Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z
Citroen DS3
14 Mai 2012
Francezii s-au aventurat de mai multe ori în segmentul premium. Cam de fiecare dată, însă, tentativele lor s-au soldat cu succese modeste. Specialitatea casei printre producătorii francezi sunt maşinuţele compacte, cărora designerii de acolo reuşesc să le confere un şarm deosebit. Atunci când Mini-ul britanic părea că nu mai are şanse de viitor, francezii zâmbeau subtil spre vecinii lor din nord, gândind, probabil , că ei ştiu mult mai bine reţeta micuţelor maşini fermecătoare. Doar că, acum un deceniu, germanii au reînviat într-un mod senzaţional marca britanică MINI, reuşind să o rescrie cu majuscule, la propriu şi la figurat. MINI nu mai e doar o maşină, e un spirit excentric, un stil de viaţă.

Iar pe lângă minunea reînvierii MINI, care merită introdusă şi studiată în universităţi la marketing, succesul vecinilor estici i-a pus din nou pe jar pe francezi. Şi unde mai pui că cei de la PSA Peugeot-Citroen au şi un acord de fraternitate cu grupul BMW, în cadrul căruia au dezvoltat împreună un motor genial turboaspirat, de 1.6 litri, care s-a regăsit şi încă se mai regăseşte sub capotele unui şir lung de
modele, începând de la întreaga gamă MINI până la modele Citroen şi Peugeot. Eh, frate, frate, dar brânza e cu bani, zice un proverb înţelept, iar francezii şi-au încruntat fruntea, au sunat glorios din trompete, şi au decis să creeze gama DS în familia Citroen, gamă care avea să aducă aceeaşi abordare premium excentică asemeni lui MINI, muşcând ambiţios din felia dulce a germanilor.

Iar primul model DS s-a materializat acum doi ani, odată cu apariţia noii generaţii Citroen C3. Dacă până acum exista un C3 cu 5 uşi şi un altul cu 3 uşi, atunci noua generaţie a lui C3 dispune doar de versiune cu 5 uşi, iar caroseria 3 uşi a migrat în noua familie DS, primind atingerea baghetei premium şi a originalităţii absolute. O fi această mişcare una de răspuns, însă s-a dovedit a fi extrem de inspirată. La doi ani de la lansarea familiei DS, aceasta conţine deja 3 modele – DS3, DS4 şi DS5, iar altele 3 se pregătesc să apară în curând. Peste 200,000 de clienţi au fost cuceriţi de ceea ce oferă modelele DS.

Iar noi avem astăzi la test chiar primul
reprezentant al familiei DS,
deschizătorul de drumuri,
dacă vreţi, cel care a ţintit
direct spre MINI-ul clasic.
Chiar dacă are doi ani de la
momentul apariţiei sale pe
piaţă, caracterul acestuia
pare proaspăt ca un suc abia
stors într-o dimineaţă însorită.
Să vedem, deci, prin ce a
cucerit lumea gama DS a
francezilor…

Design şi personalitate

Prin design şi personalitate în
primul rând, fără îndoială.
Chiar dacă Citroen DS3 este, în
esenţă, nimic altceva decât o
interpretare cu nuanţă de
glamour a lui C3, diferenţele de
design şi caracter sunt într-atât
de mari, încât DS3 îşi merită
statutul de model individual.
De fapt, cam nici unul din
elementele caroseriei nu a
rămas nemodificat faţă de un
C3. Mai mult ca atât, Citroen
DS3 este disponibil într-o paletă
atât de largă de combinaţii de
culori, încât maşina asta poate
fi croită exact după dorinţa celui de la volan. Plafonul şi oglinzile au, în cea mai mare parte din cazuri, o culoare diferită faţă de cea de bază a caroseriei – în cazul maşinii noastre din test plafonul şi oglinzile sunt albe, în timp ce caroseria atrage cu o nuanţă intensă de roşu. Şi dacă tot aţi prins ideea asortării pălăriei cu geanta şi cu pantofii, atunci e firesc că jantele vor avea o culoare albă, combinată cu
argintiu. În rezultat, se obţine o combinaţie superbă, stilată şi plină de bun-gust.

Un alt element distinctiv al lui DS3 e incizia de metal din mijlocul părţilor laterale, care porneşte de-a lungul montanţilor centrali, însă de opreşte la jumătatea acestora, creând, parcă, o formă de aripă de rechin. E un element lipsit de orice uzanţă practică, dar,
câtă originalitate conferă maşinii... Povestea farmecului DS continuă cu multe alte elemente de stil, unicul rol al cărora este crearea tabloului de originalitate dusă până la genial. Şi aici putem enumera suporturile oglinzilor exterioare, conturul părţii de sus a calandrului care ondulează în forma emblemei mărcii, nişa inferioară a farurilor, inserţii cromate pe uşi, mâne cromate, LED-uri de zi verticale şi,
desigur, embleme DS pe capota şi hayonul maşinii.
Exteriorul lui DS3 e frumos, fără îndoială şi tocmai asta e cel mai important ingredient al succesului său. Cei care vor să creeze impresie, să-şi exprime caracterul rebel şi excentric, vor fi fascinaţi de această maşinuţă franceză. Să vedem, însă, ce ascunde interiorul modelului.
Habitaclu

Din fericire, atmosfera generală de originalitate e prezentă şi la interior, dar e condimentată şi cu un aer retro. Mai ales fâşia monocoloră de pe planşa de bord accentuează acest lucru – în cazul nostru aceasta are culoare albă. Cadranele de bord redau acelaşi aer de odinioară, cu cifre inscripţionate pe axă circulară şi săgeţi indicatoare în stil retro.
Afişajele pe calculatorul de bord sunt simple, de nuanţă roşie, fără prea mari efecte speciale. Până şi pictogramele de avertizare, precum cea a necuplării centurei de siguranţă, sunt stilizate în aceiaşi manieră simplă a spiritului retro. Iar cromul din jurul cadranelor dă o ultimă notă în conturarea acestei atmosfere pacifiste şi nostalgice.
Acelaşi stil de afişaj este preluat de display-ul central monocolor de pe planşa de bord, însă, atunci când ne coborâm privirea pe consola centrală, descoperim un arhaism pe care nici măcar în categoria retro nu putem să îl încadrăm. Sistemul audio e unul de forma celor din anii ’90, dreptunghiular, şi, chiar dacă îşi afişează informaţiile pe display-ul menţionat mai sus, e în contradicţie totală cu tot spiritul lui DS3. E ca şi cum într-o operă
simfonică perfectă, cineva la urmă ar trage o partitură la o vioară complet neacordată...

Da, e clar că sistemul audio e venit din alt film aici. Însă dacă ne plimbăm privirea în habitaclul lui DS3, descoperim că toate celelalte elemente sunt bine asortate între ele, desenate cu gust şi inspiraţie. Sistemul de climatizare spre exemplu, e o altă mostră de originalitate franceză. Chiar dacă pare deocheat, manevrarea lui se poate face destul de intuitiv. De fapt, în tendinţa lor de a-i reda lui DS3 un aer retro, francezii au reuşit să îi confere maşinii şi o bună ergonomie la interior, care o face plăcută în exploatare. Cât despre calitatea materialelor, aceasta este una foarte bună, şi aici mă refer atât la plastice, cât şi la textile, şi se situează undeva imediat sub calitatea din habitaclul unui MINI. Chiar dacă DS3 are pretenţii premium, interiorul său denotă o poziţionare situată undeva între limita de sus a interioarelor calitative ale modelelor cu preţ rezonabil şi cele premium.
Scaunele din faţă sunt bine profilate şi comode, astfel încât cei doi ocupanţi de aici vor putea călători în confort şi relaxare. Pe bancheta din spate, însă, nu prea recomandăm să transportaţi pasageri la distanţe lungi. Accesul e îngreunat de un mecanism deocheat de pliere a scaunelor faţă, iar spaţiul disponibil pentru ocupanţii de acolo e foarte limitat atât pentru genunchi, cât şi pe verticală, pentru cei ceva mai înalţi. Doar copiii de vârstă pre-adolescentină se vor simţi bine acolo. Însă, în cazul lui DS3, acest aspect face parte din reţetă. Familiştii să-şi ia C3. Excentricii să conducă DS3. Cam asta e ideea.

Portbagajul? Firesc de mic pentru această clasă. Cam cât oferă orice alt hatchback din segment – 285 litri. Suficient pentru vreo 2 genţi sau câteva poşete cu cumpărături.
Testul de drum

Ei bine, o fi magia designului francez original una care te cucereşte imediat, dar rolul nostru e să intrăm şi în substratul tehnic al maşinii, şi să putem spune, la rece, ce oferă maşina asta unui eventual cumpărător. În test avem versiunea 1.6 VTi, cuplată la o transmisie automată. Chiar dacă literele Ti din nomenclatura motorizării vă pot duce cu gândul la o turbină, propulsor este, de fapt, unul aspirat natural.
Vorbim de propulsorul dezvoltat de
francezi împreună cu germanii de la
grupul BMW, doar că aici îl regăsim în
versiunea fără turbină. Acelaşi propul-
sor de pe DS3-ul nostru din test e
prezent şi pe MINI Cooper şi dezvoltă
cu doar 2 CP mai mult acolo. Sub
capota lui Citroen DS3, cei 1.6 litri
produc 120 CP, graţie unui manage-
ment variabil al timpilor de deschidere
a valvelor de admisie şi evacuare.

În practică, motorul se simte foarte elastic, chiar dacă 120 CP nu se pot
compara cu cei 184 CP, cât dezvoltă versiunea turboaspirată a aceluiaşi motor pe un MINI Cooper S. Citroen DS3 1.6 VTi e, totuşi, o maşină destul de vioaie şi veselă în condus. Din păcate, spre deosebire de un MINI, care cuplează acest motor cu o transmisie automată cu 6 trepte, francezii au instalat o cutie de viteze automată cu 4 trepte, ce provine de pe generaţiile precedente. Aceasta operează destul de intuitiv, dar cele 4 trepte cauzează un consum urban destul de ridicat pentru o compactă
modernă – de 9.4 litri la 100 km. În afara oraşului, transmisia reuşeşte să coboare consumul până la 5.0 litri, iar în regim mixt DS3 1.6 VTi indică un consum de 6.6 litri/100 km.

Numărul de doar patru trepte ale transmisiei mai reduce şi din parametrii dinamici ai maşinii, adăugând jumătate de secundă în acceleraţia de la 0 la 100 km/h, până la 10.9 secunde. Totuşi, după cum spuneam, Citroen DS3 se simte foarte vioi în condus, iar de la volan nu ai impresia că maşinuţei i-ar lipsi acut puterea.

Ţinuta de drum a lui DS3 e una excelentă pentru o maşinuţă franceză compactă, ajutată şi de jantele de 16 inch. De fapt, suspensia lui DS3 este şi mai rigidă decât a unui C3 obişnuit, fapt care contribuie la o mai bună manevrabilitate, fără a tăia prea mult din confort. Chiar şi pe denivelările carosabilului autohton, CD3 reuşeşte să absoarbă cu bine şocurile traseelor, păstrând un nivel decent al confortului în habitaclu. La abordarea unor viraje pronunţate în mare viteză, există o tendinţă de ruliu a caroseriei, însă aceasta e mai mică decât a multor hatchback-uri din segment. Chiar şi aşa, manevrabilitatea lui DS3 nu o echivalează pe cea a
modelului spre care ţinteşte direct, MINI Cooper.

Trebuie să remarcăm că pretenţiile premium ale lui DS3 devin oarecum motivate la capitolul izolării fonice, modelul francez reuşind să aducă o linişte în habitaclu cu mult peste media segmentului.

Verdict, despre Citroen DS3

Într-un final, remarcăm o ţinută rutieră foarte bună a lui DS3, cu parametri dinamici ambiţioşi. DS3 îşi motivează încadrarea într-o linie de modele distincte în gama producătorului francez şi este, într-adevăr, cu o treaptă bine conturată mai sus decât restul gamei Citroen, aşa cum şi-a propus familia DS.

Partea forte a lui DS3 e designul şi caracterul, care emană o doză demenţială de originalitate şi exotism. Cei care pun preţ pe emoţia formelor, tocmai şi-au găsit modelul potrivit. Însă, dincolo de magia designului, descoperim o maşină egoistă şi mai puţin practică, la fel ca şi concurenţii spre care tinde. Cifrele de vânzări îi afirmă statutul de concurent redutabil al lui Citroen DS3 faţă de un MINI, însă
adevărul e că DS3 pare să fi avut grijă să nu îl depăşească la nici unul din parametri pe modelul germanilor, astfel încât să nu supere cumva aliaţii germani. Cu 0.5 secunde mai lent, cu 7 km/h mai încet la viteză maximă, cu 2 trepte mai puţine, cu 2 CP mai puţini, uşor mai puţin manevrabil – într-un cuvânt, foarte aproape de un MINI, dar nu la fel de bun ca MINI. De ce să optezi pentru DS3, atunci, şi nu pentru un MINI? Pentru că preţul de 16,325 Euro, cu câteva mii de euro mai accesibil decât cel al unui MINI Cooper, te va convinge! Asta e secretul francezilor, încadrat într-o reţetă frumoasă, inspirată şi care merită apreciată.


Instrumente utile:
Comparare Citroen DS3 vs. concurenţi
PiataAuto.mdIlie Toma
6
1,790
GALERIE FOTO (18 IMAGINI)
COMENTARII (2)
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 15 Mai 2012 - 05:15
Am condus noul C3. Cel putin la nivelul caroseriei nu cred ca sunt extraordinare schimbari la caroserie, dar linia DS3 isi spune cuvantul. Nu pot sa nu remarc pretul : 16 325 de euro !!!

Extrem de mare pentru asa masina !!! Parerea mea ...
0
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 26 Ianuarie 2013 - 22:06
Kit kosta un pijik de aista oare? as vrea unul la casa... :-)
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!