Prima pagină  »  Teste drive  »  Mazda3
17 AUGUST 2009
14,690
Mazda3
De Ilie Toma
3


Se spune ca de multe ori este mai greu sa mentii continuitatea succesului decat sa-l obtii, si tind sa cred ca este adevarat. Avem in fata noua generatie Mazda3, si, gandindu-ne la importanta si realizarile modelului predecesor, putem spune ca japonezii au avut mult de lucru pentru a crea un succesor demn!

Prima generatie Mazda3 a fost vanduta in peste 2 milioane de exemplare in intreaga lume, dintre care aproape 25% in Europa, fiind cel mai bine vandut model Mazda din toate timpurile. De la lansarea sa in 2003 si pana la sfarsitul carierei, modelul a obtinut 90 de premii auto in intreaga lume.

Un sasiu bine construit, motorizari econome si potrivite, costuri optime de achizitie si exploatare, o calitate buna a materialelor folosite si un condus placut – acestia par a fi factorii-cheie, ce i-au asigurat succesul primei generatii.

Sa vedem totusi cum stau lucrurile cu noua generatie.



Design. Liniile emotiilor.

Daca jumatate din masinile de pe piata va par plicticoase si sobre, iar cele din cealalta jumatate va par doar “interesante”, atunci noua Mazda3 va atinge coarda sufletului Dvs. Pentru ca japonezii i-au dat forme atat de fluide, incat aceasta pare sa “curga” pe orizontala, atunci cand se misca, asemeni unei picaturi de roua proaspata. Nu cred ca poti gasi pe caroseria noii Mazda 3 o portiune de cel putin un centimetru de linie dreapta. Numai partea frontala are cel putin 7 linii curbe pe o parte si inca 7 pe cealalta, toate intr-o continuitate atat de captivanta, inca o Mazda3 va trece cu greu neobservata pe strada. Farurile aduc liniile deja familiare are noii Mazda 6, iar capota profilata pe partea centrala, impreuna cu liniile mari ale aripilor din fata, ii aduc un look sportiv de invidiat.

1, 2, 3, 4.. 7 linii intr-o parte si inca sapte in cealalta formeaza profilul partii frontale, iar aripile pronuntate ii dau silueta unui atlet.


De fapt, japonezii au si declarat ca noua Mazda3 inglobeaza tot ce au ei mai bun in acest moment: filosofia kizuna (conexiunea “senzoriala” a soferului cu masina), implementata pe noua Mazda6, liniile si unghiurile noii Mazda6, sportivitatea lui RX-8 si tehnolgii care le depasesc pe toate aceste modele din gama.

Noua Mazda3 este o masina a emotiilor. Vor avea parte de emotii de admiratie trecatorii care vor observa un model defiland pe drum, dar mai ales, va avea parte de emotii cel de la volan. Toate elementele de design sunt create pentru a reda putere si dinamism. Inclusiv si interiorul, iar asta nu poate sa nu iti rasfete privirea atunci cand esti la volan.

Pentru partea din spate au fost adoptate linii mai clasice, dar expresia dinamismului nu lipseste nici aici.

Sunt noua vedeta a orasului!


Motor si transmisie. Perfect de japoneze.

Ei bine, daca ne pune cineva sa enumeram principalii asi din maneca unei masini japoneze, la sigur vom incepe cu motoare si transmisii. Asamblate de niste roboti care gandesc mai mult si mai rapid decat zece creiere umane, calculate si gandite de oameni pentru care munca facuta la superlativ e mai importanta decat a ajunge seara acasa inainte de a incepe o noua zi de munca...



Versiunea testata de noi este echipata cu un motor de 2.0 litri pe benzina, aspirat natural, cuplat la o transmisie automata in 5 trepte. 150 de cai-putere – atat produce propulsorul, disponibili in valoare completa la 6500 rpm. Cuplul indica de asemenea o valoare placuta – 187 Nm, date care ii asigura o rezerva buna de potential pentru senzatii placute in acceleratii. Cu transmisie automata, Mazda3 atinge prima suta de kilometri la ora in 10.6 secunde, iar viteza maxima atinge 210 km/h. Daca datele de acceleratie sunt comparabile cu mai multi dintre concurentii directi de pe piata ai noii Mazda3, atunci viteza maxima ii acorda un avantaj evident in fata acestora. Si asta se intampla datorita unui sasiu excelent de bine inchegat, dar si aceluiasi design, gandit impreuna cu inginerii: japonezii au reusit, be baza sus-numitelor linii fluide, sa obtina un coeficient aerodinamic de doar 0.28 pentru sedan si 0.30 pentru hatchback! Deci, frumosul poate fi si foarte util!

Nu pot sa nu mentionez ca, doar pentru testele in tunelul aerodinamic, la dezvoltarea noii generatii Mazda3, s-au petrecut in total peste 300 de ore, pe parcursul a peste 34 zile in total. Tocmai aceste teste multiple le-au permis inginerilor si designerilor sa optimizeze fluxurile curentilor de aer, iar rezultatele sunt multiple: o viteza maxima mai mare, un consum mai mic si, nu mai putin important – un zgomot mult mai mic produs la rulare!

Dupa cum spuneam, pentru partea din spate s-au adoptat solutii mai clasice, insa foarte reusite


In oras, acceleratiile cu noua Maza3 sunt usoare si placute. Zic usoare pentru ca masina se simte impresioant de integra, impresionant de dornica de dinamism. Filosofia japonezilor cu conexiunea cu masina lucreaza – odata urcat la volan nu mai gandesti comenzile, ci le executi direct cu impulsurile creierului cu o rapiditate si o usurinta minunata.

Motorul turat la peste 4 mii de rotatii iti aminteste de herghelia de cai de sub capota. Cutia de viteze iti intuieste bine rapoartele in conditii de condus relaxat si in cele de dinamism pronuntat, insa pentru a te delecta de jumatatea de sus a gamei de rotatii, e bine sa te folosesti de optiunea de a schimba treptele manual, pentru un caracter sportiv fara compromis.

Cu exceptia momentelor in care il turezi la peste 3-4 mii rotatii, motorul va ramane sa functioneze in liniste, nederanjandu-ti atmosfera interiorului.

Practica atat in oras, cat si pe trasee intinse.


Spre deosebirile de automobilele mici de oras, o masina de clasa lui Mazda3 are avantajul de a fi foarte practica si pe traseu. Consumul indica valori excelente, de doar 5.9 litri de benzina la 100 km (vorbim de transmisie automata), iar dinamismul este foarte bun, depasirile fiind facute cu rapiditate si siguranta. M-am bucurat sa descopar reactiile bune ale cutiei de viteze in momentele de start a unei depasiri. Iar daca nu esti multumit cu acestea, exista intotdeauna posibilitatea trecerii pentru cateva momente in regim manual, unde tu dictezi regulile jocului, iar dupa depasirea-fulger poti reveni la regim automat. Trecerea se realizeaza foarte usor, printr-o mutare a manivelei cutiei de viteze spre stanga, iar ulterior spre dreapta pentru a reveni in regim automat.

Si nu putem sa nu mentionam si calificativele ecologice ale motoarelor noii generatii Mazda3. Traim intr-o perioada in care aceste aspecte nu ne mai sunt indiferente, iar propulsorul versiunii testate de noi, spre exemplu, corespunde standardelor Euro 5, avand emisii medi de 183 g/km de CO2.

Exista in Chisinau o strada mica, numita Coca - de cate ori trec pe acolo o admir cat este de izolata, de frumoasa si de diferita de peisajul general al orasului...


Tinuta de drum. Demna de o sportiva.

Mult mai buna decat generatia precedenta, asa poate fi caracterizata tinuta de drum. In 2006 am testat si prima generatie Mazda3, atunci in versiune hatchback. Tinuta era buna pe drumuri drepte si bune, dar modelul parea deranjat de denivelari abordate in viteza. Acum, gratie sasiului bine incheghat si a unei suspensii mai bine setate, noua Mazda3 abordeaza cu mult curaj si sete drumurile intinse, chiar daca acestea sunt de o calitate mai putin excelenta. Rar ma incumet sa o spun, dar condusul in viraje si denivelari este chiar distractiv, si mai ai si senzatia ca masina se simte deloc deranjata de drumurile pe care rulezi.

Desi inginerii japonezi au declarat ca au facut noua generatie mai silentioasa la rulare cu pana la 11% in raport cu generatia precedenta, la viteze mai mari sunetul de rulare se face totusi destul de auzit. Dar, sa fiu inteles corect, comparabil cu concurentii sai directi, Mazda3 nu sta deloc mai rau, poate doar cateva dintre reprezentantele germane o pot intrece la acest capitol. Cat priveste “surorile” japoneze, Mazda3 pluseaza aici. Pentru cei care pun insa accent pe dinamism si conexiune cu drumul, zgomotul la rulare n-a fost niciodata un deranjament.



In oras, manevrabilitatea este sinonim cu noua Mazda3. Orice viraje ati fi hotarat sa abordati, orice denivelare ati dori sa evitati, modelul va face fata cu succes oricaror provocari de aceasta natura. Setarea sportiva a directiei isi spune intr-un mod important cuvantul aici.

Per general, vom mentiona succesul major al eforturilor inginerilor japonezi de a aduce o balanta mai buna intre sportivitate si confort.

Securitate

Concurenta este foarte dura in lumea auto, iar un automobil compact de mult timp nu mai inseamna securitate mediocra oferita pasagerilor sai. Noua Mazda3 vine extrem de bine echipata la acest capitol, dispunand de sisteme de asistenta la franare precum ABS, EBD, Brake Assist, sistem de control al tractiunii, airbag-uri frontale, laterale si de tip cortina, iar optional se poate beneficia si de sisteme de monitorizare a presiunii in avelope, faruri adaptive bi-xenon de inalta intensitate sau senzori de parcare.

Totusi, securitatea este asigurata nu doar de sisteme gata sa inervina in momente critice, ci si de constructia in sine a automobilului. La constructia noii generatii Mazda3 se foloseste cu 17% mai mult otel de inalta rezistenta, iar in rezultat s-a obtinut o rigiditate flexurala si torsionala de exceptie.

Adevaratii pasionati de automobile stiu cat de importante sunt aceste aspecte pentru un automobil, chiar daca nu pot fi identificate cu ochiul liber. Anume rigiditatea torsionala si flexurala ii redau automobilui senzatia despre care vorbeam mai sus, de inchegare perfecta, de automobil “dintr-o bucata”, si tot acestea ii asigura o securitate sporita in cazul unui impact.



Prin urmare, fie ca sunteti singur la volan, sau cu intreaga familie in calatorii, puteti fi ceva mai linistit de securitatea oferita de noua Mazda3. Nu ma voi mira deloc daca noua Mazda3 va obtine un binemeritat calificativ de cinci stele la EuroNCAP.

Interiorul. Sportiv si bine echipat.

Am avut ocazia sa testam o versiune foarte bine dotata a noi Mazda3, care dispunea de majoritatea optiunilor posibile ale modelului. Totusi, chiar si in versiunile mai accesibile, noua Mazda3 vine foarte bine dotata.

In cazul nostru, am avut parte de climatizare bi-zonala (da, noua Mazda3 dispune de o astfel de optiune!), sistem media, volan multifunctional, incalzire scaune sau cruise-control. Bordul noii generatii Mazda3 este executat cu mult mai mult bun-gust decat decat concurentii sai, iar aerul tineresc si sportiv domina aici. Zic tineresc pentru ca formele si aranjamentele butoanelor vor placea in primul rand celor cu spirit tanar, si tot pentru acestia exista posibilitatea reproducerii de CD-uri MP3 sau WMA. Zic sportiv pentru ca toate redau dinamism si miscare, iar ceasurile de bord rotunde si puternic adancite confirma aceasta atmosfera.



Este originala si solutia amplasarii a doua display-uri pe bord. Unul din ele, monocromatic rosu, are functia de a reproduce date legate de functionarea masinii, precum consum, distante parcurse sau situatiile sistemelor vitale. Celalalt, color, are rol de interfata media, si este utilizat pentru afisarea informatiilor sistemului media, iar pentru unele piete si pentru afisajul sistemului de navigare. Cu siguranta interiorul noii Mazda3 nu-ti va permite insa niciodata sa te plictisesti.

Calitatea materialelor folosite este buna, insa bordul ramane executat din plastic dur, asemeneri marii majoritati a modelelor din aceasta clasa. Totusi, acesta este placut la atingere si nu deranjeaza. Putem remarca si vizibilitatea foarte buna a masinii pentru situatia de drum, intotdeauna existand o vizibilitate buna in toate directiile.

Cat priveste spatiul interior – daca aveti o familie de patru persoane, puteti achizitiona o Mazda3 cu incredere – aceasta va oferi loc suficient pentru calatorii placute de familie. Printr-o constructie inteligenta, s-a reusit crearea a mai mult loc si pentru pasagerii din spate, prin urmare, si cei de acolo vor fi multumiti de confortul obtinut in calatorii lungi. Bancheta din spate are si un unghi reusit de inclinare, iar aceste aspecte, luate impreuna, asigura cu succes un confort general foarte bun pentru toti cei de la bord.



Portbagajul sedanului ofera si el suficient spatiu pentru nevoi cotidiene si chiar pentru calatorii mai indraznete. In tara noastra, cu siguranta varianta preferata va fi sedanul, insa sunt convins ca in majoritatea tarilor europene se va da preferinta hatchback-ului, datorita practicismului sporit oferit de acesta


Noua Mazda3. O evolutie? Da, una majora!

Ei bine, daca la inceputul acestui test spuneam ca e foarte greu sa creezi o continuitate pe masura unui succes, si ma intrebam daca cei de la Mazda au reusit sa faca acest lucru cu noua Mazda3, acum pot spune cu certitudine ca eforturile lor au fost bine directionate si bine gandite.

Noua Mazda3 este mai buna la toate capitolele decat predecesoarea sa, poate doar cu exceptia pretului. Insa dupa doar cateva ore de condus sesizezi ca ai in maini un model de o scara ierarhica noua, unul care a urcat o treapta majora in directia calitatii, a securitatii, a design-ului si a aspectelor tehnice. Asta te face sa intelegi exact pentru ce platesti si iti da si senzatia de tratare corecta din partea producatorului.



Se pare ca noua generatia va aduce o identitate noua, puternica, unei retete de succes, avand toate sansele sa doboare recordurile predecesoarei sale!

Fisa tehnica:


Dealer oficial Mazda in Republica Moldova:
DAAC Hermes
Showroom Mazda: str. Calea Iesilor, 10, Chisinau
Telefon: 509-409
GALERIE FOTO (19 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!