Jaguar XF 2.2 Diesel
2 August 2012
Jaguar XF reprezintă începutul unei noi ere pentru Jaguar, o eră în care eleganţa britanică a întinerit fără a-şi pierde din grandoare. Da, asta o ştim deja cu toţii, probabil, iar modelele care au urmat au fortificat noua eră a automobilismului britanic.

Acum trei ani, noi am testat un Jaguar
XF, cu un motor pe benzină de 3.0 litri.
Spuneam atunci că modelul emana
eleganţă, însă avea mici scăpări care
îl lăsau un pic în urma concurenţilor
germani.
Între timp, soarta celor de la Jaguar a fost pusă la o grea încercare. Ford, fostul proprietar al mărcilor Jaguar şi Land Rover, a decis să scape de povara britanică, vânzând cele două mărci către producătorul indian de automobile bugetare Tata Motors. Orgoliul britanic a fost grav afectat – cum, tocmai un producător din India, fostă colonie britanică, să preia controlul asupra a două mărci-simbol pentru industria auto britanică? Şi unde mai pui că automobilele Tata sunt mai bugetare decât VAZ-urile ruseşti... În aceste condiţii, nu au fost puţini cei care au prezis un viitor extrem de sumbru pentru cele două mărci britanice.
Doar că lucrurile nu au decurs atât de rău. Mult mai bine. Chiar incredibil de bine. Tata Motors nu s-a sfiit să investească resurse financiare importante în mărcile britanice, dându-le inginerilor britanici undă verde pentru conceperea de noi motoare şi noi modele. Pentru prima dată în istoria recentă a celor două mărci britanice, au apărut motoare dezvoltate de ingineri englezi, şi nu preluate de la americanii de la Ford sau de la germanii de la BMW. Motorul V8 de 5.0 litri a fost deschizătorul de drumuri. Motorul de 3.0 litri pe benzină a fost perfecţionat, iar mai nou, a primit şi o versiune Supercharged, dotată cu compresor mecanic. Şi uite că apare
şi un diesel senzaţional în gama Jaguar – noul propulsor de 2.2 litri, sau cel mai eficient diesel de care au beneficiat modelele Jaguar vreodată!

Şi aici ajungem la exemplarul din testul nostru de astăzi, dotat anume cu acest nou propulsor diesel de 2.2 litri. Trebuie să spunem că, de mai bine de un an, Jaguar XF a trecut printr-un facelift care i-a adus o listă lungă de perfecţionări. Iar noi avem la test, în mod firesc, un XF facelift. La 3 ani după un prim contact cu modelul, suntem intrigaţi să descoperim ce ne spune astăzi Jaguar XF, cu facelift, cu perfecţionări, şi cu un nou motor diesel sub capotă!
Design exterior şi prezenţă

„It’s a Jag”... Maşina asta poate fi recunoscută drept un Jaguar de la
sute de metri depărtare. Are o prezenţă într-atât de britanică şi de somptuoasă, încât nici calcul german nu o poate reproduce. Doar britanicii
pot crea, probabil, un design atât de grandios, care să emane lux şi statut social într-o formă atât de opulentă, fără a trece de limita decenţei.
Dinamică motor

Dar să trecem la motor, însă. Din cei 2179 cm cubi, acesta reuşeşte să dezvolte 190 CP la 3,500 rpm, şi un
cuplu maxim de 450 Nm la 2,000 rpm. Dacă aceste cifre vă par interesante, atunci aflaţi că din toamna acestui an, acest propulsor diesel va fi disponibil cu 200 CP şi cu acelaşi cuplu.

În condus, motorul reacţionează excelent la apăsările de acceleraţie, turbolag-ul fiind unul minim. Eşapamentul îi dă motorului o rezonanţă plăcută, care îl depărtează
de sunetul diesel-urilor clasice cu 4 cilindri în linie şi îl apropie de vocea unui V6.

La apăsări pronunţate de acceleraţie, cuplul imens generează o forţă de propulsie care dă senzaţia unei maşini cu rezerve foarte mari de putere. De fapt, această senzaţie de putere imensă a fost întotdeauna caracteristică modelelor Jaguar şi, chiar dacă avem sub capotă cel mai eficient dintre propulsoarele actuale, ne bucurăm să descoperim că tradiţia a fost păstrată de inginerii britanici.
La un condus lin, motorul toarce liniştit,
propulsând maşina într-un ritm lejer şi
galant. E plăcut să descoperim şi un
alt aspect – trecerea foarte bine
echilibrată între aspirarea
naturală a motorului şi cea
„dopată” de turbină.
Motorul oferă exact
atâta putere cât îi
soliciţi cu pedala de acceleraţie, fără a trece brusc de la regimul „pisică moartă” la „tigru nebun”.
Şi astă pentru că felina de sub capotă lui XF este întotdeauna într-o alertă aparent liniştită, dar întotdeauna pregătită să răbufnească într-o cursă pe care să o şi câştige. Puţin dozaj al pedalei adaugă putere exact în cuantumul dorit, iar reacţia asta imediată îţi întăreşte senzaţia că maşina dispune întotdeauna de potenţial neutilizat.

De fapt, acest propulsor poate accelera maşina de la 0 la 100 km/h în doar 8.5 secunde, însă la această performanţă demnă îşi aduce un aport important şi transmisia automată cu 8 trepte.
Dinamică operare transmisie

Cei de la Jaguar montează pe XF o transmisie cu 8 trepte, furnizată britanicilor de compania germană ZF – un lider în producţia transmisiilor, cu experienţă seculară. Transmisia este una modernă, foarte precisă în operare şi foarte rapidă în identificarea treptei corecte.

Punctul forte al acestei transmisii este gentilitatea cu care operează, indiferent de regimul de condus – fie că se merge lejer, fie că într-un ritm foarte dinamic. Schimburile de trepte au loc fără cele mai mici şocuri, iar creierul electronic al transmisiei reuşeşte să se adapteze corect la schimbările de ritm de condus.

La o privire a tunelului central se poate observa că transmisia nu este operată printr-un levier obişnuit, ci printr-unul circular, iar poziţiile sunt schimbate prin rotirea lui. Există şi regim sport,
care poate fi accesat prin apăsarea levierului, după care rotirea acestuia în poziţia S – un element util pentru a nu confunda regimul D cu S. Din nou, în regim Sport, descoperim că motorul este menţinut la turaţii mai înalte, pentru a răspunde mai rapid pedalei de aceeleraţie, însă cutia de viteze nu-şi pierde câtuşi de puţin din gentilitatea de operare.

Şi în fine, pentru reprize de condus extrem, mai există şi padele de schimbare a treptelor transmisiei lângă
volan. Cu ajutorul acestora motorul poate fi ţinut într-un ritm de vânătoare continuă după kilometri la oră... Iar operarea padelelor e urmată imediat de un schimb al treptei, cu ezitare minimă.

De fapt, suntem plăcut surprins să constatăm un tandem excelent între un propulsor minutat şi o transmisie
foarte precisă, care pune în valoare potenţialul dinamic. Cu 3 ani în urmă, Jaguar nu demonstra un mariaj atât de perfect între motor şi transmisie. Acum o face. Pot să spun, deci, că lucrurile au evoluat într-o direcţie corectă, unde inginerii au avut ultimul cuvânt la partea tehnică.
Feedback direcţie

Direcţia lui Jaguar XF este una surprinzător de firească, dar rafinată în acelaşi timp. Informaţiile pe care le primeşti în volan sunt suprinzător de multe pentru o maşină de talia asta, fapt care îţi aminteşte de rădăcinile sportive ale mărcii britanice.
Concurenţii germani izolează mai mult coloana de direcţie de carosabil, în dorinţa de a oferi un confort de excepţie, în timp ce Jaguar preferă să ofere senzaţii mult mai puritane de condus.

Să nu credeţi însă că şocurile carosabilului se transmit şi ele în volan. Dimpotrivă, acestea sunt absorbite eficient de suspensie, iar în volan ajunge doar senzaţia cunoaşterii exacte a poziţiei fiecărei roţi, însoţită de o plăcere copleşitoare de condus. Jaguar XF e maşina pe care nu te saturi niciodată să o conduci!
Manevrabilitate în viraje

Suspensia oferă o altă surpriză
plăcută la Jaguar XF. Chiar dacă
maşina din test nu dispune de
şasiu cu reacţii variabile şi ajustabile electronic, suspensia are un
comportament atât de firesc şi intuitiv
în viraje, încât ştii întotdeauna care va fi
comportamentul maşinii în secunda
următoare.

În viraje cu asfalt denivelat, la viteze mari, maşina poate da senzaţia unor
oscilaţii mai mari decât o fac concurenţii germani, însă, din nou, intuitivitatea rămâne elementul cheie în asigurarea unei ţinute de drum sigure. Şi acest aspect al suspensiei este, de fapt, un ingredient din senzaţia plăcută şi firească de condus pe care ţi-o oferă maşina.

Pe un drum cu carosabil perfect, virajele pot fi abordate cu viteze nebănuite, însă, fără ca maşina să denote ezitări. Puntea spate motrice şi echilibrarea bună a greutăţii între axe îl fac pe Jaguar XF foarte manevrabil.
Confort la rulare

Sedanurile britanice adevărate au ştiut întotdeauna să fie „moi” la rulare, fără a pierde din manevrabilitate. Iar suspensia lui Jaguar XF îl califică în această ligă tradiţională.

XF reuşeşte să absoarbă foarte reuşit denivelările de pe asfalt, chiar şi pe cele severe. Deşi maşina din test este dotată cu jante de tocmai 18 inch diametru, suspensia lui XF rămâne incredibil de capabilă să asigure un confort excepţional.
Izolare fonică

Iar confortul excepţional de care vorbim e favorizat şi de o bună izolare fonică a modelului. Nu sunt prezente zgomote deranjante nici ale suspensiei, nici ale rulării şi nici măcar ale curenţilor de aer. Până şi sunetul propulsorului se face auzit mai mult din zona eşapamentului, decât din cea a compartimentului motor.

Design interior / ergonomie

Designul interiorul merită o distincţie aparte, pentru inspiraţia cu care este desenat şi calitatea cu care este lucrat. Deşi dispune de toate comenzile necesare, bordul lui XF e aerat, fără aglomerări nenecesare de butoane. Peste tot tronează simetria şi gustul eleganţei.

Cadranele de bord aveau până la facelift un afişaj mult mai palid, iar calitatea grafică a display-ului central, situat între acestea, lăsa de dorit. Acum britanicii au perfecţionat acest element, cadranele devenind mult mai rafinate şi clare.
Facelift-ul a adus îmbunătăţiri şi sistemului multimedia, care a obţinut
un display cu afişaj mult mai calitativ, şi a devenit mai intuitiv în operare.
Calitate materiale interior

Calitatea materialelor din habitaclu
este una ce nu suportă critici. Dacă
plasticul are o calitate firească
segmentului premium, atunci pielea de
pe bord şi elementele din metal
adevărat îl califică pe XF într-o ligă
superioară, a luxului desăvârşit.






Lemnul este de asemenea unul
natural, bine lucrat, şi nu o simplă
imitaţie estetică.
Precizia de asamblare a componentelor interiorul este una care se conformează celei mai bune tradiţii britanice. Ca să ne convingem de asta, e suficient să urmărim linia cusăturii pielii de pe unul din elementele habitaclului, pentru a observa precizia şi atenţia cu care s-a lucrat la interiorul lui Jaguar XF.
Spaţiu/confort pasageri faţă

Somptuozitatea de la exteriorul maşinii se face simţită şi la volan. Maşina asta îţi dă senzaţia unui vehicul elegant, mare, dar nu şi senzaţia că ar fi greoi
sau puţin
manevrabil.
Dimpotrivă, te simţi
la volanul unui sedan
de lux veritabil, dar
suficient de atlet
cât să îţi permită să-i forţezi nota cu încredere în cel mai firesc şi pur mod.
Jaguar XF nu vine cu scaune foarte
sportive pentru pasagerii locurilor faţă,
ci preferă să pună accent pe lux şi
confort. Chiar şi aşa, suportul lateral
este unul bun, graţie zonelor
laterale masive.
Spaţiu / confort pasageri spate

Pe bancheta din spate descoperim o ambianţă plăcută doar pentru doi ocupanţi. Din cauza tunelului central masiv, cel de-al treilea pasager este privat drastic de confort, chiar dacă, pe distanţe scurte, o călătorie în această poziţie ar fi suportabilă. Doi pasageri, însă, se vor simţi bine pe bancheta confortabilă de aici.

Observând o siluetă fluidă în partea spate, am putea să ne aşteptăm ca pasagerii de aici să fie privaţi de spaţiu pe înălţime. Jaguar a rezolvat situaţia prin adâncirea banchetei, astfel încât spaţiul util să rămână generos. O soluţie bună, zicem noi, pentru că astfel aici pot călători în confort şi pasageri de 1.90 metri.

Cum e firesc pentru un sedan din acest segment, ocupanţii locurilor spate beneficiază de flux de aer dedicat din sistemul de climatizare, însă aceştia nu pot gestiona şi temperatura lui
Practicism portbaj

Chiar dacă are un volum generos de 500 litri, despre portbagajul lui Jaguar XF nu se poate spune că ar fi cel mai practic. Şi nici nu e o mare pierdere pentru XF. Elementele de rigiditate ale caroseriei şi cele ale suspensiei spate au tăiat din volumul rectangular al portbagajului, însă chiar şi aşa aici vor încăpea cu uşurinţă câteva valize pentru o călătorie civilizată.

Consum

Având un nou motor diesel sub capota maşinii din test, care, pe deasupra, se mai declară şi cel mai eficient produs
vreodată de Jaguar, nu ne putem abţine de la tentative de a obţine un consum minim pe un traseu extra-urban. Ca de obicei, conducem lejer, cu viteze de 80-90 km/h, pe trasee cu trafic normal de zi, însă nu facem exces de zel.

În fişa tehnică a acestui propulsor britanicii declară un consum urban de 6.6 litri/100 km, unul extra-urban de 4.8 litri/100 km şi unul mixt de 5.4 litri/100 km. Cifre extrem de îndrăzneţe zicem noi! Aproape incredibile pentru un Jaguar!
După câteva zeci de kilometri, XF-ul din testul nostru şi-a coborât consumul până la valoarea de 5.5 litri/100 km. Pe perioade scurte, acesta a coborât şi la 5.3 litri/100 km, însă la primul urcuş de traseu revenea la 5.5 litri/100 km. La această valoare consumul mediu s-a stabilizat, într-un final. E o cifră cu 0.7 litri/100 km mai mare decât cea oficială, însă o depăşeşte şi pe cea înscrisă în fişa tehnică la regim mixt. Noi punem această mică diferenţă pe seama calităţii mai proaste a
combustibilului diesel din ţara noastră. Într-un final, însă, dacă stai să te gândeşti, un consum de 5.5 litri/100 km pentru un sedan de clasă business Jaguar e absolut admirabil.

Am condus şi în regim dinamic pe traseu extra-urban, cu mult depăşiri şi accelerări intense. În acest regim, de obicei, cifra consumul ar trebui să o depăşească pe cea indicată oficial la regim urban. Jaguar-ul din testul nostru a indicat într-un final un consum de 7.2 litri/100 km. Din nou, limitele fireşti se respectă.
Preţ de achiziţie

Atunci când vorbim de Jaguar, unii dintre noi consideră că acesta trebuie să fie ceva mai scump decât un concurent german din acelaşi segment. Şi această presupunere se adevereşte, în mare parte, însă trebuie să spunem că Jaguar are o politică ceva mai diferită cu lista de opţionale, oferind mult mai multe dotări standard decât germanii. Spre exemplu,
tapiţeria de piele e standard, sistemul multimedia la fel. Farurile bi-xenon sunt de asemenea standard.

În ţara noastră, Jaguar XF 2.2 Diesel porneşte de la exact 40,000 Euro. Maşina din test mai are şi opţionale de 6,670 Euro, care îi stabilesc un preţ total de 46,670 Euro. În lista de opţionale se includ senzorii de parcare cu cameră video spate, oglinzi exterioare multi-funcţionale, scaune
faţă ventilabile, jante de 18 inch şi inserţiile de lemn Satin Rosewood, la care se mai adaugă şi culoarea specială a caroseriei. Cam atât. Restul e standard.

Dacă aruncăm o privire spre concurenţi, Audi A6 oferă un motor comparabil ca şi capacitate cilindrică – 2.0 TDI – în mai multe versiuni de putere, cea mai potentă dintre care livrează 177 CP. Această motorizare este, însă semnificativ mai scumpă decât Jaguarul din testul nostru. BMW oferă versiunea 520d, cu 184 CP la activ, care e uşor mai accesibilă faţă de XF. Mai periculos pentru XF este Mercedes-Benz E-Class, în versiunea comparabilă E 250 CDI, cu 204 CP la activ, care oferă un preţ semnificativ mai accesibil.

Totuşi, la bordul lui Jaguar XF simţi că maşina îşi merită fiecare cent cerut. Iar alegerea în acest segment, se face, până la urmă, în funcţie de preferinţe individuale.
Costuri de întreţinere

Ei bine, când ajunge vorba de costuri de întreţinere e oarecum firesc să ne aşteptăm la preţuri piperate pentru vizitele la service cu un Jaguar. Noi, însă, am descoperit că lucrurle sunt mult mai plăcute decât ne-am fi aşteptat.
Jaguar XF 2.2 Diesel are un interval de deservire de 13,000 km, iar de la 0 la 100,000 km vor fi necesare 7 vizite programate la service. Costul total al acestora va fi de 25,281 lei. Dacă aruncăm o privire la testele anterioare, observăm un fapt impresionant – costurile de mentenanţă ale lui Jaguar XF 2.2 Diesel sunt mai mici decât cele ale lui Renault Scenic 1.6 MPI sau Kia Optima 2.4. În aceste condiţii nu putem să nu-i oferim lui XF notă maximă la acest capitol.
Jaguar XF 2.2 Diesel – verdict final

Testul de azi ne-a dat ocazia să ne familiarizăm cu evoluţia unui model, după trei ani de la primul contact. Dacă atunci, Jaguar XF mai lăsa loc de critici, astăzi sedanul britanic a evoluat extrem de mult în asigurarea luxului nu doar prin formă, ci şi prin calitate. Noul motor lasă şi el o impresie deosebit de bună, oferind o elasticitate de invidiat pentru un diesel şi o eficienţă demnă în consum. Performanţele dinamice păstrează tradiţia Jaguar de rezervă generoasă
de putere, care accentuează plăcerea în condus.

Pe un circuit sportiv ideal, Jaguar XF ar putea concura cu greu cu germanii focusaţi mai mult spre sportivitate idealistă. În viaţa reală, însă, Jaguar XF vine cu o plăcere mult mai mare în condus, cu care îl alintă pe cel de la
volan. Şi în cazul lui XF plăcerea în condus nu înseamnă confort şi izolare de drum, ci dimpotrivă, o conectare firească cu acesta, capabilă să-i transpună într-un continuu extaz pe amatorii de condus puritan şi antrenant. Aici, la senzaţii naturale de condus, Jaguar XF câştigă detaşat în faţa germanilor.
Câteva lucruri esenţiale devin cât se poate de clare. Jaguar este astăzi din nou o bijuterie britanică adevărată. Inginerii britanici pot demonstra din nou că sunt capabili să creeze maşini admirabile. Jaguar este pe drumul cel bun, iar tranzacţia cu Tata Motors se dovedeşte a fi cel mai bun lucru pentru istoria contemporană a mărcii.

Ah, da! Şi un ultim sfat, doar pentru cei care apreciază cu adevărat maşinile britanice. Aruncaţi o privire peste
culoarea verde britanic a lui XF (da, clasicul „british green”). Vopsit în acel verde carismatic şi cu un interior la fel de bej ca maşina din testul de astăzi, Jaguar XF arată de milioane, pentru cei care apreciază cu adevărat luxul şi stilul britanic...

Instrumente utile
Toate versiunile Jaguar XF
PiataAuto.mdIlie Toma
4
20,550
GALERIE FOTO (43 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (6)
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 3 August 2012 - 05:09
Una din singurele masini britanice care mi-au placut este Rover 75.

Pacat de ei ca au inchis. Chinezii de la "Roewe" (parca) nu par sa faca nimic.

Cat despre acest Jaguar ce sa spun ? O masina faina, cu cun pret oarecum premium. Din punctul meu de vedere inca un concurent poate fi Lancia Thema. Ma refer la cea noua care e un fel de copie de la Chrysler 300
0
0
Volkswagen
Bălţi, Moldova
la 3 August 2012 - 10:48
Cred-că e mai bun decît BMW și Mercedes...
0
1
ionutz turcanu
Paris, Franţa
la 3 August 2012 - 11:59
poate nu e mai bun..da mai deosebit la sigur e:)
0
2
Robert
Bucureşti, România
la 4 August 2012 - 19:38
@Constantin-Padure.com,

Cred ca ai inteles gresit,nu este o copie de la Chrisler 300c,ci Chrisler le-a dat platforma,sub numele de Lancia Thema.
0
0
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 6 August 2012 - 15:28
Am spus ca e "un fel de copie". Totusi, italienii si-au luat singuri platforma din moment ce ei detin controlul acolo. Mai sunt si alte modele care au fost "reimpachetate" pentru Europa.
0
0
Vlad
Chişinău
la 21 August 2012 - 10:20
Superba masina!
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!