De ce microbuze Mercedes-Benz? 12 curiozităţi puţin cunoscute despre van-urile mărcii germane

De ce în Chişinău aproape toate microbuzele de transport pasageri sunt Mercedes-Benz? V-aţi întrebat vreodată? De ce marea majoritate a microbuzelor de transport marfă din Moldova sunt Sprintere? De ce peste tot în lume cele mai solicitante munci revin van-urilor Mercedes-Benz? Fie că e vorba de anduranţă, confort la transportarea pasagerilor, eficienţă sau adaptabilitatea pentru misiuni speciale, peste tot alegerea ideală pare să fie evidentă: vanurile Mercedes-Benz, iar dilema rămâne doar dacă acea alegere e posibilă sau nu.
Există vreo explicaţie logică şi raţională pentru asta, poate nişte secrete pe care le descoperă în timp doar cei ce exploatează aceste vanuri, dar despre care publicul larg nu ştie? Noi am săpat adânc în istoria van-urilor Mercedes-Benz, de la începuturi până la modelele pe care le ştim cu toţii din prezent şi de pe piaţa la mâna a doua, şi am extras douăsprezece curiozităţi care fie vor susţine, fie vor combate cu argumente percepţiile despre vanurile Mercedes-Benz.

Şi haideţi să ne înţelegem din start asupra câtorva termeni. „Microbuz” nu e tocmai cel mai potrivit termen pentru acest tip de utilitară, potrivindu-se mai degrabă van-urilor dedicate transportului de pasageri. „Van” e un termen împrumutat şi pare aplicabil tuturor variaţiilor segmentului, în timp ce termeni precum „camionetă” sau „dubiţă” par foarte potrivite versiunilor utilitare cu rol de transportare a mărfurilor şi a oricărui alt rol exceptându-l pe cel de transport de persoane. Acestea fiind spuse, vă va fi foarte clar la ce anume ne referim mai departe.
1. Mercedes-Benz este inventatorul van-urilor.

Mercedes-Benz este adeseori creditat cu rolul de a fi inventat automobilul modern cu motor cu ardere internă, graţie lui Karl Benz. Dar puţini ştiu că tot Mercedes-Benz este primul producător auto, care a lansat încă în îndepărtatul an 1896 – da, da 1896! – primul van motorizat! La fel ca toate automobilele din acea perioadă, vehiculul semăna cu o căruţă, doar că puntea spate a acesteia era acţionată de un motor, iar cea din faţă avea o manivelă în rol de volan. Şi pentru că era destinat transportului de mărfuri spre magazine, acest vehicul avea şi o benă încăpătoare şi acoperită.
2. Mercedes-Benz s-a gândit încă în 1956 că vanurile pot înlocui camioanele uşoare

Sunt mai pătrăţoase şi mai practice şi pot avea motorul amplasat sub cabină – deci pot economi mult spaţiu pe lungime în beneficiul spaţiului de încărcare. Încă în 1956 Mercedes-Benz a reinventat segmentul camioanelor uşoare, lansând vanul L 319. Modelul a prins extraordinar de repede într-o Europă ce renăştea cu paşi giganţi punând accent pe micile afaceri.

Mai târziu, în 1967, cei de la Mercedes-Benz au muşcat şi din segmentul camioanelor mai mari cu vanul L 406 D.
3. Van-ul Mercedes-Benz pe care-l recunoaştem cu toţi a fost lansat încă în 1977 şi a fost poreclit „indestructibilul”

Da, renumita dubiţă Mercedes-Benz, exemplarele căreia mai circulă şi azi prin Moldova a fost lansată tocmai în anul 1977, adică acum 40 de ani! O bună vreme asemenea modele, adaptate pentru transportul de pasageri, circulau şi în rol de transport public în Chişinău, proprietarii lor încercând să le ţină în exploatare cât de mult puteau, dintr-un motiv extrem de simplu: erau indestructibile. Aceeaşi reputaţie impecabilă şi-au câştigat-o peste tot în lume, fie că e vorba de Africa, Europa sau America de Sud.
Acest model a fost produs până în anul 1995 la nivel global, unele regiuni continuând să-l producă şi ceva mai târziu.

4. Primul Sprinter a fost lansat în 1995

Da, Sprinter este astăzi o legendă, dar numele provine abia din anul 1995, atunci când apariţia a tot mai multe variante pentru predecesorul său ducea deja clienţii în încurcătură şi se simţea nevoie de a uni toate aceste variaţii sub umbrela unui singur nume puternic.

Aşadar, Sprinter şi-a asigurat imediat o carieră de succes bazându-se pe aceleaşi criterii, dar oferind o manevrabilitate modernă superioară, motoare eficiente şi o versatilitate de neegalat. Din 1995 şi până astăzi au fost produse două generaţii cu câteva împrospătări, prima continuând a fi produsă până acum câţiva ani în Argentina, paralel cu generaţia mai nouă.
5. Milionarii în kilometri. Mercedes-Benz oferă premii vehiculelor cu parcurs mare

Reputaţia de maşini indestructibile a început să se fortifice ca o caracteristică universală Mercedes-Benz prin anii 1960, astfel încât producătorul german a instituit atunci un premiu pentru maşinile ce atingeau cifre mari de kilometri parcurşi, pentru a sublinia şi mai mult calităţile maşinilor sale. Într-o eră în care nu foarte mulţi proprietari îşi deserveau maşinile într-un singur service, condiţia era ca parcursul mare să fie înregistrat şi certificat prin documente oficiale de service, astfel încât proprietarii care se calificau la diferite categorii, erau recompensaţi. Acest premiu e valabil până astăzi pe unele pieţe şi categoriile de parcurs pornesc de la 250,000 km în sus, ajungând la categorii de aur de 1,000,000 km parcurşi chiar 1 milion de mile parcurse, adică 1,610,000 km!
Premiatul campion prin acest program este un taximetrist grec, Gregorios Sachinidis, care a putut demonstra un parcurs original de 2.8 milioane de kilometri pe vehiculul său, produs în 1976. Cu siguranţă, însă, această cifră nu e nici pe departe un record mondial în cea mai mare cifră de kilometri parcursă de un model Mercedes-Benz, doar că adeseori după 2-3 milioane de kilometri parcurşi mulţi proprietari nu mai documentează fiecare deservire tehnică în aceeaşi manieră.

În Moldova, Sprinterul cu cel mai mare parcurs înregistrat la service-ul oficial Mercedes-Benz este de 1 milion 300 mii km şi acesta aleargă zvelt în continuare.
Şi redacţia PiataAuto.md, apropo, are un Mercedes-Benz B-Class cu care a parcurs deja 325,000 km, de la 0 la 325 mii! Se pare că şi noi ne calificăm deja la prima categorie de premiere prin acest program!

6. Un van nu trebuie să aibă zile pe buletin. Van-urile Mercedes-Benz sunt cele mai fiabile.

„Alo, scuze, Şefu’, azi nu pot veni la serviciu, sunt bolnav rău de tot!” – e o remarcă pe care o mai poţi auzi uneori de la angajaţi, dar pe care n-au dreptul s-o pronunţe vehiculele afacerii tale! Nu, van-urile nu trebuie să aibă zile pe buletin şi n-au dreptul să te lase baltă în nici una din zile, altfel ai de suferit tu, reputaţia ta şi afacerea ta.
Iar asta înseamnă că un van trebuie să aibă fiabilitate exemplară, să nu se strice niciodată. Da, vanul trebuie întreţinut tehnic, cu piese şi consumabile schimbate la timp, dar dacă se respectă mentenanţa tehnică nu puteţi avea parte de alte surprize neplăcute. Şi e la fel de adevărat că un van care stă pe loc nu e productiv, iar asta înseamnă că de cele mai multe ori van-urile sunt exploatate într-un regim foarte intens, de sute de kilometri pe zi.
Şi tocmai aici vine parţial răspunsul la întrebarea din titlu – de ce vanurile Mercedes-Benz? Dacă veţi întreba mulţi dintre micii afacerişti ce exploatează un van Mercedes-Benz, fie că e vorba de Sprinter, Vito, sau chiar mai nou, Citan, ei vă vor menţiona în primul rând fiabilitatea, care le reduce până la urmă costurile totale de exploatare a maşinii. Dacă un van nu te bate la buzunar cu reparaţii neprevăzute, iar o piesă schimbată la timp are un termen foarte lung de exploatare, ajungi până la urmă să economiseşti datorită fiabilităţii şi să poţi fi întotdeauna disponibil pentru clienţii afacerii tale.
7. Van-urile Mercedes-Benz sunt ieftine în întreţinere

Da, e un alt paradox, care e şi mai accentuat în Moldova. În primul rând, intervalul de mentenanţă este mai mare, iar pentru costurile unei afaceri, asta contează foarte mult. În majoritatea ţărilor, un Sprinter merge la o deservire tehnică programată cam o dată la 30,000 km parcurşi, iar în ţările cu condiţii mai prielnice de exploatare chiar şi o dată la 60,000 km parcurşi! Deci, imaginaţi-vă că acel cost de deservire plătit o dată la 60,000 km este distribuit către acei 60 de mii de kilometri, rezultând într-un cost per kilometru mai avantajos. În Moldova, recomandarea producătorului este de a deservi aceste van-uri la fiecare 15,000 km.
Pe lângă asta, costul consumabilelor şi a pieselor de schimb este foarte accesibil, consumabilele având preţuri comparabile cu cele ale altor mărci, iar piesele originale fiind, de obicei uşor mai scumpe sau chiar uşor mai ieftine decât în cazul concurenţilor. Explicaţia vine din numărul mare de unităţi produse la nivel global şi modularitatea inteligentă a acestora între diferite versiuni. Mai mult ca atât, nu e un secret nici faptul că există şi alternative licenţiate de piese de schimb. Evident, avantajul cel mai esenţial al pieselor originale este durata de exploatare foarte mare, în ton cu fiabilitatea legendară Sprinter.
8. Mercedes-Benz oferă o prestaţie de service de neechivalat pentru vanurile sale

Să admitem o situaţie ieşită din comun: aţi intrat cu automobilul într-o groapă adâncă şi v-aţi avariat un braţ la suspensie. Veţi merge la service şi vă veţi dori să schimbaţi imediat piesa pentru a repune cât mai repede în funcţiune vanul Dvs. Ce veţi crede dacă vi se va spune că piesa trebuie comandată, astfel încât să ajungă în oraşul Dvs. peste 7-14 zile? Puteţi să nu activaţi pur şi simplu 14 zile în aşteptarea piesei? Desigur că nu!
Dacă la un automobil personal, există întotdeauna alternative sub forma transportului public, taxiuri, sau automobile în chirie, atunci la un van încadrat în muncă alternative fie nu există, fie sunt foarte scumpe pentru bugetul companiei, compromiţând balanţa de profit la final.

Tocmai de asta, standardele de service Mercedes-Benz din toată lumea, inclusiv Moldova, impun service-urile oficiale să aibă stocuri uriaşe de piese de schimb, de la cele mai uzuale, până la cele ceva mai rare, doar piesele de caroserie şi cele extrem de rar solicitate rămânând pentru regimul comandării în prealabil. În Moldova, spre exemplu, termenul de livrare a unor piese comandate, din cele extrem de rare, poate fi şi de 7 zile. Dar, majoritatea pieselor vor exista întotdeauna în stoc, pentru a fi instalate imediat pe vanul Dvs.
9. Van-urile Mercedes-Benz consumă puţin

Din nou, cei care exploatează van-uri ştiu cel mai bine, dar van-urile Mercedes-Benz sunt renumite pentru motoare durabile şi eficiente în consum, cu medii reale ce încep de la 6.3 litri/100 km pentru versiunile mai uşoare de Sprinter. Astfel, costul de consum per kilometri ajunge până la vreo 10 cenţi chiar şi în ţările unde dieselul costă 1.25-1.35 euro, în timp ce în ţara noastră se poate ajunge la un cost de 1 leu şi un pic per kilometru, în dependenţă de regimul de exploatare al maşinii.
10. Mai scump nu înseamnă mai puţin raţional! Preţurile sunt mai mari la achiziţie, însă se amortizează mult mai bine în timp.

Atunci când vine vorba de van-uri, costul total de exploatare e cel care contează cu adevărat şi care vă ajută să aveţi o cifră pe plus la final. Astfel, van-urile Mercedes-Benz costă mai scump decât altele nu doar de dragul imaginii de brand – şi ea construită pe merit şi istorie, de altfel. Ele costă mai scump pentru că rezistă mai mult în timp, în condiţii mai grele de exploatare, dar cu costuri moderate de întreţinere. Şi costă mai mult la revânzare la mâna a doua, atunci când veţi dori să înnoiţi flota Dvs., sau singurul van din companie, dacă sunteţi o companie mai mică sau un antreprenor individual.
Iar costul total de exploatare e format din aceste componente: diferenţa dintre preţul de achiziţie şi cel de revânzare, plus costurile de consum de carburant, plus costurile de întreţinere tehnică şi eventual puteţi raporta toate acestea la numărul de kilometri pe care îi va servi vanul Dvs. Şi aici, la aritmetica dură a afacerilor, Sprinter, împreună cu Vito, dar mai ales Sprinter, se laudă că nu se lasă învins de nimeni!
11. Ştiaţi că există van-uri Mercedes-Benz aproape pentru orice situaţie specială de muncă pe care v-aţi putea-o imagina?

Ei bine, dacă lucrurile stau foarte clar la dubiţele clasice, de diferite lungimi, ampatamente şi înălţimi, atunci picanteriile încep atunci când e nevoie de un van cu aptitudini speciale, iar aici van-urile Mercedes-Benz au demonstrat pe parcursul istoriei că sunt de neegalat. Imaginaţi-vă o ambulanţă care s-ar strica pe drum spre pacientul său... Sau un serviciu de livrare rapidă cu maşina defectată pe undeva. Nicidecum!
Observaţi servicii precum UPS dau DHL, maşinile cărora fac şi până la 200,000 km anual în unele cazuri, cât de fidele sunt van-urilor Mercedes-Benz. Iar în flotele acestor companii van-urile stau până la parcursuri de cel puţin 600-700 mii km, după care îşi continuă viaţa în mâinile altor proprietari până la cifre de milioane.
Guvernele şi serviciile speciale dintr-o mulţime de ţări ale lumii sunt clienţi fideli ai vehiculelor de intervenţie Mercedes-Benz – tot datorită fiabilităţii exemplare şi a termenului lung de exploatare cu costuri moderate, până la urmă rentabilitatea pentru banii publici fiind mai mare.
Servicii de transport a copiilor către şcoli între localităţile mici? Mercedes-Benz are versiuni de Sprinter special adaptate. Ba chiar şi pentru ipostazele de autobuze mici există Sprintere ce vin din uzină cu toate atributele unui autobuz compact modern, dar confortabil.
Vă doriţi să exploataţi van-ul Dvs. Mercedes-Benz la altitudine mare, în condiţii de drum accidentat sau în zone arctice? Nici o problemă – vanurile Mercedes-Benz pot primi sisteme de tracţiune integrală 4MATIC şi gardă la sol mărită. Vă doriţi un Sprinter cu bine în rol de camion? Ştiţi deja că şi asta e posibil! Case de vacanţă? E posibil! Ba chiar V-Class, vârful confortul în tabăra vanului Mercedes-Benz, are ediţia Marco Polo, cu cort detaşabil din plafon, pentru experienţe de odihnă activă irepetabile. De altfel, V-Class explorează o nişă mai nouă în lumea vanurilor Mercedes-Benz, în care transportul de pasageri rămâne la fel de practic ca în cazul unui van, dar oferă un confort de limuzină. Ba chiar pe unele pieţe sunt oferite nişte versiuni cu scaune regale, de genul celor de la bordul unui Mercedes-Maybach!
12. Van-urile şi camioanele sunt o parte mai importantă decât aţi crede în compania Mercedes-Benz

Noi, cei care exploatăm autoturisme, tindem uneori să credem că vanurile şi camioanele pot fi nişte divizii secundare pentru un mare producător auto, de genul Mercedes-Benz. Dar nu este nicidecum aşa! Ele sunt mai importante pentru companie decât aţi putea crede, iar pentru Mercedes-Benz, lider în mai multe segmente de van-uri şi camioane, importanţa este şi mai mare!
Sprinter e unul din cele mai vândute van-uri din lume, vânzările lui anuale fiind aproape de cifra de 200 mii de unităţi! Doar Sprinter! Şi din 1995 până astăzi au fost produse deja peste 3 milioane de Sprinteruri! Pe lângă asta, Mercedes-Benz mai vinde aproape 100 mii de Vito şi aproape 50 de mii de V-Class-uri! Iar acestora li se mai alătură aproape 25 de mii de exemplare Citan. Toate împreună au cifrat în anul 2016 tocmai 360 mii de unităţi şi, atenţie, vorbim doar de vanuri, fără a menţiona aici camioanele Mercedes-Benz şi autobuzele Mercedes-Benz!

Nici nu putea fi altfel în cazul companiei care a inventat vanurile comerciale, nu? Dar aceste cifre demonstrează cât de importantă sunt van-urile pentru Mercedes-Benz, dar şi tendinţa continuă de a rămâne cele mai bune din lume!
Micii afacerişti, şoferii de van-uri, spun adeseori „Cine a încercat van-urile Mercedes-Benz odată, rămâne fidel lor pentru mult timp. Cine a mai încercat şi van-urile altor mărci, revine neapărat la Mercedes-Benz şi rămâne mai apoi fidel pentru totdeauna”.
1
10,284
GALERIE FOTO (85 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!