Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

De ce Mercedes-Benz G-Class este cu adevărat legendar? 5 secrete ale lui Gelandewagen

4 Octombrie 2017 - 09:11
Ilie Toma
Cu toţii ştim că Mercedes-Benz G-Class, cunoscut şi cu denumirea de Gelandewagen, este o legendă vie în gama celor de la Mercedes-Benz, dar puţini ştiu căror fapte se datorează, de fapt, acest statut legendar pe care şi l-a câştigat modelul german.

Noi vă spunem astăzi 5 dintre secretele şi caracteristicile sale care l-au făcut legendar.
1. Gelandewagen se produce din 1979 încoace

Mercedes-Benz avea deja experienţă în construcţia automobilelor extrem de capabile în offroad, dar şi-a dorit un automobil modern, uşor, foarte capabil în offroad. Decizia de a porni dezvoltarea lui G-Class a fost luată în 1972, printr-un contract semnat de Daimler-Benz şi cei de la Steyr-Daimler-Puch în oraşul Graz din Austria. Ultimii aveau de asemenea o experienţă uriaşă în tracţiuni integrale şi vehicule capabile de offroad, lor aparţinându-le şi meritul creării renumitului Pinzgauer.
În 1975 se decide favorabil şi pregătirea producţiei de serie a lui G-Class, iar pentru cei doi parteneri au decis înfiinţarea unei noi uzine în oraşul Graz, acolo unde G-Class este asamblat până în zilele noastre! O scurtă perioadă de timp G-ul a fost asamblat şi în Grecia, alături de uzina principală, dar producţia în Grecia se făcea pe bază de kit-uri venite tot din Austria.
În ciuda zvonurilor populare, Mercedes-Benz G-Class n-a fost conceput iniţial ca vehicul militar, întrucât cei de la Mercedes-Benz aveau oferte consistente pe filiera militară cu Unimog. Surprinzător, dar creatorii lui G-Class şi-au dorit să aducă pe piaţă iniţial un vehicul comercial pentru uz civil, capabil să ajungă în locuri greu accesibile – un soi de dubiţă 4x4 dacă vreţi. Chiar din faza de concepere, însă, G-Class a suferit modificări iniţiale, astfel încât creatorii săi decid să pună accentul pe capacităţile superlative de trecere în teren accidentat şi să uite de partea utilitară.
Însă, totuşi, atractivitatea sa pentru scopuri militare i-a determinat apariţia! În 1975 şahul Iranului, un acţionar important la Daimler pe atunci, a văzut G-Class-ul în stadiul de concepere şi a fost atât de cucerit de el, încât a plasat o comandă de 20,000 de unităţi pentru armata sa. Contractul, însă, a fost anulat mai târziu de noua guvernare din Iran, instalată în urma revoluţiei din acea ţară. În Iran au ajuns să fie livrate până la urmă doar 400 de exemplare, după care armatele argentiniană şi cea norvegiană au mai plasat nişte comenzi. Armata elveţiană, însă, a fost un client mult mai consistent, comandând tocmai 4,000 de exemplare.
Din 1979 încoace, Mercedes-Benz G-Class a trecut prin mai multe actualizări şi împrospătări, primind inclusiv motoare noi în repetate rânduri, dar esenţa ingineriei, scheletul său tehnic şi conceptul general a rămas acelaşi până în prezent. Neschimbat în timp şi din ce în ce mai popular şi mai apreciat, aşa cum se întâmplă la foarte puţine modele din lumea auto.

2. Mercedes-Benz G-Class este cu adevărat unul din cele mai capabile modele în offroad

Construcţia lui G-Class se bazează pe un cadru rigid, cu membre laterale şi transversale, care-i asigură o rigiditate torsională excepţională, dar şi o un schelet rezistent pentru cele mai dure solicitări. Această structură a permis montarea unor punţi rigide cu cursă foarte lungă – un avantaj deosebit de preţios pentru condiţiile grele de offroad. Astfel, G-Class a fost capabil să urce pante de până la 80%, iar mai apoi chiar până la 100%, ceea ce echivalează cu 45 grade! Offroader-ul poate merge pe drumuri cu înclinare laterală de până la 28.4%, are un unghi de atac de 36 de grade şi un unghi de degajare de 27 grade, o gardă la sol reală de 205-245 mm şi o capacitate de a înainta prin ape de până la 60 de centimetri adâncime în echiparea sa standard. Însă e suficient să se modifice doar admisia, fiind ridicată mai sus, pentru ca G-Class să-şi sporească esenţial adâncimea apelor prin care poate înainta.
Suspensia modelului e gândită pentru rezistenţă maximă, dar în acelaşi timp e foarte complexă, cât să asigure o stabilitate extraordinară în raport cu centrul de greutate înalt al maşinii.

G-Class are în continuare diferenţiabile blocabile mecanic pe ambele punţi – faţă şi spate, care pot fi blocate mecanic prin apăsarea unor butoane. Există şi un diferenţial blocabil între punţi, iar astfel, cu toate 3 diferenţiale blocate 100%, se poate asigura că fiecare roată primeşte exact 25% din cuplu şi se va învârti neapărat la turarea motorului. Aceste capacităţi îi asigură evadarea din cele mai dificile condiţii de noroi sau zăpadă, atunci când, spre exemplu, înaintarea poate depinde de aderenţa unei singure roţi. De asemenea, G-Class are şi demultiplicator de cuplu, pentru înaintări încete, dar pline de forţe, în offroad.
Toate aceste elemente ale sistemului său de tracţiune integrală, împreună cu geometria de excepţie, îl fac pe G-Class unul din cele mai capabile modele prin cele mai solicitante condiţii ale planetei. Deşi între timp G-ul a devenit adorat şi de cei ce şi-l doresc pentru imaginea sa legendară, puţini ştiu că Mercedes a produs de multă vreme şi încă mai produce o ediţie simplificată la dotări de lux, axată doar spre funcţionalităţi elementare şi capacităţi de offroad, numită G-Class Professional, gândită pentru în special pentru expediţionişti sau misiuni speciale în zonele dificile ale globului.
3. Mercedes-Benz G-Class e luxos la interior în majoritatea versiunilor

N-a fost întotdeauna aşa, fireşte, dar de mulţi ani încoace, G-Class îşi doreşte să-şi alinte posesorii cu lux la interior, odată ce are un preţ apropiat de al unui S-Class. La sfârşitul anilor 1980 Mercedes-Benz a înţeles cererea mare de pe piaţă pentru un G-Class mai rafinat la interior şi i-a tras un habitaclu similar cu cel de pe W124. Atunci şi-au făcut loc în Gelandewagen materiale precum pielea şi lemnul.
După anii 2000 au mai urmat câteva actualizări, ultima dintre ele, realizată acum câţiva ani, aducându-i habitaclul lui G-Class la nivelul limuzinelor de lux, acolo fiind disponibile până şi elemente designo. Mai nou, în pimăvara anului 2017 Mercedes-Benz a lansat până şi o versiune Maybach a lui G-Class, cu caroserie Laundaulet!
4. Mercedes-Benz G-Class este indestructibil

Nu, nu e vorba doar de o imagine pretinsă, ci de fapte şi statistici reale. A fost proietat să fie unul din cele mai durabile automobile din lume, iar cazuri în care exemplare G-Class îşi servesc proprietarii timp de mai multe decenii, pe durata unor distanţe uriaşe, sunt foarte frecvente. Soţii Gunther şi Christine Holtorf, spre exemplu, s-au îndrăgostit atât de mult de G-Class-ul lor, cumpărat în anul 1988, încât s-au aventurat într-o călătorie de 26 de ani cu el, pe durata a aproape 900 mii kilometri prin 215 ţări ale lumii! Au traversat şi pustietăţile încinse ale deşertului Australian, şi gerurile teribile ale Siberiei cu el, iar maşina a rezistat cu dârzenie peste tot.
Durabilitatea modelului a fost parte din povestea lui încă de la început. În 1983, la doar 4 ani de la lansare, un G-Class învingea raliul Paris-Dakar, care pe atunci se petrecea chiar între Paris şi Dakar, pe o mare parte din teritoriul Africii.
Nu sunt cazuri singulare, iar fiabilitatea e i se datorează în mare parte uzinei la care este asamblat, dar şi ingineriei iniţiale a modelului, realizate în spirit de „over-engineering”. Uzina din Graz, astăzi aflată în proprietatea Magna, funcţionează de multă vreme ca o uzină contractoare pentru diverse mărci şi modele, aici asamblându-se modelele celor mai diverşi producători. Paradoxal, dar în lista lor se regăsesc modelele dintre cele mai renumite pentru fiabilitate din istoria recentă a lumii auto, precum prima generaie BMW X3, VW Transporter Syncro, Audi V8L, Jeep Grand Cherokee ZG, Saab 9-3, Mercedes-Benz E-Class (între anii 2003 şi 2007), Peugeot RCZ, MINI Countryman, iar mai nou, şi o parte din exemplarele BMW Seria 5, iar în viitorul apropiat şi SUV-urile Jaguar i-Pace şi E-Pace.
Şi apropo, Mercedes-Benz G-Class se asamblează în mare parte manual! Da, cam 55% din munca depusă la producţia unui G-Class se face şi astăzi manual la uzina din Graz! Probabil şi ăsta e încă un motiv pentru fiabilitatea sa legendară, dar şi un motiv pentru preţul său mare.

5. Mercedes-Benz G-Class poate oferi performanţe demenţiale

Deşi G-Class a avut şi motoare de mai puţin de 100 CP în istoria sa, mai ales pe versiunile destinate explorărilor şi expediţiilor, G-Class are în palmares şi o lungă istorie de motoare de înaltă performanţă, care au fost montate pe această cărămidă de automobil, transformat în rachetă de multe ori.
Încă în 1993 sub capota lui G-Class îşi făcea loc un motor V8 pe versiunea 500 GE, care livra 241 CP. Mai apoi, în 1998, acest motor a fost înlocuit de un alt V8 de 296 CP, sub capota versiunii G500.

În 1999 pe scenă şi-a făcut loc şi prima versiune AMG a lui Gelandewagen: G 55 AMG. Ea avea sub capotă un motor V8 de 354 CP! În anul 1999!
În anul 2000 şi gama diesel s-a îmbogăţit cu un V8 de 250 CP, iar în anul 2004, la salonul auto de la Geneva, Mercedes dezvăluie versiunea supercharged a motorului de pe G 55 AMG, care dezvolta deja 476 CP în loc de 354, pentru ca doar doi ani mai târziu acelaşi motor să fie adus la o putere dementă de tocmai 500 CP! Demenţa nu s-a oprit aici: în 2007 motorul a mai fost actualizat încă o dată, ultima dată, livrând 507 CP!
Mai târziu versiunea G 55 AMG a fost înlocuită de versiunile G 63 AMG şi G 65 AMG. Astăzi G 63 AMG dezvoltă o putere de 571 CP, iar G 65 – de 630 CP! Şi nu uitaţi, toate astea pe un schelet aflat în producţie din 1979! Într-atât de bun este!
Iar pe lângă motoarele nebune, G-Class a mai beneficiat şi de o serie de versiuni demente, cu 3 punţi sau cu gardă la sol uriaşă, precum G-Class 6x6 sau G-Class 500-2.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (38 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter