Prima pagină  »  Teste drive  »  BMW X5
3 IULIE 2010
14,468
BMW X5
De Valeriu Bahnaru
3
Testam versiunea facelift a lui BMW X5 intr-o zi cu cer foarte schimbator...


Aparut in 1999, intr-un moment de inceput de inflorire a pietei asa-ziselor SUV-uri, BMW X5 (E53) a fost primul model al concernului bavarez, destinat off-road-ului, fapt evidentiat de garda la sol marita si tractiunea integrala, precum si de partea inferioara a caroseriei realizata din plastic nevopsit, de culoare neagra. X5 a fost conceput initial pentru piata din SUA, unde automobilele de teren sunt adorate. De altfel, SUA a fost si tara in care a demarat asamblarea modelului X5. Si X5-ul actual este asamblat la uzina din Spartanburg, statul Carolina de Sud.

La conceperea modelului X5 bavarezii au dispus de ajutorul celor de la Land Rover, pe atunci o marca ce apartinea grupului BMW. Totusi, BMW X5 nu s-a dorit a fi un automobil de teren “pur sange”, ci mai degraba si-a dorit sa continue traditiile sportive ale marcii bavareze, materializate in comportamentul impecabil pe asfalt. Astfel, dintr-un Sport Utility Vehicle (SUV), insemnand Vehicul Utilitar Sportiv, X5 s-a transformat intr-un Sport Activity Vehicle (SAV) – Vehicul Activ si Sportiv, adica intr-un automobil cu caracter sportiv, destinat odihnei active.



Lipseste vreun ingredient pentru a fi fericit? Un SUV de clasa premium rareori iese pe teren accidentat, iar majoritatea timpului il petrece in limitele orasului, pe drumuri netede de asfalt. In majoritatea cazurilor, pentru un detinator de SUV, tractiunea integrala conteaza in masura in care sa bifeze la capitolul dotari… Odata cu debutul, in anul 2006, al celei de-a doua generatii X5, in caroseria (E70), a fost limpede pentru pentru toata lumea ca directia adoptata initial nu s-a schimbat, cum nu s-au schimbat nici proportiile prin care X5 si-a creat numele.

Sa ne cunoastem

La inceputul lui 2010, BMW X5 a fost supus unui facelift usor si unor modificari mai serioase la capitolul tehnic. Aspectul lui X5 s-a schimbat din cel de “pseudo tot-teren” in unul de oras. De pe barele de protectie au disparut componentele masive din plastic nevopsit, prizele de aer s-au intins pe verticala, devenind mai mari si conferind partii frontale un aspect mai agresiv. Blocurile optice fata au suferit si ele mici modificari, iar farurile anticeata au “migrat” mai aproape de mijlocul barei de protectie, asemeni primei generatii X5. Elementele optice din spate s-au ales cu fasii din LED-uri in stilul Seriei 7, partea din spate evidentiindu-se imediat, mai ales pe timp de noapte.

Blocurile optice spate cu LED-uri in stilul Seriei 7 evidentiaza noului BMW X5 imediat.


Modificarile mai semnificative au tinut de gama de motorizari, care, datorita sistemului complex BMW EfficientDynamics, acum este mai economa si mai constienta fata de mediu, corespunzand normelor de poluare Euro5. In schimbul versiunii xDrive48i a venit xDrive50i (407 CP si 600 Nm), iar versiunea aspirata natural xDrive30i a cedat locul versiunii turboaspirate xDrive35i (305 CP si 400 Nm). A aparut si o versiune absolut noua – xDrive40d (306 CP si 600 Nm), iar motorizarea diesel cea mai slaba, xDrive30d, a devenit mai puternica cu 10 CP si 20 Nm, oferind acum 245 CP si 540 Nm, precum si un consum redus pana la 7,4 litri/100 km in regim mixt.

X5 xDrive30d ofera un consum mixt de doar 7.4 litri/100 km


Anume versiunea xDrive30d a ajuns pe mainile noastre. Este cu atat mai placut sa testam un model trecut de jumatatea carierei sale pe piata, cu cat automobilele in general, in urma facelift-ului, scapa de eventuale “boli copilaresti”. Cu alte cuvinte, lucrurile sunt aduse pana la un nivel suprem al perfectiunii. La prima vedere, X5-ul reinnoit nu se prea deosebeste de versiunea initiala, intrucat aceasta si asa arata spectaculos. Versiunea mai noua iese in evidenta doar cand sunt ai sansa sa vezi ambele masini alaturi – “pana si dupa”.



Totusi, un ochi ager va observa modificarile imediat si va aprecia “facelift-ul” lui X5. Automobilul a devenit mai musculos si mai impunator decat versiunea mai veche, gratie suprafetei vopsite mai mari a barelor de protectie si prizelor de aer largite. Iar modelul din testul nostru drive, de culoare alba, “incaltat” in jante splendide cenusii, cu arcurile largite ca la versiunile mai puternice, si salon maro, se prezinta de-a dreptul uluitor! Cu un astfel de aspect agresiv si cu o astfel de culoare, noul X5 cu siguranta se va face evidentitat in fluxul de automobile.

Ursuletul de pluş

Usa masiva odata deschisa, patrunzi intr-un habitaclu nemaipomenit de calitativ si luxos, realizat din piele maro si lemn slefuit, de culoare inchisa si de factura stilata. Trag de usa pana apropae sa se inchida, iar sistemul electronic finalizeaza procedura in locul meu. Acum la sigur poti afisa insciptia “Nu trantiti usa!”. Desigur, nu este obligatoriu asa ceva. Atmosfera de confort este completata de tapiteria plafonului, una de culoare neagra, care va da dovada practicitate si durabilitate.



Aproape toate automobilele nemtesti sunt recunoscute prin fotolii tari, insa noul X5 este o exceptie. In timp ce alti producatori cauta sa intinda pielea cat mai strans posibil, la X5 pielea este lasata semi-liber, creand, in momentul atingerii, o senzatie de moale, poate chiar de plus. Si acest lucru se face observat nu doar la fotolii, ci si la coitera si usi. Mangaind pielea de pe scaune, am inceput sa ma simt ca acasa, pe canapeaua mea, relaxandu-ma si uitand scopul aflarii mele in habitaclul acestui automobil. Da, in poza de semiculcat nu ajungi prea departe. Ce-ar fi sa reglez volanul si scaunul la indemana mea si sa pornesc in cautare de noi aventuri.



Ma fac mai comod la volan si sunt uimit de numarul de reglaje electrice ale fotoliului! Acesta poate fi intors in directii diferite, extinzand partea de jos de sustinere a picioarelor si regland suportul lombar in 4 directii… Volanul multifunctional poate fi reglat si el electric in doua directii – pe inaltime si pe adancime. Insa, necatand la numarul mare de reglaje, mie, cu inaltimea mea de 192 cm, mi-a fost dificil sa gasesc pozitia ideala. In reglajul in adancime al volanului nu mi-au ajuns doar vreo 10 mm…

Insa acest neajuns este caracteristic pozitiei mele preferate la volan, cea cu fotoliul impins pana la podea. Totusi, daca e sa-l ridici mai sus si sa asezi spatarul aproape vertical, aceste probleme dispar. Insa nu vom mai avea parte de acea pozitie sportiva mult ravinita, care prinde un contur de oras. Cum asa? Doar asta este un SAV! Insa sa stai mai sus si sa le vezi pe toate nu este cea mai proasta perspectiva, si cu fiecare kilometru parcurs am inceput sa ma obisnuiesc, mai ales ca eram cuprins intr-un fotoliu atat de moale.

Substratul tehnic

Vestea ca in curand vom testa un BMW X5, model deosebit de popular in Moldova, m-a intrigat nespus de mult. Eram foarte curios sa aflu cum este acest model in realitate, intrucat eu nu avusesem o alta ocazie sa testez un model X5. Pana acum o astfel ocazie a fost oferita colegilor mei din redactie, care au testat un X5 “civil” in Elvetia si un X5M in Austria.



Sub capota avem un motor turbodiesel de 3 litri, care produce 245 CP si 540 Nm. Desi este cea mai slaba versiune diesel din cele propuse, acceleratia de la 0 la 100 km/h dureaza 7,6 secunde! Acest lucru, cat se poate de semnificativ, impune respect fata de cel mai “slab” diesel din gama. O alta trasatura imbucuratoare a versiunii xDrive30d este consumul redus, care este unul din cele mai scazute din clasa sa – 7,4 litri/100km! Si e vorba de un SAV de peste 2 tone! In timpul testului, condusul deosebit de dinamic ne-a costat putin peste 10 litri/100 km. Impresionant…

Cuplul imens este acela, care misca acest X5. Incepi sa-l sesizezi inca de la turatii joase. Intreg potentialul este valorificat cu ajutorul cutiei de viteze automate eficiente in 8 trepte Steptronic, care schimba vitezele insesizabil, permitand automobilului sa avanseze increzut, practic de la turatii minime, in jurul a 1500 rpm! Cu toate acestea, se simte rezerva de cuplu de sub pedala, intrucat cuplul maxim este disponibil in plaja de turatii 1750-3000 rpm, asteptand ca cineva s-o elibereze!

Pornim la treaba!

Apas pe butonul Start Engine, selectez regimul Drive si, in liniste aproape totala, pornesc din loc. Izolarea fonica e la nivel si, necatand la faptul ca avem de-a face cu un motor diesel, in caroserie nu se transmite nici cea mai mica vibratie, iar in habitaclu nu se face auzit “paraitul de tractor”, caracteristic motoarelor diesel de odinioara, insa nu si celui de pe X5. Acesta este dotat cu un turbocompresor cu geometrie variabila si cu un sistem de injectie directa sub presiunea de 1800 bar, cu piezoinjectoare, ceea ce il face atat de econom si de elastic.



Tehnologiile nu stau pe loc, ci evolueaza. Din nou laude inginerilor BMW pentru o astfel de performanta! Au construit un motor, caruia abia de-i poti spune diesel, mai cu seama cand stai in interior. Odata cu cresterea vitezei si a turatiilor, habitaclul se umple de un vuiet placut, care mai mult se aseamana cu zgomotul eliberat de un motor pe benzina, cu 6 cilindri in linie, decat a unui diesel. E o melodie adevarata, in care se face simtita puterea nemaipomenita.

Treptat, acest acompaniament, impreuna cu propulsia brutala, te impun sa tragi nebuneste. Si pana aici ne-a fost! Tentatia devine tot mai mare si, necatand la limita de viteza, pe sectoarele drepte doresti sa accelerezi in continuu! Dar ce te faci in curbe?! Automobilul din test era dotat cu o suspensie sport si jante imense de 20 de inch, datorita carora X5-ul aproape ca nu se inclina in viraje, parcurgandu-le sigur si lejer. Directia si comportamentul sportiv in viraje sunt trasaturile principale ale unui X5. Uneori mai uiti sa incetinesti si ti se pare ca ai intrat in viraj cu o viteza prea mare, insa reactiile promte la rotirea volanului impun automobilul de peste doua tone sa descrie traiectorii precise, demonstrand, ca se poate si mai mult de atat.



In ciuda dimensiunilor sale, a legilor fizicii si a ploii abundente, care ne-a ajuns spre final de test, X5 avanseaza sigur pe sine, oferind o placere deosebita, mai ales la iesirile din curbe, cand ai voie sa apesi mai tare si sa te bucuri de forta care te impinge din spate. Setarea sasiului si motorul fac din X5 un sportiv adevarat, capabil sa ofere o lectie de manevrabilitate multor limuzine din clasa premium, nemaivorbind de concurentii directi. La acest capitol BMW este lider incontestabil!

Insa cat se jertfeste pentru a obtine un astfel de rezultat? Dupa parerea mea putin. Intr-adevar, denivelarile mici ale carosabilului, de genul celor perpendiculare drumului, destinate limitarii vitezei, nu ii sunt pe plac, clatinandu-se nemultumit cu toata caroseria. Insa sa nu uitam de suspensia sport, de jantele uriase si de cauciucurile cu profilul ingust, cu care este echipat modelul din test. De aici provin socurile in caroserie. Totul isi are pretul sau. Cu toate astea, automobilul se simte foarte bine pe valurile din carosabil, oferind un confort deosebit pe oricare alt tip de suprafata de drum.



Insa rog atentie la denivelarile pronuntate si la gropi. Acestea pot provoca defalcari ale suspensiei cu cursa scurta, care sunt acompaniate de zgomote neplacute. Am o obiectie referitoare si la tensiunea interioara pe care o simti la viteze ridicate, la intrarea in curbe. Totusi, este necesar sa posezi o oarecare dexteritate in condusul extrem pentru a manevra un X5 la viteze ridicate. Insa, per total, presupun ca suspensia obisnuita si jantele de diametru mai mic ii vor ierta mai multe soferului.

Siguranta

Totusi, nu aveti de ce sa va faceti griji, pentru ca in dotarea de baza BMW X5 vine cu o multitudine de “asistenti” electronici, capabili sa Va ofere siguranta activa. De exemplu, sistemul de stabilizare DSC (Dynamic Stability Control) este conectat nu doar la sistemul de prevenire al blocarii rotilor ABS si la sistemul de control al tractiunii DTC (Dynamic Traction Control), ci si la sistemul de tractiune integrala xDrive!

Putem sa mentionam si astfel de sisteme, precum CBC (Cornering Brake Control), care are grija de stabilitate in curbe in timpul franarii, dar si DBC (Dynamic Brake Control), Dry Braking, Fading Compensation, Start-Off Assistant, Dynamic Brake Compensation, HDC (Hill Descent Control), si, optional, sistemul Adaptive Drive.



Sistemul standard de siguranta pasiva include airbag-uri frontale si laterale pentru sofer si pasagerul din fata, de tip cortina pentru toti pasagerii, inclusiv sofer, tetiere active pe fotoliile din fata, centuri de siguranta cu 3 puncte de fixare si cu pretensionare si limitator de eforturi pentru toti pasagerii, precum si indicator de presiune in pneuri. Este o lista destul de impunatoare pentru dotarea standard.

Mi-a mai placut inca un detaliu foarte interesant, care, prin intermediul camerelor de luat vederi instalate pe perimetru, vizualizeaza automobilul si drumul, pe care rulam la momentul respectiv. Imaginea dinamica semana cu un joc video. Spre exemplu, daca automobilul intoarce, rotile X5-ului de pe display intorc si ele, iar in functie de viteza automobilului, rotile se rotesc mai incet sau mai repede, la fel “se misca” si drumul.



Sistemul este foarte comod. Datorita lui poti vedea cea mai mica pata de pe carosabil, distanta pana la bordure sau pana la automobilul din spate, si toate acestea in timp real! Cu alte cuvinte, iti vezi automobilul de la inaltimea zborului si tii situatia sub control. Datorita acestor sisteme, nu face sa va ingrijorati de siguranta Dvs. Totodata, insa, nu trebuie sa uitati ca veriga cea mai importanta, care sta la carma automobilului, ramane a fi soferul!

Automobil de teren?

Din cauza suspensiei sport si al jantelor de 20 de toli cu profil ingust, asa si nu ne-am incumetat sa iesim in offroad. Ne-a fost mila de frumusetea de jante. Insa nici X5-ul nu ne-a inspirat sa facem o baie de noroi. Acest automobil este erou al unui alt roman.



Totusi, dotat cu sistemul sofisticat xDrive, BMW X5 se va simti sigur pe teren usor accidentat. xDrive-ul distribuie in mod activ cuplul intre punti prin intermediul unui angrenaj multidisk, care se gaseste in cutia de viteze la iesirea spre arborele cardanic fata. Daca ABS-ul sau DSC-ul observa patinarea uneia sau a mai multor roti, xDrive-ul reactioneaza imediat prin redistribuirea cuplului catre rotile cu aderenta mai buna. Acest lucru este posibil datorita DSC-ului, care franeaza partial roata care a pierdut aderenta pentru a o restabili.



Desigur, un astfel de sistem, care dispune de diferentiale libere si care nu are demultiplicator de cuplu, nu va putea inlocui elementele de blocare mecanica a diferentialului, insa nici nu se cere prea mult de la un astfel de sistem. El si asa face fata cu brio responsabilitatilor sale. Si acest lucru a fost confirmat si in testul petrecut in Elvetia inzapezita…
GALERIE FOTO (41 IMAGINI)
COMENTARII (1)
miha
Sângerei, Moldova
la 20 Iulie 2011 - 17:02
e super... mai ales masina alba... pentru o domnisoara e super.....
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!