porsche cu numărul 1.

Între timp, locurile 2 şi 3 erau ocupate deja de bolizi de clasă inferioară LMP2, în lipsa unor concurenţi lipsiţ de probleme ce-ar fi putut pretinde la podium. Toyota cu numărul 8 era foarte departe în urmă, la fel ca şi Porsche cu numărul 2. Însă Le Mans nu e niciodată predictibil, aşa că şi bolidul Porsche cu numărul 1 a avut probleme tehnice grave şi a fost nevoit să abandoneze cursa cu 4 ore înainte de sfârşit!
În acel moment, cursa de la Le Mans părea orfană, lipsită de tutela obişnuită a marilor şi puternicilor bolizi LMP1. Însă cei de la Porsche au luptat până în ultimul moment cu singurul bolid LPM1 rămas în cursă, numărul 2, astfel încât cu puţin timp înainte de încheierea cursei au reajuns pe locul 1 şi au terminat cursa drept câştigători! Ce cursă dramatică pentru Porsche, ce exemplu că trebuie să lupţi pentru victorie până în ultimul moment!
Toyota n-a mai reuşit să ajungă decât pe locul 9, un loc mult prea ruşinos pentru un producător ce-şi dorea cu atâta ardoare victoria, iar cursa a încheiat-o nici măcar pe podium. Ştiţi cine a ocupat poziţia a doua a podiumului la Le Mans? Una din echipele lui Jackie Chan, din clasa LMP2, urmată pe poziţia 3 de echipa Vaillante Rebebion şi pe 4 de cealaltă echipă Jackie Chan!... Dacă o echipă novice LMP2 a reuşit să ajungă pe asemenea poziţie, în timp ce toţi bolizii din LMP1 au avut probleme majore şi doar doi au reuşit să termine cursa, noi zicem că asta reprezintă un mare semnal de alarmă, despre competiţia rarefiată de la Le Mans după plecarea celor de la Audi, dar şi despre fiabilitatea mult mai proastă a bolizilor din LMP1 în acest an faţă de anii precedenţi! Nu m-aş mira dacă Toyota, spre exemplu, decepţionată de înfrângerea cruntă din acest an, va renunţa să mai participe în 2017, declarându-se înfrântă şi incapabilă de a-şi atinge propriile deziderate, punând astfel o pată de imagine pe întreaga idee a sistemului său hibrid, mult mai fiabil în lumea maşinilor „civile” de altfel.

O mare şi cruntă bătălie s-a dat şi în clasa GTE Pro, unde Chevrolet Corvette a condus până în ultimul moment al cursei, fiind provocat în ultimele tururi de Aston Martin Vantage, ce-l urma la doar o fracţiune de secundă în spate. A existat chiar şi un mic contact între maşini, iar cel de la volanul lui Corvette nu şi-a putut stăpâni emoţiile frenetice, astfel încât manevrele lui au devenit stângace, iar într-un final şi-a tăiat o anvelopă şi a fost depăşit, pierzând nu doar locul 1 al clasei sale, ci şi locul 2. Astfel, la clasa GTE Pro a învins Aston Martin, după 10 ani de participare fără victorie! El a fost urmat de un Ford GT.
În fine, clasa GTE Am îi are pe podium pe trei bolizi Ferrrari 488 GTE, cu numărul 84, 55 şi 62.

Fireşte, cursa Le Mans a mai fost înţesată de momente fierbinţi, adunate cu iscusinţă în video-ul de mai jos, pe care vi-l propunem să-l vizionaţi, dar, per total, a fost o cursă a decepţiei şi a problemelor, o cursă a cărei onoare a fost salvată dramatic în ultimul moment de cei de la Porsche. Va fi asta oare suficient pentru ca felul în care a derulat această cursă să nu atragă viitoare decizii ce-ar putea afecta drastic ceea ce înseamnă Le Mans? Rămâne să vedem cu toţii!
0
663
GALERIE FOTO (35 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!