Prima pagină  »  Teste drive  »  MINI Cooper S Mayfair 50
29 MAI 2010
8,621
MINI Cooper S Mayfair 50
De Ilie Toma
2
Testam in Romania MINI Cooper S Mayfair 50!


Uite ca a venit si acea minunata zi in care punem si noi mana pe un MINI, si avem si ocazia de a-l savura din plin! Iar primul nostru test MINI este unul cu atat mai special: testam in Romania editia aniversara Mayfair 50 a lui Cooper S, gustand una din cele mai condimentate ipostaze ale legendei britanice...

Originalitate

Exista cateva zeci de marci de automobile in lume, si toate se lupta pentru cote de piata, reduceri de costuri de productie, descoperiri de noi nise... Generatie de generatie insa, multe din ele devin tot mai asemanatoare cu ceea ce numim noi concurenti directi. Elementele de caroserie sunt similare ca si concept si diferite doar ca si forma, suspensiile – variaza intre cateva tipuri, iar atunci cand urcam in interior, asteptam aceleasi butoane, aceleasi comenzi, pozitionate intr-un mod cat mai similar. Am ajuns chiar sa numim tot ce se abate de la regula "neergonomic"...

Si uite ca exista oameni printre noi, care refuza sa aleaga intre o Skoda Octavia, un VW Golf, un Audi A3 si un Seat Leon, intre un VW Golf, o Jetta si un Touran, sesizand ca, de fapt, ni se livreaza acelasi produs, turnat in mai multe forme, pentru a ni se oferi senzatia alegerii... Exista oameni printre noi, care se incapataneaza sa nu aleaga o masina in functie de raportul calitate / pret, ci in functie de produsul a doi termeni speciali, precum placerea de a conduce, inmultita la satisfactia de a sti ca masina iti este o expesie a indivualitatii.

Cum ar fi sa existe si o masina, in care toate sunt diferite, de la modul in care este gandita asamblarea elementelor de caroserie, pana la fiecare buton din interior, si mai ales, rostul lui? Cum ar fi sa existe o masina, pentru care inginerii nu s-au straduit sa fie cat mai conformi stereotipurilor si uzantelor generale, ci dimpotriva, au creat un automobil diferit prin fiecare molecula a metalului din care este compus?

Ei bine, din fericire, excentricul exista! Si poarta numele de MINI.

Excentricul exista! Si poarta numele de MINI.


Mini vs MINI

MINI cel de azi isi are inceputul istoriei pe taram britanic, acum mai bine de 50 de ani (se si fac 51 deja, in 2010). In 1956 criza canalului Suez determinase o crestere simtitoare a pretului petrolului, dar mai ales, portionarea lui pentru cetatenii britanici. Masinile mari au devenit brusc neintrebate, iar micile masini germane, numite si Bubble Cars, au explodat in vanzari. Iar cei de la British Motor Corporation au luat o decizie plina de orgoliu britanic, declarand “la naiba cu aceste buburuze urate si sangeroase, trebuie sa cream chiar noi o adevarata masina mica!”, fapt care s-a si intamplat in 1959.

Totul lua amploare atunci cand creatiile britanicilor pareau sa aiba o rezonanta incredibila in intreaga lume. Anii ’60 i-au facut populari pe britanicii din Liverpool, pe nume The Beatles. Anii ’60 au fost si cei care le-au pus inceputurile celor de la Deep Purple, Led Zeppelin sau Pink Floyd. In aceeasi ani, tinerii devin tot mai rebeli, iar expresii ca “hippie” sau “flower-power” devin tot mai prezente pe o mare parte din geografia globului.

Primul Mini a fost din start un excentric, debutand cu una dintre cele mai importante inovatii in industria auto: motorul cu patru cilindri nu a fost montat longitudinal, asa cum se obisnuia pana atunci, ci transversal, economisind spatiu pretios din lungimea masinii, care a putut fi dedicat pasagerilor. Primul Mini a folosit tractiunea pe fata, iar ulterior, marea majoritate a automobilelor cu tractiune pe fata au aplicat si ele pozitionarea transversala a motorului.

Suspensia a fost si ea una deosebita, folosind conuri de cauciuc in locul arcurilor clasice. Amortizarea socurilor pe carosabil era ceva mai dura, insa rotile au fost pozitionate catre extremitatile masinii, care, impreuna cu centrul de greutate coborat, i-au conferit lui Mini un comportament de kart, cu o manevrabilitate de invidiat in cele mai stranse viraje. Aceast aspect ramane si astazi unul din elementele definitorii ale unui MINI. Si, apropo, primul Mini folosea roti de doar 10 inch marime!

Aceiasi ani ’60 i-au asigurat lui Mini un loc sigur in constiinta publicului, mai ales datorita vedetelor de muzica si film, care intrau in randul posesorilor de Mini. In 1967, Mini devine vedeta filmului “The Italian Job”, in care o banda de hoti conduce trei Mini pe scari, prin canale de scurgere, pe edificii si chiar in spatele unui autobuz in miscare. Mini a devenit astfel un cult, un simbol, iar spre sfarsitul secolului XX a fost desemnat drept a doua cea mai influenta masina a secolului, dupa Ford T...

Anii ’80 i-au adus insa lui Mini o scadere de popularitate. Rover Group, succesorul lui British Motor Corporation, care continua sa produca Mini, a avut insistenta de a lansa o multime de editii speciale pentru Mini, care i-au ascociat treptat o imagine de “produs in voga”, in schimbul unui cult de masa. Ceea ce nu a fost neaparat rau, starnind in cele din urma un interes deosebit din partea germanilor. In anii 1994 BMW Group a preluat controlul asupra Rover Group, iar in 1995 a inceput proiectul crearii unei noi generatii de Mini. Totusi, in 2000 Rover aducea pierderi mari, iar grupul BMW decide sa “scape” de povara marcilor Rover si Land Rover, ultima fiind vanduta catre grupul Ford. Totusi, BMW ramane interesat de proiectul Mini si devine si detinator al tuturor drepturilor de utilizare a numelui “Mini”.

Pentru a face o distinctie clara a vechiului Mini de cel nou, produs sub egida BMW Group, prin “Mini” se ortografiaza modelele produse pana in anul 2000, in timp ce “MINI”, scris cu majuscule, semnifica noua era, inceputa in 2001, de catre cei de la grupul BMW.

Noul MINI nu mai are nimic comun, din punct de vedere tehnic, cu vechiul Mini. Ii pastreaza insa filosofia cum nu se poate mai bine. Si reuseste sa o duca mai departe, intr-un mod in care si batranul Mini clasic, cel de acum 50 de ani, ar fi mandru.

MINI de astazi are aceeasi manevrabilitate de kart, aceeasi montare transversala a motorului, insa reuseste sa-si intreaca stramosul prin originalitate. In 2003 BMW Group a favorizat si un remake al filmului The Italian Job, in care alte trei MINI noi reintra in constiinta pasionatilor de masini excentrice, demonstrand performante aproape incredibile. Noul MINI este unul din foarte putinele cazuri in care replica depaseste originalul prin stil, valoare emotionala si performante!

Sa-l cunoastem deci cu adevarat!

Nebun de original


Design. Nebun de original.

La MINI design-ul, nebunia, si tendinta continua de a fi distinct, inseamna totul. Ai impresia ca nici un buton nu trece aprobarea, daca designerii nu s-au asigurat ca in nici o alta masina din lume nu exista nici macar ceva similar.

MINI, aflat acum la a doua generatie sub aripa BMW Group, reuseste sa transforme liniile retro ale bunicului sau englez in tendinte moderne, pe alocuri cu aer jucaus. Capota are o forma cu totul neobisnuita, jucand si rol de aripi. Odata deschisa, aceasta lasa farurile dezgolite de metalul din jur. Capota primei generatii lua cu ea si farurile la deschidere... N-o fi prea practic in cazul unor incidente, dar cui ii pasa – vorbim de un MINI!

In mod traditional, capota versiunii Cooper S dispune de o priza de aer suplimentara, pentru o mai buna racire a propulsorului. Un alt element caracteristic lui Cooper S este teava dubla de esapament, pozitionata, desigur, central, asa cum ii sta bine unui MINI. Pe caroserie gasim multe elemente cromate, specifice masinilor engleze.

Culoarea caroseriei poarta denumirea de Hot Chocolate si face toti banii. In mod normal, aceasta este disponibila doar pe varianta Clubman, insa, editia speciala Mayfair 50 a adus-o si pe MINI Cooper S. Pe grila radiatorului exista si o emblema suplimentara, cu un mandru MINI 50 pe ea, pentru a Va aminti ca legenda tocmai a implinit 50 de ani de viata zbuciumata.

Aceeasi grila de radiator mai adaposteste si doua faruri suplimentare, si ele avand rolul de componente ale editiei speciale. Istoria acestora este si mai curioasa. Din 1964 pana in 1967 Mini Cooper si Mini Cooper S au castigat patru ani la rand raliul de la Monte Carlo. In 1966 insa, Mini a fost descalificat dupa terminarea cursei, pe motiv ca folosea un numar nepermis de mare de faruri! Descalificarea i-a adus atunci lui Mini mai multa publicitate decat si-ar fi putut-o dori oricine si uite ca tocmai aceste faruri vin sa ne aminteasca de genele de raliu ale lui MINI cel de astazi!

Pe lateral, pe acea mica bucata de metal, care mai poate fi numita aripa, langa indicatorul de directie, mai exista o emblema, cu un “Mayfair 50” inscriptionat pe ea.

Ce inseamna “Mayfair”? In primul rand, Mayfair este numele celui mai exclusivist cartier din Westminster, Londra, iar prima editie speciala a lui Mini care purta numele Mayfair a aparut in 1982. Ne amintim totusi ca anul trecut MINI a organizat un mare eveniment cu numele MINI United, in cinstea celor 50 de ani impliniti, aducand pasionati si posesori de MINI din toate colturile lumii. Am putea sa asociem astfel numele Mayfair si cu un “targ de mai”, daca am fi sa il traducem direct. Cert este insa, ca, inca de la prima editie Mayfair din 1982, aceasta a fost considerata cea mai luxoasa versiune de Mini care ar putea exista!



Interior. La fel de nebun de original!

Editia Mayfair vine si cu elemente speciale pentru interior, care pornesc de la culoarea pielii cu care este tapitat interiorul, si continua cu firele de ata verde cu care este cusuta aceeasi piele.

Toate sunt altfel insa, intr-un interior de MINI. Doar volanul, scaunele si schimbatorul de viteze se afla in pozitiile pe care le stim la toate celelalte masini, restul insa – este de o cu totul alta forma, montat intr-un cu totul alt loc decat te-ai fi asteptat. La mai multe din ultimele teste drive mentionam ca unicul model, la care pozitionarea ceasurilor de bord deasupra consolei centrale imi place, este MINI, si aceasta afirmatie mi-o confirm si acum. Priviti vitezometrul! Are diametrul unui disc de vinil, cu o sageata mare, care fuge pe circumferinta, pentru a-ti arata cat de repede poate accelera un Cooper S! Priviti indicatorul nivelului de combustibil din interiorul vitezometrului! Nu va aminteste de flower-power?

Acelasi cadran al vitezometrului mai adaposteste si... cateva din comenzile sistemului audio. Nu toate, desigur, pentru ca, daca lucrurile ar fi pozitionate la interior intr-o maniera intuitiva, nu am mai vorbi de un MINI! Mai jos, pe consola, este pozitionat si slotul pentru CD, dupa care urmeaza, singur pe centru, butonul de reglaj al volumului sistemului audio!

Comenzile sistemului de climatizare sunt si mai deocheate, temperatura si intensitatea ventilarii fiind reglate prin rotire pe verticala. Iar partea cea mai interesanta abia urmeaza!

Vreti sa deschideti un geam? Unde credeti ca ar putea fi pozitionat butonul corect? Pe usa cumva? Nu, pentru ca suntem intr-un MINI! Este pe consola centrala, si butonul are forma de comutator, iar prin miscarea lui pe verticala se si actioneaza geamurile! Proiectoarele de ceata sau inchiderea usilor se actioneaza similar!

Sus, langa oglinda retrovizoare, avem si unul din cele mai spectaculoase butoane din industria auto. Este marcat cu un simbol ce iti sugereaza ca e vorba de lumina, insa iti dai seama ce face abia dupa ce-l incerci de cateva ori. La fiecare noua actionare este aprinsa o lumina ambientala, de fiecare data intr-o alta nuanta. Albastru.. Roz?... Astazi seara Va puteti crea o atmosfera intr-o perfecta concordanta cu starea Dvs. de spirit! Un astfel de buton ar fi aproape aberant pe un Mercedes-Benz sau un BMW, pe un Ford sau pe o Toyota, insa pe un MINI este perfect la locul lui!

Si, daca tot am spus ca vitezometrul este pozitionat central, aflati ca volanul nu a ramas fara picanterii. In spatele lui se afla turometrul, un instrument chiar mai informativ, daca vorbim de un Cooper S! Comportamentul de kart si turometrul aflat intotdeauna in vizor ofera o comunicare excelenta cu masina!

Scaunele, prin forma si culoarea lor, redau lux si rafinament britanic. Striatiile verticale iti sugereaza acel gen de confort cald, ospitalier, in care te-ai vrea invaluit intotdeauna. Iar odata asezat la volan, scoti cheia pentru a porni masina. Si aici excentricul iese in evidenta: o cheie se introduce de obicei cu partea mai subtire in “broasca” electronica a unei masini, in timp ce la MINI totul are loc exact invers – se introduce in contact forma de disc a cheii...



Multumim, John Cooper!

Motorul scoate un sunet de milioane, ajutat si de esapamentul bine calibrat, menit sa accentueze ADN-ul sportiv al lui Cooper S. Numele masinii vine de la renumitul John Cooper, cel care i-a ajutat pe cei de la Mini inca din anii ’60 sa creeze versiuni de performanta ale masinilor lor, adorate de o multime de piloti de raliuri. Pana in ultima zi a vietii sale, John Cooper i-a consultat pe cei de la Rover Group, iar apoi BMW Group, in condimentarea versiunilor de Mini care ii purtau numele. Iar astazi versiunile de performanta ale lui MINI mai poarta cu gratie numele lui Cooper.

Sub capota lui Cooper S Mayfair 50 se afla un minunat motor turbo twin-scroll, de 1.6 litri, care dezvolta 175 CP! Turbina de tip twin-scroll reduce la minim turbo-lag-ul, fapt care se traduce printr-o reactie imediata a pedalei de acceleratie.

Motorul este cuplat la o cutie de viteze manuala cu 6 trepte, foarte bine etajata. Doar cuplarea marsarierului poate da batai de cap, dat fiind ca manivela necesita o forta ceva mai mare pentru aceasta operatiune.

Am pornit pe autostrada la o ora in care traficul mai pastra din aglomeratia diminetii. Si uite aici s-a facut simtit cu adevarat comportamentul de kart al lui MINI! Manevrele de ocolire sunt o placere greu de descris! Centrul de greutate coborat al masinii, rotile pozitionate la extremitati, motorul de 175 CP si directia excelent de informativa – toate iti creaza senzatia unui control absolut al masinii. Usurinta cu care MINI Cooper S schimba benzile, accelerand in acelasi timp cu un sunet dulce, se egaleaza cu o joaca de copil. Cu un MINI Cooper S nu franezi inaintea virajelor, ci dimpotriva, accelerezi, si ii sfidezi pe toti ceilalti soferi. Da, pe langa Cooper S, toate celelalte masini par niste balene greoaie!

Mi-am amintit de “The Italian Job”, si trucurile pe care le faceau acele trei MINI in film. Sa stiti ca e posibil, si nu e neaparat nevoie sa fii un cascador pentru a face cascadorii cu un MINI!

Desi nebun de original, cum l-am numit noi, MINI Cooper S nu uita de siguranta pasagerilor sai, si este echipat cu tot ceea ce trebuie sa aiba o masina moderna pentru a-si proteja ocupantii: ABS, sistem de corectie a traiectoriei DSC, sau airbag-uri. Pe un teren deschis, i-am deconectat totusi sistemul DSC, dupa care Cooper S ne-a spus ca legile fizicii nu tin cont de cei mici.

Pe autostrada, MINI Cooper S ne-a facut o ultima demonstratie ca puterea nu inseamna aproape nimic fara un control superb al masinii. Chiar daca se circula in treapta a sasea, la vreo 100 km/h, cu mai putin de 2000 rpm ai motorului, o apasare brusca a pedalei se traduce printr-o acceleratie instantanee. Acceleram inaintea curbelor si luam virajele cu o lejeritate incredibila. La un moment dat, am depasit un coupe cu un motor de 3.0 TDI sub capota. Domnul din coupe s-a trezit la viata si a ne-a depasit in scurt timp. A urmat o pasa din partea noastra. O alta din partea lui. Dansul are mai multi cai putere sub capota, cca 240, insa dimensiunile masinii si constructia ei nu au cum sa-i permita sa faca ceea ce poate face un MINI Cooper S. A urmat demonstratia finala din partea lui Cooper S – am schimbat banda dupa banda, cu reprize scurte de accelerari, si in mai putin de 30 secunde ne-am distantat la cel putin 10 masini diferenta fata de coupe-ul cu care ne duelam. Simplu, lejer, fara nici cea mai mica senzatie de risc. Suntem intr-un MINI, iar cei, care conduc un MINI, iubesc, de obicei, foarte mult viata, depasirile fiind la fel de usoare ca un exercitiu de adunare a doua cifre mai mici decat 10. Coupe-ul nu a mai putut repeta manevra si s-a lasat invins... Iar turbina twin-scroll a lui Cooper S bulverseaza din nou amestecul de combustibil cu un flux proapsat de aer, janele de 17 inch iau o viteza tot mai mare si un nebun original pe nume MINI Cooper S savureaza libertatea traseelor intinse, kilometru dupa kilometru...



Date tehnice


Fotografii: Alexei Gusan
web: www.flickr.com/alextego
GALERIE FOTO (65 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!