Sfaturi utile: cum să exploatezi corect maşinile cu frână de mână electronică
6 Iunie 2017, 16:31
Frânele de mână electronice sunt tot mai răspândite în lumea auto, în zilele noastre ele fiind deja prezente nu doar pe maşinile premium, ci şi pe cele cu preţ accesibil. Există însă unele mituri şi înţelegeri greşite despre exploatarea lor, de aceea noi am decis să venim cu o serie de sfaturi utile privind exploatarea automobilelor cu asemenea tip de frână de mână, întrucât chiar noi exploatăm deja de 3 ani o asemenea maşină redacţională.
De ce frânele de mână electronice devin tot mai populare?

Pentru că par mai moderne din considerentul comodităţii aplicării unui singur buton pentru această funcţie şi pentru că permit economisirea spaţiului din habitaclu, dar şi amplasarea butonului frânei de mână oriunde îşi doresc designerii. În locul unui bloc mare şi a unui levier lung, care ocupă cam jumătate dintr-un tunel central al
unei maşini, se montează un singur buton, fie pe tunelul central, fie pe partea inferioară a planşei de bord, lângă volan, iar astfel rămâne mai mult spaţiu pentru suporturi de pahare sau alte spaţii de depozitare. Butonul frânei de mână electronice nu are o conexiune mecanică între el şi modulul de control, de aici derivând şi libertatea montării lui.
Particularităţi de exploatare şi sfaturi utile

1. Nu vă bazaţi pe retragerea automată a frânei de mână

Majoritatea automobilelor modele cu frână de mână au înglobat un sistem de dezactivare automată a frânei de mână, atunci când vreţi să porniţi. Spre exemplu, aţi cuplat cutia de viteză în poziţia D şi aţi apăsat pedala acceleraţiei – maşina va simţi aceste manevre şi în câteva clipe va debranşa automat frâna de mână, permiţându-vă să vă deplasaţi. E o protecţie ce funcţionează ireproşabil atunci când se întâmplă să uitaţi, într-adevăr, frâna cuplată, dar nu faceţi maşina să retragă automat de fiecare dată frâna de mână pentru Dvs. Senzorii pe baza cărora maşina simte începerea deplasării sunt, de obicei, cuplarea cutiei de viteze în poziţia D sau R şi apăsarea pedalei de acceleraţie, iar acea clipă scurtă în care maşina vrea să înceapă mişcarea şi este ţinută de frâna de mână, după care frâna este eliberată automat, va genera în timp decalibrarea sistemului de pretensionare, uzarea lui accelerată şi chiar ruperea eventuală a unor componente uzate. Şi asta pentru că, deşi Dvs. aveţi doar un buton cu care acţionaţi funcţia, tragerea frânii de mână la roţi se realizează tot mecanic, cu
ajutorul unor actuatoare electrice. Toate cazurile de defecţiuni la frâna de mână electrică, pe care le cunoaştem noi, s-au produs la maşini ale căror şoferi lăsau permanent frâna de mână să se decupleze automat, după apăsarea pedalei de acceleraţie, de aceea considerăm că e cel mai important sfat pentru exploatarea corectă a acestui tip de frână!
O clarificare trebuie să vină aici la vehiculele cu sistem autohold, menit să le ajute să pornească în pantă fără a rula involuntar în spate. E adevărat că unele din acestea folosesc aceeaşi frână electronică de mână, dar în cazul
acelei funcţii viteza de reacţie a ajustată şi după eliberarea pedalei de frână, iar după asta prima atingere a pedalei de acceleraţie, timpul de reţinere până la decuplare fiind mai mic. Astfel, existenţa funcţiei autohold nu dăunează fiabilităţii
automobilului, dar nici nu anulează sfatul de mai sus, întrucât algoritmul şi timpul de eliberare a frânei e altul. De asemenea, există şi maşini care realizează funcţia autohold prin alte metode decât aplicarea frânei de mână.
2. Verificaţi frâna de mână automată la deservirile regulate ale automobilului

Multe din frânele de mână electronice nu necesită ajustare la fel de frecventă ca şi cele mecanice, dar asta nu le scuteşte de la verificări periodice de către profesionişti. Aceştia ar trebuie să se asigure că modulele frânei sunt integre şi curate, pentru ca mişcarea lor să nu fie îngreunată, şi că tensionarea elementelor mobile este corespunzătoare. Dacă aveţi vreun SUV sau un alt vehicul care a mers prin noroi mare, care a ajuns în zona etrierelor de frână, oferiţii o sesiune de spălare în zona pieselor de frână spate, dar n-o faceţi cu frânele încă fierbinţi.

3. Nu lăsaţi frână de mână cuplată mult timp în zone expuse umezelii sau murdăriei

E un sfat valabil şi pentru frânele mecanice de mână, de fapt. Dacă lăsaţi maşina la aeroport într-o zonă acoperită şi ventilată pentru o săptămână, e bine, nu veţi avea nici o problemă. Dacă o lăsaţi într-o parcare deschisă iarna sau toamna, spre exemplu, când plouă odată la câteva zile sau ninge, când umezeala va genera oxidarea stratului superior al discurilor de frână, decuplarea ulterioară a frânei de mână va fi îngreunată, iar dacă e vorba de câteva luni, atunci s-ar putea să nu puteţi decupla frâna din prima. Dacă mediul e umed, dar perioada de staţionare e de 1-2 zile, n-ar trebui să aveţi vreo problemă. Soluţia e să nu cuplaţi frânată de mână dacă maşina e într-un mediu umed sau să o parcaţi pe termen îndelungat într-un mediu uscat.
Şi cam atât cu sfaturile utile, nu sunt prea multe, pentru că, dacă ţineţi cont de acestea trei, frâna de mână electronică ar trebui să nu vă facă probleme niciodată.
Bonus: frâna de mână e şi frână de urgenţă

În multe automobile moderne frâna de mână e şi frână de urgenţă, aplicabilă atunci când şoferul devine inconştient, spre exemplu, iar pasagerul poate trage de ea, sau într-un caz puţin probabil când frânele principale ar putea ceda. Frâna electronică de mână mai este
conectată la multe maşini cu sistemul ABS şi ESC, aşa încât acţionarea ei nu va permite derapajul necontrolat al maşinii. Dacă sunteţi pasager într-o maşină în care şoferul devine inconştient, ceea ce trebuie să faceţi e să trageţi frâna de mână şi s-o ţineţi trasă până când maşina oreşte. Ea va opri mai încet decât cu frânele normale, dar, dacă o ţineţi trasă în sus, maşina
va opri în final, iar această acţionare de urgenţă e o funcţie gândită din start de ingineri, la unele maşini maşina acţionând într-un asemenea caz automat şi luminile de avarie, şi stopurile din spate pentru a atenţiona alţi şoferi despre cazul de urgenţă. Deci, ţineţi minte, frână de mână electronică poate fi şi un colac de salvare!
PiataAuto.mdIlie Toma
1
44,590
GALERIE FOTO (12 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!