Automobilele redacţiei: Mercedes-Benz B-Class la 328 mii km parcurşi

A trecut mai bine de jumătate de an de la ultima noastră relatare despre automobilul redacţional cu cel mai mare parcurs – Mercedes-Benz B-Class W245. Şi dacă atunci marcam 300 mii km parcurşi, între timp pe odometru s-au mai adăugat încă 28 de mii de kilometri, astfel că cifrele maşinii ajung deja la valori cosmice.
Dar tocmai de asta exploatarea acestui B-Class e atât de interesantă şi specială, pentru că ne oferă nouă şi Dvs., cititorilor noştri, perspectiva specificului de exploatare la o vârstă când toate posibilele probleme ajung deja să iasă la iveală şi, de ce să nu recunoaştem, majoritatea maşinilor din Moldova încă se mai cumpără la mâna a doua, iar asta înseamnă că oamenii au şanse mult mai mari să exploateze maşini cu parcurs mare decât pe cele de 15-20 mi km, unde arareori poţi vedea vreo problemă ivită.

Aşadar, haideţi să vă spunem ce experienţe ne-a mai oferit B-Class-ul redacţional de la 300 mii încoace. Cei care vor să vadă experienţele noastre de la 0 la 300 mii km parcurşi, pot accesa link-ul cu indexarea tuturor relatărilor anterioare.
Mercedes-Benz B-Class la 328 mii km. Încă tânăr?

Cum se simte un Mercedes-Benz B-Class la un parcurs original atât de mare, dintre care majoritatea kilometrilor sunt făcuţi în Moldova? Întrebarea e cu atât mai interesantă, cu cât ţinem minte foarte bine cum arăta automobilul la 0 km parcurşi, când ieşeam cu el de pe uşile showroom-ului Mercedes-Benz Moldova, la 60 mii km, la 100 mii km, la 150, 200, 250 mii km şi tot aşa.
Şi adevărul e că abia acum, după 300 mii km maşina dă semne că a trecut deja într-o a doua vârstă drept prospeţime estetică. Pe caroserie, mai ales pe capotă, se pot vedea mici puncte de strat superior al vopsesei sărit, din cauza pietricelelor de pe drumurile noastre. Se mai pot vedea şi mici urme de altă natură, astfel încât, dacă priveşti atent de jur împrejurul maşinii, vei observa că maşina nu e tocmai la prima sa tinereţe deja. Şi capacele centrale de pe jante, care aveau semnul Mercedes-Benz printat cu albastru, şi-au ros vopseaua albastră, astfel încât au păstrat doar urma reliefată e emblemei. Totuşi, după fiecare spălare calitativă, B-Class îşi recapătă o prospeţime lucioasă frumoasă, datorată şi culorii cafenii, iar privindu-l obiectiv de la prima privire n-ai putea spune că are aproape 330 mii km parcurşi prin Moldova, ci ai fi tentat mai degrabă să-i dai vreo 140 mii km.
Aceleaşi simptome sunt valabile şi la interior, în mare parte fiind vorba de un simptom despre care am vorbit vreo sută de mii de kilometri în urmă, atunci când am dus B-ul la unica spălătorie chimică pe interior. La scurt timp după aia, o peliculă protectoare de pe butoanele de pe volan a început a se jupuia, iar asta a stricat aspectul lor vizual proaspăt. În rest interiorul nu are probleme vizibile de uzură.
Probleme în ultimii 28 mii km

Cu câteva luni în urmă, începusem să vă spunem despre o întâmplare în care maşina ne-a anunţat că bateria este slăbită, iar problema era de la generator, care nu încărca bateria la turaţii mici ale motorului. Acumulatorul, apropo, este acelaşi care era prezent pe maşină încă din prima zi, fiind bun şi astăzi, după 328 mii km parcurşi şi 8 ani de exploatare!

Deci, cei de la service au identificat problema în generator şi ne-au propus să încerce să-l repare, în loc să-l schimbe, pentru că un generator nou ar fi costat vreo 12-13 mii de lei. Generatoarele modelelor BlueEFFICIENY au dirijare electronică de conectare şi deconectare a regimului de încărcare a bateriei, reducând sarcina pentru motor la urcarea în pantă, spre exemplu, şi sporind-o la coborârea din pantă, spre exemplu – totul pentru a genera mai multă electricitate din inerţie şi mai puţină din forţa propriu-zisă a motorului. Dar asta îl şi face un pic mai complex şi de aia şi problema apărută acum, probabil.
Reparaţia a putut fi făcută doar pe jumătate, fiind schimbat un rulment intern, iar o altă piesă interioară a fost comandată şi trebuia să mai revenim peste vreo două săptămâni. Generatorul, însă, deja încărca bine bateria. Am fost şi la al doilea tratament şi reparaţia a fost făcută până la urmă, cu o piesă neoriginală, pentru că recomandarea producătorului este să se schimbe tot generatorul în asemenea cazuri şi nu se vând separat foarte multe componente interioare. Cei de la service ne-au dat un sfat pietenesc de economisire a nişte bani, în viziunea lor. De fapt, putem remarca un fenomen firesc, că pentru B-Class băieţii de la service ne recomandă tot mai des soluţii de trecere la piese şi consumabile licenţiate, în locul celor originale, din considerente de parcurs mare al maşinii, de parcă ar vrea să spună că piesele originale nu-şi mai au justificare la asemenea cifre de parcurs. Noi, însă, o ţinem mai departe pe maxim original din ceea ce nu arde cu totul la preţ. Uleiul şi filtrele, spre exemplu, la deservirile programate, le punem şi astăzi din cele originale, în schimb ştim că şi astăzi, la 328 mii km parcurşi, B-Class nu consumă ulei câtuşi de puţin între intervalele de deservire, aşa că nu e nevoie să umblăm cu recipientul de ulei cu noi.
Ei bine, generatorul a fost reparat ca funcţionalitate, dar de la reparaţie încoace produce un zumzet deranjant. Funcţional e bun – încarcă, face tot ce trebuie să facă şi când treubie să facă, dar zgomotul ăla de fundal nu e plăcut şi ne face tot mai des să ne gândim la eventualitatea în care am comanda, totuşi, un generator nou în set, pentru a-l schimba şi a readuce sunetele de sub capotă la un nivel normal.

Aditivi Liqui Moly pentru curăţarea injectoarelor – mit sau realitate?

Ori de câte ori am întrebat la service de necesitatea curăţării injectoarelor, mai ales că maşina noastră rulează şi pe gaz natural comprimat, am fost asiguraţi că nu e necesară o asemenea intervenţie. Însă uneori, atunci când maşina funcţionează pe gaz natural, la vreo 2,000 rpm, motorul are o rezonanţă mai surdă un pic şi parcă ia mai greu turaţii până spre vreo 2,500 rpm, după care redevine din nou vioi. Dacă schimbăm la acele 2,000 rpm motorul la benzină, rezonanţa dispare imediat şi motorul se comportă absolut normal.
Mai nou, în unele dimineţi mai răcoroase, când porneam maşina dintr-o parcare subterană, la benzină, motorul funcţiona un pic, apoi mai „tuşea” un pic, scăpând câte un cilindru, parcă. Bujiile sunt încă proaspete, deci probabil e nevoie, totuşi, de o curăţare a injectoarelor, zicem noi.

Cei de la Mercedes-Benz service ne-au zis că cea mai simplă metodă de a curăţa injectoarele atunci când apar primele simptome ar fi adăugarea unor aditivi în combustibil. Ne-au recomandat un produs de la Liqui Moly, care costa vreo 140 lei, dar faţă de care eram cam sceptici. Ne-au recomandat să-l turnăm pe tot la un rezervor plin de benzină şi să parcurgem distanţa unui rezervor fără a trece la gaz, pentru a curăţa injectoarele.
Am făcut aşa, dar fără prea mari aşteptări. Dar, după epuizarea acelui rezervor, motorul nu mai are probleme la pornirea de la rece, funcţionează tactic şi bine, astfel încât aditivul chiar a funcţionat. La 2,000 rpm pe gaz, rezonanţa e încă prezentă, dar acolo probabil, trebuie să facem o curăţare amplă a injecţiei de gaz şi aici nici măcar service-ul oficial nu ne va convinge că ea nu e necesară după 328 mii km parcurşi, dintre care vreo 230 mii sunt parcurşi pe gaz, cel puţin. Există şi un element de injecţie a gazului sub capotă, care a adunat pe el depuneri uleioase de umidificare, semn că o curăţare n-ar strica deloc.
Şi astăzi, însă, o navetă extraurbană a lui B-Class ne poate indica un consum de 4.2 kg/100 km, ceea ce înseamnă cam vreo 6 cuburi de metan la sută, ceea ce se traduce într-un cost extrem de mic de carburant per kilometru.
Plăcere în condus? Practicism?

Deşi nu e o maşină puternică, având doar 116 CP la activ, B-Class-ul e în continuare plăcut în condus. Volanul e în continuare informativ, deşi din start setarea lui e un pic mai spre confort. De altfel, caracteristica volanului nu s-a schimbat deloc în cei 328 mii km parcurşi şi maşina n-a avut nici o problemă tehnică la acest capitol.

Poziţia înaltă la volan şi scaunele foarte confortabile, datorate „pachetului confort”, bifat în lista de opţionale, şi-au justificat fiecare cent cheltuit pe durata exploatării. B-Class e o maşină cu care călătoreşti cu plăcere la drum lung, iar portbagajul mare o face şi foarte practică. O bicicletă, spre exemplu, poate încăpea uşor în portbagaj dacă e mai mică, sau poate necesita rabatarea segmentului mai mic de banchetă spate dacă e mai mare.
Cu siguranţă înaintea iernii maşina va mai avea nevoie de un service mai mare, întrucât la ultima deservire tehnică am schimbat doar uleiul şi filtrele, la un cost de vreo 2,000 lei. Amortizoarele faţă, de marcă Sachs, ţin cel mai mult dintre toate pe care le-am avut până acum, având deja vreo 130 mii km parcurşi şi încă nu dau semne că ar trebui schimbate. Vom avea nevoie şi de un nou set de anvelope de iarnă, iar cele de vară, montate acum, îşi trăiesc ultimul sezon de exploatare. Însă per total maşina denotă în continuare o bună fiabilitate, dacă e să ne uităm şi la cifrele de parcurs pe care a reuşit să le înregistreze până acum.
Suntem întrebaţi tot mai des dacă nu avem de gând s-o vindem şi să trecem la un alt automobil. Faptul care ne opreşte e tocmai intreţinerea tehnică foarte bună şi adeseori piperat de scumpă pe care am făcut-o până acum pentru acest automobil, şi care i-a asigurat întotdeauna o stare tehnică foarte bună, cu mult mai bună decât un orice alt automobil cumpărat la mâna a doua din acelaşi an. De mult ori şi cei de la service-ul Mercedes-Benz Moldova nu obosesc să ne repete că exemplarul nostru B-Class este în cea mai bună stare tehnică dintre toate modelele de aceeaşi generaţie care le vizitează service-ul, un fapt destul de plăcut pentru noi, fireşte. Şi în acest context, preţul de piaţă a unui asemenea automobil, cu asemenea parcurs şi an de fabricaţie, e deja destul de mic şi parcă nu suntem tocmai entuziasmaţi să-l vindem la preţul pieţei, ştiind cât de mult am investit în starea lui tehnică impecabilă în toţi aceşti ani.
Dar, în acelaşi timp, nici o maşină nu poate sta veşnic în proprietatea ta, aşa că nu excludem că va veni şi acel moment când un cumpărător mai pasionat ar putea-o achiziţiona, sau vom decide noi că e timpul să ne luăm la revedere şi să o expunem la vânzare. Deocamdată, însă, continuăm să avem grijă de Mercedes-Benz B-Class la fel de bine şi să-l savurăm în continuare în procesul de exploatare, deja pentru al 9-lea an! Da, 8 ani compleţi s-au împlinit acum câteva luni, iar acum mergem pe al 9-lea! Habar n-aveam în anul 2009 că vom ţine atât de mult această maşină în redacţia noastră, dar iată că acest Mercedes-Benz, deşi în formă compactă de Tourer, a reuşit să ne cucerească şi să stea nedezlipit de noi în acest răstimp! Un fel de „The Best or Nothing”, ce mai, sau, cum ar spune alţii, aici e fiabilitatea şi rezistenţa Mercedes-Benz în acţiune. Cert e că noi suntem extrem de satisfăcuţi de toată exploatarea maşinii, deja de la 0 la 328 mii km parcurşi, aşa că îi urăm în continuare la mulţi kilometri fiabili înainte!
1
5,206
GALERIE FOTO (41 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!