Prima pagină  »  Teste drive  »  Renault Koleos
29 DECEMBRIE 2008
4,165
Renault Koleos
De Ilie Toma
1
La inceputul acestui an Renault a prezentat publicului primul sau “SUV adevarat”, dupa cum au afirmat chiar francezii, care a fost botezat cu un nume mai putin obisnuit: Koleos. De fapt, Renault a mai produs anterior automobile cu tractiune integrala, pe care am putea tinde sa le identificam drept SUV-uri, si ma refer aici la Renault Scenic RX4, in primul rand, dar si la Renault Kangoo cu tractiune integrala. Clasa SUV-urilor compacte, bine echilibrate, potente, dar econome, a manifestat cresteri semnificative in ultimii ani, si cam toti producatorii si-au conceput cate un model pentru a intampina cererea de pe piata. In cazul lui Renault, un concept pe nume Koleos a fost prezentat inca in 2000, la Geneva. Apoi, ideile au prins un contur tot mai realist, pentru ca in 2006, la Salonul Auto de la Paris, sa fie prezentat un concept mult mai palpabil, cu acelasi nume. Ei bine, pentru a transforma ideile de design si cele strategice ale francezilor in realitate, si mai ales pentru a asigura intrarea in forta a producatorului francez in segmentul SUV-urilor compacte, a fost nevoie de umarul celor de la Nissan, cu care Renault se afla intr-o stransa alianta de mai bine de un deceniu.



Astfel, noul Koleos, si vorbim aici deja de automobilul de serie, cel care isi asteapta cumparatorii in showroom-uri, are incadrat “dedesubt” platforma tehnica a lui Nissan X-Trail, fapt care ar trebui sa ii atribuie in mod automat toate capacitatile si atributele unui SUV Nissan.

Francezii nu l-au dorit insa pe Koleos doar o clona a lui X-Trail. Dimpotriva, imaginatia francezilor a mers atat de departe, incat nimic, absolut nimic din infatisarea modelului nu tradeaza legatura de rudenie dintre cele doua modele. In momentul in care primul Koleos a pasit pe taramurile Moldovei, mi-am zis ca nu putem rata sansa sa testam ce inseamna “primul SUV adevarat Renault”…

Tara turnului Eiffel

Se stie ca francezii au un mod deosebit de a combina fierul in asa fel incat sa obtina in rezultat opere de arta… Un exemplu elocvent poate fi turnul Eiffel – o adunatura imensa de fiare puse cap la cap intr-un mod… francez, care, toate impreuna, compun unul din cele mai fascinante monumente arhitecturale ale omenirii. Si atunci cand creaza automobile, francezii par sa asculte valsuri, sa faca o plimbare pe bulevardele romantice pariziene, sau, cel putin, sa arunce o privire peste geam catre vestitul turn national.



Desi atunci cand descriem un SUV, printre atributele, care se inghesuie a fi primele in lista, vor fi neaparat cele ce exprima putere, capacitate, garda la sol, sau adancime prin care se poate circula in noroi, in cazul lui Renault Koleos primul atribut care iese in evidenta este cel estetic: da, Renault Koleos este frumos, cu o silueta pe cat de masculina, pe atat de armonizata.

Acest fapt poate bucura, insa poate ridica si semne de intrebare asupra calitatilor “adevaratului SUV francez”. Oare nu cumva francezii ne impresioneaza prin design si armonie a formelor, pentru a compensa lipsa calitatilor de care trebuie sa dispuna un adevarat automobil de teren?

Testul asfaltului

Am pornit motorul lui Koleos. Este sunetul unui motor pe benzina, de 2.5 litri si 170 CP. In caracteristicile tehnice este indicat si o valoare buna a cuplului, de 226 Nm, fapt care ar trebui sa sporeasca placerea de condus, mai ales in conditii de off-road. Locatia off-road aleasa de noi se afla, insa, la circa 40 km de Chisinau, iar pana acolo avem parte de un traseu asfaltat, pe care putem testa capacitatile modelului in regim de croaziera.

Interiorul lui Koleos bucura prin spatiu si calitate a materialelor folosite. Renault isi tine promisiunea de a “salta” toate noile sale modele pe o treapta mai sus in ierarhia calitatii si senzatiilor de confort oferite. Scaunele sunt masive, bine profilate, iar capitonarea lui cu piele mai adauga un plus major in senzatia de confort general. Ca sofer, ambianta interiorului iti este placuta chiar din prima clipa. Si aici se simte ecoul valsurilor franceze, ascultate de designeri in momentele conceperii interiorului. Odata asezat la volanul lui Koleos, chiar daca inca nu ai parcurs nici macar un metru cu el, sesizezi indata ca este genul acela de automobil, care iti vine ca o manusa potrivita. Toate iti stau la indemana, toate au formele potrivite, si sunt pozitionate exact acolo unde le vrei. Slava Domnului ca francezii au inceput sa renunte treptat la crearea interioarelor experimentale, in care plasau toate elementele de-a intoarselea, si exact in cele mai nepotrivite locuri. Nu, in Koleos se simte o revenire la simtul simetriei, al elegantei si al practicismului in utlilizare. Iar cand toate mai sunt si placute la atingere prin calitatea care o ofera, senzatia de potrivire perfecta este si mai puternica. In particular, partea de sus a bordului bucura prin lipsa abundentei de comenzi. Francezii au pozitionat majoritatea butoanelor de comanda pe consola centrala, care are acum un aer sofisticat, in stilul senzatiilor pe care le poti obtine intr-un off-road legendar, de mare clasa.



Trebuie sa recunosc ca cele cateva minute petrecute in interiorul lui Koleos au adaugat o nota de respect in favoarea noului model al celor de la Renault. Pe langa pesimismul fata de capacitatile lui in off-road, exista acum si un optimism in privinta confortului…

Pozitia la volan, oferita de Koleos, este una cu vizibilitate excelenta, si foarte placuta. Un SUV adevarat ar trebui sa aiba o vizibilitate buna, pentru a-ti putea oferi o viziune completa a terenului pe care il parcurgi. Pietre, mici stanci, drumuri pe marginea unei prapastii, nisip, noroi, paduri, serpantine montane… multe pot fi caile pe care poate pasi un SUV in decursul existentei sale, si trebuie sa fie pregatit pentru asta…

In oras, Koleos este iute si precis. Cei 2.5 litri de sub capota asigura un raspuns fara intarziere al motorului, iar volanul dispune de o reactie fixa. Suspensia masinii “inghite” foarte bine neregularitatile de asflat, lucru care se face simtit foarte repede. Asta inseamna ca si la o utilizare cotidiana, Koleos va poate asigura o calatorie placuta la serviciu dimineata sau un look stilat atunci cand ajungeti cu el la o intalnire de afaceri…

Ei bine, a venit momentul testului de croaziera pentru Koleos. Circulam pe un traseu placut, cu copaci care, desi e decembrie, mai pastreaza ultima frunza a toamnei… Avem cam 120 km la ora si Koleos iti transmite o senzatie neobisnuit de pacifista. Da, aceasta viteza nu este deloc o solicitare pentru proapsatul model francez, ba dimpotriva, toate decurg calm in interior, extrem de calm. Pentru cei care isi amintesc testul nostru cu Renault Laguna, din aceasta vara, spuneam atunci ca Laguna a devenit cu mult mai silentioasa la rulare, astfel incat in interior nu se transmit aproape deloc zgomotele firesti ale rularii unui automobil la viteze mari. Ei bine, cei de la Renault au pastrat aceste calitati exceptionale si pe Koleos, chiar daca pentru un SUV este mult mai dificil sa se atinga acesti parametri. Roti mai mari, o suprafata mai mare pe care curentii de aer sunt nevoiti sa o ocoleasca cand automobilul circula la viteze mai mari – toate, in mod natural, sporesc zgomotul generat la rulare. Iar daca mai punem si garda la sol marita, inseamna ca avem mai multi curenti care trec dedesubtul masinii, si, de obicei, tocmai acestia creaza o rezonanta de sunet mai mare. Ei bine, francezii pot sa gandeasca lucrurile frumos, iar japonezii le pot crea si perfect din punct de vedere tehnic. Iar atunci cand cele doua natiuni se unesc pentru a crea un produs comun, rezultatul este o frumusete pe roti cu calitati tehnice perfecte. Koleos este extrem de silentios la drum, neobisnuit de silentios pentru un SUV. Bravo Renault!



Suspensia adauga nuanta finala in tabloul confortului obtinut in calatoriile de traseu cu Renault Koleos. Mai ales in cazul SUV-urilor, este mai placut cand dispui de o suspensie ceva mai “moale”, decat una rigida. In primul rand, in conditii de teren accidentat prima se va descurca mult mai bine, reusind sa intre in contact cu solul in tot felul de denivelari, iar in calatoriile pe sosea veti dispune de un plus de confort. Koleos dispune anume de o astfel de suspensie, spre bucuria noastra.

Nici la viteze la 140 km/h sau 150 km/h Koleos nu se simte intimidat. La 150 km/h, desigur, circulam in treapta a 6-a de viteza, pentru ca Renault Koleos dispune de o cutie manuala cu 6 rapoarte. Iar asta inseamna ca si la o astfel de viteza motorul va functiona fara sfortari, pastrand atmosfera silentioasa in interior. Testul de asfalt este trecut cu bine de Koleos, puteti calatori cat va pofteste inima cu noul model francez, pentru ca veti dispune de un confort excelent, oricare ar fi numarul de kilometri parcursi!

Testul off-road

Desi cand avem asfalt sub roti, calitatile lui Koleos sunt excelente, mai exista o urma de reticenta fata de comportmanentul gentlemanului francez in conditii de off-road. Dupa 40 km parcursi pe sosea, am iesit de pe traseu si am intrat in padure…

Chiar de la coborarea catre padure, a inceput placerea exploatarii masinii in afara soselelor. Roata din spate a si ramas suspendata in aer. Am urmarit cursa suspensiei – este destul de generoasa si trebuie sa fie asa la un automobil care vrea sa descurce in teren, altfel poti ramane cu rotile suspendate in conditii grele, fara ca acestea sa aiba contact cu solul. Insa, chiar si asa, cursa tot nu a fost suficienta pentru a pastra roata in contact cu solul. Ei bine, Renault Koleos dispune de o multime de sisteme de asistenta la franare, precum ABS sau EBD, care vor asigura securitatea automobilului in conditii grele, iar daca o situatie similara s-ar putea intampla la urcarea in panta, exista posibilitatea blocarii diferentialelor, fapt care este prezent doar pe SUV-urile cu pretentii de capacitati sporite.



Adevarata placere incepe insa abia dupa primii metri parcursi pe teren neasfaltat. Aici suspensia se face deosebit de placuta, iar manevrarea volanului inspira acea senzatie de aventura, indispensabila unui adevarat automobil de teren.

Parcurgem prin padure, pe un drum cu foarte multe denivelari. Ploaile repetate din ultimele perioade au inmuiat pamantul, care inca mai e acoperit de frunze. Totusi, Renault Koleos se simte foarte bine in aceste conditii. Uf! Avem in fata un drum de padure, cu urme adancite, si crengi in parti… Nu ne putem opri aici, ar fi o rusine pentru Koleos! Dupa o clipa de ezitare a mea ca sofer, decid sa merg mai departe atat cat va putea automobilul merge. Ruta aleasa de noi presupune sa iesim din padure peste vreo cativa kilometri buni, unde drumul de padure aproape necirculat se apropie din nou de traseul de asfalt… Blochez diferentialele, cuplez cutia de viteza in treapta unu si presez cu incredere pedala acceleratiei. In mod normal, as aborda centrul drumului cu doua din roti, fie cele din partea dreapta, fie cele din stanga. Acum insa nu pot face acest lucru, fiindca as risca sa zgarai masina din plin de crengile de pe margine… Trebuie sa incerc sa merg cu rotile in adancirile existente, in speranta ca nu voi ramanea suspendat in aer cu masina. Koleos dispune de o garda la sol de 206 mm, fapt care imi da incredere ca lucrurile vor merge bine. Si, in plus, modelul mai dispune si de scuturi pe partea inferioara, ceea ce ar trebui sa asigure protectie in caz de contact cu solul. Ei bine, dupa vreo 20 de metri, in care am parcurs fara a atinge solul, inevitabilul s-a produs. Am simtit cum dedesubtul masinii a inceput a “rascoli” solul de padure, insa masina continua sa se deplaseze. Sa opresc acum? Nici gand, continuam in acelasi ritm, fara accelerari bruste si fara franari bruste. Da, diferentialele blocate au contribuit enorm la pastrarea cuplului util in roti: chiar daca una sau mai multe din roti isi pierdeau contactul cu solul, oricum ar fi ramas cel putin una care sa continuie misiunea principala: deplasarea “adevaratului SUV Renault” in conditii dificile. Masina continua sa brazdeze, practic, pamantul de sub ea, iar senzatia de aventura si adrenalina pe care o obtii in astfel de momente iti da un milion de motive pentru care se merita sa-ti achizitionezi un SUV. Un sedan? Un hatchback? Nicidecum! Pentru cei care isi doresc senzatii tari si aventura exista SUV-uri si doar SUV-uri – mari, medii, sau compacte, insa neaparat SUV-uri!



Cam 200 de metri a durat brazdarea padurii cu Koleos, iar atunci cand drumul a devenit mai nivelat, am coborat sa admiram opera modelului francez: o fasie lunga de pamant negru rascolit de “primul SUV adevarat Renault”. Trebuie sa recunoastem ca Renault Koleos s-a descurcat bine…

Ne-am continuat drumul prin padure, cu accelerari pronuntate si frane pe teren extrem de umezit… Si atunci cand a sosit timpul sa ne reintoarcem pe sosea, am avut parte de testul final pentru garda la sol a modelului. Initial, am iesit cu o abordare sub unghi a malului de pe marginea traseului, apoi ne-am zis ca e prea usor. Am dat inapoi si am incercat sa abordam denivelarea frontal. Si am reusit! Fotograful nostru l-a suprins pe Koleos in aceste momente, in care iesea invingator din off-road…

Un SUV adevarat?

Merita Koleos atributul pe care incearca francezii sa i-l asocieze, si anume cel de SUV adevarat? Cu siguranta da, il merita din plin. Este poate chiar prea capabil, daca e sa-l comparam cu concurentii sai directi. De multe ori SUV-urile compacte nu sunt altceva decat niste pseudo-SUV-uri, care dispun de o tractiune integrala mai mult simulata si o garda la sol cu 2-3 cm mai mare decat cea a unui sedan.. Iar cand se pomenesc in conditii de teren accidentat, acestea devin rusinoase si incapabile precum un elev la prima sa ora de patinaj…



In cazul lui Koleos, francezii nu ne mint atunci cand ne spun ca avem de-a face cu un automobil cu adevarat capabil in off-road. Cu un sasiu dur si bine echilibrat, cu o suspensie potrivita, si cu un motor placut, Renault Koleos are tot ce-i trebuie pentru a se descurca de minune acolo unde nu mai exista asflat. Iar pentru drumuri frumoase si calatorii, Renault Koleos va ofera un comportament lin si placut, vizibilitate buna si calitate, pentru un confort suprem.

Nici urma din pesimismul meu de la inceput… Renault a creat un adevarat invingator!

Fisa tehnica:
GALERIE FOTO (50 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!